Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 8:54 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 20 jul, 2017 7:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Je tank ziet er goed uit vind ik maar bij de mitrailleurs heb ik mijn bedenkingen een beetje. Op de foto's zien ze er erg licht van kleur uit, De gunmetal kleur zie ik helemaal niet terug maar volgens mij kan dat wel eens door de belichting van de foto komen? Je bent in ieder geval weer lekker onderweg.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 jul, 2017 7:54 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
ik volg FVDM hierin... zelf start ik van zijdemat zwart, en dan gewoon met een eenvoudig potlood de randjes nalopen en eventuele krasjes voorzien...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 jul, 2017 22:36 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik vond het zelf ook niet erg gunmetal wat er uit de spuitbus kwam. Ik heb de loop wat bijgeschilderd, aangezien dit alles is wat er te zien zal zijn van de guns. Vandaag nam ik ook de beslissing dat het landingsgestel ingetrokken moet zijn, aangezien er blijkbaar vanalles in het motorcompartiment zichtbaar wordt als de wielen uitgeklapt zijn. Niet alleen is daar niks geschilderd maar je kijkt dan nog eens recht in dat lelijke gat van de compressor waar me de moed een paar jaar geleden door gefnuikt was. Ik zal dus ook een stand onder het vliegtuig moeten bouwen. Die zal een behoorlijk gewicht moeten kunnen dragen. Ik moet ook nog het achterwiel inklappen.

photo 417246

Ik kon nu de staart al eens vervolledigen met de hoogteroeren. De hoek wordt hier gecontroleerd.

photo 417245

photo 417247

De twee platen boven de neus passen redelijk goed, als je aan de binnenkant wat materiaal weghaalt waar de machinegeweren zitten. Ik heb de gesloten cowling flaps gekozen, die passen ook wel. De inlaat voor de compressor bestaat uit twee helften, dus vooraan moet je wat aan de rand werken. Er is dan weer geen opening door de cowling voorzien. Wat me ook stoort, is dat het uitlaatspruitstuk aan de rechterkant van het vliegtuig niet even ver naar buiten kan door de rookdeflector die aan de romp voorzien is.

photo 417248

Onderaan zijn er wel een paar opvallende kieren.

photo 417249

Hier krijg je een idee van de grootte als hij afgewerkt geraakt. Ik had de radiator eerst verkeerd georiënteerd, gelukkig kreeg ik die nog uit de cowling gelicht.

photo 417250

Van de wielpoten heb ik al de paspinnetjes afgezaagd. De deuren van het landingsgestel passen in de openingen maar de smalle uiteinden laten een onregelmatige opening zien. Ik heb de wielen ook geschilderd, want die blijven voor een stuk zichtbaar.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 apr, 2018 22:00 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dit moet een van mijn traagste topics zijn, vier pagina's in vier jaar. De vorige post eindigde in de zomer toen de kit in elkaar geplakt was en het plamuren moest beginnen. Aan dat werkje ben ik nu dus nog bezig. Ik heb nu wel een manier gevonden om de romp aan te spannen zodat sommige kieren dichtgelijmd kunnen worden.

photo 443846

Iets wat me nog tegenhield om te gaan primeren was de cockpit die nog niet gesloten was. Eerst een decal aanbrengen:

photo 443850

Citaat:
Achtung!
Haubenabwurf
qurchsprngtadung


Cartograf maakt fijne decals, maar er zit daar toch altijd een mannetje dat met letters aan de haal gaat. Gelukkig is dit de enige decal met een spraakgebrek. Er moest natuurlijk staan: "durch Sprengladung".

photo 443847

Ik besloot dat het toestel maar dicht moest zonder piloot en zonder veiligheidsgordels, want daar had ik in vier jaar niet achter gezocht. Op de ESM heb ik zelfs eens de benodigde Verlindenkit in de handen gehad, helaas weer terug weggelegd door de prijs en omdat er veel in zat dat later niet meer te zien was. Ik zette de canopy er op en ze paste voor geen meter.

photo 443848

Dat zijn bijna drie millimeter. Ik had al meteen heel wat verwensingen klaar voor Trumpeter.

photo 443849

Ik had al snel de plaat terug uit de canopy gehaald, dat was niet zo moeilijk, en de steunen weghalen ook niet. Maar drie millimeter, dat kon gewoon niet, dus ging ik even verder nadenken. Als je de bouwstappen volgt, dan moet je de plaat apart aan de romp kleven en dan pas de canopy er op zetten. Het blijkt nu dat de cylinder voor het uitschuiven van de canopy niet tot tegen het uiterste puntje op de plaat aanstoot bij het sluiten, er zitten een paar millimeter leegte tussen. Ik had dit wel tegeneen gelijmd, waardoor het geheel van de canopy en de plaat niet meer paste. Het was ook te laat om de cilinder terug los te maken en een deel zou dan terug geschuurd en geschilderd moeten worden. Ik heb dus de vrijheid genomen om het deel van de onderplaat dat aan de canopy vast zit, een paar millimeter dichter tegen de cockpit aan te schuiven dan de bedoeling is. Op deze schaal valt dat niet echt op.

photo 443851

photo 443852

photo 443853

photo 443854

Hier en daar blijven er dunne kiertjes over waar het moeilijk wordt om een gladde overgang te plamuren, zoals deze afdekplaat.

photo 443855

Ik heb de naden afgelopen en heel wat geschuurd en gepolijst.

photo 443856

photo 443857

Hopelijk doe ik er nu niet lang meer over voor hij in de primer kan...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 apr, 2018 22:52 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het was zo'n uitstekend weer dat de Focke-Wulf vandaag in de primer gezet zou worden. Eerst even de canopy afplakken, hiervoor is Modelcraft tape gebruikt. Ik merk geen verschil met Tamiya tape. Het uitsnijden is op het model gebeurd met een swivel knife.

photo 444015

photo 444016

photo 444017

Ik wilde het landingsgestel ingetrokken bouwen. Het kon zijn dat de pootjes wat afgeschuurd moeten worden, dacht ik erbij.

photo 444019

Als de wielpoten werkelijk zo zouden zijn als bij Trumpeter, dan zouden de wielen er aan de bovenkant van de vleugel uit komen. Ik vermoed dat de vleugel dikker had moeten zijn aan de basis, of de hoek van het wiel anders. Ik realiseerde me dat het achterste wieltje waarschijnlijk losgemaakt moet worden en dieper in de staart gezet.

photo 444018

Hier zijn de wielen al in de kassen gekleefd zonder de wielpoten. De deuren konden er alleen op als alle verstevigingsspanten aan de binnenkant weggefreesd werden, er was niet de minste ruimte tussen voor de poten. Gelukkig zie je van de wielen maar een zodanig klein stukje dat het gebrek niet zichtbaar is. Hier heb ik de openingen al dichtgestopt met gom.

photo 444020

Dit is mijn spuitopstelling. Ik heb de as van de propeller doorboord om het toestel op te kunnen hangen aan deze stelling. Er stond soms een briesje, maar er was zoveel verf nodig dat ik dit liever niet onder mijn spuitstand binnen deed.

photo 444021

Na het spuiten werden ook nog wat accessoires in de verf gezet.

photo 444022

photo 444026

Oeps, de MG's meegespoten. Dat moet later opnieuw gunmetal.

photo 444023

photo 444024

photo 444025

De gebruikte verf is deze keer een spuitbus Rust-oleum light grey. Het resultaat was keurig maar er moest toch wat geschuurd worden tegen korreligheid. Dat krijg je als je in de wind spuit. Geen probleem, nu voelt de Dora overal zacht aan als papier. Eens kijken welke kleuren we nu nodig hebben...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 apr, 2018 19:57 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het was een paar dagen zoeken naar de geschikte verf, maar nu zit er Vallejo Air RLM76 op.

Afbeelding

Voor de mottling worden het RLM83 van Mr.Hobby en German Grey van Tamiya.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 apr, 2018 17:43 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik heb eerst wat highlights aangebracht met een een beetje wit er onder gemengd.

photo 444295

photo 444296

photo 444294

photo 444297

Nu komen de andere kleuren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 apr, 2018 21:35 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het groen kwam eerst, uit een potje RLM83 van Gunze. Dit was niet de kleur die in de verfinstructies aangeduid was, maar waarschijnlijk wel wat er had moeten staan als ik vergelijk met instructies van Eduard.

photo 444379

photo 444377

photo 444378

photo 444380

photo 444381

photo 444382

Ik besloot om de mottling nog niet te doen, aangezien er delen aan de vleugelbasis moesten afgeplakt worden om geen overspray te krijgen. Daarom werd er nu gemaskeerd met kneedgom en papier, waarna het German Grey van Tamiya als derde kleur toegevoegd werd. Het groen was toen al gehighlight met een paar druppels geel.

photo 444384

photo 444383

photo 444385

photo 444386

Ook de prop is German Grey geschilderd. De spinner wordt glanzend groen met een spiraaldecal.

photo 444387

Ik besloot om voor de "Yellow 11" te gaan, de enige uitvoering waar ik genoeg info over vond. Het bestaan van de tweede mogelijkheid uit de doos, "black 2", wordt zelfs door reviewers in twijfel getrokken. Mijn boekje over Jagdgeschwader 2 bevat ook maar 1 schema en daarvoor zijn de bijgeleverde decals te klein, 1/32.

photo 444388

photo 444389

Het grijs werd opgelicht met RLM65, maar slaat eerder donkerder uit. Ik ga afwachten wat het geeft als ik dit glanzend aflak, want het kan eigenlijk niet. Het grijs was over het groen gespoten, dus het kan niet onvoldoende dekkend geweest zijn om met een paar druppels van een lichtere kleur toch donkerder uit te vallen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 mei, 2018 22:28 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Een van de laatste updates in deze bouw waarschijnlijk, want het begint nu aardig op te schieten. Vorig weekend kocht ik in de kringwinkel een paar voetstukken, waarvan er een geschikt leek voor de FW190. Het was eigenlijk een stalen kandelaar, dus ik moest er nog een stuk af zagen. Om het model er op te bevestigen, boorde ik een gat op de plek waar het gewicht gelijk verdeeld was, wanneer het toestel een bocht naar rechts zou nemen. Dat was nodig omdat de afwerpbare brandstoftank al op de plek kwam waar het middelpunt zit. Het bijkomende voordeel is dat je nu even goed de onderkant van de vleugels ziet als boven. Het toestel zit nog niet vast op de steun, dus helt hij hier wel naar links over.

photo 444733

photo 444734

photo 444737

photo 444735

Het statief is door de stalen staaf op zich zwaarder dan het model, dus heeft het zeker niet de neiging tot om te vallen. Ik had het grijs hier en daar ook nog eens bijgelicht, maar zoals ik dacht was het eigenlijk al gelukt voor de laag P+. Het groen is wel wat subtieler, maar nu ook zichtbaar ge-highlight. De mottling heeft ondertussen ook al kleurvariatie gekregen, elk vlekje is achteraf nog een tweede keer bewerkt met een lichtere kleur.

photo 444738

photo 444739

photo 444740

photo 444741

photo 444742

photo 444743

photo 444744

De propeller is voorlopig grijs gespoten, maar het is mogelijk dat dat eigenlijk donkergroen moet zijn. De instructies laten hier veel te wensen over.

photo 444745

Over naar de decals dan, na enkele lagen P+ om alles even glanzend te krijgen. Vooral het German Grey had hiervoor twee lagen nodig, terwijl het Gunze groen al goed was na het spuiten. Daardoor had het grijs ook wel de neiging om sneller vingerafdrukken te vertonen. De decals zijn, zoals ik al zei, gemaakt door Cartograf. Ik had dus een plakfestijn verwacht maar het draaide even anders uit.

photo 444747

De eerste grote decal kwam al meteen zo uit het water, zodat je meteen nattigheid voelt. Na een eerste poging was de decal al meteen zo beschadigd, dat ik besloot om deze decal zelf te spuiten. De kleuren had ik ter beschikking en de vorm was eigenlijk makkelijk af te plakken op de cilindervormige romp.

photo 444748

De breedte kon ik nog makkelijk uit de decal voor de andere versie halen.

photo 444749

Dit werd gespoten in Vallejo Air Wit, maar niet voordat de groene en grijze mottling eerst overgespoten waren in RLM76. Daarna moest ik wel eerst de beschadigde decal reconstrueren om de lengte van de maskeerstroken voor het wit af te meten.

photo 444752

Deze werden zo gearrangeerd dat het klopte volgens het kleurenschema. Ik nam het Mr.Hobby RLM4 er al bij.

photo 444750

Door dit verzadigd te spuiten, kreeg de verf het gladde uiterlijk van een decal. Met wat wit er bij kon het dan ook nog ge-postshaded worden zoals de rest.

photo 444751

photo 444753

Er waren ook veel decals met transparante delen. Ik had een ervan, de dubbele 11, al in zijn geheel opgekleefd en er zou ongetwijfeld silvering gaan optreden. Deze decals kleven meteen aan je vingers vast als je ze wil zetten en scheuren dan als je ze los wil maken. Als ze met sol bewerkt worden, gaan ze toch niet in de paneellijnen liggen. Ik heb na de 11 en een van de Balkenkreuzen alle transparante delen op voorhand weggehaald, of op het model als het niet anders kon.

photo 444754

photo 444756

Er was een decal voor alle controlevlakken, maar die was te groot voor het aanhangsel van de hoogteroeren. Hier moest dus overal aan twee kanten een stukje afgesneden worden.

photo 444755

Uiteindelijk zijn op 1 na alle decals geplaatst, de meeste met lichte schade waar weinig van te zien zal zijn na afwerking.

photo 444757

photo 444758

photo 444759

photo 444761

photo 444763

Er is nog iets raars met de instructies:

photo 444764

De twee Balkenkreuzen op de bovenvleugels zijn niet symmetrisch geplaatst. Ik had dit te laat gezien en toen was het linkse kruis al geplaatst en terwijl zodanig versnipperd dat het niet meer te verplaatsen was. Ik ging eens kijken in mijn referentieboekje hoe dat zat met die kruisen. Er stond alleen een bovenaanzicht van een "korte" FW190 in, maar daar stonden de kruisen beide meer aan de buitenkant van de vleugel. Ik denk dat de rechtse positie de juiste was geweest, maar ik heb ze nu maar beide aan de binnenkant gezet.

photo 444762

photo 444760

De dunne lijndecals gingen nog verrassend goed na de ervaringen met de grote staartdecal. Er is nog 1 decal die aan vervanging toe is, die op de spinner. Dit is een spiraal die in het midden begint en die aan de buitenkant zou moeten eindigen. Op het bolle oppervlak is de decal niet plat te krijgen, ook niet helemaal met sol. Ondertussen is hij er al terug af, dit ga ik waarschijnlijk kwasten...

photo 444765


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 mei, 2018 22:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Dat met die spinner, zijn daar geen masks voor te krijgen? Dat zou het een stuk gemakkelijker maken denk ik. Of zelf creatief afplakken? Is met grafische tape misschien een optie.

Verder prachtig spuitwerk. Mooi om dat zo opgebouwd te worden. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement