Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 0:20 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: F4U Corsair Academy 1/48
BerichtGeplaatst: zo 14 sep, 2014 20:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Nieuwe ronde - nieuwe kansen
Tijd om een nieuwe kist te maken , de F4U Corsair

De Vought F4U Corsair is een jachtvliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog.

Het is vooral bekend om zijn karakteristieke "inverted-gull" vleugel. Die was ontworpen om het landingsgestel zo klein mogelijk te houden. De F4U was eigenlijk bedoeld als een vliegdekschip-vliegtuig, maar werd vooral in de Grote Oceaan ingezet als grondjager en jager voor de "dog fights" tegen de Japanners.

De Vought F4U serie jachtvliegtuigen, Corsair genaamd, was één van de 'groten' in de luchtgevechten van de Tweede Wereldoorlog. De machine was snel, stevig gebouwd en kon met zijn zes mitrailleurs een geduchte vuurkracht ontwikkelen, terwijl ook de bommenlading niet te verwaarlozen was. Wegens de grote landingssnelheid werd de Corsair aanvankelijk door de Amerikaanse marine geweigerd als jachtvliegtuig voor de vliegdekschepen. Maar na de successen bij de mariniers en het gebruik als carrier-vliegtuig bij de Britse marine, werd de Corsair toch door de Amerikaanse marine aanvaard.

Het eerste type vloog in mei 1940 en kwam in februari 1943 in de oorlog terecht. De Corsair was vooral bewapend met bommen, geïntegreerde machinegeweren en raketten. Het type werd zelfs nog na de Tweede Wereldoorlog gemaakt, maar de wartime varianten zijn het meest geproduceerd; van de F4U-1 zijn er 4399 in vijf varianten gemaakt, van de F4U-4 zijn 2615 vliegtuigen ook in vijf varianten gemaakt. Er zijn ook F4U's in andere fabrieken gemaakt: 4006 bij Goodyear gebouwde FG-1's in drie varianten en 735 bij Brewster gebouwde F3A-1's, in drie varianten.

De doos
Afbeelding

Met daarin 6 sprues grijs plastic , 2 delen clearparts , decals voor 5 uitvoeringen en een bouwboekje met 12 stappen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mooie ingegraveerde panellines en acceptabele details bij de motor en cockpit.
Het plastic is vrij hard en splintert vrij snel , alle ejectormarks zitten op de goede plaatsen en dus niet midden
op een onderdeel .
De bouwbeschrijving is duidelijk met logische stappen en voldoende kleur aanduidingen voor de ondedelen .
ik vraag met alleen af waarom er 2 maal een prop bij zit , misschien om de sparepartsdoos gevuld te houden .

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Laatst bijgewerkt door henny op zo 14 sep, 2014 21:46 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 sep, 2014 20:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Waarom zitten er twee props bij?

Dat zie je in één seconde: degeen links op de foto heeft brede bladen, van de spinner tot de punt, terwijl degeen rechts bladen heeft
die taps lopen tot ongeveer een derde.
Zoek de juiste prop die bij de versie hoort doe je gaat bouwen ! Simpel.

Fabrikanten zullen zelden - zeg maar: nooit - onderdelen toevoegen die niet nodig zijn. Het maken van mallen kost een fortuin. Over elk
onderdeel wordt nagedacht.
Ik denk dat mallen voor dit vliegtuig makkelijk 25.000 tot 50.000 euro per stuk kosten. Maal zes..... Dan loont het om over elk detail na te
denken.

Worden de mallen in landen gemaakt met lage lonen dan zou het wel eens wat goedkoper kunnen zijn. Maar duur blijft het !!

________
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 sep, 2014 21:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
henny schreef:
Het type werd zelfs nog na de Tweede Wereldoorlog gemaakt, maar de wartime varianten zijn het meest geproduceerd.


Bovendien waren het prima racers
Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 sep, 2014 21:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jan, 2014 20:29 pm
Berichten: 1525
Altijd leuk zo'n corsair. Vroeger vond ik het maar lelijke apparaten maar inmiddels begin ik er meer en meer de schoonheid van in te zien. Is dit trouwens ee reboxing? In de titel staat hasegawa, op de box academy.

Holelijk gaat het met deze weer net zo goed als met je salamander. Succes :brouw:
Friso

_________________
Doe mee met de Aeronautica-GB! Klik hier!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 sep, 2014 21:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Foutje bedankt , titel is aangepast .
Goed opgemerkt Friso.

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 sep, 2014 15:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Een eerste begin , de cockpit stelt niet zoveel voor enkele kleine aanpassingen moeten maken
om het passend te krijgen .
Afbeelding

De motor met cowling , er kan gekozen worden tussen open of dichte cowlings in dit geval het laatste
Afbeelding

Sluiten van de romp geeft geen problemen en kan met enig dryfitten zonder plamuurronde achteraf
Het enig klein probleem is het deel direkt achter de cockpit (A 32)
Afbeelding

Na plaatsing is hier een klein beetje plamuur nodig
Afbeelding

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 sep, 2014 16:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Dit vind ik een van de mooiste vliegtuigen. Hier een foto die ik net tegen kwam van een F4U die gerestaureerd wordt.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 41 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement