Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 8:23 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 18 nov, 2014 23:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2054
Woonplaats: Gemert
Sea Heat schreef:
maar hoe kan ik anders dit soort onderdelen het best schilderen moet het ook soort van vasthouden.
Daar heb je helemaal gelijk in.

Naast de optie om het in een klemmetje te plaatsen kan je ook dubbelzijdige tape gebruiken of die kneedtoei plakzooi die je voor weinig bij de Aktion kan kopen. Met dubbelzijdige tape bedoel ik niet die dunne tape, maar tape waar een foamlaag tussen de plakzijden zit. Het is bij de bouwmarkt te koop. Knip een klein stukkie af en plak dit met de ene zijde op iets wat je vast kunt houden (ik biets daar meestal wasknijpers voor uit de voorraad hier in huis). Op de andere zijde prik je dan bijvoorbeeld de struts van jouw Albatros. Hetzelfde kun je proberen met die posterbuddie gum. Als het eenmaal zit, zit er ook geen klemmetje meer in de weg en kan je het hele onderdeel rustig schilderen of spuiten.

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 nov, 2014 16:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 05 nov, 2014 22:56 pm
Berichten: 51
Weer een update:

Ik heb al best veel vorderingen gemaakt met de vleugels, hier hoeft nog maar 1 kleur bij te komen.
Wel een vraagje ik heb nu mat en glans gebruikt, is het dan mooi als ik aan het eind nog een glans lak laag eroverheen kwast? Of kan ik dan beter een blanke lak van action gebruiken?
Verder nog wat klein spul geschilderd en het pilootje om binnenkort de romp aan elkaar te lijmen.
Hier de foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_________________
Op de tafel: Revell Handley Page Halifax B. MK.III


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 nov, 2014 16:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Welkom :brouw:

Blijven leuke kisten die WO1 vliegtuigen. Ik probeer het telkens ook weer, maar op eoa manier wil het nooit vlotten (maar het lukt me wel :lol: ....ooit)

Wat me bij je laatste updat opvalt zijn 2 dingen....
1) de witte strepen zijn ongelijk....Dat zou ik zeker aanpassen komt het eindresultaat alleen maar ten goede.
2) gebruik je nou isolatietape om het af te plakken o.i.d. Trek je daar niet de verf mee los.
Ik zou je toch adviseren een rolletje Tamiya tape te kopen.

Verf je met enamel verf op verf op waterbasis?

Succes met de bouw. Het ziet er al goed uit voor een eerste (?) model.

Cheerz :brouw:
Barry


Laatst bijgewerkt door Wolf73 op wo 19 nov, 2014 16:57 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 nov, 2014 16:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 05 nov, 2014 22:56 pm
Berichten: 51
Ja het is wel heel slap isolatie tape dus de verf blijft wel zitten, zo'n rolletje zal ik nog wel eens kopen als ik canocopy's moet gaan schilderen.
de verf van de onderste vleugel is inderdaad erg ongelijk waarschijnlijk trek ik er nog een dun streepje wit naast, ligt er even aan hoeveel je er nog van ziet als het in elkaar zit dus dat ga ik binnenkort eerst bekijken.

_________________
Op de tafel: Revell Handley Page Halifax B. MK.III


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 nov, 2014 17:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Sea Heat schreef:
Ja het is wel heel slap isolatie tape dus de verf blijft wel zitten, zo'n rolletje zal ik nog wel eens kopen als ik canocopy's moet gaan schilderen.
de verf van de onderste vleugel is inderdaad erg ongelijk waarschijnlijk trek ik er nog een dun streepje wit naast, ligt er even aan hoeveel je er nog van ziet als het in elkaar zit dus dat ga ik binnenkort eerst bekijken.


Nadeel van isolatietape is dat als je het strak wilt aanbrengen je het tape snel uitrekt waardoor de lijn niet meer recht is (in de meeste gevallen), dat gebeurt met papieren modeltape niet.

De groene verf zal doorschemeren in de witte verf als je een wit lijntje erbij trekt.
De volgorde van aanbrengen van de verf is dat je eerst beter de lichte kleuren kunt aanbrengen en hierover heen de donkere kleur. Dan heb je geen last van "shading". In jouw geval zou ik dan kiezen om groen over wit te verven of de verf te verwijderen en opnieuw verven.

Als het resultaat je niet bevalt, kun je als je met enamel (oliebasis)verf hebt geverfd de vleugel in een afgesloten zakje met Mr. Muscle ovenreiniger(spuitbus) doen...een paar uur laten liggen en dan met lauw water de verf verwijderen met een tandenborstel oid. Voordeel hiervan is dat je geen details verliest, wat wel zou gebeuren als je schuurpapier gebruikt :wink:
Afbeelding

Verf op waterbasis kun je het best verwijderen met Dasty
Afbeelding

Cheerz :brouw:

Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 nov, 2014 22:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Mat en glans door elkaar is niet erg. Als je er een glanzende laklaag overheen verft of spuit, wordt alles weer glans. Uiteindelijke finish is wel mat neem ik aan?

Ik zou ook andere tape gebruiken, Action heeft volgens mij die gele tape ook wel. Kijk maar even in het topic van Henk Koppelaar
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=44072&start=90

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 nov, 2014 22:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 05 nov, 2014 22:56 pm
Berichten: 51
als het kan wel mat inderdaad, maar is er ook blanke matte lak?

_________________
Op de tafel: Revell Handley Page Halifax B. MK.III


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 nov, 2014 22:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Tuurlijk, Revell (2) en Humbrol (49) hebben ze beide.

http://www.sjaakshobbyshop.nl/?main_page=index&cPath=143_240

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 nov, 2014 1:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 05 nov, 2014 22:56 pm
Berichten: 51
top bedankt!
Dan is het niet nodig om alles eerst glans te maken neem ik aan?

_________________
Op de tafel: Revell Handley Page Halifax B. MK.III


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 nov, 2014 2:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Wel als je decals aan moet brengen. Decals hechten beter op een glanzend oppervlak. Decals op matte verf is vragen om 'silvering' = lucht onder je decals. Dan zie je dat je er een 'sticker' op hebt. Bij glans valt het niet of nagenoeg niet op (uitzonderingen daargelaten uiteraard).

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement