Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 8:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 103 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 19 dec, 2014 18:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Hier bij mijn project voor de komende tijd:

Afbeelding

We schrijven 13 april 1945 als Alain de Blommaert met zijn Hawker Typhoon Ib RB250 van 609 squadron op stijgt van de
airstrip B 91 bij Kluis in de buurt van Nijmegen. Zie de foto hierboven van het vliegtuig en Alain

In de lucht vormt hij met de andere vliegers van het 609 Squadron een formatie, en wordt er gewacht tot de andere groep
opgestegen is en zich bij hen gevoegd heeft. Een kleine tien minuten later wordt er vanaf de strip bij Malden
koers gezet richting het doel bij Apeldoorn. Wat er toen precies gebeurde, is niet meer exact te achterhalen,
maar een groep Spitfires van Franse 341 Squadron, om 16.15uur opgestegen van de airstrip bij Schijndel, noteert het volgende in het dagboek:

Citaat:
“S/chef Dabos sectie zag tweetoestellen in de lucht op elkaar botsen”


Op de grond wordt een oog getuigen uit Overasselt, opgeschrikt door
een harde knal. Als hij omhoog kijkt, lijkt het of er wel drie vliegtuigen naar beneden
vallen. Een grote wolk van rook en brokstokken, een klap en het is gedaan. Britse
grondtroepen zijn direct ter plaatse en schermen het gebied af. Het blijkt al snel dat er geen
overlevenden zijn. Ook ziet de ooggetuigen dat het derde vliegtuig wat hij
gezien dacht te hebben een staart van een van de twee toestellen was, en dat er dus
twee toestellen met elkaar gebotst waren.


Wat blijkt nou, Alain de Blommaert is tegen een andere Typhoon (MN434) aan gevlogen.
Deze Typhoon werd gevlogen door de Australische Marcus Rendel, en vloog net zoals de Alain de Blommaert
bij het 609 Squadron.
Alain de Blommeart heeft de twijfelachtige eer om de laatste Belgische gesneuvelde piloot te zijn van WOII.

Uiteindelijk wordt in de jaren 90 tijdens het omploegen van een akker in de buurt van Grave de motor naar boven
gehaald. En nadat alles van de motor en het vliegtuig uitgezocht is, komt de motor uiteindelijk op volkel, en staat opgesteld in
Hangaar 1. Jammer genoeg is er geen plek voor de motor in De traditiekamer van volkel: De Typhoon. De motor is de meest
completen Napier Sabre motor die er nog is, in museums staan er veel blokken. Maar deze hebben geen koeler. En deze heeft dat wel.
Jammer genoeg staat hij nu zo in nu de hangaar, met heel veel spullen eromheen.

Alle informatie over deze bijzonder kist heb ik via Thijs Hellings van de documentatiegroep Volkel.
Door Thijs heb ik ook de TF-104 D-5811 gebouwd, deze is gecrashed in de buurt van Schijndel.
En ben ik nog bezig met de P-51D “Maurene” Deze staat op een laag pitje vanwege dat nog niet bekent is hoe de
nose-art erop staat. Er bestaat de kans dat de Mustang ooit nog boven de grond komt, deus we wachten even af


En welke kit gaan we gebruiken voor deze bijzonder kist…… dat kan maar een kit worden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


In november 2013 Airfix bekent dat deze kit uit kwam…. Ik kon het niet geloven, maar ik moest en zou hem kopen
Maar ik vond zelf dat ik er wel iets voor moest doen voordat ik mocht kopen: Mijn Propedeuse halen.
Want de kit was vrij prijzig, en ik ben een student. Dan 125 euro voor een kit heel veel geld. Uiteindelijk heb ik mijn P gehaald.
Dus ik heb gelijk gekocht. En toen ik de doos open maakt thuis, bleek elke eurocent waard te zijn. Airfix heeft zich
de goede weg ingeslagen! De kit is veel uitgebreider als de mustangs en spitfires van de Chinese vrienden van Trumpter.

De bouwbeschrijving bestaat ui 229 stappen… waarvan 38 plaatjes alleen al voor de cockpit, en het motorblok heeft 2 sprues nodig…. Dat zegt al genoeg!

Ik ga niet elk spruetje in het verslag zetten, want het zijn 18 sprues. Maar even de romp detail:

Afbeelding
Afbeelding


Voor foto’s van sprue kan je het beste hier kijken: http://www.britmodeller.com/forums/inde ... hl=typhoon

Er zullen nog een paar decals gekocht worden, maar ik ga geen aftermark setjes erbij komen.
Misschien een setje met riempjes en cockpit metertjes…. De kit is zo mooi, volgens mij kan hij prachtig straight out the box gemaakt worden!Waarschijnlijk wordt een kant van het model met de motor-cowling eraf, en guns zichtbaar. En de andere kant helemaal dicht. Omdat ik de lijnen van de Typhoon zo mooi vind, maar ook de details van de kit zichtbaar wil maken.
En natuurlijk ben ik begonnen bij stap 1: de wingstruts en het cockpit frame:

Afbeelding

Afbeelding

En een dryfitje van de romp, wat een beest wordt het!

Afbeelding

Ik ga rustig bouwen, dit is wel lastig voor mij. Maar ik zit nu met een vraag: wat zijn de kleuren van de cockpit.
Airfix zegt zilver met zwart. Maar in Duxford hebben ze een gedeelte van de Typhoon staan, en deze is cockpitgreen met zwart.
Wat is het nou? En dit probleem heb ik ook met motor gedeelte…. Is alles zilver? Of het cockpit green, zoals bij de spitfires?

Gr Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 dec, 2014 18:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 apr, 2009 17:11 pm
Berichten: 1067
Woonplaats: Zelzate-België
Yihaaaaaa!!!

Op deze zat ik al een tijdje te wachten :wink:
Veel succes en maak er iets moois van, ik ga zeker likkebaardend volgen :lol:

Met de kleuren kan ik je helaas niet helpen :oops:

Grtz.

Luc 8)

_________________
Op tafel: King Tiger 1/16
In de wachtrij: ?????


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 dec, 2014 19:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Imposant model, helaas niet in mijn schaal en niet Nederlands :wink: .

Voor info kan je het best een abonnement op Britmodeller nemen, daar zit echt heel veel kennis;

Search functie

Voorbeeld resultaat

Is jouw canopy trouwens OK? Vanaf pag.5 canopy ellende, gescheurd of met een duidelijk zichtbare streep erin.

Blijf deze zeker volgen.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 dec, 2014 20:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 jun, 2007 0:23 am
Berichten: 681
Leuke kit, ik heb zelf laatst de 1/72 Airfix kit gemaakt. deze past ook goed in elkaar. Ook hier viel het mij op dat Airfix heel veel aluminium gebruikt kwa kleur in de cockpit en wielbakken. Ik heb dit vaak vervangen door Interior green. Omdat mij dit beter leek te kloppen met wat foto's die ik op internet gevonden heb. Ik ga je verslag in iedergeval volgen.

_________________
Mijn website: www.ElveScaleModeling.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 dec, 2014 22:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 dec, 2014 22:44 pm
Berichten: 32
Mooie kit!

Ik heb laatst een boek gelezen waarin dit vliegtuig ook een redelijke rol in speelt, dat van oorlogsvlieger Jan Linzel. Zou een leuk bouwalternatief zijn.
http://www.bol.com/nl/p/oorlogsvlieger- ... 005537352/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 dec, 2014 22:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jan, 2014 20:29 pm
Berichten: 1525
Deze ga ik zeker volgen, volgens mij is dit een kit waarvan elk vliegtuigbrouwershart sneller gaat kloppen en waarnaar door veel leden van dit forum lang is uitgekeken. Ik ben reuzebenieuwd! Succes :mrgreen:
F

_________________
Doe mee met de Aeronautica-GB! Klik hier!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 dec, 2014 23:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
FCFriso schreef:
volgens mij is dit een kit waarvan elk vliegtuigbrouwershart sneller gaat kloppen


Mwaaahhh. Niet elk hart hoor. De schaal is al helemaal niks voor mij en op zich heb ik niet zo veel met dit vliegtuig. Dat wil niet wegnemen dat dit een megaproject wordt en wens je er heel veel succes mee. Wel gave details inderdaad wat Airfix hier laat zien.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 dec, 2014 0:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Thanks everybody!

@Lucske: Dat gevoel had ik toen de box open ging ;)

@Shake: Ik had een kleine barstje... netjes een nieuwe gekregen. En bedankt voor link, ik ga nog even veder zoeken. Het motor gedeelte is zoiezo zilver. Nu nog de cockpit.
En het is ook niet mijn schaal, alleen heb ik er nog 2 liggen: Spitfire en Mustang. :mrgreen: ...
En de Typhoons ze hebben veel gevlogen in Nederland, zelfs met Nederlandse piloten ;)
Gilze-Rijen, Eindhoven en Volkel waren echte Typhoon vliegvelden in WOII

@leonV: Heb jij nog wat meer foto's van de cockpit? Graag ;) Ik kan niet zomaar wat doen zoals bij 1/72.. je ziet alles.

@Stringbag: Lijkt mij een interssant boek.... alleen ik heb al gekozen welke kist ik ga bouwen. Vooral omdat de echte motor elke week zie.
Er kon maar typhoon gebouwd worden vond ik: De RB250.

@FCFriso: Mijn hart ging hier echt sneller van kloppen! toen ik die details zag :shock:

@tsjopper bob: Zal ik het zo zeggen, stel dat het een AH-64 1/24 is, dan gaan dat hart van jou ook harden kloppen !

Gr Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 dec, 2014 9:53 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 03 aug, 2005 22:42 pm
Berichten: 164
Woonplaats: strijen
Hoi Freddie,

Recentelijk heb ik de Hasegawa 1/48 bubbletop Typhoon gebouwd .

Ik vond die al indrukwekkend, deze zal dus twee keer zo indrukwekkend worden.
Voor foto's van de cockpit heb ik via google cockpit hawker typhoon gebruikt en er kwamen verschillende kleuren foto's te voorschijn.\
Hoop dat je er wat aan heb

mvg

Rob :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 dec, 2014 9:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Hier ben je wel even zoet mee, zo'n schaal schreeuwt om details, veel details! :?

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 103 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement