Vorige week had ik het wilde idee om de romp uit één stuk te maken. Wellicht ingegeven door de tropische hitte van dat moment. De romp loopt natuurlijk taps toe naar het einde en dat is lastig om te maken als je het frame uit één stuk doet omdat op meerdere plekken de romp maar een heeeeeel klein beetje smaller wordt. Daarom heb ik het complete frame maar weer in stukjes geknipt. Het meest ingewikkelde deel wordt geheel vlak en evenwijdig met een totale breedte van 15.3mm (incluis plastic plaat op de zijkant.) Hier heb ik net het frame voor de linker voorkant afgemaakt. Tevens heb ik er een plastic plaatje bijgemaakt die ertegen aan geplakt moet worden.
Het stoeltje is ook klaar. Maar die zal nog even wachten voordat ik hem in gaat bouwen.
Tevens liepen er bij de Fokker C.I diagonale spandraden om het frame meer stevigheid te geven. Deze heb ik met nog dunner koperdraad geprobeerd om erin te solderen. Maar ik was niet tevreden over het resultaat. Daarom moet ik een ander plannetje hiervoor verzinnen.
Deze week ben ik weer veel met solderen bezig geweest. Hierom ga ik wat dieper in op hoe ik dat gedaan heb. Ik wil de motorsteun maken van iets dikker koperdraad. Ik heb de lengte van de motorsteun op 23mm bepaald. Ik knip het draadje iets groter af.
Daarna rol ik het draadje tussen twee zware gewichten zodat hij kaarsrecht wordt. Aangezien koperdraad nogal zacht is kan het makkelijk op lengte gevijld worden. Tevens worden dan de uiteindes mooi plat gevijld.
Vervolgens plak ik de motorsteun met plakkertjes en stukjes hout van exact 2mm dik vast op het papier. Hier zie je dat ik ook al een koperdraadje op zijn plek heb gezet waarmee de motorsteun aan de rest van het frame vast komt. In totaal zijn er vijf van die tussenstukjes. Het is nogal een klus om alles precies af te meten en even op te plakken.
En hier zie je dat de tweede frame exact gelijk is aan het eerste frame. (In spiegelbeeld dan) Toen ik het rechterframe onder de soldeerbout vandaan haalde bleek het dat de motorsteunen niet geheel haaks/vlak stonden en niet helemaal oplijnde met de motorsteun van het andere frame. Gelukkig kon ik dit nog repareren door er een gloeiend hete soldeerbout tegenaan te houden. Hierdoor werd het tin weer vloeibaar op meerdere plekken en heb ik alles een fractie van een milimeter kunnen verzetten om het allemaal op te laten lijnen.
Effe droogpassen. Ik nam even de ondervleugel om te passen en te meten. Om de frame's te laten passen moest ik een piepklein beetje vijlen aan het stukje van de ondervleugel. Eigenlijk zat het prima zo.
De buitenmaat van het frame is 15,3mm (exact gelijk aan de ruimte tussen de ondervleugels) En de ruimte voor de motor is iets meer dan 10mm. Dit weliswaar precies hoe ik dat had uitgerekend, maar het is eigenlijk te breed voor de motor. De motorsteunen staan net iets te ver uit elkaar waardoor de motor er niet op kan rusten.
Dat is natuurlijk geen ramp. Want de zijkant van de romp moest ik toch dichtmaken met 0.5mm plastic plaat. Dus als ik die ook tussen de vleugels plaats, dan wordt de ruimte voor de motor dus met 1mm verkleind. En dat is precies goed! Met 9mm tussenruimte lijkt het erop dat de motor er prima tussen gaat passen. Dat is een beetje lastig te zien op de foto. Ik heb zelf wat nauwkeuriger gemeten en gepast, maar daarvoor moes ik het hele zaakje met mijn handen vasthouden en dan is het lastig om foto's te maken.
Zondag heb ik de laatste hand aan het frame gelegd. Daarna maakte ik de plastic plaatjes op maat. Het frame laat ik niet helemaal doorlopen door de hele romp aangezien je dit onmogelijk kunt zien. Het laatste stukje van de romp maak ik uitsluitend uit plasticplaat. Hier is alles klaar om te spuiten.
En hier is het spuiten klaar
Het frame heb ik Dark Sea Grey gedaan en gedrybrushed met gun-metal. De plastic plaatjes heb ik gedaan in wit met een drupje groen en zand. Tevens heb ik die verweerd met verschillende Tamiya poeders.
Nu staat alles lekker te drogen. De volgende stap is alles te lijmen en het fabriceren van een vloer.