Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:08 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 175 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 18  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: zo 23 jun, 2013 18:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Er moet toch iemand als eerste zijn om deze groepsbouw te openen :)

Dit is mijn nieuwe project.

Afbeelding

De Fokker C.I in 1:48! Het lijkt me wel een mooi onderwerp. Ik heb eigenlijk nog nooit LVA spul gebouwd van deze periode in de geschiedenis. Dus tips zijn ook welkom. Nu zult u zich afvragen: "Zijn er eigenlijk wel 1:48 kits van de C.I?" Aan diegene zal ik zeggen: "Geen flauw idee". Waarschijnlijk niet zelfs. Ik weet dat er een aantal fabrikanten short-run kitjes uitbrengen in 1:72, maarja, dat is natuurlijk veel te klein aangezien ik 1:48 gewend ben. Maar als je zo naar die foto hierboven kijkt, dan zullen de meesten de gelijkenis met de D.VII wel herkennen. Natuurlijk zijn er wel verschillen. Bij de C.I

-Er zijn twee zitplaatsen
-Tank tussen de wielen
-Grotere spanwijdte
-Iets langere romp

Wat minder zichtbare verschillen:

-maar één voorwaarts gerichte mitrailleur.
-Andere koelribben

Eerst maar een stukje geschiedenis. Fokker bouwde dit toestel tijdens de eerste wereld oorlog, maar het scheen niet operationeel gevlogen te hebben. Vlak na het einde van de oorlog zijn er niet minder dan 118 naar Nederland gesmokkeld. Tezamen met een aantal van de D.VII jager vormde dit de ruggegraat van de LVA in de jaren 20. Fokker exporteerde dit toestel ook naar Spanje, de USA en naar Denemarken (die op een gegeven moment hun eigen versie ervan gingen bouwen) In Nederland werd de C.I ook gebruikt door de MLD, maar daar werdt hij alleen ingezet als tweepersoons lesvliegtuig. Bij de LVA werdt hij in gebruik genomen als verkenner en lichte bommenwerper. De eerste C.I's waren nog bewapend met duitse Spandau's. Eentje vast naar voren vurend en eentje voor de waarnemer. Maar de LVA standariseerde de bewapening al snel op een vaste vickers MG voor de piloot en een Lewis voor de waarnemer.

Afbeelding

En dan nu de kit. Ik heb de 1:48 D.VII Dual combo van Eduard gekocht. Dit koste me iets van 32 euro. En dat is al goedkoper dan de slecht passende en ienieminie kitjes van de 1:72 short-run varianten. Om een D.VII om te bouwen naar een C.I ga ik de romp in stukken zagen (vind ik gewoon leuk om te doen :)) en er stukjes plastic tussen lijmen zodat die romp op lengte is. Tevens moet ik een waarnemers plekje creëren. Aan de binnenkant wil ik met stukjes stretched sprue het buizenframe simuleren. Dit klusje is vrij gemakkelijk. De vleugels van de C.I hebben echter een vrij 'geavanceerd' profiel met taps toelopende tips enz. Ik zie het echt niet zitten om zelf een (stuk van) die vleugels te maken, dus daarom heb ik de tweede D.VII nodig. Ik ga de vleugels in stukken zagen en gebruik het tweede setje vleugels om het eerste setje de juiste spanwijdte te geven. Er zijn best wel wat foto's bekend van C.I's, beladen met bommen en het lijkt me ook stoer om dit te doen bij mijn model.

Daarna is het allemaal vrij simpel ;)

Afbeelding

Tevens had ik de laatste Windsock Datafile gekocht (met schaaltekeningen!) Hiervoor moest ik meer dan een half uur voor het windsock rek zitten(!) bij de Luchtvaart Hobbyshop, aangezien dit boek eigenlijk in een verkeerd vak stond. En op de afgelopen open dag van de luchtmacht, kwam ik een vriendelijk lachende man tegen die zei dat hij sloper was van beroep. Hij verkocht me dit:

Afbeelding

Een setje decals met LVA nummertjes. Ik weet niet of ik die roundels ga gebruiken, maar ik heb er nog zat andere in veel verschillende maten. Maar ik ben wel verschikkelijk blij met de LVA nummertjes. Ze zijn uitgevoerd in een bijzonder mooi sierlijk en haast artistiek lettertype. Dus lastig om na te maken.

Alles bij alles heb ik behoorlijk zin om een C.I te bouwen. Ik begin er aan zodra ik de Nieuport 17/21 af heb. :)

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: zo 23 jun, 2013 21:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Pffff. Interessant onderwerp heb je gekozen. Ik zelf ben meer van de WOII, dus ik zou je niet kunnen helpen met informatie over hoe je dit het beste aan kan pakken.

Maar ik vind deze zin wel heel erg mooi: "Daarna is het allemaal vrij simpel ;)"

Zegt ie doodleuk, na het halve vliegtuig te hebben verzaagd. Dan is alles erna makkelijk!

Succes en sterkte met de bouw!

Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: ma 24 jun, 2013 21:08 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 apr, 2013 20:22 pm
Berichten: 1555
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Inderdaad een interesant onderwerp !
Succes.

Ik ga je volgen.

_________________
N1K1 1:72 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 8#p1045038

Mil Mi-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 25&t=51829

KLM Bo105 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=50937


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: ma 24 jun, 2013 23:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Beste Pieter,

Leuk idee die C-1 te bouwen. Als je advies nodig hebt, kan ik je misschien wel helpen. Ik heb dit model ook 1/48 gebouwd, nog in de oudheid, toen heb ik goedkoop twee Fokker D-7's van Aurora (ja, er was toen niets anders) gekocht. Inderdaad gewoon de romp achter de cockpit doorzagen en er een stuk tussen lijmen. Wel op letten, dat vanaf boven gezien, de romp netjes taps toeloopt. Als het plastic bij Eduard een beetje dik is , heb je geen probleem. Verder de vleugels, eveneens doorzagen en er stukken van de andere vleugels ertussen lijmen. Ook moet je zelf een nieuwe benzine tank prutsen voor tussen de wielen. Probeer dit te maken van twee dikke zijkanten en dan dun (0,5 mm ) plasticplaat rond buigen en op de zijkanten lijmen, zoiets als een ovaal doosje. Als je wilt kan ik wel wat foto's toesturen.
Veel succes met dit leuke model.

Groeten,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: di 25 jun, 2013 0:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 10 mei, 2007 23:01 pm
Berichten: 142
Mooi project Pieter!

Dan heb je in het laaste 1,5 jaar alle genres en schalen wel gehad....

Skybert

_________________
Nec Timide, Nec Tumide


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: di 25 jun, 2013 12:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
RESPECT!

Ik wil dit vliegtuig zelf ook heel graag op de planken hebben staan in deze schaal. Ik wacht echter liever op een daadwerkelijke kit. Ik ben benieuwd hoe dit zal gaan verlopen!
Ik heb er zelf ooit eentje in 1/72 gebouwd. Toen kon ik nauwelijks tot geen foto's vinden van het interieur. Ik meen dat in die Datafile wel iets staat, maar ook niet teveel.

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: di 25 jun, 2013 22:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Hee jongens, bedankt dat jullie allemaal de moeite nemen om zoveel te schrijven, zonder dat er nog maar iets gebouwd is! Ik heb in het verleden wel meerdere modellen doorgezaagd met goed gevolg. Dit is echtee de eerste keer dat je de binnenkant ook goed blijft zien.

@JonH, de romp moet op meerdere plekken doorgezaagd worden. Volgens de zijaanzichten zit de cockpit bij de C.I ietsje dichter tegen de motor aan. Waarschijnlijk omdat er bij de C.I geen benzinetank voor de piloot en maar één munitieblik zit??? Tevens moet ik hem verder naar achter nog een keer doorzagen, vanwege de grotere lengte. Ach, ik zie meer op tegen het gedoe met de vleugels. De ribben en het detail aan de achterrand van de vleugel moet natuurlijk wel gelijkmatig blijven. De benzinetank wilde ik ongeveer zo gaan maken inderdaad. Behalve dat de as van de wielen er nog tussen loopt, maar hoe ik dat ga doen, dat zie ik dan wel.

@Skybert, behalve de Boliviaanse prop bakkies probeer ik het toch altijd Nederlands te houden. :)

@Kitboy, Probeer dat hakken en zagen zelf eens een keer. Het is echt niet zo heel erg moeilijk. Het is meer de angst dat je hebt om een (in potentie) perfect goed model te ruïneren. Maar als het vliegtuig dan in een paar stukken voor je ligt, dan moet je hem weer in elkaar lijmen. En dat is niet zo heel anders dan wat je toch altijd al deed. Alleen worden de naden wat groter waardoor je die dicht moet maken met plastic plaatjes. Het interieur van de binnenkant is geloof ik in een zeer lichte kleur van natuurlijk linnen, met zwarte (staal)buizen. Voor de inrichting van de cockpits moet ik ook een beetje gokken.

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: do 04 jul, 2013 21:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
De Nieuport staat lekker te schitteren op de plank. Op naar de volgende uitdaging! Allereerst begin ik met het aanpassen van de romp. De zijaanzichten uit de Windsock Data File heb ik even gekopieërd zodat ik het boekje even netjes kon houden. De volgende foto's illustreren even de exacte verschillen tussen de romp van de Eduard D.VII met de zijaanzichten in het Windsock boekje.

Wat opvalt op de eerste foto is natuurlijk de kortere lengte. Hiervoor moet ik ergens achteraan de romp door de midden zagen en er een stukje plastic tussen doen. Tevens zie ik dat vooraan de romp, onder de radiator, de 'kin' een iets andere ronding heeft. Hier ga ik niets aan doen, het verschil is minimaal.

Afbeelding

Op deze foto zie je ook het lengteverschil. Tevens zie je dat de cockpit van de piloot (Maverick) een stukje naar voren moet. Hierover later meer. De C.I heeft natuurlijk plek voor een waarnemer (Goose) die al dan niet met een Lewis mitraileur op een scraff ring kon spelen. Verder is de rug bij de C.I plat en bij de D.VII afgerond. Zo'n platte rug is natuurlijk makkelijk te doen door de ronding eraf te zagen/snijden en het ontstane gat met een plastic plaat af te dekken.

Afbeelding

Maar goed, de cockpit van de piloot moet dus een stukje naar voren. IK wilde de aanhechtingspunten voor de vleugelstijlen op de romp wel behouden, aangezien de vleugels bij de C.I op precies dezelfde manier zijn gemonteerd. Mijn plan was om de gehele cockpit sectie uit te zagen, er nog ergens een stukje plastic uit te halen en de hele cockpit sectie er weer tussen te lijmen. Maar hoeveel plastic moest ik weghalen en waar moest ik snijden?? De D.VII had twee mitrailleurs en dus ook twee munitieblikken aan boord. Dit zijn onderdeel A13 en A16. De C.I heeft maar één mitrailleur en dus ook maar één munitieblik nodig. Hiervoor kan ik onderdeel A16 gebruiken en A13 wordt dus overbodig. Tevens moet de motor op de firewall, onderdeel A8, worden gelijmd en moet dus behouden worden. De ruimte tussen het munitieblik en de firewall wordt in de D.VII waarschijnlijk opgevuld door de benzinetank en die zit bij de C.I tussen de pootjes van het onderstel. (een leuk item om te scratchen)

Afbeelding

Met de schuifmaakt kon ik de ruimte tussen het munitieblik en de firewall opmeten en dat kwam op ongeveer 8mm uit. Volgens de tekening moest de cockpit ongeveer 7,5mm naar voren. Nogal vette mazzel, ik heb dus een halve mm speling en toen ik de zaagsnede's aan het uittekenen was bleek het dat ik alle bevestigingspunten voor de vleugelstijlen kon behouden. Hardstikke mooi dus!

Afbeelding

Hier heb ik met een vulpotlood de zaagsnedes uitgetekent. De uitsparing onderaan de romp voor de vleugels wil ik ook graag behouden.

Afbeelding

Geen weg meer terug nu ;)

Afbeelding

Het horizontale stuk moest ik wegsnijden met een mes en hierbij ging het een beetje scheef. Ik denk niet dat het een verschrikkelijk probleem is. Het uitgezaagde zijpaneel heb ik op zijn plek gelijmd en meteen een dun stripje evergreen ertussen om de ontstane naad op te vullen. Als de lijm goed droog is ga ik een stuk plastic op maat maken om de rest op te vullen.

Afbeelding

Hierna zaagde ik een stukje van de achterkant eraf en plakte ik die met stukjes van het gietraam weer aan elkaar. Dit deel van de romp is toch niet meer zichtbaar, dus zo supervoorzichtig hoef ik er niet mee te zijn ;)

Afbeelding

En nu laat ik alles lekker even drogen. Hierna ga ik de andere zijde van de romp ertegen aan houden en zo de zaagsnedes aftekenen. De bovenstaande klus heeft toch nog heel wat uurtjes opgegeten. Ik moet zo weer naar bed om fris te zijn voor weer een dag fijn te werken en dus vind ik dat wel een klusje voor een vrijdag of zaterdag.

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: do 04 jul, 2013 21:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Mooi hoe je ons laat meegenieten. Geloof graag dat dit veel tijd kost. Wellicht ook de uiteindelijke keuze, zal ik wel, zal ik niet. Zit ik soms zo een uur of een avond over te dubben. Achteraf heb je vaak zoiets van, waarom wachten, het viel best wel mee.

Succes.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: do 04 jul, 2013 21:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Ik heb trouwens nog wel wat advies nodig en ik hoop dat jullie er mee kunnen helpen.

1.Wat is de kleur van het staalbuisframe? Was het zwart geverfd, of lieten ze het blanco? Of zou ik gunmetal kunnen gebruiken?
2.Cockpit inrichting. Eduard heeft een pracht van een cockpit bijgevoegd. En als je niet helemaal zeker van de ccockpit bent, kun je hem altijd zo mooi en gedetaileerd mogelijk maken zodat het net lijkt of het echt zo hoort. Zo denk ik erover. Maar wat is nu de echte cockpitinrichting van de C.I?
3.Waarnemers ruimte. Hoe zag deze er uit? Er zat een klein kuipstoeltje in, zoveel kon ik al zien. Maar had hij ook nog instrumenten? Flight controls? Ik wil er een operationele verkenner/bommenwerper van maken en niet zo'n trainertje van de MLD dus.
4.Interieurkleur. De C.I had een frame van staalbuis en was bespannen met linnen. Wat voor kleur kan ik voor de binnenkant van het linnen gebruiken? Lieten ze dit onbeschilderd? Met blanke lak? Of deden ze hier een kleurtje overheen?

En als je zelf nog handige tips weet, voel je vrij om ze te plaatsen :wink:

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 175 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement