Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 15:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Fokker T-IIIW
BerichtGeplaatst: ma 17 jun, 2013 13:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Beste modelbrouwers

Na de meeste bekende Fokkers gebouwd te hebben, wilde ik eens een wat minder bekend type bouwen. Als je zo in de geschiedenis van Fokker duikt, kom je er achter, dat er in de twintiger en -dertiger jaren, aardig wat probeersels door Fokker zijn gebouwd. Wel interessant om te zien, hoe de geschiedenis van de technische ontwikkelingen verliep.
Mijn keus viel deze keer op de Fokker T-IIIW. Niet zo bekend, er zijn er maar een paar exemplaren van gebouwd, maar ik vond vooral de drijveruitvoering een leuk model. Ik vond dat wielonderstel maar een soort van "kreupele "indruk geven.

Helaas had ik me met dit model weer wat op de hals gehaald. Er is maar beperkte informatie op het Net te vinden. Zo'n scratch bouw begin toch met een goede maatschets. Ik had slechts een tekening gevonden in het boek "Fokker the man and the aircraft", maar dat is dan wel de wieluitvoering. Gelukkig zijn de romp, vleugels en staartvlakken hetzelfde.
Maar dat is niet voldoende, er zijn veel details, die je alleen op foto's kunt terugvinden.
Gelukkig kon Robh en vooral via zijn contacten met Willem Vredeling, mij aan veel aanvullende en inbruikbare informatie helpen.

Dus hierna kon ik aan de slag met zelf nieuw maatschetsen te tekenen.

Afbeelding
Afbeelding

Ik kon bij dit model aardig de werkwijze aanhouden, die ik al bij vorige modellen heb toegepast.
Hierna kon de zaag in 2,5 mm plasticplaat en kon ik de rompdelen gaan maken. Eigenlijk vrij simpel, dat is zo heerlijk makkelijk bij Fokkers, de romp is een soort vierkante doos, als je alles maar goed haaks zaagt en vijlt, gaat het altijd goed.
Het lijkt ook een beetje op de kartonnen bouwplaten, die in het grijze verleden ook nog een gemaakt heb. :)

Afbeelding

Toen de stukken aan elkaar waren gelijmd, was dit het resultaat.Afbeelding

Afbeelding

De volgende stap was het uitzagen en pas maken van de staartvlakken, ook uit 2,5 mm plaat. Later wordt er een profiel en wat welvingen van de ribben in gevijld.

Afbeelding

Tot zover het begin. Wordt vervolgd.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker T-IIIW
BerichtGeplaatst: ma 17 jun, 2013 13:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Heel interessant John om te zien hoe je nu zo'n model maakt. Ik blijf dit topic volgen :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker T-IIIW
BerichtGeplaatst: ma 17 jun, 2013 14:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2012 15:47 pm
Berichten: 585
Wat een interessant model!
Prachtig, dit wil ik voor geen goud (bij wijzen van spreken hé ;- ) missen.

_________________
Out of all the things I have lost, I miss my mind the most.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker T-IIIW
BerichtGeplaatst: ma 17 jun, 2013 14:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 feb, 2009 9:39 am
Berichten: 2125
Woonplaats: Heist o/d Berg
haaa...eindelijk een how-to van al dat moois dat we in " eindfoto's zonder verslag " te zien krijgen...

_________________
mama wipe the blood off of my face

http://www.myspace.com/goodsonsb
http://www.attich.be/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker T-IIIW
BerichtGeplaatst: ma 17 jun, 2013 19:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Pakt een kop koffie, zet de (klap)stoel klaar, wellicht later op de avond een knabbeltje en een neut.

Kom maar op met de show. Ziet er al goed uit. Fokkertjes hebben toch iets. Aangezien ik in de Anthony Fokkerstraat woon, wil ik zo nu en dan ook wel eens een Fokkertje bouwen, maar dat is wellicht bij een enkeling wel bekend. Het ene model wil bij mij wat eerder vlotten dan het andere. Een aantal heb ik op de lange baan geschoven, wellicht 2e helft van dit jaar eens wat van die projecten weer oppakken.

:brouw: :brouw:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker T-IIIW
BerichtGeplaatst: ma 17 jun, 2013 20:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Bedankt voor jullie reacties.

Ik doe mijn best er wat leuks van te maken. Ik zal ook proberen mijn werkwijze goed te laten zien, zodat iedereen er wat aan heeft. Deze manier van bouwen hoeft natuurlijk niet beperkt te blijven tot Fokkertjes, veel oude kisten uit b.v. de 1e WW kun je op dezelfde manier bouwen. Eigenlijk heb ik nog een tweede leven nodig om alles te bouwen, wat ik van plan ben. :D .
Tot het tweede verslag.

Groeten,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker T-IIIW
BerichtGeplaatst: ma 17 jun, 2013 23:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
JohnH schreef:
Eigenlijk heb ik nog een tweede leven nodig om alles te bouwen, wat ik van plan ben. :D .
Tot het tweede verslag.

Groeten,
JohnH



Pfff. dat is bij alle modelbouwers wel zo denk ik hoor. :wink:

Als ik het zo zie dan zijn die vleugels echt enorm! Succes daarmee.

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker T-IIIW
BerichtGeplaatst: do 20 jun, 2013 19:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Bouwverslag Deel : 2

Beste mensen, hier mijn tweede deel van het bouwgebeuren. Eerst maar een correctie op mijn eerdere tekening van de drijvers. Die hadden al een hoog "gisgehalte" bij gebrek aan betere informatie. Inmiddels na het nodige turen naar de foto's en wat logisch denkwerk, heb ik een nieuwe tekening gemaakt, de maten kloppen nu tenminste que breedte en hoogte, alleen de lengte blijft een raadsel. Ik hou me maar aan, wat ik op de foto's zie. Dat hoort ook bij scratch bouw :wink:
Zo is nu de laatste versie.

Afbeelding

Ik hoop, dat het een beetje overkomt, vandaag weer somber weer met weinig licht. Mijn camera trok het net.

Het volgende hoofdstuk, was de romp verder bouwen. Zoals al door jullie opgemerkt, komen er flinke lappen vleugel aan het betrekkelijk kleine rompje te hangen. Dus moeten er wel stevige bevestiging punten zijn. Ik heb het idee, om de vleugels d.m.v. houten of aluminium ronde delen dwars door de romp, aan elkaar te verbinden. Dan gaat het gewicht van de massief houten vleugels niet aan de zijkant van de romp trekken en buigen. Dat blijft nooit goed zitten.
Hiertoe heb ik dikke plastic platen van 2,5 mm als vloeren en zijkanten ter hoogte van de vleugels in de romp gelijmd. De foto's maken het hopelijk wat duidelijker. Ik bouw altijd een beetje te stevig misschien, maar dat heeft me in het verleden als eens gered van disasters, modellen, die uit je vingers glippen, als ze bijna af zijn.
Tenslotte hoeft het model niet echt te vliegen. :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hirna ben ik aan de slag gegaan, met een karwei, wat ik nou niet echt het spannendste vind, de cockpits, 3 stuks deze keer. Nog eens goed aan het zoeken geweest, maar op 2 zijaanzichten na, waarvan slechts één bruikbaar, verder niets kunnen vinden. Dus dat werd weer improviseren. Gelukkig hebben we hier te maken met een Fokker, er werd toen al aardig veel standaard gebouwd, dat wist ik al van de vorige Fokkermodellen. Een goede tip, het is wel even zoeken, maar op de site van Flickr.com kun je het hele foto archief van het San Diego Space and Air Museum raadplegen. Verbazingwekkend, wat je daar aan fotomateriaal van Fokkers kunt vinden. Daar staan prachtige detailopnames op van Fokker romp constructies. Daar kun je dus wat mee. Aan de hand daarvan en wat logisch denken heb ik het interieur gebouwd.
Toen dat in grote lijn klaar was alles maar een neutraal grijs kleurtje gegeven. De stoeltjes worden aluminium met bruine leren bekleding. De veiligheidsriemen heb ik uit een oude lijmtube geknipt en lichtbruin voor het contrast geverfd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Ook lastig, deze grote kisten had vaak een stuurwiel, de ailerons hadden echt geen bekrachtiging, elleboogstoom dus, het stuurwiel heb ik uit een stukje electro draad gebogen en na wat prutsen de spaken erin gelijmd.
Ik weet het, het is wat priegelig op de foto's. Mijn verontschuldiging hiervoor, met Sinterklaas toch maar eens een betere camera vragen.

Afbeelding

De instrumenten panelen en stoelen gaan later pas in de romp. Een kwestie van planning. Nu ga ik eerst de zijkanten van de romp met dun plaat dichtmaken, dan kan hierna de ronde bovenkant erboven op worden gelijmd.
Als dat gebeurd is, kan ik precies bepalen waar de openingen van de cockpits precies moeten komen, en dan komen de stoeltjes etc. aan de beurt.

Tot zover deel twee.
Op naar het volgende hoofdstuk.

Met vr. gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker T-IIIW
BerichtGeplaatst: ma 24 jun, 2013 17:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Bouwverslag (3)

Weer een stapje verder met de rompbouw. Nadat het geraamte en het interieur voor een groot gedeelte klaar waren, kon ik beginnen met het maken van de dunne zijwanden. Hiervoor heb ik 0,5 mm dun plaat genomen. Tipje, Greencards is stevig aan de prijs, ik haal een vel van 25x50 cm voor slechts € 1,20 bij de "Houtloods"in Den Haag. Voor mij als grootverbruiker toch wel voordeliger.
De zijwanden zijn in het echt linnen met daaronder spanten. Ik heb dit getracht na te maken door aan de binnenkant koperdraad met secondenlijm aan te brengen. Het resultaat is nog niet helemaal goed te zien, ik moet nog eens kijken of er nog wat aan te verbeteren valt.

Afbeelding
Toen ze er opzaten, zag het zo uit.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De volgende stap was de bovenkant van de romp. Altijd passen en meten om de bovenkant op de zijkanten te laten aansluiten. Als het even kan, gebruik ik liever geen rond gebogen dun plastic plaat, het is altijd lastig dit netjes te laten aansluiten op de randen en het wil wel eens niet mooi glad blijven.
Gelukkig had ik nog wat ronde stukjes plastic, die ongeveer de goede doorsnee en radius hadden. Die waren afkomstig als hoekstukjes van een oude plastic postbak. Ik bewaar ook altijd allerlei plastic materiaal, in dit geval zouden b.v. plastic medicijnen potjes ook wel voldaan hebben. Na veel vijlen, passen en meten heb ik deze op de bovenkant gelijmd.

Afbeelding

Het laatste stukje rugbedekking bij het stabilo loopt, typisch Fokker, horizontaal, maar aan de zijkanten schuin omhoog. Hetzelfde idee als bij de Fokker F-VI. Met plasticplaat redde ik dit niet, dus heb ik maar de oude methode van een stukje hout toegepast.
Afbeelding

Dit moet dus nog in de vorm gevijld worden om aan te sluiten op voorste rompdelen en het stabilo. Ook heb ik alvast een blokje hout afgezaagd, waarvan ik later de motor moet maken.
Afbeelding

Maar dat komt de volgende keer. :)

Met vr. gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker T-IIIW
BerichtGeplaatst: ma 24 jun, 2013 19:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat voor hout gebruik je? Balsa?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 49 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement