Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 23:55 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Tachikawa Ki-77
BerichtGeplaatst: di 11 feb, 2014 21:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Beste brouwers,

Na alle Fokkertjes etc, nu maar eens iets heel anders.
Het was even stil van mijn kant, maar er werd wel druk geknutseld. Daar heb ik nu eindelijk meer tijd voor....
Hier het eerste verslag van, eigenlijk traditionele houtbouw in combinatie met plastic, zoals ik dat toepas.
Ik liep al tijden met het idee rond, om dit model eens te bouwen in 1/48 schaal. Er zijn er maar een paar in 1/72, daar heb ik dus niets aan.
Zoals jullie misschien al wisten, heb ik een beetje een zwak voor wat aparte toestellen. Zie b.v. mijn Westland Welkin,. Dit model wordt eigenlijk net zo iets, maar dan van Japans fabricaat. Er staat gelukkig genoeg beschreven op het Internet, dus zal ik dat hier maar niet herhalen.
Trouwens best interessant om over dit toestel te lezen.

Met vooruitziende blik had ik al wat tekeningen op schaal uitgeprint, zodat ik nu meteen kon gaan bouwen. Dit wordt wel een lange bouwklus, weet ik van vorige modellen, dus heb ik eerst maar een afgerond gedeelte gemaakt, zodat ik hier alvast een doorlopend verhaaltje kon schrijven.
Ik kan ook nog niet overzien, hoe vlot de bouw verder gaat, we zullen het wel zien, het is tenslotte geen wedstrijd...:)

eerst maar de tekeningen:

Afbeelding

Een globale indruk van het toestel. Typisch een kist voor lange afstanden, lange lappen van vleugels en in verhouding een romp van bescheiden afmetingen. En mooie lijnen.

Afbeelding

De "patroontjes"om de hoofd onderdelen te maken. Zoals te zien loopt de romp aan alle kanten rond, dus hout is voor mij wel het enige materiaal om de romp te maken.

Afbeelding

Het begin, met de decoupeerzaag, de grote stukken eraf gezaagd en dan maar schaven en gelijk blijven met het patroontje.
Eerst de boven en - onderkant gedaan, daarna de 2 zijkanten.

Afbeelding

Toen kwam het lastige, van vierkant alles rond maken, volgens de tekeningen moest alles zuiver rond worden, dus dat was veel schaven en vijlen, dit was het resultaat. Het lijkt allemaal simpel, maar het blijft altijd goed oppassen, dat je niet teveel materiaal weghaalt, dan heb je een echt probleem. Wat gebruik ik eigenlijk voor gereedschap. Ik heb geen uitgebreid arsenaal,dat is ook niet nodig, een antiek David schaafje, dat is werkelijk goud waard, een schuifmaat en kartonnen malletjes en zo'n apart metalen kam geval om profielen te meten. Reuze handig.

Afbeelding.

Afbeelding


Tot zover, wordt vervolgd.

Met vr. gr.
JohnH


Laatst bijgewerkt door JohnH op di 11 feb, 2014 22:39 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Tachikawa Ki-77
BerichtGeplaatst: di 11 feb, 2014 21:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1609
Woonplaats: Puttershoek
Wat een mooi vliegtuig. Ik kon hem nog niet in ieder geval. Het zal een heel karwei worden maar dat is wel aan jouw kundige handen besteed. Aan wat voor formaat moet ik denken in 1/48? Succes met deze bouw van de bovenste plank.

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Tachikawa Ki-77
BerichtGeplaatst: di 11 feb, 2014 21:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Bouwverslag Deel 2.


De volgende stap van de bouw was het gronden van de romp, met doodgewone huis, tuin en keuken grondverf, mijn recept is vier keer gronden en tussendoor schuren. Dat is bij goed hout wel voldoende. Tijdens de droogtijden alvast wat andere onderdelen uitgezaagd.

Afbeelding

Ook de vleugel, wat een lap !, uitgezaagd. Ik maak deze altijd eerst uit ëén stuk, om het profiel precies gelijk te schaven, als alles klaar is, worden de twee delen losgezaagd. Hetzelfde doe ik met de staartvlakken.

Afbeelding

Nu moest er even vooruit gepland worden, toen de romp klaar wasin de ruwbouw. De cockpit is bij dit model, toch wel een bijzonder opvallend en mooi onderdeel, daar moet toch wel de nodige aandacht aan besteed worden. Ik heb de romp als mal gebruikt en hiermee verschillende kappen uit doorzichtig verpakkingsmateriaal warm over de romp getrokken. Voor de zekerheid maar meerdere stukken gemaakt, voor als er iets mis gaat....gebeurd wel eens..:).

Afbeelding


Het volgende karwei was niet zo boeiend, maar het was wel uitkijken geblazen. Eerst goed afgetekend, op welke plek de cockpit kwam en het hout met een frase bij stukjes en beetjes weg geslepen. Het is gewoon een rotklus, je schiet zo uit en je moet altijd denken aan rondvliegende stukjes en je ogen goed beschermen. Gelukkig is alles goed gegaan en na een avondje klussen, was dit het resultaat. Alvast een vloertje en een achterwand in dun plastic plaat aangebracht. Helaas heb ik geen idee, hoe het er allemaal in het echt uit zag. Ik heb gelukkig wel een goede overzichtsfoto en tekening van het instrumentenpaneel kunnen vinden. Misschien vind ik nog wat in een duister hoekje van het Internet.

Afbeelding

Nog een moeilijke klus, de raampjes in de romp. een aardig probleem, hoe lossen we dat op met een massieve romp? De makkelijke manier; zwarte vlakjes of zo iets schilderen, nou nee, niet mijn idee, dat moet toch wel beter kunnen. Nu zie je vaak maar weinig van het interieur, dus een kleine donkere ruimte achter het glas, suggereert al wat ruimte, dus maar weer met de frase wat raampjes gemaakt., waar later een stukje doorzichtig plastik in wordt gelijmd.

Afbeelding

Inmiddels had ik alvast de staartvlakken uit dik plastic plaat gezaagd en in profiel gevijld. Ook zo'n klus, waar menig uurtje in gaat zitten, maar dan heb je ook wat :)

Afbeelding

Om een idee te krijgen van alle verhoudingenvan de romp en de vleugels, hier een eerste indruk:

Afbeelding

De laatste stand van zaken op dit moment:

Afbeelding

De vleugels zijn inmiddels in profiel geschaafd, die moeten nu glad afgewerkt worden met vijlen en schuren. Het was best moeilijk, ik heb al de nodige houten vleugels gemaakt, maar dit was wel een complex geheel, de profielen lopen alle kanten uit, en je kunt niet alles precies uitmeten.
Het oude vertrouwde Fingerspitzengefühl was hier wel hard nodig.
Maar tot nu toe ben ik wel tevreden, de lijnen en profielen zitten er goed in, want je kunt hier niet smokkelen, anders sluiten
de motorgondels niet goed aan en heb je weer een probleem aan de bovenkant van de vleugels.
Ik had nog eens een G-1.....zucht.

Hiedoor krijg je toch wel bewondering voor de ontwerpers van dit toestel, die jongens bij Tachikawa wisten wel waar ze mee bezig waren. En dat in een tijd zonder computers.

Tot zover deel 2, wordt weer vervolgd.

Met vr. gr.
JohnH


Laatst bijgewerkt door JohnH op di 11 feb, 2014 22:40 pm, in totaal 5 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Tachikawa Ki-77
BerichtGeplaatst: di 11 feb, 2014 21:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Nog even de maten, was ik vergeten te melden :

Spanwijdte wordt : 61,3 cm.
Lengte : 31,8 cm.

Ik hoop, dat ik nog een gaatje in mijn vitrinekast vindt . :)

Groeten,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Tachikawa Ki-77
BerichtGeplaatst: di 11 feb, 2014 23:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Zit weer met verbazing naar je werk te kijken en te lezen. Dat maakt de stap om zelf te overwegen om een Mi-12 (in 1:72) te maken wel groter, gelukkig heb ik hem in 1:144 (Anigrand).

Wel heb ik 2 vragen:

- Waarom niet in één topic, om alles bijelkaar te hebben/houden.
- Waarom vuren (of grenen) hout? Tenminste daar lijkt het op. Was het niet handiger om een fijnere houtsoort te nemen i.v.m de nerf?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Tachikawa Ki-77
BerichtGeplaatst: di 11 feb, 2014 23:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
René,

Helaas weer zitten slapen en "nieuw bericht" ipv "nieuw antwoord" voor bouwverslag 2 genomen. Misschien kan deel 1 en deel 2 samengevoegd worden door de moderator? Ik weet niet, hoe ik dat moet herstellen. Het hele verhaal heb ik al opnieuw moeten schrijven, want de bij eerste keer kreeg ik het al niet goed.

Ik heb gewoon vurenhout genomen, bij toeval tegengekomen bij een bouwmarkt in de restantenbak voor een prikkie. Ik vond het zonde om dat niet mee te nemen. De kwaliteit was best goed vergeleken wat je zo tegenkomt. Ik moet nog steeds eens beter hout halen, maar iedere keer komt er weer wat tussen..balen.. :roll:

Bedankt voor je reactie,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Tachikawa Ki-77
BerichtGeplaatst: di 11 feb, 2014 23:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
JohnH schreef:
Het hele verhaal heb ik al opnieuw moeten schrijven, want de bij eerste keer kreeg ik het al niet goed.


Bij grote lappen tekst, kun je dat eerst in 'Word' typen. Als het dan bij het plaatsen fout gaat, hoef je in ieder geval de tekst niet opnieuw te typen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Tachikawa Ki-77
BerichtGeplaatst: wo 12 feb, 2014 0:22 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Zo, John, je topic is weer aaneengeknutseld, nu je vliegtuig nog.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Tachikawa Ki-77
BerichtGeplaatst: wo 12 feb, 2014 0:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Bedankt voor jullie hulp. Het ziet er weer netjes uit, ik bouw verder .... :D

Met vr. gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Tachikawa Ki-77
BerichtGeplaatst: wo 12 feb, 2014 3:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Wat een prachtig toestel, wat een stroomlijn! Ik kende deze vliegmasjien nog niet. En wat een leerzaam topic!

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement