Bouwverslag Deel 2.
De volgende stap van de bouw was het gronden van de romp, met doodgewone huis, tuin en keuken grondverf, mijn recept is vier keer gronden en tussendoor schuren. Dat is bij goed hout wel voldoende. Tijdens de droogtijden alvast wat andere onderdelen uitgezaagd.
Ook de vleugel, wat een lap !, uitgezaagd. Ik maak deze altijd eerst uit ëén stuk, om het profiel precies gelijk te schaven, als alles klaar is, worden de twee delen losgezaagd. Hetzelfde doe ik met de staartvlakken.
Nu moest er even vooruit gepland worden, toen de romp klaar wasin de ruwbouw. De cockpit is bij dit model, toch wel een bijzonder opvallend en mooi onderdeel, daar moet toch wel de nodige aandacht aan besteed worden. Ik heb de romp als mal gebruikt en hiermee verschillende kappen uit doorzichtig verpakkingsmateriaal warm over de romp getrokken. Voor de zekerheid maar meerdere stukken gemaakt, voor als er iets mis gaat....gebeurd wel eens..
.
Het volgende karwei was niet zo boeiend, maar het was wel uitkijken geblazen. Eerst goed afgetekend, op welke plek de cockpit kwam en het hout met een frase bij stukjes en beetjes weg geslepen. Het is gewoon een rotklus, je schiet zo uit en je moet altijd denken aan rondvliegende stukjes en je ogen goed beschermen. Gelukkig is alles goed gegaan en na een avondje klussen, was dit het resultaat. Alvast een vloertje en een achterwand in dun plastic plaat aangebracht. Helaas heb ik geen idee, hoe het er allemaal in het echt uit zag. Ik heb gelukkig wel een goede overzichtsfoto en tekening van het instrumentenpaneel kunnen vinden. Misschien vind ik nog wat in een duister hoekje van het Internet.
Nog een moeilijke klus, de raampjes in de romp. een aardig probleem, hoe lossen we dat op met een massieve romp? De makkelijke manier; zwarte vlakjes of zo iets schilderen, nou nee, niet mijn idee, dat moet toch wel beter kunnen. Nu zie je vaak maar weinig van het interieur, dus een kleine donkere ruimte achter het glas, suggereert al wat ruimte, dus maar weer met de frase wat raampjes gemaakt., waar later een stukje doorzichtig plastik in wordt gelijmd.
Inmiddels had ik alvast de staartvlakken uit dik plastic plaat gezaagd en in profiel gevijld. Ook zo'n klus, waar menig uurtje in gaat zitten, maar dan heb je ook wat
Om een idee te krijgen van alle verhoudingenvan de romp en de vleugels, hier een eerste indruk:
De laatste stand van zaken op dit moment:
De vleugels zijn inmiddels in profiel geschaafd, die moeten nu glad afgewerkt worden met vijlen en schuren. Het was best moeilijk, ik heb al de nodige houten vleugels gemaakt, maar dit was wel een complex geheel, de profielen lopen alle kanten uit, en je kunt niet alles precies uitmeten.
Het oude vertrouwde Fingerspitzengefühl was hier wel hard nodig.
Maar tot nu toe ben ik wel tevreden, de lijnen en profielen zitten er goed in, want je kunt hier niet smokkelen, anders sluiten
de motorgondels niet goed aan en heb je weer een probleem aan de bovenkant van de vleugels.
Ik had nog eens een G-1.....zucht.
Hiedoor krijg je toch wel bewondering voor de ontwerpers van dit toestel, die jongens bij Tachikawa wisten wel waar ze mee bezig waren. En dat in een tijd zonder computers.
Tot zover deel 2, wordt weer vervolgd.
Met vr. gr.
JohnH