En weer lekker verder met de Fokker. De prioriteit ligt voor mij nu om het geheel spuit-klaar te krijgen. De voorkant van de romp heb ik compleet gemaakt met een stukje draad uit een cat5e kabeltje. Dit heb ik gebogen en op de romp geplakt zodat het net een stoot-rand lijkt waartegen de piloot zijn hoofd tegen aan kan slaan en niet gewond raakt. Althans, dat zal het idee zijn. En dan is het maar te hopen dat de mitrailleur er niet in zit, anders bezeert hij zig alsnog.
Even kijken of het stabilo gaat passen. Natuurlijk niet, er is een flinke kier te zien! Al met al bijna een milimeter.
Daarom maar een beetje op de gok een stukkie van de romp afgezaagd.
En aan het uiterste achtereind van de romp heb ik nog een plastic stripje geplakt zodat het richtingsroer nu goed aansluit op de romp. Ik heb er geen foto van, maar het hele zaakje is al gelijmd en geplamuurd. Minus het beweegbare deel.
Voordat ik echt alles zou lijmen heb ik wat gaten geboord. Hierdoor komen verschillende besturingskabeltjes te lopen. Aangezien ik gewoon het Eduard stabilo gebruik heb ik ook de gaten voor de kabeltjes rechtstreeks over genomen van de Eduard romp. Hiervoor deed ik ze eerst overnemen op het plakkertje en daarna het plakkertje op de romp van de C.I en zo kon ik de gaten exact plaatsen waar ze moeten.
Op het richtingsroer moet nog een Nederlandse vlag komen. Het rood heb ik gemengd met wat kleurtje (dark earth geloof ik) om het wat donkerder te maken. Want het rood van Vallejo zo uit het potje lijkt wel dayglow... Hier lijkt de tint aardig in de buurt te komen, misschien moet ik er nog een laagje grijs over misten om het wat minder fel te laten lijken. Ik zie nog wel.
Het staartroer staat te wachten totdat ik een flesje blauw heb gekocht. Maar er zijn nog duizend en één dingen te doen. Op naar het volgende klusje! Ik wilde de beide ondervleugels aan elkaar maken. Het hele zwikje wordt dan op een bepaalde manier aan de romp gelijmd. Als dat klaar is, dan kan ik de romp gaan spuiten. Anyways... de ondervleugels worden in principe aan elkaar gezet met twee aluminium buisjes. Alles moet natuurlijk haaks en recht zijn en daarvoor heb ik veelvuldig gebruik gemaakt van wat stukjes lego.
Gebruik gemaakt van een combinatie van superlijm en milliput om de staafjes en de vleugels op de goede manier te verlijmen.
En snel even alles aangedrukt met de romp ertussen om de juiste afstand tussen de vleugeldelen te garanderen.
En ja, soms gaan dat soort dingen niet in één keer goed. Het achterste buisje zit net een milimetertje teveel naar achter waardoor de romp net iets teveel naar achter tussen de vleugels komt te zitten. Dus heb ik het achterste buisje ertussen uit geknipt en een nieuwe ertussen gemaakt die precies goed zit. Opzich niet zo'n groot probleem, maar het kost wel weer extra tijd om het te corrigeren.
Voordat ik de vleugels ga spuiten wil ik ook gaatjes boren op de plekken waar de vleugelsteunen moeten komen. Daarom eerst met behulp van potlood, geodriehoek en wederom lego wat kruisjes gezet op de juiste plekken.
Daarna heb ik met een pinnetje een klein gaatje geprikt (als centerpunt) en daarna uitgeboort. Met de pin kun je veel preciezer gaatjes zetten dan met de boor. Het ziet er misschien niet zo uit, maar uiteindelijk heb ik nog zo'n 2 uur kwijt geweest met het boren van die gaatjes.
Nog zo'n detail. Ik was het bijna vergeten. Maar ik moest nog een sleufje hebben voor de patroonband van de Vickers. Die wil ik er in hebben voordat ik de romp ga spuiten. Het sleufje is klein, ongeveer 0.5 bij 1mm. Zelfs op deze foto is dat bijna niet te zien.
Er is dus nog genoeg te doen aan de Fokker. Ik heb op het moment veel vrije tijd, maar inmiddels heb ik geleerd om niet al te lang op een dag bezig te zijn met bouwen. Dit omdat hoe langer ik bezig ben, hoe ongeduldiger ik word. En dat hoe sneller ik dus foutjes ga maken. En dat kost weer tijd om te corrigeren. We zien wel hoe het verder gaat!