Toen het weer eens Kerstshopping was in Tienen een paar jaar geleden, was ik nog op zoek naar een collega voor mijn Bf-109. Ik had nog geen Focke-Wulf en vond ook dat het de moeite niet was om er eentje in 1/48 naast te zetten, dus bekeek ik maar eens of er op grote schaal niks te vinden was. Uiteraard stond het er ook.
Ik had toen niet gezien dat het de verlengde versie was van de standaard FW, die ik eigenlijk had gezocht voor zijn gedrongen lijnen. Maar het bleek dat de D-versie, geïntroduceerd in 1942, ook erg populair was bij de vliegers. De verlenging was nodig omdat er een Junkers Jumo 213 lijnmotor in moest passen. Deze motor loste een probleem op dat de stermotor uit de oude FW-190 had, die op een hoogte van 6 km problemen begon te krijgen. Daar kon hij dus de Spitfire mk.V niet volgen, waar hij verder superieur aan was.
De kit bevat naast de onderdelen in grijs styreen ook nog een sprue met wat zwarte uitlaatstukken, een clearpart met twee canopy's, een zakje met springveren en assen voor de beweegbare controlevlakken en een PE-fret. Als referentie heb ik voorlopig alleen wat algemene FW-190 info uit de AirPower serie, want er zijn wel dure boeken over geschreven maar ik vond de kit al duur genoeg en er zal ook niet extreem veel detail zijn voor dat geld. Dit koop je gewoon voor de airbrushpret als het af is. Ik ga wel pas beginnen als ik de CV9040b af heb in het tanks-gedeelte, om wat orde (voor mij dan toch) te houden op de werktafel.