Bouwverslag Deel : 2
Beste mensen, hier mijn tweede deel van het bouwgebeuren. Eerst maar een correctie op mijn eerdere tekening van de drijvers. Die hadden al een hoog "gisgehalte" bij gebrek aan betere informatie. Inmiddels na het nodige turen naar de foto's en wat logisch denkwerk, heb ik een nieuwe tekening gemaakt, de maten kloppen nu tenminste que breedte en hoogte, alleen de lengte blijft een raadsel. Ik hou me maar aan, wat ik op de foto's zie. Dat hoort ook bij scratch bouw
Zo is nu de laatste versie.
Ik hoop, dat het een beetje overkomt, vandaag weer somber weer met weinig licht. Mijn camera trok het net.
Het volgende hoofdstuk, was de romp verder bouwen. Zoals al door jullie opgemerkt, komen er flinke lappen vleugel aan het betrekkelijk kleine rompje te hangen. Dus moeten er wel stevige bevestiging punten zijn. Ik heb het idee, om de vleugels d.m.v. houten of aluminium ronde delen dwars door de romp, aan elkaar te verbinden. Dan gaat het gewicht van de massief houten vleugels niet aan de zijkant van de romp trekken en buigen. Dat blijft nooit goed zitten.
Hiertoe heb ik dikke plastic platen van 2,5 mm als vloeren en zijkanten ter hoogte van de vleugels in de romp gelijmd. De foto's maken het hopelijk wat duidelijker. Ik bouw altijd een beetje te stevig misschien, maar dat heeft me in het verleden als eens gered van disasters, modellen, die uit je vingers glippen, als ze bijna af zijn.
Tenslotte hoeft het model niet echt te vliegen.
Hirna ben ik aan de slag gegaan, met een karwei, wat ik nou niet echt het spannendste vind, de cockpits, 3 stuks deze keer. Nog eens goed aan het zoeken geweest, maar op 2 zijaanzichten na, waarvan slechts één bruikbaar, verder niets kunnen vinden. Dus dat werd weer improviseren. Gelukkig hebben we hier te maken met een Fokker, er werd toen al aardig veel standaard gebouwd, dat wist ik al van de vorige Fokkermodellen. Een goede tip, het is wel even zoeken, maar op de site van Flickr.com kun je het hele foto archief van het San Diego Space and Air Museum raadplegen. Verbazingwekkend, wat je daar aan fotomateriaal van Fokkers kunt vinden. Daar staan prachtige detailopnames op van Fokker romp constructies. Daar kun je dus wat mee. Aan de hand daarvan en wat logisch denken heb ik het interieur gebouwd.
Toen dat in grote lijn klaar was alles maar een neutraal grijs kleurtje gegeven. De stoeltjes worden aluminium met bruine leren bekleding. De veiligheidsriemen heb ik uit een oude lijmtube geknipt en lichtbruin voor het contrast geverfd.
Ook lastig, deze grote kisten had vaak een stuurwiel, de ailerons hadden echt geen bekrachtiging, elleboogstoom dus, het stuurwiel heb ik uit een stukje electro draad gebogen en na wat prutsen de spaken erin gelijmd.
Ik weet het, het is wat priegelig op de foto's. Mijn verontschuldiging hiervoor, met Sinterklaas toch maar eens een betere camera vragen.
De instrumenten panelen en stoelen gaan later pas in de romp. Een kwestie van planning. Nu ga ik eerst de zijkanten van de romp met dun plaat dichtmaken, dan kan hierna de ronde bovenkant erboven op worden gelijmd.
Als dat gebeurd is, kan ik precies bepalen waar de openingen van de cockpits precies moeten komen, en dan komen de stoeltjes etc. aan de beurt.
Tot zover deel twee.
Op naar het volgende hoofdstuk.
Met vr. gr.
JohnH