Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:06 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 31 maart, 2014 13:59 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Toen het weer eens Kerstshopping was in Tienen een paar jaar geleden, was ik nog op zoek naar een collega voor mijn Bf-109. Ik had nog geen Focke-Wulf en vond ook dat het de moeite niet was om er eentje in 1/48 naast te zetten, dus bekeek ik maar eens of er op grote schaal niks te vinden was. Uiteraard stond het er ook.

Afbeelding

Ik had toen niet gezien dat het de verlengde versie was van de standaard FW, die ik eigenlijk had gezocht voor zijn gedrongen lijnen. Maar het bleek dat de D-versie, geïntroduceerd in 1942, ook erg populair was bij de vliegers. De verlenging was nodig omdat er een Junkers Jumo 213 lijnmotor in moest passen. Deze motor loste een probleem op dat de stermotor uit de oude FW-190 had, die op een hoogte van 6 km problemen begon te krijgen. Daar kon hij dus de Spitfire mk.V niet volgen, waar hij verder superieur aan was.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De kit bevat naast de onderdelen in grijs styreen ook nog een sprue met wat zwarte uitlaatstukken, een clearpart met twee canopy's, een zakje met springveren en assen voor de beweegbare controlevlakken en een PE-fret. Als referentie heb ik voorlopig alleen wat algemene FW-190 info uit de AirPower serie, want er zijn wel dure boeken over geschreven maar ik vond de kit al duur genoeg en er zal ook niet extreem veel detail zijn voor dat geld. Dit koop je gewoon voor de airbrushpret als het af is. Ik ga wel pas beginnen als ik de CV9040b af heb in het tanks-gedeelte, om wat orde (voor mij dan toch) te houden op de werktafel.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 maart, 2014 14:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Mooi model zeg Steven!
In deze schaal heb je alle ruimte om details toe te voegen. Dat is een voordeel maar ook een nadeel omdat het door de grootte opvalt als het niet klopt.
Veel plezier d'r mee in ieder geval en we zien het bouwverslag wel! :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 apr, 2014 16:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Het is inderdaad een mooie kit, hier kun je lekker veel detail in kwijt.
Ik ben benieuwd naar de vorderingen. :brouw:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 apr, 2014 17:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Een juweeltje in de dop. Mooi hoor. Zit ook al weer te denken wat ik wil gaan bouwen in de nabije toekomst. Dit is toch wel erg leuk.
Veel plezier. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 apr, 2014 17:16 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Verbeter mij waar nodig, maar volgens mij was de Fw190A nooit ontworpen om achter spitjes aan te gaan. Het toestel was puur ontworpen als bomber-killer. Het was pas met de D'tjes dat ze achter vijandelijke éénmotorige toestellen gingen.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 apr, 2014 23:16 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Citaat:
When the Fw 190 started flying operationally over France in August 1941, it quickly proved itself to be superior in all but turn radius to the Royal Air Force's main front-line fighter, the Spitfire Mk. V,[2] especially at low and medium altitudes. The 190 maintained superiority over Allied fighters until the introduction of the improved Spitfire Mk. IX in July 1942 restored qualitative parity.[3]


http://en.wikipedia.org/wiki/Focke-Wulf_Fw_190


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 apr, 2014 10:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Nice! 1/24..... ik heb er ook nog 2 liggen.... Spitfire VI en Mustang D.
Ik ben benieuwd naar deze bouw, kijken hoe de kwaliteit is!

Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 mei, 2014 1:07 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik zal meteen eens vergelijken hoe realistisch het JuMo 213 motorblok is, nu mijn vorige diorama uit de voeten is.

Afbeelding

Een tiental onderdelen vormen samen de eerste bouwstap. Alle delen zijn fijn gegoten en passen goed. Het enige merkwaardige is dat de schroefas niet goed ingeklemd zit in de pakking en dus een beetje waggelt, aangezien ik hem niet vastgekleefd heb. Da's nu niet zo belangrijk, maar toch raar dat een onderdeel van een halve cm dik zoveel speling heeft. Als je een roterende propeller wil bouwen, dus best de schroefas ook achteraan voorzien van een pasnokje.

Afbeelding

Hier kan je het motorblok vergelijken met twee nog bestaande exemplaren, eentje uit Hannover van op Wikipedia en een andere uit het Technikmuseum in Berlijn, van http://www.bredow-web.de/. De gewelfde structuur is goed overgenomen maar de scherpe voorrand is dan weer afgezwakt en de kleinste details zijn weggelaten; ik had bij Trumpeter niet anders verwacht.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 mei, 2014 23:52 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik vond ondertussen op het net al heel wat fotomateriaal over de motor van de FW. Een praktische link is http://www.der-lustige-modellbauer.com/t6697p15-flugzeug-motoren, waar je hem in verschillende aanzichten vindt tussen zijn collega's de DB-603 en de JuMo 222.

Afbeelding

Er zitten weer wat onderdelen bij op het blok, zoals deze olietank met kier en de turbine.

Afbeelding

De uitlaten krijg je ook in twee helften, maar ze zijn al wel uitgehold wat het kleefwerk er iets complexer op maakt. Toch is dit een mooie oplossing. Andere onderdelen zijn minder mooi uitgewerkt.

Afbeelding

Hier gaapt nogal een groot gat in de turbopomp.

Afbeelding

Op deze foto zie je dat dit gat niet bestaat en dat alles normaal gezien goed aansluit. Hier is dus wat werk aan. Referentiefoto van Alfred Ernst (http://www.der-lustige-modellbauer.com).

Afbeelding

Deze zijde ziet er niet slecht uit, op enkele details na. Foto 1: http://www.warbirdsresourcegroup.org/LRG/jumo213.html, foto 2: http://topwar.ru/35771-germanskiy-aviacionnyy-dvigatel-jumo-213.html

Afbeelding

Hier zie je een tank rond de steun zitten, die ik voorlopig nog nergens terugvond op de foto's. Je merkt ook dat er verschillende versies van frames terug te vinden zijn, met of zonder doorboringen. Foto: http://www.bredow-web.de/Triebwerke_und_Flugzeugmotore/Junkers_Jumo_213/junkers_jumo_213.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 mei, 2014 21:36 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Hier is de tank wel te zien:
Afbeelding
Succes verder, zo te zien ga je het best nodig hebben met al die kieren.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement