Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 14:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 06 mei, 2014 9:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1603
Woonplaats: Puttershoek
Mijn inbreng voor deze leuke groepsbouw gaat een Fokker E.V worden van Eduard. Deze kit heb ik ooit eens gekocht toen ik ergens wat verf bestelde en omdat ik de verzendkosten wat hoog vond voor alleen verf heb ik deze kit er maar bij besteld.. Het was en is mijn enige ww1 kit in de stapel ongebouwde kits dus de keuze voor deze groepsbouw was snel gemaakt.


Allereerst wat info welke ik zelf ,min of meer, vertaald heb van de bouwhandleiding van Eduard:

Hoewel de Fokker E.V, die beter bekend is als de D.VIII, bekend staat als een van de populairdere ww1 gevechtsvliegtuigen was zijn luchtgevecht carrière zo goed als nihil. Het bijzondere is ook dat de grote troef van de E.V ook het grote fatale probleem was waar de E.V aan leed. Een correct ontworpen en correct geassembleerde vrijdragende vleugel is extreem licht en sterk. Echter hadden de eerste serie E.V’s last van verkeerd geassembleerde vleugels waardoor menig E.V een triest einde ten deel viel. De vrijdragende vleugel was het resultaat van een lang ontwikkelproject van Fokker en werden gebruikt op de prototypes V17 en V28 welke meededen aan de Tweede Jagercompetitie van juli 1918 waar de meest ervaren Duitse frontlinie piloten de nieuwe vliegtuigen kozen welke ze later aan het front zouden willen zien. Prototype V28 werd gekozen door zijn fantastische vliegeigenschappen en ging in productie als de Fokker E.V. Er werden 200 E.V’s besteld, echter na diverse incidenten zijn er uiteindelijk 289 geleverd.

De E.V zag het front voor het eerst op 5 augustus 1918 en op 17 augustus behaalde Leutnant Emil Rolff van Jasta 6 de enige officieel vastgelegde overwinning in de lucht. Dit was 1 dag nadat de eerste E.V vlieger omkwam doordat de vleugel het begaf. Twee dagen later viel dit lot ook Lt. Emil Rolff ten deel toen zijn vleugel in de lucht de pijp aan Maarten besloot te geven. Hierdoor werden alle E.V’s onmiddellijk aan de grond gehouden om gedegen onderzoek uit te voeren naar de oorzaak van het vleugel falen. Het onderzoek wees uit dat er fatale fouten waren gemaakt tijdens het assembleren van de vleugels in de fabriek. Dit had als resultaat dat de vleugelstructuur her-ontworpen werd en de vleugel werd versterkt. De al bestaande E.V’s werden voorzien van de nieuwe vleugel en de nog nieuw te bouwen vliegtuigen werden vanaf toen D.VIII genoemd, waarschijnlijk werden de E.V’s die werden voorzien van de nieuwe vleugel ook hernoemd als D.VIII. De aangepaste vliegtuigen arriveerden weer aan het front in november 1918 wat te laat was om nog deel te nemen aan de beroemde luchtgevechten van de Grote Oorlog. Alleen wat Freikorps eenheden schijnen nog in na-oorlogse conflicten gevochten te hebben met de D.VIII. Ook de nieuw ontstane Poolse luchtmacht heeft de kleine eendekker nog ingezet tegen het Rode leger boven de Ukraine. En ook onze eigen Nederlandse LVA heeft enkele exemplaren in dienst gehad.


De kit van Eduard levert de 2 typen vleugels erbij zodat je als bouwert zelf kan kiezen welke je gebruikt, alleen zie ik nog niet echt veel verschil tussen de twee. Dit is mijn eerste Eduard kit die ik ga bouwen, overigens ook mijn eerste ww1 kit! Inhoud ziet er prima uit. Scherpgegoten onderdelen aan 3 sprue's, prachtige decals, een raampje PE en zelfs masks.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En de versie welke ik wil gaan maken:
Afbeelding
Afbeelding

Nu heb ik gelezen dat dit de makkelijkst te bouwen ww1 kit is die er is omdat je maar 1 vleugel hebt en dus de rigging minimaal is. Ik ga het meemaken... De lozenge word ook nog een hele uitdaging vermoed ik.

Erik


Laatst bijgewerkt door Knetterik op zo 22 mei, 2016 21:40 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 mei, 2014 9:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2012 15:47 pm
Berichten: 585
Een pracht model/kit.
Ik heb de "bij" uitvoering maar dat is een zogenaamde weekend.

http://www.ipmsusa3.org/reviews2/aircra ... ker-ev.htm

Veel succes met deze prachtige model.

_________________
Out of all the things I have lost, I miss my mind the most.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 mei, 2014 10:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Zéér goed te bouwen kitje, alleen zijn de allermeeste geleerden er wel over eens dat het lozenge van Eduard totaal de verkeerde kleurtonen heeft. Beste schijnt tegenwoordig Aviatic te zijn, die inmiddels ook 1/48 lozenge heeft. Maar goed, heb het er zelf, toen de kit net nieuw was in 2006 wel op gedaan.

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 mei, 2014 20:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Kitje met goodies zien er goed uit. Succes met de bouw. En juist of niet juist die lozenge, ik zou het verschil niet weten t.o.v. het origineel, dus het is maar net hoe kritisch je zelf bent.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 mei, 2014 21:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1603
Woonplaats: Puttershoek
Ja inderdaad ik laat me er ook niet te veel door leiden. Lozenge juist of niet, ik bouw hem zo uit de doos. Ga er wel eens naar kijken wat nu eigenlijk fout is. Toeval wil dat mijn vader, die alweer 45 jaar in dienst is bij Fokker, deze week een boek gekregen heeft(elke werknemer zelfs) over Anthony Fokker. Waar gelukkig ook vele mooie foto's in staan van de Fokker E.V/DVIII, er zijn zelf een paar hele bladzijden aan gewijd! Kan ik mooi gebruiken bij mijn kitje :D

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 mei, 2014 22:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
Zijn toch allemaal wel fijne kitjes van Eduard! Ik had deze een tijdje geleden ook op het oog, maar kon ‘m toen niet zo snel vinden. Ben benieuwd wat jij ervan gaat maken! :D

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 mei, 2014 22:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1603
Woonplaats: Puttershoek
Prutsel schreef:
Ben benieuwd wat jij ervan gaat maken! :D

Ik ook! 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 mei, 2014 22:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1603
Woonplaats: Puttershoek
Kleine updatetje:

Afbeelding
Afbeelding
Klein pitje uiteraard! Best nog even zweten met dat dunne "buizenframe". Wel leuk dat er ook lozenge achter de stoel zit.

Afbeelding
Wellicht nog wat houtnerf-achtige strepen aanbrengen in het rompje en een mat laagje erover spuiten.

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 mei, 2014 22:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Voor zover ik weet zat er geen hout in de romp van de E.V behalve de cockpitvloer. De voorkant van de romp was aluminium panelen vastgezet op het stalen rompframe. Er moeten foto's van een "blote" E.V te vinden zijn.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 mei, 2014 23:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1603
Woonplaats: Puttershoek
Bij Fokker team Schorndorf hebben ze er een gebouwd naar origineel ontwerp als ik het goed begrijp en daar zie ik wel hout in de romp volgens mij: http://www.collectors-edition.de/f-t-s_zeichnungen_FokkerDVIII.htm

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement