Hier bij mijn project voor de komende tijd:We schrijven 13 april 1945 als Alain de Blommaert met zijn Hawker Typhoon Ib RB250 van 609 squadron op stijgt van de
airstrip B 91 bij Kluis in de buurt van Nijmegen. Zie de foto hierboven van het vliegtuig en Alain
In de lucht vormt hij met de andere vliegers van het 609 Squadron een formatie, en wordt er gewacht tot de andere groep
opgestegen is en zich bij hen gevoegd heeft. Een kleine tien minuten later wordt er vanaf de strip bij Malden
koers gezet richting het doel bij Apeldoorn. Wat er toen precies gebeurde, is niet meer exact te achterhalen,
maar een groep Spitfires van Franse 341 Squadron, om 16.15uur opgestegen van de airstrip bij Schijndel, noteert het volgende in het dagboek:
Citaat:
“S/chef Dabos sectie zag tweetoestellen in de lucht op elkaar botsen”
Op de grond wordt een oog getuigen uit Overasselt, opgeschrikt door
een harde knal. Als hij omhoog kijkt, lijkt het of er wel drie vliegtuigen naar beneden
vallen. Een grote wolk van rook en brokstokken, een klap en het is gedaan. Britse
grondtroepen zijn direct ter plaatse en schermen het gebied af. Het blijkt al snel dat er geen
overlevenden zijn. Ook ziet de ooggetuigen dat het derde vliegtuig wat hij
gezien dacht te hebben een staart van een van de twee toestellen was, en dat er dus
twee toestellen met elkaar gebotst waren.
Wat blijkt nou, Alain de Blommaert is tegen een andere Typhoon (MN434) aan gevlogen.
Deze Typhoon werd gevlogen door de Australische Marcus Rendel, en vloog net zoals de Alain de Blommaert
bij het 609 Squadron.
Alain de Blommeart heeft de twijfelachtige eer om de laatste Belgische gesneuvelde piloot te zijn van WOII.
Uiteindelijk wordt in de jaren 90 tijdens het omploegen van een akker in de buurt van Grave de motor naar boven
gehaald. En nadat alles van de motor en het vliegtuig uitgezocht is, komt de motor uiteindelijk op volkel, en staat opgesteld in
Hangaar 1. Jammer genoeg is er geen plek voor de motor in De traditiekamer van volkel: De Typhoon. De motor is de meest
completen Napier Sabre motor die er nog is, in museums staan er veel blokken. Maar deze hebben geen koeler. En deze heeft dat wel.
Jammer genoeg staat hij nu zo in nu de hangaar, met heel veel spullen eromheen.
Alle informatie over deze bijzonder kist heb ik via Thijs Hellings van de documentatiegroep Volkel.
Door Thijs heb ik ook de TF-104 D-5811 gebouwd, deze is gecrashed in de buurt van Schijndel.
En ben ik nog bezig met de P-51D “Maurene” Deze staat op een laag pitje vanwege dat nog niet bekent is hoe de
nose-art erop staat. Er bestaat de kans dat de Mustang ooit nog boven de grond komt, deus we wachten even af
En welke kit gaan we gebruiken voor deze bijzonder kist…… dat kan maar een kit worden:
In november 2013 Airfix bekent dat deze kit uit kwam…. Ik kon het niet geloven, maar ik moest en zou hem kopen
Maar ik vond zelf dat ik er wel iets voor moest doen voordat ik mocht kopen: Mijn Propedeuse halen.
Want de kit was vrij prijzig, en ik ben een student. Dan 125 euro voor een kit heel veel geld. Uiteindelijk heb ik mijn P gehaald.
Dus ik heb gelijk gekocht. En toen ik de doos open maakt thuis, bleek elke eurocent waard te zijn. Airfix heeft zich
de goede weg ingeslagen! De kit is veel uitgebreider als de mustangs en spitfires van de Chinese vrienden van Trumpter.
De bouwbeschrijving bestaat ui 229 stappen… waarvan 38 plaatjes alleen al voor de cockpit, en het motorblok heeft 2 sprues nodig…. Dat zegt al genoeg!
Ik ga niet elk spruetje in het verslag zetten, want het zijn 18 sprues. Maar even de romp detail:
Voor foto’s van sprue kan je het beste hier kijken:
http://www.britmodeller.com/forums/inde ... hl=typhoon Er zullen nog een paar decals gekocht worden, maar ik ga geen aftermark setjes erbij komen.
Misschien een setje met riempjes en cockpit metertjes…. De kit is zo mooi, volgens mij kan hij prachtig straight out the box gemaakt worden!Waarschijnlijk wordt een kant van het model met de motor-cowling eraf, en guns zichtbaar. En de andere kant helemaal dicht. Omdat ik de lijnen van de Typhoon zo mooi vind, maar ook de details van de kit zichtbaar wil maken.
En natuurlijk ben ik begonnen bij stap 1: de wingstruts en het cockpit frame:
En een dryfitje van de romp, wat een beest wordt het!
Ik ga rustig bouwen, dit is wel lastig voor mij. Maar ik zit nu met een vraag: wat zijn de kleuren van de cockpit.
Airfix zegt zilver met zwart. Maar in Duxford hebben ze een gedeelte van de Typhoon staan, en deze is cockpitgreen met zwart.
Wat is het nou? En dit probleem heb ik ook met motor gedeelte…. Is alles zilver? Of het cockpit green, zoals bij de spitfires?
Gr Freddie