Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 14 sep, 2014 13:26 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Ik had mezelf voorgenomen om geen nieuwe kit open te trekken voordat ik 3 lopende projecten af had.
Eergisteren is het me gelukt om de laatste van die 3 projecten af te maken, dus kon ik eindelijk aan iets nieuws beginnen.

Mag ik u voorstellen:
Fokker D.VIII

Afbeelding

De Fokker D.VIII is een Duitse jager met parasolvleugel, ontworpen door Reinhold Platz en werd gebouwd door Fokker-Flugzeugwerke. Oorspronkelijk ontworpen als de Fokker E.V was het het laatste type Fokker wat in de oorlog operationeel vloog, gezien dat het toestel in de laatste maanden van de oorlog in dienst werd gesteld.
Na een aantal fatale ongelukken met het falen van de vleugel als oorzaak werd het toestel herontworpen en kreeg de aanduiding D.VIII.

In het begin van 1918 produceerde Fokker een aantal eendekkers met rotatiemotor, waaronder de V.26 en V.28 prototypes. Deze toestellen hadden beiden een parasolvleugel en waren opgebouwd uit een staalbuisconstructie zoals gebruikelijk was bij Fokker. In Mei/Juni 1918 werd de V.28 getest met de geplande Oberursel UR.III van 145pk en de 160pk sterke Goebel Goe.III motor, maar beide motoren waren niet klaar voor productie. Hierdoor werd V.26 getest met een Oberursel UR.II motor. Ondanks het bescheiden vermogen van 110pk en het feit dat deze motor eigenlijk alweer verouderd was zorgde het lage gewicht en de lage luchtweerstand van het toestel ervoor dat de V.26 toch opmerkelijk snel was. Het enige toestel wat nét even sneller was was de Siemens-Schuckert D.III met de complexe Siemens-Halske Sh.III motor (mooi stukje techniek trouwens!).
Alle E.V's (zo'n 400 stuks) werden besteld met de UR.III of de Goe.III motor, maar gezien deze motoren maar in kleine hoeveelheden beschikbaar waren zijn alle geleverde toestellen uitgerust met de UR.II motor.

Op 17 Augustus 1918 scoorde een E.V z'n eerste kill, bestuurd door Leutnant Emil Rolff. Maar 2 dagen later kwam Rolff zelf om toen de rechtervleugel van z'n E.V dubbelklapte en het toestel neerstortte. Toen later nog een E.V door eenzelfde incident verloren ging werden alle E.V's aan de grond gezet en werd de productie gestaakt totdat het probleem was opgelost. Fokker weet de incidenten aan het technische bureau van het leger, zeggende dat zij hem dwongen de achterligger van de vleugel teveel te versterken.
Note:Wat Wiki precies bedoelt is me niet duidelijk. Je kan een metaal verharden door hittebehandelingen, maar als dit overdreven word zal het metaal bros gaan worden, maar Fokker kennende zal de vleugel van hout zijn geweest. Hoe de versterkingen tot het falen van de vleugel kan leiden gaat boven mij, maar ik ben niet heel erg thuis in de mechanische eigenschapen van hout. Mocht iemand het weten hoor ik het graag. :)
Fokker claimde dat als de vleugel volgens zijn ontwerp zou worden gebouwd het probleem verholpen was.
Later bleek dat de fout lag in de fabricage. Fokker had de fabrikage van de vleugel uitbesteed, en een gebrek aan kwaliteitscontrole zorgde voor gevaarlijk zwakke vleugels. Uit tests bleek dat waneer het oorspronkelijke ontwerp van de vleugel was gebouwd zoals het hoorde deze een aanzienlijke veiligheidsmarge had, en nadat er maatregelen waren genomen om de kwaliteit van de vleugels te garanderen werd de productie in Oktober hervat. Gelijk werd door de toenmalige luchtvaartministerie de aanduiding van de toestellen veranderd van E.V naar D.VIII (Alle E. en Dr. aanduidingen kwamen te vervallen).
In totaal zijn er 381 toestellen gebouwd, maar slechts 85 toestellen hebben aktief gevlogen.


Technische gegevens:
Lengte: 5.86 m
Spanwijdte: 8.34 m
Hoogte: 2.6 m
Vleugeloppervlak: 10.7 m²
Leeggewicht: 405 kg
Maximum gewicht: 605 kg
Motor: 1 × Oberursel UR.II 9-cyl. air-cooled rotary piston engine, 82 kW (110 hp)

Prestaties:
Topsnelheid: 204 km/h
Vliegtijd: 1.5 hours
Plafond: 6,000 m
Klimsnelheid: 8,33 m/s
Tijd tot hoogte:
-1,000 m in 2 minuten
-4,000 m in 10 minuten 45 seconden

Bewapening:
Machinegeweren: 2 × 7.92 mm Spandau MG08 machinegeweren

Op naar de kit!
De kit is eigenlijk typisch voor een 1/48 WWI toestel; ongeveer net zo groot als een 1/72 warbird. :lol:
Afbeelding
De boxart toont een Jasta 6 toestel, en voor zover ik weet hebben die ook met de D.VIII in aktieve dienst gevlogen.
De decals:
Afbeelding
Het decal voor de staart schijnt niet te kloppen, maar die strepen ging ik toch al spuiten. :mrgreen:
Sprues en PE:
Afbeelding
Afbeelding
Niet bijster veel onderdelen, maar dat mag en zal de pret niet drukken. Sterker nog, ik sta te popelen om te beginnen! Ik kan niet wachten om me uit te leven op de motor en een poging te wagen om de prop te schilderen. :D
Ik heb al een heel klein beginnetje gemaakt en vanmiddag zal ik daar wat plaatjes van laten zien.

Mocht ik nou optijd klaar zijn met dit toestelletje doe ik er misschien nog een D.VII achteraan ook. :brouw:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 sep, 2014 16:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuke bijdrage Danny. Ben benieuwd wat je er van gaat maken, het is in ieder geval Duits. Ik heb ook een E.V euh D.VIII hier nog liggen in 1:72 van Merlin Models. Heb ik eens voor €2,-- gekocht omdat er geen decals bij zaten. Ik vond die vleugel ook wel een apart ontwerp. Kon het verhaal erachter ook al een beetje (wiki) en dat komt door jou verhaal weer boven.

Succes met beide toestellen :lol:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 sep, 2014 19:30 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Jajajaja eerst deze maar af zien te krijgen, dan kijken we wel of we nog tijd hebben. :lol:
Nu heb ik vanaf morgen wel nachtdiensten, maar het is nog maar de vraag wat ik daar aan de Fokker zou kunnen doen. Ik moet al een hele hoop schilderen voordat ik echt effectief de boel in elkaar kan zetten.
Maar ik heb in ieder geval een begin. Ik heb gisteren de vleugel in elkaar gezet, en als ik de vleugel van dit kistje zie moet ik gelijk weer denken aan de vleugels van de Fokker F.II en F.VII in het aviodrome. Hele typische maar erg sierlijke vleugels.
Afbeelding
Afbeelding
En nee, dit toestel had geen flaps, dus ik kon alles op de rolroeren na dichtsmeren (gaat meer behandelingen krijgen). :wink:
Afbeelding
Wat losse onderdelen van de cockpit, jammer van de pinmarks...
Afbeelding
...al waren deze makkelijk te dichten.
De propeller heb ik gespoten met de kleur die het boekje aangeeft; Gunze H66, oftewel RLM 79 zandbruin. :lol:
Afbeelding
Uiteraard ga ik m'n best doen om er een mooie houten look aan te geven! :)
Afbeelding
De houten schraag voor onder de staart, deze wil ik eveneens mooi houterig maken (op de kale plek had ik 'm vast tijdens het spuiten, wordt nog bijgewerkt).

Well, tot zover. Ik moet zeggen dat ik toch wel erg enthousiast ben! :D


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 sep, 2014 1:56 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
We zijn intussen weer een klein stukje opgeschoten, en ik moet zeggen dat Knetterik's topic ook mij heeft geholpen.
Als eerste heb ik even naar de zijwanden gekeken en ben ik een nare verassing tegengekomen...
Afbeelding
Afbeelding
Ik heb later nog een beetje Mr. Surfacer aangebracht, en lichtjes opgeschuurd. Je ziet ze nu een stuk minder gelukkig.
De pinmarks op de vloerplaat zijn eveneens weggewerkt (heb ik nu geen foto van).
Nu had ik in eriks topic de discussie een beetje gevolgd, en heb ik het houten gedeelte afgeplakt en ben ik met een +-50/50 mengsel van Tamiya's deck tan en wit de linnen gedeeltes gaan spuiten.
Afbeelding
Alleen wit vond ik te fel, dit vind ik mooier staan.
Hierna heb ik nog éénmaal de pinmarks bewerkt (bovenstaande foto is van voor de laatste behandeling) en ik ben er nu wel tevreden mee. Het houten gedeelte staat in de P+, en morgen wilde ik daar een wash van olieverf op doen voor de houtnerf. Ik wil dan ook gelijk de bodemplaat aanpakken.

Ook ben ik verder gegaan met de prop en heb ik de motor z'n basiskleuren gegeven.
De motor heeft als eerst een basislaag gekregen van Valejo Air Steel.
Afbeelding
Afbeelding
Even spelen met de witbalans. :)
Daarna heb ik de crankcase gemaskeerd, deze wilde ik deze kleur houden, terwijl de cilinders een tint donkerder moeten worden.
Afbeelding
En dat ziet er dan zo uit:
Afbeelding
Ik wil nog een wash aanbrengen om er nog wat diepte in te krijgen, maar ik vind het subtiele kleurverschil wel mooi.

En toen de propeller, spannend natuurlijk, want echt ervaring in het omzetten van plastic naar hout heb ik niet...
Dr propeller had dus een basiskleur van Gunze H66 (RLM79 zandbruin), en nu was het natuurlijk de vraag hoe ik het gelamineerde hout mooi kan simuleren. Na wat nadenkwerk heb ik een rolletje tape erbij gepakt en ben ik hele dunne strookjes tape aan het snijden geweest. Deze strookjes plakte ik vervolgens op de propeller.
Afbeelding
Nog niet helemaal zoals ze moeten, maar ik was dan ook nog niet klaar.
Dus gauw verder met plakken:
Afbeelding
Jullie kunnen je voorstelen dat dit klusje redelijk wat krachttermen vereistte, en er zijn dan ook een hoop dubbeltjes gevallen, maar achteraf was het resultaat de moeite waard.
De tweede kleur was een mengsel van zandbruin, cacaubruin en transparant rood. Door zandbruin te gebruiken voor de donkere kleur passen de kleuren mooi bij elkaar.
En dat ziet er dan zo uit:
Afbeelding
Ik vond dat er al redelijk uitzien, maar ik miste natuurlijk nog de houtnerf. Dus gelijk even de motor in elkaar gezet (nog niet gewashed), en de prop met olieverf bewerkt.
Toen even de prop op de motor gezet als dryfit, en ik moet zeggen dat ik niet mag klagen.
Afbeelding
Afbeelding
Ik ben stiekem wel een beetje trots op het resultaat. :)

Morgen eens kijken of ik de pit ook wat houteriger kan laten ogen. :brouw:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 sep, 2014 12:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Daar mag je met recht trots op zijn Danny. Wat zal die mooi staan straks in Hurdegaryp :lol:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 sep, 2014 13:07 pm 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
Netjes hoor. Hout ziet er goed uit.

Als techneut ook ff zitten nadenk over het teveel versterken van de vleugel. Ik denk dat de vleugel te zwaar voor zichzelf geworden is na de verstevigingen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 sep, 2014 14:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Na alle discussie over de oorzaak van het falen van de E.V vleugels maar eens in de boeken gedoken (Leaman, Weyl).
Een eerste conclusie van het onderzoek naar de oorzaak was dat de vleugeltip getordeerd was, waardoor de invalshoek aan de tip groter werd, de belasting hoger en daardoor breuk optrad. Aanbeveling van de autoriteiten was de voorste vleugelligger te versterken en de achterste wat zwakker te maken. Voor de zekerheid zou de vleugel ook verspannen moeten worden.
Nader onderzoek wees echter uit, dat de produktievleugels een veel slechtere kwaliteit hadden dan die van het (geteste) prototype: slecht hout, afwijkende en te kleine maten, slecht lijmen en nagelen, onvoldoende waterdicht (de gebruikte lijm -caseine- kon niet tegen water). Voor Weyl (zoals te verwachten, want hij vond Fokker een nul en Platz -de constructeur- een engel) allemaal de schuld van Fokker persoonlijk, Leaman is wat netter in zijn beoordeling (te veel druk achter produktie en een in vliegtuigbouw onervaren pianofabriek (Perzina) die de veugels moest maken).
Uiteindelijk zijn nieuwe vleugels gebouwd volgens het oorspronkelijk ontwerp, die uitstekend aan de eisen voldeden. Nu het falen door een te sterk ontwerp. De bron daarvoor is de "autobiografie" uit 1931 van Fokker. Daarin zegt hij, dat de achterligger op instructie van de autoriteiten versterkt zou zijn, en dat daardoor de ongewenste torsie optrad. Dit lijkt een kolossaal broodje aap van zijn kant; de hele officiele discussie van 1918, die uit en te na te lezen is in (vooral) Weyl en Leaman, wijst precies de andere kant op.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 sep, 2014 16:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
dat is een hele mooie prop die je daar hebt :brouw:

succes verder!

Gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 sep, 2014 16:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 aug, 2014 19:06 pm
Berichten: 326
Woonplaats: Lelystad
Heel gaaf gedaan die prop.

Denk dat ik er met mijn dikke vingers nog veel meer gevloek had gehad.. :D :D :D
Motortje ziet er ook geweldig uit.

Denk dat dit helemaal goed gaat komen.
Geniet ervan

Succes

André

_________________
In ontwikkeling:

P47 Razorback

Macchi MC205

Kawasaki KI-45 "Nick"
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewforum.php?f=284


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 sep, 2014 22:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuk en interessant om te lezen Rob.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement