Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 2:29 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 01 dec, 2014 0:29 am 
Online
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Inleiding



Ben je dus bezig een leuk verslag te typen, klik je wanneer je een foto toe wil voegen op het nieuwe mini modelbrouwers logo in plaats van het pijltje, alles weg...
Wel ........... :evil:


Zucht... Vooruit, dan maar weer iets typen. Had net zo'n leuk verhaal...


Het komt er dus in het kort op neer dat ik van plan was om een UH-1H Vietnam A-CAV versie te gaan maken, mar dat maar niet ga doen omdat ik die Huey op een dusdanig complexe manier in een diorama ga verwerken dat de bouw van diorama en Helikopter wel synchroon móét lopen.

't Alternatief, een Vietnam veteraan omgebouwd voor het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse zaken om counter drug operaties uit te voeren in Afghanistan. De inmiddels bekende UH-1H, maar dan in een nieuwe geavanceerdere jas.


Hoe ziet dat er uit, nou zo dus:



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding




Njum njum njum, wat een heerlijk schema. :P Kan ik me ook mooi op uitleven qua sensoren en dergelijke.



Voordat we over gaan op hoe ik dat allemaal ga proberen na te maken in 1:72, eerst nog even wat achtergrond info. Want bij een dergelijk project is dat altijd wel handig.




Info




Ten eerste heb je natuurlijk de Huey zelf, bekend verhaal. De Amerikanen hadden in eerste instantie een paar helikopters nodig voor medevac en utility, de XH-40 werd ontwikkeld, door ontwikkeld, en kwam in dienst als UH-1 en kreeg al vrij snel de bijnaam Huey.

Later had men een snelle manier nodig om zich door Vietnam te verplaatsen. De UH-1 bleek daar uitermate geschikt voor dus werden er nog veel meer aangeschaft, en nieuwe types ontwikkeld. Eerst de 1B daarna de C. "Die Huey moet groter en sterker kunnen dacht een wijs man ooit..." Dus kwam er een D'tje met de stereotypische vorm die iedereen erkent als ware één 'Huey'. Ook die bleek na verloop van tijd niet goed genoeg te zijn, en dus kwam er een H. Deze H had een beteré motor dan de D en daardoor betere prestaties.

Dit model is tot 2005 in gebruik geweest bij de US-Army, en zelf nog langer bij de National Guard waar hij inmiddels geheel vervangen is door Lakota's. De Huey werd echter vanaf 1979 al langzamerhand vervangen door Black Hawks. Sommige Huey's zijn verkocht, anderen zijn simpelweg op de schroothoop beland zoals zoveel gepensioneerde militaire kisten in Amerika.

Dat laatste is voor sommige partijen weer erg interessant, want dat oude spul kost maar weinig. The Bureau of International Narcotics and Law Enforcement Affairs Office of Aviation (INL/A, ook wel bekend als INL Air Wing) van het Amerikaanse Ministerie van Buitenlandse Zaken (Department of State) onderhoud op het moment meer dan 240 van deze afgedankte veteranen. Niet alleen Huey's overigens, ook hele mooie CH-46's, OV-10 Bronco's en allemaal andere vliegtuigen/helikopters.

Maar ja, dat heeft natuurlijk zijn doel. De INL air wing is belast met de volgende doelen:

- Opleiden van wet handhavend personeel in de strijd tegen illegale drugshandel/terrorimse wereldwijd.
- Het helpen van instanties wereldwijd met het opzetten van een goed werkende professionele luchteenheid die missies kan uitvoeren tegen illegale drugshandel/terrorisme wereldwijd
- Het verlenen van luchtsteun aan bepaalde ambassades (in gevaarlijk gebied), zowel voor veiligheid maar ook gewoon voor transportdoeleinden.
- het onderhouden van een eigen goed werkend bevoorradingsnetwerk voor de luchtvloot
- Het onderhouden en effectief benutten van de ruim 240 vliegtuigen en helikopters

Andere missies die uitgevoerd worden door de INL air wing zijn:

- MEDEVAC
- Logistieke
- Personeel- en vrachtvervoer
- Het bestrijden van mensensmokkel/handel
- Command and Control tijdens Anti-drug operaties
- Verkennings en Surveilance missies uitvoeren
- Ondersteunen van het ''aerial spray'' programma
- 'Andere missies' waarover dan netjes met het gastland afspraken worden gemaakt (... Ben ik toch wel benieuwd wat voor missies dan dan zijn...)


(aldus de Website van the U.S. Department of State. )

Deze niet-militaire luchtmacht (echter met miniguns in de deuren :mrgreen: ) opereert in 8 verschillende landen. Per land verschillen de taken, op het moment opereert men in: Afghanistan, Bolivia, Colombia, Guatemala, Irak, Mexico, Pakistan, en Peru.

Al met al erg interessant allemaal, dus gaan we een UH-1H Huey 2.0 bouwen van The Bureau of International Narcotics and Law Enforcement Affairs Office of Aviation.


:brouw:


De kit







Afbeelding



Gave box-art. De inhoud van het kitje is echter om iets minder enthousiast van te worden:



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Ach jah, de Mil Mi-17 was erger, dus hier moet ook vast wat leuks van zijn te maken. Een ding is in ieder geval al zeker, de Italeri kit is beter.

Hopelijk heb ik binnenkort eens wat tijd om te bouwen, met het verloren gaan van mijn eerste verslag heb ik nu namelijk mijn hele vrije zondagavond gebruikt voor het typen van een verslag. :wink:








Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 dec, 2014 1:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Van dit kitje heb ik mijn Vietnam-dio destijds gebouwd, 'Down and out', te Cu Chi.

Ondanks de tegenslagen, leuke intro. Wat ik doe als ik hele lellen tekst heb, ik typ het eerst in Word, vervolgens <copy> <paste> en dan de foto's op de juiste positie er tussen.

En inderdaad, wat een gaaf schema zeg. Ik heb deze laatst ook aangeraden in een ander topic. Leuke ombouw van de uitlaat en wat platen langs de motor.

Gave inbreng.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 dec, 2014 11:21 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 23 sep, 2005 15:51 pm
Berichten: 987
Prachtig schema inderdaad.
Echter, ik ben nu wel nieuwsgierig geworden en ik hoop dat jij zo het antwoord weet:

Ik heb foto's van de UH-1H in hetzelfde schema en deze zijn onderdeel van de Dominicaanse luchtmacht.
Op de verschillende foto's die ik heb zie ik een roundel en FAD-nummer (Fuerza Aérea Dominicana) staan, ik zie toestellen zonder roundel maar wel met FAD-nummer en ik zie jouw foto's, sommige met logo op de staart en andere zonder, welke (bewust of onbewust geplaatst door jouw) onderdeel zijn van de Department of State.
Deze verschillende toestellen hebben kleine verschillen, bijv. in uitlaat en motorbehuizing, maar hebben allen (precies) hetzelfde schema. Dit kan toch geen toeval zijn....

Weet jij de relatie tussen de FAD en DoS toestellen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 dec, 2014 15:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Er is zo te zien een behoorlijk aantal UH-1H's overgegaan van US Army naar FAD; echter niet van DoS naar FAD...wellicht dat dit schema ook bij US Army in gebruik was/is?

http://www.helis.com/database/modelorg/2213/

- edit -

Zo te zien komen de UH-1H's van de DoS ook bij de US Army vandaan:

http://www.helis.com/database/org/us_de ... _of_state/

Hoe dat echter met het kleurenschema zit, is me niet duidelijk. Overigens ben ik dan wel benieuwd naar (een paar van) jouw foto's van de FAD; is het schema echt precies gelijk of lijkt het er alleen erg sterk op? Via Google vind ik namelijk niets dat echt hetzelfde is, alleen maar een paar die er een beetje op lijken...

@mr.vdh: het plastic is volgens mij exact gelijk aan dat van de Revell UH-1D SAR (kitnr. 04444); het kitje dat ik in eerste instantie wilde gebruiken voor deze groepsbouw. Inderdaad schijnt het wat haken en ogen te hebben voor een echte kenner, ikzelf zal me er niet teveel aan storen wanneer ik hem ga bouwen. Het eindresultaat zal toch echt wel op een Huey lijken :lol:

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Laatst bijgewerkt door MarChant op ma 01 dec, 2014 17:12 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 dec, 2014 16:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 23 sep, 2005 15:51 pm
Berichten: 987
Bekijk onderstaande foto's eens. De onderste is van FAD.
De kleur van DoS lijkt wat meer verweerd, de schuifdeur van de FAD staat iets open en de hoek van de foto is iets anders. Maar de camo patroon is gelijk.

mr.vdh schreef:
Afbeelding


Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 dec, 2014 17:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Het lijkt er inderdaad erg sterk op, echter de kleur van het bruin is duidelijk anders en ook het patroon is op een paar plaatsen nét iets anders. Bij de FAD vind ik (ik ben kleurenblind) het verschil tussen de bruine en groene banen erg moeilijk te onderscheiden, terwijl bij de DoS het contrast veel duidelijker is. Die laatste vind ik dan ook mooier.

Misschien is het gewoon een soort standaard patroon, waarbij de keuze van de kleuren enige vrijheid geniet...zoals gezegd komen ze zowel van de FAD als DoS bij de US Army vandaan. Wellicht dat het daar een origineel schema is en de FAD de kleuren naar eigen inzicht heeft overgeschilderd?

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 dec, 2014 19:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Grote uiterlijke verschil is in ieder geval de uitlaat en de platen aan de zijkant van het motorgedeelte.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 dec, 2014 20:48 pm 
Online
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
tsjopper bob schreef:
Ondanks de tegenslagen, leuke intro. Wat ik doe als ik hele lellen tekst heb, ik typ het eerst in Word, vervolgens <copy> <paste> en dan de foto's op de juiste positie er tussen.

Thanks! En zoiets doe ik dus zelf normaal ook altijd, ik typ het verslag gewoon op het forum en maak zo nu en dan een back-up in Word. Dit keer niet helaas...
tsjopper bob schreef:
Leuke ombouw van de uitlaat en wat platen langs de motor

Ik hoop dat dat leuk wordt inderdaad. :lol: Vooral met betrekking tot de uitlaat weet ik namelijk nog niet echt goed hoe ik het aan ga pakken. Nou ja, komt tijd, komt raad.
Asmodi schreef:
Ik heb foto's van de UH-1H in hetzelfde schema en deze zijn onderdeel van de Dominicaanse luchtmacht.
Op de verschillende foto's die ik heb zie ik een roundel en FAD-nummer (Fuerza Aérea Dominicana) staan, ik zie toestellen zonder roundel maar wel met FAD-nummer en ik zie jouw foto's, sommige met logo op de staart en andere zonder, welke (bewust of onbewust geplaatst door jouw) onderdeel zijn van de Department of State.
Deze verschillende toestellen hebben kleine verschillen, bijv. in uitlaat en motorbehuizing, maar hebben allen (precies) hetzelfde schema. Dit kan toch geen toeval zijn....

Toeval zal het vast niet zijn, ik vermoed dat ergens wellicht vanuit Bell een schema is ontwikkeld dat door diverse landen wordt gebruikt. De Dominicaanse Republiek is niet de enigste namelijk:


Afbeelding



Het Iraakse leger gebruikt ook een dergelijk schema, met weer net iets andere tinten.

Een ding weet ik in ieder geval zeker, die Dominicaanse zijn oude Amerikaanse Army toestellen en niet verkochte DoS heli's. Die DoS Air Wing Huey's zijn ook van een nieuwer type, die hebben namelijk een Huey II update gekregen.

MarChant schreef:
Er is zo te zien een behoorlijk aantal UH-1H's overgegaan van US Army naar FAD; echter niet van DoS naar FAD...wellicht dat dit schema ook bij US Army in gebruik was/is

Jup, de Amerikanen zijn hele goede vriendjes met de Dominicanen. :mrgreen: Overigens nagenoeg het hele Dominicaanse leger bestaat uit Amerikaans materieel.
MarChant schreef:
Zo te zien komen de UH-1H's van de DoS ook bij de US Army vandaan

Klopt inderdaad ja. (al stond dat ook al reeds in mijn verslag. :wink: )
MarChant schreef:
het plastic is volgens mij exact gelijk aan dat van de Revell UH-1D SAR (kitnr. 04444); het kitje dat ik in eerste instantie wilde gebruiken voor deze groepsbouw.

Op wat extra onderdelen na wel ja, de Brancards enz. Ik ga voor mijn andere 'ooit te bouwen' D'tjes maar Italeri kits zoeken.
MarChant schreef:
Inderdaad schijnt het wat haken en ogen te hebben voor een echte kenner, ikzelf zal me er niet teveel aan storen wanneer ik hem ga bouwen. Het eindresultaat zal toch echt wel op een Huey lijken :lol:

Haha dat zeker wel. :lol:

Even een paar dingetjes die mij meteen opvallen:

- Dikke neus
- En daardoor niet hoog genoege raampjes
- Te kleine dakramen
- Bevestigingsstuk van staartrotor aan de staart is veel te dik (en voor deze versie de verkeerde kant op gericht)
- Onderstel klopt niks van
- Rotorkop klopt niet, de stabilo zit namelijk op dezelfde hoogte als de rotorbladen maar hoort daar eigenlijk boven te zweven.
- Wat ik later tijdens deze bouw allemaal wel niet tegen zal komen... :mrgreen:

MarChant schreef:
Misschien is het gewoon een soort standaard patroon, waarbij de keuze van de kleuren enige vrijheid geniet...zoals gezegd komen ze zowel van de FAD als DoS bij de US Army vandaan. Wellicht dat het daar een origineel schema is en de FAD de kleuren naar eigen inzicht heeft overgeschilderd?

Ik vermoed dus zelf ook zoiets, echter heb ik het schema bij de US-Army nog nooit gezien. Eigenlijk alle US-Army Huey's hadden de Olive Drab kleur. Er zijn wel wat gecamoufleerde US-Army Huey's bij mij bekend, maar dat waren voor zover ik weet eigenlijk alleen uitzonderlijke gevallen/veldconversies. Zo is er tijdens Desert Storm bijvoorbeeld een in een Zand/Oker camouflage schema gespoten en zijn er MerDec Huey's geweest.
tsjopper bob schreef:
Grote uiterlijke verschil is in ieder geval de uitlaat en de platen aan de zijkant van het motorgedeelte

Klopt inderdaad, dat zijn enkele zichtbare verbeteringen die je tegenkomt op de wat 'nieuwere' UH-1H / UH-1D Huey's. Volgens mij zijn dan hitteschilden en/of filters.






Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 dec, 2014 12:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Je hebt al flink onderzoek gedaan zie ik, mooi!
Gave uitvoering van de Bell, de camo staat me wel aan. Ik ben benieuwd! :brouw:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 dec, 2014 23:00 pm 
Online
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Jup. :brouw:



Als organisator mag je natuurlijk niet achter blijven, echter door een wel hele drukke volgepropte studieweek geen tijd gehad voor modelbouw, toen het dan eindelijk ongeveer tegen het weekend aanliep werd ik grieperig en dus het hele weekend ook weinig tot niets zinvols gedaan. Nou ja, tot aan nu dan. Zonet voelde ik mij geestelijk wel genoeg in staat en heb ik even het kitje er bij gepakt en ben ik tot de conclusie gekomen dat dit...


mr.vdh schreef:
Ach jah, de Mil Mi-17 was erger, dus hier moet ook vast wat leuks van zijn te maken



... toch best wel een belediging was voor die 'goede oude' Kopro kit... :roll:



Desondanks heb ik toch wel gewoon even twee stoeltjes en een paar cyclics in elkaar geprutst. :mrgreen:



Afbeelding



Gezien het de bedoeling is om toch op zijn minst één deur van de Huey open te laten zal er heel wat moeten worden verbouwd in het interieur. Daar zullen de komende updates dan ook over gaan.






Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement