Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 7:09 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 21 sep, 2014 9:40 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2647
Woonplaats: Houthalen (België)
Ik heb een tweedehands Revell 1/32 F-15C, kitnummer 4759 gekocht, dit is de doos :

Afbeelding

Maar in de doos zaten een hoop losse onderdelen, allemaal voor een tweezitter, inclusief de conformal benzinetanks en 2 ASAT raketten. Alle onderdelen voor een tweezitter zijn aanwezig, behalve de linker en rechter voorste helften van de neus (waar de cockpit in komt te zitten).

Ik had geen idee wat ik met deze kit ging aanvangen, tot ik wat foto's zag van de NASA F-15B's. Deze hebben in verschillende uitvoeringen gevlogen, ik wil voor deze uitvoering gaan :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar dan zonder een test-project onder de buik van het toestel :

Afbeelding

De stoelen zijn hetzelfde als die van vroege F-16's, met "hoorns" aan beide kanten van de hoofdsteun. Ik ga stoelen van CMK of True Details gebruiken. De instrumeten panelen en wielen/banden komen van partsrparts. De uitlaten van CAM of GTresin.
De ontbreken onderdelen van de neus komen van Revell of van een collega modelbouwer.
Voor de gouden strepen ga ik een AM decal sheet gebruiken, de NASA "swooshes" op de staart ga ik proberen zelf te printen.

Ik ben absoluut geen F-15 kenner, alle hulp en info over de "B" versie is van harte welkom.

De foto's van de eerste stappen zijn voor vanmiddag.

Groeten

Pascal

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 sep, 2014 17:41 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2647
Woonplaats: Houthalen (België)
Helaas geen sprue shots, de onderdelen zaten los in de doos. Ben begonnen met de onderste helft van de romp. Hierop werden de beide zijkanten en de wielbakken gelijmd :

Afbeelding

Er is nog een klein beetje plamuur en schuur nodig en de NACA ducts (net zichtbaar in de rechterhoek beneden) moeten nog opgevuld worden :

Afbeelding

Afbeelding

De vleugels, de stabilo's en de vinnen bestaan allemaal uit 2 helften. Deze zijn samen gelijmd de kieren en naden zijn gedicht en de trailing edges zijn dunner geschuurd :

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb ergens gelezen dat de panellines niet allemaal correct zijn bij deze kit. Sommigen ontbreken, anderen moeten verdwijnen. Maar helaas staat er niet bij om welke panellines het gaat. Als iemand mij kan helpen hoor ik het graag.

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 sep, 2014 18:18 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2647
Woonplaats: Houthalen (België)
Dankzij de hulp van een paar collega modelbouwers, heb ik nu een aantal zeer goede foto's van dit vliegtuig.

De NACA ducts zijn gevuld met een stukje plasticard. Hierover heb ik CA-lijm gedaan en daar bloem in gestrooid. Dat geeft een snel drogende plamuur die ook heel sterk is. De voorste duct is al geschuurd :

Afbeelding

Dit rechthoekige plaatje - met de 2 rechthoekige gaten - zit niet op het echte vliegtuig :

Afbeelding

Met de dremel en een schuurschijfje heb ik het verwijderd. De hitte van het schijfje smelt het plastic waardoor de gaten mooi opgevuld zijn. Twee vliegen in één klap :

Afbeelding

Er ontbreekt een onderdeel, er is er maar 1 in de doos ipv 2 :

Afbeelding

Gelukkig zijn deze anders bij het echte vliegtuig. Ik heb het onderdeel als voorbeeld gebruikt om een nieuw te maken, panellines gekrast en gaten geboord die de schroeven voorstellen. Deze schroeven zijn bij het echte vliegtuig goed zichtbaar :

Afbeelding

Afbeelding

Dat was het voor vandaag, graag tot een volgende keer.

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 sep, 2014 18:30 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2647
Woonplaats: Houthalen (België)
The JFS (jet fuel starter) exhaust (rond gat met de louvres) heeft Revell zo gemaakt :

Afbeelding

Met de hulp van een paar collega modelbouwers ben ik te weten gekomen dat de louvres van het gat in de loop der jaren verwijderd zijn. De 10 louvers aan beide kanten van het gat laat is voorlopig zitten tot ik een goede foto van dat deel heb gevonden.
Gat geboord en een buisje op maat gemaakt, even een dryfit voor de foto's :

Afbeelding

Afbeelding

Onder elke motor nacelle zit een antenne achtig stuk plastic, dit zouden de fuel dump vents kunnen zijn. Moet nog zoeken hoe die er bij de NASA F-15 B uitzien :

Afbeelding

De intake tunnels bestaan uit een boven- en onderhelft. Na het lijmen gaf dat grote kieren. Eerst heb ik die zoveel mogelijk geplamuurd en geschuurd, daarna heb ik er latex verf in gegoten. Het was de eerste keer dat ik die techniek heb geprobeerd, maar het resultaat ziet er goed uit :

Afbeelding

Afbeelding

Tot de volgende

Pascal

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 sep, 2014 20:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Dat ziet er goed uit, 't zijn maar kleine dingetjes die je doet maar alle kleintjes bij elkaar brengen het geheel wel naar een hoger niveau.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 sep, 2014 9:22 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2647
Woonplaats: Houthalen (België)
Bedankt Nem,

Met wat aanpassingen hier en daar is van deze oude Revell kit best iets leuks te maken.

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 sep, 2014 15:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 19 jun, 2005 13:45 pm
Berichten: 393
Woonplaats: Leerdam
Pascal Dupont schreef:
De intake tunnels bestaan uit een boven- en onderhelft. Na het lijmen gaf dat grote kieren. Eerst heb ik die zoveel mogelijk geplamuurd en geschuurd, daarna heb ik er latex verf in gegoten. Het was de eerste keer dat ik die techniek heb geprobeerd, maar het resultaat ziet er goed uit :

Afbeelding

Afbeelding



Hoi Pascal,

Ziet er goed uit zeg!
Ik wist niet dat latex zo'n vullende eigenschap had zeg.
Is dat de gewone latex van de bouwmarkt?

Groeten,

Marco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 sep, 2014 17:53 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2647
Woonplaats: Houthalen (België)
Hoi Marco,

Jawel gewone latex van de bouwmarkt. ColorFix 0001 wit, was de goedkoopste die ik kon vinden bij HUBO :wink:

Ik heb de kleine vinnen weg geschuurd en 6 gaatjes geboord (ik denk dat er nog 2 bij moeten, maar ben nog niet zeker). Heb een test gedaan met een Rivet-R van RB productions, niet mijn beste rivet-job, maar met wat verf erover denk ik (hoop ik) dat het zal meevallen. Een paar lijntjes met rivetten worden terug dicht gelijmd en opnieuw gemaakt.
Elk gaatje is met een boortje een klein beetje groter gemaakt :

Afbeelding

Afbeelding

Waar bij een gewone F-15 een soort van rail zit voor een Sparrow raket, zit bij de NASA F-15 een vlak paneel. Om dat paneel er netjes in te krijgen (het moet mooi glad lopen ten opzichte van de romp) heb ik de rail eruit gezaagd :

Afbeelding

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 sep, 2014 23:03 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2647
Woonplaats: Houthalen (België)
Nog eens een test gedaan om rivetten te maken, dit keer met behulp van kopertape.

Eerst heb ik met gewone tape het paneel bekleefd, op maat gesneden en dat stukje tape op de kopertape geplakt. Daarna de kopertape op maat gesneden, op het model gekleefd en de rivetten met een tooltje gemaakt.

Het resultaat is heel fijn, ik denk zelfs te fijn. Ik ga eens kijken wat het geeft als er wat verf over zit, zoals het er nu uitziet denk ik dat de rivetten na een paar laagjes verf niet meer zichtbaar gaan zijn :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de foto's is goed te zien dat de rivetten niet rond zijn maar rechthoekig, dat komt door het gebruikte tooltje (wieltje uit een oude wekker) maar ook omdat ik van de lijn ben afgeweken.
Bij de volgende test ga ik eerst de rivetten op de kopertape aanbrengen en daarna de tape op het model kleven. Na wat schuurwerk met een schuursponsje zouden de rivetten dan wat ronder moeten ogen. De rivetten zouden dan ook een stukje dieper moeten zijn omdat de tape zachter is als hij nog niet op het model gekleefd is.

Enfin, zal voor vrijdag zijn. Dan wat verf erover en dan kijken welke van de 3 methodes het meest geschikt is.

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 okt, 2014 21:35 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2647
Woonplaats: Houthalen (België)
De resultaten van de test met de alu-tape. Dit keer heb ik eerst de rivetten op de tape aangebracht :

Afbeelding

Dan het stuk tape op het model gekleefd :

Afbeelding

De meeste plooien eruit gestreken met de achterkant van een penseel en een stukje schuurmat. Op de foto's is goed te zien dat de alu-tape dikker is dan de koper-tape :

Afbeelding

Afbeelding

Na een laagje primer en een wash wordt het duidelijk dat deze methode niet geschikt is :

Afbeelding

Afbeelding

Ik ga dus de eerst methode gebruiken (zonder tape), die kost wat meer tijd maar het resultaat is beter. Gelukkig heeft dit vliegtuig niet zo heel veel zichtbare rivetten.

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement