Hoog tijd voor een kleine update. Wellicht dat sommige van jullie denken/dachten dat Ruudje een beetje in slaap was gesukkeld en zich slechts beperkte tot het links & rechts plaatsen van (opbouwende) kritiek. Niets is echter minder waar. Mijn hobby tafel ligt momenteel bezaaid met een stuk of 30 (...!!!) modellen waar allemaal simultaan aan gewerkt word. Tsja, en dan ren je niet voor elk "wittewasje" naar de
paintshop... Kortom, enige structuur is wel gewenst om te voorkomen dat ik uiteindelijk eindig met een "SuperCorHarSabreDagEagFighter", en die dan óók nog pardoes in deze GB dump...
Ik heb daarom maar het (wijze ???) besluit genomen om de hele handel in gelijke stappen af te werken. En dan ben je natuurlijk wel ff bezig met een aantal zaken schoon te krabben, om vervolgens de
airbrush ter hand te nemen en daarna wat montage-werk uit te voeren... Maar goed,
"rustig aan dan breekt het lijntje niet..."Verder wil ik jullie niet enkel over mijn vorderingen berichten, maar wil ik daar óók wat redelijke plaatjes bij te sluiten en dan ben je ook weer ff zoet om het allemaal een beetje redelijk in beeld te brengen...
Tot slot heb ik nog een beetje met het "probleem" gespeeld betreffende "hoe" ik mijn updates ga verwerken. Er staan immers 3
Phantomen op de lijst en ik acht het niet écht zinnig om ze alle drie van exact hetzelfde foto-materiaal te voorzien. Daarom heb ik het besluit genomen om deze rakker als "leidend" te bestempelen en de overige 2 met aanvullend beeldmateriaal aan te kleden. Vandaar dat ik de titels dus ook een beetje heb aangepast:
01 - JASDF RF-4E, 57-6906 // 906
02 - JASDF RF-4EJ, 57-6374 // 374 "Hi-Vis"
03 - JASDF RF-4EJ "KAI", 87-6406 // 406 "Lo-Vis"
Wellicht is deze update een mooi moment om eens wat dieper in te gaan op de Hasegawa Phantom serie. De Has-serie is generiek opgebouwd. Zo zijn bijvoorbeeld de vleugels in elke doos hetzelfde en ze zijn allen uitgevoerd met een veelvoud aan "hobbels & knobbels" zoals die op een veelvoud van verschillende F-4's terug te vinden zijn. Per variant word vervolgens op de bouwbeschrijving aangeven welke "hobbels & knobbels" je moet verwijderen en welke je juist niet moet verwijderen om uiteindelijk de juiste vleugel voor de desbetreffende variant over te houden. (Het voorgaande is overigens niet van toepassing op hun (R)F-4B omdat deze met zogenaamde "thin wings" zijn uitgerust.)
Verder zijn een aantal zaken modulair opgebouwd. Elke cockpit is zo'n beetje gelijk van opbouw maar Hasegawa heeft echter wel z'n huiswerk gedaan !!! Zo zijn de plofstoelen bijvoorbeeld in elke doos gelijk maar is elke variant wel uitgerust met zijn eigen "juiste" instrument-panelen. Daar waar de verschillen té groot zijn, zoals bijvoorbeeld bij een RAF F-4 (aanzienlijk bredere romp), hebben ze zelfs volledig nieuwe mallen gemaakt.
Momenteel heeft ACADEMY nét de start gemaakt met een nieuwe F-4 serie maar jammerlijk genoeg kan deze op geen enkele wijze aan de Has-serie tippen. Ondanks het feit dat de Has-dozen al weer gauw 30 jaar oud zijn, zijn ze vele malen accurater in vorm !!! Het enige nadeel wat eventueel vermeld dient te worden is dat de eerste reeks was uitgevoerd met opliggende belijning in plaats van gravures. Wanneer je daar waarde aan hecht dien je dus ff te GOOGLEN om te achterhalen welke doos, welke belijning heeft.
Mooi, laten we eens een kijkje gaan nemen naar het kantoor van onze aviateur. Hierbij worden we getrakteerd op maar liefs
18 afzonderlijke onderdelen welke een klein bouwpakketje op zichzelf vormen:
De basis word gevormd door een kuip met een aantal zijconsolen:
Als we "resin after-market" setjes even buiten beschouwing laten, dan is het detail toch wel om van te smullen ! Zowel voor:
Als wel achter:
Verder worden er nog twee schotten geleverd. Ééntje dient als tussenschot en de andere vormt de achterzijde van de achterste cockpit-sectie:
Uiteraard moeten onze vliegende vrienden gedurende de vlucht tal van zaken in de gaten houden en óók nog eens tal van systemen kunnen bedienen, en dus is het geheel tevens voorzien van wat instrument-panelen.
Pilot IP:
RIO/WSO IP:
Hasegawa heeft zelfs de moeite genomen om de achterzijde van het RIO/WSO IP van wat relief te voorzien, wat de klokkenwinkel aan de achterzijde moet voorstellen. Uiteraard kan het beter, maar toch: ze hebben eraan gedacht...!!!
En dan moet er uiteraard nog worden gestuurd. Zie daar !!! Twee roerstokken en wat trap-pedalen.
En dan nog een paar plofstoelen welke, per stuk, uit maar liefs 5 onderdelen bestaan:
Als je die hele handel dan in elkaar knutselt, heb je uiteindelijk toch wel een érg fraai OOB-stoeltje...
Óók is er nog wat detail aan de binnenzijde van de romp aangebracht:
En omdat het hier om een foto-verkenner gaat, moeten er natuurlijk ook een paar camera's aan boord zitten. Ondanks het feit dat hier achteraf érg weinig van te zien zal zijn, heeft Hasegawa óók hier de nodige aandacht aan besteed !
In de eerste plaats een
"bulkhead" om de cockpit-sectie van de
"camera-bay" te scheiden:
Verder nog een KA-56E camera:
Een KA-91B camera:
Twee zijwaarts koekeloerende KS-87B camera's:
En een aanvullende voorwaarts turende KS-87B camera, inclusief een setje bevestigingsbeugels:
Al met al absoluut geen slechte doos en met wat extra werk is hier zeker wat moois van te maken. En daar is Ruudje dus tussentijds druk mee bezig.
"Stay Tuned...!!!"Gr. Ruud.