Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 11:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 175 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: do 28 aug, 2014 13:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2012 15:47 pm
Berichten: 585
WB. ;)

_________________
Out of all the things I have lost, I miss my mind the most.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: zo 31 aug, 2014 23:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
En weer lekker verder met de Fokker. De prioriteit ligt voor mij nu om het geheel spuit-klaar te krijgen. De voorkant van de romp heb ik compleet gemaakt met een stukje draad uit een cat5e kabeltje. Dit heb ik gebogen en op de romp geplakt zodat het net een stoot-rand lijkt waartegen de piloot zijn hoofd tegen aan kan slaan en niet gewond raakt. Althans, dat zal het idee zijn. En dan is het maar te hopen dat de mitrailleur er niet in zit, anders bezeert hij zig alsnog. :)

Afbeelding

Even kijken of het stabilo gaat passen. Natuurlijk niet, er is een flinke kier te zien! Al met al bijna een milimeter.

Afbeelding

Daarom maar een beetje op de gok een stukkie van de romp afgezaagd.

Afbeelding

En aan het uiterste achtereind van de romp heb ik nog een plastic stripje geplakt zodat het richtingsroer nu goed aansluit op de romp. Ik heb er geen foto van, maar het hele zaakje is al gelijmd en geplamuurd. Minus het beweegbare deel.

Afbeelding

Voordat ik echt alles zou lijmen heb ik wat gaten geboord. Hierdoor komen verschillende besturingskabeltjes te lopen. Aangezien ik gewoon het Eduard stabilo gebruik heb ik ook de gaten voor de kabeltjes rechtstreeks over genomen van de Eduard romp. Hiervoor deed ik ze eerst overnemen op het plakkertje en daarna het plakkertje op de romp van de C.I en zo kon ik de gaten exact plaatsen waar ze moeten.

Afbeelding

Op het richtingsroer moet nog een Nederlandse vlag komen. Het rood heb ik gemengd met wat kleurtje (dark earth geloof ik) om het wat donkerder te maken. Want het rood van Vallejo zo uit het potje lijkt wel dayglow... Hier lijkt de tint aardig in de buurt te komen, misschien moet ik er nog een laagje grijs over misten om het wat minder fel te laten lijken. Ik zie nog wel.

Afbeelding

Het staartroer staat te wachten totdat ik een flesje blauw heb gekocht. Maar er zijn nog duizend en één dingen te doen. Op naar het volgende klusje! Ik wilde de beide ondervleugels aan elkaar maken. Het hele zwikje wordt dan op een bepaalde manier aan de romp gelijmd. Als dat klaar is, dan kan ik de romp gaan spuiten. Anyways... de ondervleugels worden in principe aan elkaar gezet met twee aluminium buisjes. Alles moet natuurlijk haaks en recht zijn en daarvoor heb ik veelvuldig gebruik gemaakt van wat stukjes lego.

Afbeelding

Gebruik gemaakt van een combinatie van superlijm en milliput om de staafjes en de vleugels op de goede manier te verlijmen.

Afbeelding

En snel even alles aangedrukt met de romp ertussen om de juiste afstand tussen de vleugeldelen te garanderen.

Afbeelding

En ja, soms gaan dat soort dingen niet in één keer goed. Het achterste buisje zit net een milimetertje teveel naar achter waardoor de romp net iets teveel naar achter tussen de vleugels komt te zitten. Dus heb ik het achterste buisje ertussen uit geknipt en een nieuwe ertussen gemaakt die precies goed zit. Opzich niet zo'n groot probleem, maar het kost wel weer extra tijd om het te corrigeren.

Afbeelding

Voordat ik de vleugels ga spuiten wil ik ook gaatjes boren op de plekken waar de vleugelsteunen moeten komen. Daarom eerst met behulp van potlood, geodriehoek en wederom lego wat kruisjes gezet op de juiste plekken.

Afbeelding

Daarna heb ik met een pinnetje een klein gaatje geprikt (als centerpunt) en daarna uitgeboort. Met de pin kun je veel preciezer gaatjes zetten dan met de boor. Het ziet er misschien niet zo uit, maar uiteindelijk heb ik nog zo'n 2 uur kwijt geweest met het boren van die gaatjes.

Afbeelding

Nog zo'n detail. Ik was het bijna vergeten. Maar ik moest nog een sleufje hebben voor de patroonband van de Vickers. Die wil ik er in hebben voordat ik de romp ga spuiten. Het sleufje is klein, ongeveer 0.5 bij 1mm. Zelfs op deze foto is dat bijna niet te zien.

Afbeelding

Er is dus nog genoeg te doen aan de Fokker. Ik heb op het moment veel vrije tijd, maar inmiddels heb ik geleerd om niet al te lang op een dag bezig te zijn met bouwen. Dit omdat hoe langer ik bezig ben, hoe ongeduldiger ik word. En dat hoe sneller ik dus foutjes ga maken. En dat kost weer tijd om te corrigeren. We zien wel hoe het verder gaat!

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: zo 31 aug, 2014 23:14 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18526
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuke vordering hoor, en dat van die 'punaise' is een leuke tip.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: vr 05 sep, 2014 15:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
En we gaan weer lekker verder. Om de vleugels goed en stevig aan de romp te bevestigen wilde ik de aluminium buisjes tussen het plastic te klemmen. Hiervoor heb ik in de romp een doolhofje aan stripjes plastic gelijmd. Tevens heb ik een soort bodemplaat gemaakt met nog meer stukjes plastic. Deze heb ik precies uitgemeten zodat de buisjes tussen de stukjes plastic geklemd zouden zitten.

Afbeelding

Bij het droogpassen lijkt alles in orde te zijn.

Afbeelding

Tevens heb ik met een lego constructie gecontroleerd of alles recht en haaks was. Ik heb er flink de tijd voor genomen omdat het echt van vitaal belang is dat dit precies goed komt te zitten. Het meten is lastig, maar zo op het oog is alles symetrisch en haaks.De romp is trouwens geheel toevallig bijna precies even breed als twee nopjes van de Lego. Dat maakt het afpassen wel wat gemakkelijker.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna de hele construcie even op een plaatje glas gelegd omdat ik een volledig vlakke ondergrond wilde hebben. De onderplaat schoof ik met een cocktail prikkertje eronder.

Afbeelding

Daarna haalde ik voorzichtig de romp weg en druppelde ik wat superlijm op de aluminium buisjes. Door de capilaire werking liep de lijm ook tussen het plastic en het aluminium.

Afbeelding

Daarna kliederde ik de hele vleugelconstructie met plastic lijm aan de romp. Zit prima zo te zien!

Afbeelding

Natuurlijk bleven er wat naden en kieren over. Het schuren bij de vleugelwortel vond ik wat riskant. Dus besloot ik de acryl-plamuur van Vallejo te pakken. Daarmee deed ik een klein 'wormpje' over de naad heen. Vervolgens ging ik er overheen met een vochtig (Niet nat!!) wattenstaafje.

Afbeelding

En dit is het resultaat. Nog niet perfect, ik deed het een dag later nog dunnetjes over. De Vallejo acryl plamuur is uitermate geschikt voor dit soort dunne naadjes. Maar de plamuur is vrij zacht en dun en is dus niet geschikt voor grotere kieren. En echt onzichtbaar zal de kier ook niet worden denk ik. Maar het schuren in dit gebied kan heel veel schade veroorzaken.

Afbeelding

De plamuur stond toch te drogen, dus had ik tijd om verder te gaan met de bovenvleugel. Ik heb eerst Vallejo primer gebruikt en daarna een mengeltje van licht-blauw, wit en een druppie groen. Persoonlijk vond ik het er niet echt goed uitzien. De primer wordt vrij ruw. Het oppervlak lijkt wel schuurpapier!! Tevens is de blauw te donker en verzadigd. Ik heb er even een foto van gemaakt, want ik wilde graag jullie mening.

Afbeelding

Ik denk dat ik de vleugel maar ga strippen en opnieuw primer en blauw gaat spuiten. De kleur moet lichter en "vlakker" van tint. Maar graag hoor ik wat jullie er van vinden.

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: za 06 sep, 2014 11:40 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4450
Ik zie eigenlijk nu pas hoe klein dit vliegtuigje is zo met die lego blokjes. Erg knap werk! :brouw:

Het vleugeloppervlak lijkt inderdaad niet mooi glad. Ik denk dat wanneer je dat overspuit, je het zeker terug gaat zien.


Succes!




Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: zo 21 sep, 2014 21:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Vorige week heb ik geen update geplaatst omdat de vorderingen niet echt spectaculair waren. Inmiddels heb ik ook weer gewoon een opdracht dus ben ik door de week gewoon weer aan het werk.

Deze keer begin ik met een foto van het richtingsroer.

Op veel C.I's waren deze in de nationale kleuren gespoten. Ik ben nog relatief nieuw met de airbrush. Hiervoor gebruik ik exclusief verf van één merk (Vallejo model air) om problemen met mengen te voorkomen. En ik wil geen giftige terpentine dampen die door mij ingeademd kunnen worden. Wat wel een groot verschil is wat niet meteen duidelijk wordt is dat de kleuren die uit de airbrush komen ontzettend fel zijn. Misschien ligt het aan Vallejo, maar eigenlijk moet ik altijd wel mengen om de juiste tint te krijgen.Het wit is gewoon de primer die ik in een dun laagje aan heb gebracht omdat wit een veel te felle kleur is. Het rood heb ik met twee andere kleuren gemengd om er een acceptabele tint er van te maken en het blauw heb ik ook iets mee gedaan. Hier ben ik net strookjes plakband aan het plakken op de ribben van her richtingsroer. Daarna ging ik er even overheen met een iets donkere tint van de basiskleur zodat het lijkt alsof de ribben echt door de bekleding heen steken. Hetzelfde wil ik doen met de vleugels. Helaas even vergeten het resultaat te fotograferen. Maar er is nu een subtiel effect zichtbaar.

Afbeelding

En toen wilde ik voor de tweede keer de onderkant van de vleugels blauw gaan spuiten. Maar och ramp! Er was een verschrikkelijk grote kier ontstaan bij de rechter tip aan de onderkant! Trouwe lezerjes weten dat de vleugel bestaat uit een profiel van balsahout. Dit is bekleed met een dunne laag plastic met ingekraste ribben. De tips zijn van massief plastic, gelijmd met superlijm. Door het afbijten van de verf zal het materiaal wel zijn gaan 'werken' en zo zal het wel gebarsten zijn bij de raakvlakken. Dus moest ik maar weer erlangs met de plamuur.

Afbeelding

Inmiddels had ik de vleugelwortels aan de onderkant ook geplamuurd. Dit deed ik met de eerder uitgelegde acryl plamuur en een vochtig wattenstaafje om het overtollige plamuur te verwijderen. Ik heb het niet bijgehouden, maar de naden hadden twee of drie behandelingen nodig om tot een acceptabel resultaat te komen.

Afbeelding

Tevens heb ik van het Eduard onderdeel en wat stukjes plastic een radiator in elkaar geknutseld. Die moet er ook op komen. Maar dat kan pas nadat het vliegtuig gespoten is.

Afbeelding

De radiator is een relatief klein onderdeel. En ik vond het een mooi proefstukje om het LVA khaki op uit te proberen. Dit is een mengelmoesje van donkergroen, licht zand en een paar druppies wit.

Afbeelding

De romp heb ik afgeplakt voor de primer. Als de radiator er op zou zitten dan zou die zeker afbreken.

Afbeelding

Afbeelding

Hier heb ik net de romp in de primer zitten. Een volledig dekkende laag is denk ik niet nodig. Ik heb er al eerder wat over gezegd, maar soms is de primer vrij korrelig. Dit is denk ik omdat die al een beetje is opgedroogd op het moment dat het de airbrush verlaat. Daarom doe ik na het drogen van de primer er nog even heel lichtjes overheen met een polijst papiertje. Dit maakt de primerlaag aanmerkelijk gladder. Niet teveel schuren natuurlijk.

Afbeelding

En tevens maar het blauw gespoten. Ook weer een mengseltje van vier kleuren. Het is ook een veel betere tint dan wat ik eerder had gespoten. Helaas aan de onderkant van het stabilo is het niet helemaal goed gegaan met het afplakken. Opzich zou het donkere groen wat op de bovenkant van de romp komt wel het lichte blauw afdekken, maar het leek me een goed idee om de zijkant van de romp ook af te plakken. Dat is niet helemaal goed gegaan zodat er nog een klein hoekje wit aan de onderkant van het stabilo over blijft. Tevens is het niet te zien op de foto, maar omdat ik niet genoeg verf had gemengd voor de (boven)vleugel en de romp heb ik die met een tweede mengsel moeten bespuiten. Daardoor is er een licht kleurverschil te zien. Wellicht kan ik dit nog corrigeren met een filter ofzo. Maar zo erg zichtbaar zal het niet zijn als het model met de goede kant naar beneden staat.

Afbeelding

Nu laat ik eerst het blauw grondig drogen voordat ik met het (donker)groen aan het werk ga. Ik moet het blauw grondig afplakken en ik laat het goed drogen omdat ik geen schilfers op het plakband wil hebben als ik het er weer aftrek.
p.s. voor de kleur-puristen onder ons... ik haal de foto's altijd even door een standaard photoshop bewerking heen. In het echt zijn de kleuren een tikkie anders dan op de foto's.

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: zo 21 sep, 2014 21:13 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18526
Woonplaats: Hurdegaryp
Ziet er goed uit, maar ben je niet bang dat de vleugeltips later weer vrij krimpen?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: zo 21 sep, 2014 21:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2054
Woonplaats: Gemert
1.JaVA_Platypus schreef:
In het echt zijn de kleuren een tikkie anders dan op de foto's.
Dat hoopte ik al. Ik vind het nu veuls te lichtblauw en ik hoop dat het in werkelijkheid wat meer op turquoise (wat een rotwoord zeg) lijkt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: zo 21 sep, 2014 23:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
tsjopper bob schreef:
Ziet er goed uit, maar ben je niet bang dat de vleugeltips later weer vrij krimpen?

René


Dat zou natuurlijk kunnen. Maar wat kan ik daar op dit moment aan doen?

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: ma 22 sep, 2014 13:04 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18526
Woonplaats: Hurdegaryp
Goede plamuur gebruiken die niet inkrimpt. 2-componentenplamuur?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 175 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement