Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 12:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 175 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 18  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: zo 07 jul, 2013 21:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Zagen is één ding, gaten opvullen is een ander ding. ;) De grote stukken heb ik opgevuld met stukjes plastic die op maat geknipt waren.

Afbeelding

Zo zie je goed de verschillen tussen de C.I en de D.VII. Er is nog een hoop werk te doen voordat alle gaten goed opgevuld zijn.

Afbeelding

En laat het plamuren maar beginnen :) In totaal heb ik ongeveer vijf of zes keer opnieuw stukjes moeten plamuren. Opzich vind ik schuren en plamuren geen vervelend werkje, maar toch is het teleurstellend als je ziet dat na een keertje schuren en plamuren er nog een kiertje niet helemaal goed is opgevuld.

Afbeelding

Hier even een plaatje om te laten zien dat de romphelften ondanks alle aanpassingen goed op elkaar aansluiten. Ik heb de tweede romphelft verlengd door die tegen de eerste helft aan te houden. Dit leek me een betere manier om zo de pasvorm te waarborgen.

Afbeelding

Schuren en plamuren is klaar. Doordat ik achterop de rug ook flink wat plastic had weggesneden, kan de zijkant van de romp makkelijk doorbuigen. Hierdoor is het al eens gebeurd dat het plastic plaatje onder de druk van het schuren weer is los geschoten. Gelukkig kon ik dat vrij snel en zonder veel nevenschade weer vast lijmen. Ik ga er nog een buizenframe in maken en met alle inrichting erin en met de nieuwe rug zal het best een stevig geheel worden.

Afbeelding

De binnenkant van de romp moet volgens Eduard "sail color" worden. Nogal een cryptische omschrijving. Op foto's zag ik dat LVA C.I's heel erg licht van binnen gekleurd zijn. Dus heb ik maar een mengseltje van wit, groen en een druppie zand erbij. Ik vind het nog iets te donker. Maar voor vanavond laat ik het er maar bij. Ik ben van plan de motorkappen open te zetten zodat je de motor kunt blijven zien. Dus ik moet de motor een beetje detaileren en ook nog een buizenframe scratchen voor de ophanging. In het D.VII boek van Nico Geldhof heb ik gelezen dat de D.VII constructie is gemaakt met 19mm buis en 34mm voor de motorophanging. Dat is respectievelijk 0.4mm en 0.7mm. Of ik dit uit plastic of koperdraad ga maken is nu nog onduidelijk.

Afbeelding

Sorry dat ik nog niet zo ver ben, maar het was ook zo verschrikkelijk lekker weer dit weekend! 8) Het is nog een hoop werk, maar hij zal best mooi worden :)

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: zo 07 jul, 2013 21:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Het buizenframe van de Fokkers werd altijd geschilderd, hetzij donkergroen of donkergrijs.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: zo 07 jul, 2013 21:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Ik wilde het buizenframe eerst iets van gun-metal doen, maar bedankt voor de tip ROB! :brouw:

Meer tips zijn welkom!

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: ma 08 jul, 2013 12:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Eduard geeft toch in zijn bouwbeschrijving de kleur aan die Rob benoemd?

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: ma 08 jul, 2013 22:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Eduard heeft niet meteen echt een mooi buizenframe meegegoten/meegeleverd. Tevens lijkt de motorophanging van Eduard total niet op het echte werk. Alleen de support voor het pilotenstoeltje bestaat uit een buizenframe (ietwat incorrect weergegeven) En daar vinden ze dat het 'neutral gray' moet. Ik ga even voor de suggestie van RobH. Het donkergrijs lijkt me wel mooi. En dan drybrushen met gunmetal ofzo.

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: di 09 jul, 2013 21:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Even een tussentijdse update, want ik had een leuk ideetje en dat is mooi gelukt, leest u maar verder :) Oja, de prop word weer van hout. Maar die hoeft er pas als laatste op, dus dat is nu niet zo belangerijk. Hier heb ik net een stapeltje met vier stukjes hout op elkaar geplakt.

Afbeelding

IK wilde nog een buizenframepje maken. :)

Afbeelding

Uiteindelijk heb ik geprobeerd die van dun koperdraad te maken. En dat ging hardstikke goed eigenlijk. Eerst heb ik met potlood de zijkant van de romp zo goed mogelijk op papier overgetrokken. Daarna heb ik met potlood en gebruik makend van de tekeningen uit de Windsock datafile de buizen er zo goed mogelijk ingetekend. Daarna heb ik de tekening ingescanned en netjes overgetrokken in photoshop.

Afbeelding

Deze printe ik weer uit en daarna ging ik stukjes koperdraad inpassen. De meest geschikte koperdraad die ik vond was 0,5mm in doorsnede. Dat is ietsjes te groot, maar daaronder had ik alleen 0,3mm en dat is echt veel te buigbaar. Maar och, dit zie je toch niet zo heel erg goed. Het meest tijdrovende klusje is toch wel het op maat maken van alle kleine stukjes koperdraad en die op de tekening uitleggen.

Afbeelding

De eerste keer had ik niet goed genoeg rekening gehouden met de dikte van het plastic. Ik had dat kunnen voorkomen door eerst een stukje papier uit te knippen en te passen, maar helaas pindakaas. Het eerste frame was te groot.

Afbeelding

Dus de tekening aangepast en nog maar eens proberen.

Afbeelding

En tweemaal is scheepsrecht. :)

Afbeelding

Ha, dat solderen zelf is helemaal niet moeilijk. Ik heb even het kunstje van RobH afgekeken. Je moet wel apart vet en soldeertin zonder haskern gebruiken. En solderen heeft een aantal voordelen boven superlijm. Maarja, helaas kun je je soldeerbout niet in je plastic model steken. :) Het resultaat is best wel bijzonder, ik ben er bijzonder tevreden mee. :)

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: di 09 jul, 2013 22:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Fraai werk, Pieter. En ik ben blij dat er weer iemand over z'n soldeervrees heen is (als je die tenminste had).
Overigens is mijn ervaring dat de soldeerverbindingen wel stevig zijn, maar slecht tegen verbuigen kunnen. Heb jij in dit geval geen last van :)

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: di 09 jul, 2013 22:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Met tryal-and-error is dit een mooi resultaat geworden.

Sjappooo.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: di 09 jul, 2013 22:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Nice :brouw:

Meten is weten hè :mrgreen:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: di 09 jul, 2013 23:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Pieter, misschien heb je hier nog wat aan. Als je wilt kan ik je morgen een scan van de hele D.VII romp opsturen.

Afbeelding

De stoelophanging is hier aardig in te zien (zo ik overigens van rond plastic maken).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 175 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 60 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement