Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 14:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 175 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 18  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: zo 21 jul, 2013 20:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Wauw! Ziet er mooi uit. Zo de Motorbehuizing. En dan ook nog een mooie resin motor!

Super!

Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: zo 21 jul, 2013 20:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
robh schreef:
Pieter, volgens mij zoek je werk. Straks ga je de cabane en onderstelstijlen ook nog aan het romp frame solderen. Dit wordt een fraai model. Kijk wel even hoe je de vleugel en de staartvlakken vast kan maken; messing draad en plastic zijn niet erg goede vrienden,

Rob


Hmmm, gaat dat niet met superlijm dan? Het frame in de romp heb ik er ook op die manier ingelijmd en dat leek me prima te gaan.

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: zo 21 jul, 2013 21:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Superlijm gaat wel, maar het is erg bros en het hechtingsoppervlak is niet erg groot aan de messingdraad. Dus je kan het beste hier en daar wat pennetjes aan het frame solderen, die je in gaatjes in de plastic onderdelen kan lijmen. Bij mijn V.23 hoefde ik dat niet te doen omdat de echte belastingen via de resin onderdelen liepen. In jouw geval moeten die door het draadframe, dus moet de verbinding van het frame met de plastic delen stevig zijn. Overweeg ook de diagonelen aan te brengen op de meest zwaarbelaste delen; maakt het frame veel steviger.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: zo 21 jul, 2013 21:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
robh schreef:
Pieter, volgens mij zoek je werk.

Rob


Nee hoor, ben niet werkeloos ;) Maar bedankt voor de tip. Het koperdraad wat ik voor het frame gebruik is ook erg buigzaam. Ik vind er wel wat op!

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: vr 26 jul, 2013 18:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Laatst werd ik gewezen op een setje foto's van de Fokker C.I van

http://www.flickr.com/search/?w=4948726 ... okker%20CI

Ik zat ze eens te bekijken en ik zag iets vreemds op deze foto.

Afbeelding

Wie weet wat het rood omcirkelde apparaat is? Het lijkt me geen standaard uitrusting. Iets van een electrische generator ofzo? Een extra oliekoeler?? Hier een close-up.

Afbeelding

Als iemand een goed idee heeft, graag een reactie!

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: zo 28 jul, 2013 20:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Vorige week had ik het wilde idee om de romp uit één stuk te maken. Wellicht ingegeven door de tropische hitte van dat moment. De romp loopt natuurlijk taps toe naar het einde en dat is lastig om te maken als je het frame uit één stuk doet omdat op meerdere plekken de romp maar een heeeeeel klein beetje smaller wordt. Daarom heb ik het complete frame maar weer in stukjes geknipt. Het meest ingewikkelde deel wordt geheel vlak en evenwijdig met een totale breedte van 15.3mm (incluis plastic plaat op de zijkant.) Hier heb ik net het frame voor de linker voorkant afgemaakt. Tevens heb ik er een plastic plaatje bijgemaakt die ertegen aan geplakt moet worden.

Afbeelding

Het stoeltje is ook klaar. Maar die zal nog even wachten voordat ik hem in gaat bouwen.

Afbeelding

Tevens liepen er bij de Fokker C.I diagonale spandraden om het frame meer stevigheid te geven. Deze heb ik met nog dunner koperdraad geprobeerd om erin te solderen. Maar ik was niet tevreden over het resultaat. Daarom moet ik een ander plannetje hiervoor verzinnen.

Afbeelding

Deze week ben ik weer veel met solderen bezig geweest. Hierom ga ik wat dieper in op hoe ik dat gedaan heb. Ik wil de motorsteun maken van iets dikker koperdraad. Ik heb de lengte van de motorsteun op 23mm bepaald. Ik knip het draadje iets groter af.

Afbeelding

Daarna rol ik het draadje tussen twee zware gewichten zodat hij kaarsrecht wordt. Aangezien koperdraad nogal zacht is kan het makkelijk op lengte gevijld worden. Tevens worden dan de uiteindes mooi plat gevijld.

Afbeelding

Vervolgens plak ik de motorsteun met plakkertjes en stukjes hout van exact 2mm dik vast op het papier. Hier zie je dat ik ook al een koperdraadje op zijn plek heb gezet waarmee de motorsteun aan de rest van het frame vast komt. In totaal zijn er vijf van die tussenstukjes. Het is nogal een klus om alles precies af te meten en even op te plakken.

Afbeelding

En hier zie je dat de tweede frame exact gelijk is aan het eerste frame. (In spiegelbeeld dan) Toen ik het rechterframe onder de soldeerbout vandaan haalde bleek het dat de motorsteunen niet geheel haaks/vlak stonden en niet helemaal oplijnde met de motorsteun van het andere frame. Gelukkig kon ik dit nog repareren door er een gloeiend hete soldeerbout tegenaan te houden. Hierdoor werd het tin weer vloeibaar op meerdere plekken en heb ik alles een fractie van een milimeter kunnen verzetten om het allemaal op te laten lijnen.

Afbeelding

Effe droogpassen. Ik nam even de ondervleugel om te passen en te meten. Om de frame's te laten passen moest ik een piepklein beetje vijlen aan het stukje van de ondervleugel. Eigenlijk zat het prima zo.

Afbeelding

De buitenmaat van het frame is 15,3mm (exact gelijk aan de ruimte tussen de ondervleugels) En de ruimte voor de motor is iets meer dan 10mm. Dit weliswaar precies hoe ik dat had uitgerekend, maar het is eigenlijk te breed voor de motor. De motorsteunen staan net iets te ver uit elkaar waardoor de motor er niet op kan rusten.

Afbeelding

Dat is natuurlijk geen ramp. Want de zijkant van de romp moest ik toch dichtmaken met 0.5mm plastic plaat. Dus als ik die ook tussen de vleugels plaats, dan wordt de ruimte voor de motor dus met 1mm verkleind. En dat is precies goed! Met 9mm tussenruimte lijkt het erop dat de motor er prima tussen gaat passen. Dat is een beetje lastig te zien op de foto. Ik heb zelf wat nauwkeuriger gemeten en gepast, maar daarvoor moes ik het hele zaakje met mijn handen vasthouden en dan is het lastig om foto's te maken.

Afbeelding

Zondag heb ik de laatste hand aan het frame gelegd. Daarna maakte ik de plastic plaatjes op maat. Het frame laat ik niet helemaal doorlopen door de hele romp aangezien je dit onmogelijk kunt zien. Het laatste stukje van de romp maak ik uitsluitend uit plasticplaat. Hier is alles klaar om te spuiten.

Afbeelding

En hier is het spuiten klaar :) Het frame heb ik Dark Sea Grey gedaan en gedrybrushed met gun-metal. De plastic plaatjes heb ik gedaan in wit met een drupje groen en zand. Tevens heb ik die verweerd met verschillende Tamiya poeders.

Afbeelding

Nu staat alles lekker te drogen. De volgende stap is alles te lijmen en het fabriceren van een vloer.

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: zo 28 jul, 2013 21:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Pieter, ik zou de (metalen) spandraden gewoon lijmen met secondelijm; ze hoeven toch niets te dragen. Verder fraai werk, hoor! :brouw:
Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: zo 28 jul, 2013 23:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Je hebt gelijk Rob, ik had al een plan B. Maar dat komt tzt wel.

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: ma 29 jul, 2013 1:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Bedankt voor de uitgebreide soldeer-how-to :brouw:
Heb zelf onlangs een soldeerbout gekocht met een soortgelijk project in het achterhoofd (ooit...) :lol:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: ma 29 jul, 2013 19:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Nem schreef:
Bedankt voor de uitgebreide soldeer-how-to :brouw:
Heb zelf onlangs een soldeerbout gekocht met een soortgelijk project in het achterhoofd (ooit...) :lol:


Ik had voor de rest weinig gedaan aan de C.I deze week. Daarom kon ik wat verder uitweiden over deze methode. Te weinig foto's plaatsen is saai en teveel foto's is vermoeiend. Zo rond de tien/twaalf foto's met een mooi kort verhjaaltje eromheen is precies genoeg.

Solderen is helemaal niet moeilijk en bied een aantal mooie voordelen boven het lijmen met superlijm. Wel soldeertin ZONDER harskern gebruiken en apart soldeervet vanuit het potje met een cocktailprikker aanbrengen. PE kun je ook solderen. Maar als je met losse koper/messing draadjes gaat werken zou ik die eerst even met een plakkertje vast zetten op de ondergrond omdat je makkelijk met de soldeerbout die stukjes weer opzij stoot. En voor de rest kan er niet zoveel mis gaan eigenlijk. :)

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 175 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement