Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 7:47 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: [WIP] Apache 1/32
BerichtGeplaatst: ma 24 feb, 2014 13:58 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
@militairtje: voor het hek dat ik je getoond had, heb ik het draad eerst met een platte tang recht geknepen, zo krijg je alle bochten er uit. De eindjes van het draad vijl ik tegenwoordig steeds recht af, dat duurt een paar seconden en je kan het draad op die manier ook wat korter vijlen als dat nodig is. Het draad steeds lang genoeg afknippen en er dan stukjes afhalen om het gelijk te krijgen met je voorbeeldspijl. Het moet op de tiende millimeter nauwkeurig, wat met een vijl herl eenvoudig is. Het buigen kan je rond het handvat van een scalpel of een rond vijltje doen, zo heb je steeds dezelfde bocht en zit die waar hij moet zitten. Plooi dan alles zodanig dat je een minimum aan lijm of solduur nodig hebt om te hechten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Apache 1/32
BerichtGeplaatst: za 08 maart, 2014 22:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 10:02 am
Berichten: 1968
Woonplaats: Tilburg
Danku heren :brouw: Bedankt voor de tips voor het hekske, en dit is inderdaad nog niet de uiteindelijke versie. Was meer gemaakt in de trend van: is leuk, ik verveel me, kijken of 't n beetje wil lukken. 't komt dus nog wel n keertje goed! uiteindelijk
Voor het hekje wil ik sowieso nog ander draad aanschaffen, want wat ik nu heb is redelijk dik ijzerdraad. Volgens mij werkt koperdraad beter dacht ik?

Vorige keer was ik geeindigd met een mooie foto van Henk achter 't hek, voor de apache. Hier ergens zal ik dus ook weer verder gaan met typen en jullie up to date houden! :) Want wat heb ik ondertussen allemaal gedaan, in deze vakantie? Nou, eigenlijk heb ik deze vakantie bijna niet gemodelbouwd, wegens d'r moest ook geld verdiend worden voor zo'n stervensduur papierke waardoor ik door europa mag scheuren met d'n auto! eerst maar eens voor een auto zorgen, en genoeg geld
Mahgoe, ik heb dus het Allereerste officiële PE werk gedaan! En mijn teken-, zaag- en schuurvaardigheden weer eens bijgespijkerd. Maar mijn vaardigheden komen later aan bod :mrgreen:

Dus, het PE werk. Op de afgelopen bouwavond wat kleine PE deeltjes opgeplakt, die niet al te moeilijk waren om te plaatsen/te vouwen. Want om eerlijk te zijn, is er niks gevouwd :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik weet nog niet helemaal zeker of ik ze laat zitten, ofdat ik ze erafhaal en eropnieuw opplak. Soms lijkt 't of het recht zit, en soms dat het scheef zit... Maar het kan ook weer gezichtsbedrog zijn... Geef eens tips als je het hier boven kunt zien?

Next, mijn tekenskills! En die heb ik hoor. echtwel! Zoals gezegd wil ik dus een klein ondergrondje toevoegen bij deze kist, maar daarvoor moet ik natuurlijk wel eerst een plaat hebben om het op te maken. Eerst eens gekeken voor een mooie compositie, met alle 'ingredieenten' getekend. Kan ik lekker schuiven, want dat werkt makkelijker dan de hele heli op een papiertje zetten.
De maatvoering van de tekening klopt niet helemaal, omdat ik simpelweg de apache op een groot vel heb gezet, en deze heb overgetrokken :mrgreen: . Het grote vierkantje wordt het naamplaatje, kleine vierkantje de fotograaf. Het ijzerdraadje wordt ongeveer het hek, en de heli vorm is uhm... De apache :)

Afbeelding
En met een liniaal erbij:
Afbeelding

En hoe ziet dat er nou uit na het overtrekken op, volgens mij, MDF? Nou zo:
Afbeelding
Waarop ik ook mijn goede tekenskills op heb uitgeoefend, door het naamplaatje een beetje over te tekenen. Gewoon, omdat het kan.
Afbeelding
Goed gelukt he?

Nu had ik zo bedacht, wat ik dus heel slim vond, om tijdens het zagen ongeveer 3/4 mm van de te zagen lijn af te zagen. Ik vond dit heel slim want mocht ik nu uitschieten of zo, ik die paar milimeter speling had om te corrigeren oid. En zodat ik het ondergrondje niet verpeste dan. Dat was heel goed bedacht van mij! Alleen was 't wel jammer dat ik na het zagen een uur of zo bezig ben geweest met het schuren van die rand van een paar milimeter :rolleye:
Maar dit is het resultaat, na ongeveer 2 uur arbeid:
Afbeelding
Nu snap ik dat deze foto eigenlijk de hele afmetingen enzo niet goed duidelijk maakt, dus heb ik voor de volgende 3 foto's het oudere broertje van deze ASDT apache gepakt. De groene tape die ik in een hoekje heb geplakt, was voor mij als 'optische ilusie' voor evt een stukkie gras, maar ik wijk van dit plan af denk ik?
Kiekt, en vermaak uwzelf!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zo, dat was 't weer voor vandaag beste volgers! Dinsdag weer bouwavond, dus wie weet ergens deze week nog een update. Wat worden jullie toch weer verwend he?
Afbeelding

_________________
AfbeeldingAfbeelding
http://www.nhobbysite.jouwweb.nl -- "Don't bother runing, you'll die tired"~ US apache pilots


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Apache 1/32
BerichtGeplaatst: zo 09 maart, 2014 11:00 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 20:04 pm
Berichten: 1815
Woonplaats: Drachten
Ik heb ook dinsdag bouwavond..

_________________
Rock bottom is good solid ground, and a dead end street is just a place to turn around.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Apache 1/32
BerichtGeplaatst: zo 09 maart, 2014 11:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik heb elke dag bouwavond, alleen komt het er vaak niet van.

Ik kan alleen melden dat het kleine beetje PE wat je hebt toegevoegd er voor het oog recht op zit.

Dat 'geneuzel' over je MDF plaat vond ik wat minder interessant. Al begrijp ik wel dat je er een mooi geheel van wilt maken.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Apache 1/32
BerichtGeplaatst: zo 09 maart, 2014 12:09 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Militairtje, mijn argumenten op de chat heb je al gehoord, volgens mij mag er nog wat meer gras zijn want anders lijkt het of je een overschotje wilde wegwerken. Voor de rest ziet de compositie er goed uit. Wat het PE betreft, niet alleen op de handleiding afgaan maar ook je grote fotovoorraad consulteren. PE-onderdelen aanbrengen is niet alleen moeilijk bij het verlijmen, maar je moet ook zaken weghalen voor je ze aanbrengt. Op de handleidingen van Eduard staat er dan een grijs vlakje, maar dat wil zeggen dat je dat gedeelte moet weghalen of details wegschuren. In dit geval moest dus een rechthoekige opening gemaakt worden voor je het rooster aanbracht, wat meteen voor een dieptewerking zou zorgen.

Afbeelding
(foto http://www.b-domke.de/AviationImages/Rotorhead/1077.html)

Het gat daarvoor kan je boren en dan rechtuitzagen of snijden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Apache 1/32
BerichtGeplaatst: di 01 apr, 2014 15:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 10:02 am
Berichten: 1968
Woonplaats: Tilburg
Ik ben het zo ontzettend beu met dit ding. 't lukt allemaal niet, dna kom je erachter dat je iets hebt verkeerd geplakt, wil je het goedplakken, breekt het doormidden... Aaargh! Dus bij deze, ik wacht totdat de revell 1/48 kit word uitgebracht
Afbeelding

_________________
AfbeeldingAfbeelding
http://www.nhobbysite.jouwweb.nl -- "Don't bother runing, you'll die tired"~ US apache pilots


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Apache 1/32
BerichtGeplaatst: di 01 apr, 2014 16:04 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Mods! Graag per direct dit topic verwijderen....

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Apache 1/32
BerichtGeplaatst: di 01 apr, 2014 16:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 apr, 2013 10:37 am
Berichten: 449
Woonplaats: Velp (GLD)
Let op de datum. :wink:

Gr Porta

_________________
Like Germans said in this branch there will not be wounded, only dead.

'Laat ze maar', argumenteren velen, 'ik doe niks verkeerd.' Het probleem is dat Big Brother bepaalt wat verkeerd is, niet jij.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Apache 1/32
BerichtGeplaatst: di 01 apr, 2014 18:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Zonde, zoiets gooi je toch niet bij het vuilnis !! Karton hoort bij het oud-papier en het plastic mag je opsturen naar mij :mrgreen: :mrgreen:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Apache 1/32
BerichtGeplaatst: di 01 apr, 2014 18:29 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
heico1980 schreef:
Mods! Graag per direct dit topic verwijderen....

How 'bout 'no'? :P


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement