Er moet toch iemand als eerste zijn om deze groepsbouw te openen
Dit is mijn nieuwe project.
De Fokker C.I in 1:48! Het lijkt me wel een mooi onderwerp. Ik heb eigenlijk nog nooit LVA spul gebouwd van deze periode in de geschiedenis. Dus tips zijn ook welkom. Nu zult u zich afvragen: "Zijn er eigenlijk wel 1:48 kits van de C.I?" Aan diegene zal ik zeggen: "Geen flauw idee". Waarschijnlijk niet zelfs. Ik weet dat er een aantal fabrikanten short-run kitjes uitbrengen in 1:72, maarja, dat is natuurlijk veel te klein aangezien ik 1:48 gewend ben. Maar als je zo naar die foto hierboven kijkt, dan zullen de meesten de gelijkenis met de D.VII wel herkennen. Natuurlijk zijn er wel verschillen. Bij de C.I
-Er zijn twee zitplaatsen
-Tank tussen de wielen
-Grotere spanwijdte
-Iets langere romp
Wat minder zichtbare verschillen:
-maar één voorwaarts gerichte mitrailleur.
-Andere koelribben
Eerst maar een stukje geschiedenis. Fokker bouwde dit toestel tijdens de eerste wereld oorlog, maar het scheen niet operationeel gevlogen te hebben. Vlak na het einde van de oorlog zijn er niet minder dan 118 naar Nederland gesmokkeld. Tezamen met een aantal van de D.VII jager vormde dit de ruggegraat van de LVA in de jaren 20. Fokker exporteerde dit toestel ook naar Spanje, de USA en naar Denemarken (die op een gegeven moment hun eigen versie ervan gingen bouwen) In Nederland werd de C.I ook gebruikt door de MLD, maar daar werdt hij alleen ingezet als tweepersoons lesvliegtuig. Bij de LVA werdt hij in gebruik genomen als verkenner en lichte bommenwerper. De eerste C.I's waren nog bewapend met duitse Spandau's. Eentje vast naar voren vurend en eentje voor de waarnemer. Maar de LVA standariseerde de bewapening al snel op een vaste vickers MG voor de piloot en een Lewis voor de waarnemer.
En dan nu de kit. Ik heb de 1:48 D.VII Dual combo van Eduard gekocht. Dit koste me iets van 32 euro. En dat is al goedkoper dan de slecht passende en ienieminie kitjes van de 1:72 short-run varianten. Om een D.VII om te bouwen naar een C.I ga ik de romp in stukken zagen (vind ik gewoon leuk om te doen
) en er stukjes plastic tussen lijmen zodat die romp op lengte is. Tevens moet ik een waarnemers plekje creëren. Aan de binnenkant wil ik met stukjes stretched sprue het buizenframe simuleren. Dit klusje is vrij gemakkelijk. De vleugels van de C.I hebben echter een vrij 'geavanceerd' profiel met taps toelopende tips enz. Ik zie het echt niet zitten om zelf een (stuk van) die vleugels te maken, dus daarom heb ik de tweede D.VII nodig. Ik ga de vleugels in stukken zagen en gebruik het tweede setje vleugels om het eerste setje de juiste spanwijdte te geven. Er zijn best wel wat foto's bekend van C.I's, beladen met bommen en het lijkt me ook stoer om dit te doen bij mijn model.
Daarna is het allemaal vrij simpel
Tevens had ik de laatste Windsock Datafile gekocht (met schaaltekeningen!) Hiervoor moest ik meer dan een half uur voor het windsock rek zitten(!) bij de Luchtvaart Hobbyshop, aangezien dit boek eigenlijk in een verkeerd vak stond. En op de afgelopen open dag van de luchtmacht, kwam ik een vriendelijk lachende man tegen die zei dat hij sloper was van beroep. Hij verkocht me dit:
Een setje decals met LVA nummertjes. Ik weet niet of ik die roundels ga gebruiken, maar ik heb er nog zat andere in veel verschillende maten. Maar ik ben wel verschikkelijk blij met de LVA nummertjes. Ze zijn uitgevoerd in een bijzonder mooi sierlijk en haast artistiek lettertype. Dus lastig om na te maken.
Alles bij alles heb ik behoorlijk zin om een C.I te bouwen. Ik begin er aan zodra ik de Nieuport 17/21 af heb.