Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 22 aug, 2013 9:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
Tijd voor een nieuw onderwerp!

En we gaan aan de slag met een kitje van Tamiya, een zogenaamde ‘shake and bake’. Er zijn niet al teveel onderdelen, dus zal het in elkander zetten niet voor hoofdpijn gaan zorgen. Volgens diverse recensies zou deze kit bijna vanzelf in elkaar moeten vallen, dus de verwachtingen zijn hooggespannen.

Foto’s van doos en inhoud:
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Doel is om hier een net model van te maken, waarbij de versie zoals weergegeven op de doos zal worden aangehouden. De uitdaging bij deze kit voor mij persoonlijk is de toepassing van PE voor de eerste keer. Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken.

Voor de toepassing van het PE gaat het volgende setje worden gebruikt:
Afbeelding
Afbeelding

De versie die op de doos staat is de P51 B, genaamd ‘Shangri-La’, uit de 4th fighter Group welke werd gevlogen door Capt. Don Gentile. Hij had meer dan 30 overwinningen op zijn naam staan.

Afbeelding
Afbeelding

Wat dan wel weer jammer is, is dat hij de Shangri-La heeft laten crashen toen hij stunts uithaalde (voor verzamelde pers en draaiende camera’s). Gevalletje’total loss’:
Afbeelding

Er is een begin gemaakt met de Kit. Als eerste eens gekeken hoe de passing is:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deze lijkt dus zoals verwacht wel in orde te zijn.

Volgende stap is het interieur:
Afbeelding
Afbeelding

Dit ziet er naar mijn bescheiden mening prima uit. Toch moeten er een aantal onderdelen in geschrapt worden om het PE-interieur erin te kunnen lepelen. En hier gaan we dus de komende tijd eens mee aan de slag! 8)

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Laatst bijgewerkt door Prutsel op ma 30 sep, 2013 21:36 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 aug, 2013 14:15 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Wat voor kleurtje hoort daar op te zitten? Een soort bronskleur, lijkt het. Succes ermee!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 aug, 2013 15:18 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6306
Woonplaats: Blauwhuis
het is een OD kleurtje ( Gunze H52 ) .
Even een tipje, ga deze niet omnummeren naar Tamiya of welke andere ook. De gunze is een hele andere kleur dn welk merk dan ook ( spreek uit ervaring :roll: ).
Het model zelf vind ik niet echt mooi, ik vind de bubble top minder lelijk :mrgreen: .


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 aug, 2013 21:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 02 feb, 2013 0:38 am
Berichten: 124
Woonplaats: Puttershoek
Gaaf ding zeg!
have fun met de bouw.
Ik volg groet arne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 aug, 2013 20:46 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Heerlijke kit om te maken. Hij valt inderdaad zo in elkaar. De kleur is inderdaad olive drab. Kijk eens naar de P-40 van Jurrie. Hij maakt hem in dezelfde kleuren en speelt leuk met kleurvariaties. Daar heb je wellicht wat aan?
Zelf meng ik mijn tamiya OD altijd met geel omdat die van tamiya al vrij donker is en door de lakleren alleen maar donkerder wordt. Persoonlijk vind ik de OD van Vallejo het mooist. Maar goed, er zijn verschillende soorten OD-tonen. Ook vroegah in het eggie. Ik zou me er al te druk om maken.

Gr.
Eelco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 aug, 2013 22:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
Prachtige kit en mooie uitbreidingen. Maak er wat moois van :).

Gr,

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 aug, 2013 19:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
Tnx voor de reacties.

Afgelopen dagen alvast wat kunnen doen aan het interieur. Het toepassen van PE is duidelijk het nieuwe kunstje waar ik mee aan het stoeien ben. Gelukkig kan ik afkijken bij een aantal andere topics (oa de P47d van Djorion). :wink:

De kleur zal inderdaad Olive drab zijn. Ik had inderdaad al ergens gelezen dat de OD van de diverse merken behoorlijk kunnen verschillen. Maar dat deden ze in het echt ook, dus dat is eigenlijk alleen maar ‘echter’. :mrgreen: Ik heb hier nog een potje OD van Revell staan, dus die zal ik waarschijnlijk gaan gebruiken.

Zodra er weer zinnigs te melden is plaats ik een update!

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 aug, 2013 22:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
Er is weer wat geprutst!

Het aantal foto’s bij deze (kleine) update is helaas wat beperkt. :? Het overgrote deel van de foto’s is helaas niet scherper als dit:

Afbeelding
Maar goed, gelukkig zijn er nog een aantal foto’s welke wel enigszins scherp zijn.

De vorderingen. Als eerste is de originele binnenkant voor een weggeschraapt. Deze moet plaats maken voor de PE onderdeeltjes. Hierna zijn er wat onderdelen voorzien van een kleurtje.

Op de foto ziet het groen er wel iets wel uit als dat in de werkelijkheid het geval is:
Afbeelding

Vervolgens aan de gang met het instrumentenpaneel:
Afbeelding

Met als resultaat:
Afbeelding

PE heeft hier duidelijk een meerwaarde. :)

Ook in de rest van de cockpit het PE aangebracht. Maar als ik heel eerlijk ben weet ik nog niet helemaal zeker of ik deze onderdelen nou werkelijk beter vindt als het originele plastic:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De cockpit is verder voorzien van wat viezigheid:
Afbeelding

En als laatste klusje is de werkplek voorzien van gordels.
Afbeelding

En dat was ‘m alweer. Volgende stap gaat worden om de cockpit dicht te plakken. :)

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 sep, 2013 20:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
We zijn weer wat verder met de P51-b!

De werkplek is geassembleerd, wat er als volgt uit ziet:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De tas boven de stoel is overigens qua kleur nog aangepast. Deze is nu een tint donkerder geworden.

Vervolgens gekeken hoe de cockpit op zijn plek zou gaan passen:
Afbeelding

Afbeelding

Alsof het ervoor gemaakt is! :mrgreen:

Dus het was tijd om de twee romphelften aan elkaar te plakken.
Afbeelding

Afbeelding

En omdat we toch bezig waren gelijk maar de vleugels ertegen aan gegooid.
Afbeelding

Toen de lijm was uitgehard kon de tape eraf. En dan schiet het lekker op! :D
Afbeelding

Afbeelding

Het tamiya kitje heeft over het algemeen best veel details. Echter, de randen van de wielbakken zijn maar een kale bedoeling.
Afbeelding

Maar daar heeft Eduard gelukkig wat pe voor bij zijn setje gestopt. Dus na wat geplak met secondelijm:
Afbeelding

Afbeelding

Niet dat ik normaal gesproken continu in de wielbakken loop te turen :roll: , maar het is toch leuk dat het er in zit. :wink:

De kit past (naar verwachting) prima. De naden zijn dan ook echt minimaal:
Afbeelding

Afbeelding

En na een klein beetje plamuur zijn de naden al snel verdwenen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zoals op bovenstaande foto’s te zien zitten de zijruiten er alvast in. Dit omdat het model in de primer mag!

Her en der zijn er wat stukken spons in diverse openingen (van het model) gestoken om te voorkomen dat straks alles onder een grijze plak zit.

Het afplakken of volstoppen met spons van de cockpit is echter wat lastiger. En ik wil het model met open cockpit bouwen. Maar de oplossing hiervoor is voorhanden. Er worden namelijk meerdere canopy’s meegeleverd bij de kit, namelijk 2 gesloten versies en een versie welke open is. Er kon dus best wel een canopy aan opgeofferd worden (al is deze voor de zekerheid toch maar even dicht geplakt, want je weet nooit waar je het nog voor kan gebruiken :wink: ).

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens nog wat losse onderdelen geprepareerd.
Afbeelding

en toen kon de primer tevoorschijn worden gehaald! :D
Afbeelding

Bij de hornbach vandaan. Ontzettend chemische troep, maar het hecht als een malle. :) (dit spul moet je dan ook niet binnenshuis willen gebruiken).

En na een rondje spuiten ziet het er best glad uit.
Afbeelding

Afbeelding

Eindelijk kunnen we met de airbrush gaan spelen. In eerste instantie wil ik een soort van preshade aanbrengen. Ik heb echter een basisachtige starter set van revell als airbrush. Het zetten van fijne lijntjes lukt dus niet echt (voor het spuiten van vlakken is overigens een prima apparaat).

Toch wil ik op deze manier kijken of ik toch een mooi effect kan creëren. Mocht het mislukken, kan er altijd nog een dekkende laag verf overheen worden gesproeid.

Voorlopige staat het er zo bij:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu eens kijken of we het model binnenkort wat kleur kunnen geven. :brouw:

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 sep, 2013 22:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
De Mustang is ingekleurd! :D

Afgelopen weken zo nu en dan de airbrush ter hand genomen.

Begonnen met de witte strepen. Hiervoor moest eerst flink wat worden ingepakt:
Afbeelding

Hierna de onderkant gedaan, hiervoor wederom aan het inpakken gegaan:
Afbeelding

Na het grijs was de OD van de bovenkant aan de beurt. Dus weer aan het inpakken:
Afbeelding

De neus is wit met rood. Het witte op de neuskegel hadden we al gespoten. Dus nu inpakken en het rood gespoten:
Afbeelding

En dan als laatste nog het groen in de wielkasten. Dus de onderkant weer ingepakt:
Afbeelding

En dat was het ongeveer. 8)

Oh ja, ook nog de propellerbladen zwart gesproten. De puntjes horen natuurlijk geel, dus even ingepakt:
Afbeelding

En uitgepakt staat ie er als volgt bij:
Afbeelding

Afbeelding

Kleuren komen niet helemaal mooi uit door het kunstlicht (heb een nieuw lampje om ook in de avond nog redelijk acceptabele foto’s te kunnen maken 8) ).

Nu de spuitbus met glim tevoorschijn gehaald:
Afbeelding

Met als resultaat:
Afbeelding

Afbeelding

Wel glimmend, maar nog niet superstrak. Morgen met daglicht nog maar eens bekijken.

Binnenkort aan de slag met de decals! :brouw:

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement