Lekker kunnen bouwen deze week. Ik was lekker bezig met plakken toen ik me bedacht dat ik nog foto's moest maken voor jullie
De zwarte aanhechtingspuntjes van de besturingskabels had Eduard meegeleverd op het PE raampje. Mooi spul, want er zat ook een piepklein gaatje in waar precies mijn draadjes doorpaste. Ik weet niet precies de doorsnede van het draadje, dat moet iets tussen de 0,1 en 0,2mm zijn en is nogal elastisch. Zo kun je de draadjes nog eens aanraken zonder dat ze breken. De gaten in de romp heb ik door en door geboord, zo kon ik een lengte van het draadje in het ene oogje steken, door de romp heen rijgen (reigen?) en in het andere oogje steken. Effe druppie superlijm en voíla! Een kind kan de was doen en het staat meteen verschrikkelijk mooi.
Daarna kwamen de touwetjes van de vleugels aan de beurt. Je kijkt nu tegen de onderkant van de bovenste vleugels aan. Die grotere gaten heeft Eduard voor mij mee gegoten en zijn bestemd voor de vleugelstijlen. Vlak daarnaast heb ik met een boortje van 0,3mm nog een paar gaatjes geboord waar ik later de draadjes in ga steken. Twee gaatjes heb ik perongeluk door de vleugel heen geboord.
Het leek me handig om alle draadjes van tevoren even op maat te snijden. Gelukkig zitten er op de Nieuport niet zo verschrikkelijk veel draden. Dat was op de Brisfit die ik een paar jaar geleden maakte wel anders.
Deze foto heb ik even geposeerd, maar zo krijg je een aardig beeld van hoe ik de draadjes vast heb gezet. Ik pakte ze vast met het pincet en doopte ze in een druppie superlijm. Daarna zette ik ze in de gaatjes. Soms moest ik twee of drie keer proberen voordat ze vast zaten. Het is een karweitje waar ik me verschrikkelijk op moest concentreren! Voor diegene die het zich afvragen, er zit een kras op de lens van mijn camera waardoor het net lijkt of er een vieze veeg verf over de oranje stip zit. (Maar dat is dus niet zo
)
Effe testen of ze echt vast zitten...
Mooi gezicht, ik was blij dat ik er even mee klaar was, het is een verschrikkelijk gepriegel!!!! Het idee was om eerst hier en daar wat 0.3mm gaatjes in de romp en de onderste vleugel te boren, daarna de bovenvleugel met de stijlen vast te lijmen en daarna één voor één de touwtjes op maat te knippen en op hun plaats te lijmen in de gaatjes.
Dat ging eigenlijk best goed. Maar och, doordat ik wederom zeer geconcetreerd met een pincet de draadjes probeerde te verleiden om in de gaatjes vast gelijmd te blijven, gebeurde er een ongelukje. Door mijn concentratie had ik niet door dat ik veel te veel druk op de bovenvleugel zette, waardoor er een aantal vleugelstijlen ertussen uit knalde en de bovenste vleugel los sprong.
:( RAMPSPOED!!!!!!
Na een oerkreet geslaakt te hebben en een paar rondjes gerend te hebben, bleek de schade wel redelijk mee te vallen. Alleen de stijltjes die op de romp stonden en de vleugelvoorrand ondersteunden waren niet meer te gebruiken. Die moet ik nu scratchen. Dat is gewoon zaak om een paar stukjes gietboom in vorm te vijlen, te verven en ertussen te lijmen. De vleugel is ook in positie te houden zonder die stijlen en dus kon ik gewoon het spannen van de draden afmaken.
Dan nog een leuk klusje... Omdat ome Luuk niet genoeg oranje bollen af had laten drukken (of omdat ik ze gewoon op de verkeerde plek had geplakt) ontbrak het op de bovenkant aan de genoemde roundels. Ik besloot maar eens een ideetje uit te voeren. Ik plakte twee stukjes brede Tamiya tape en sneed ze met een gemodificeerde passer uit. Ik deed bewust heel erg voorzichtig omdat het mesje zou kunnen verschuiven waardoor de cirkel niet goed rond zou worden. Daardoor moest ik een stuk of zes keer met de passer in de rondte.
En hier het resultaat. Niet slecht toch? i.p.v. de normale stift, kon ik een scherp mesje in de passer klemmen. De bollen van Luuk waren 24mm in doorsnede en die maat hield ik ook aan voor het snijden.
Daarna de stukjes tape plakken en de verf mengen. Ik had niet de beschikking over oranje verf, maar wel over geel en rood. Dit even op het oog gemengd en ik vond het resultaat lang niet gek.
Bezig met spuiten... ik was reuze benieuwd hoe het eruit zou zien als ik de plakkers eraf zou nemen. Ook met dit werkje was ik heel geconcentreerd bezig. Hopelijk zou er geen oranje terecht komen waar het niet hoorde. Toen ik uiteindelijk de spuit neerlegde deed mijn hand best wel pijn omdat ik de spuit zo stevig had beet gehouden.
Tadaa! Als je goed kijkt zie je een heeeeeeeeel klein beetje wat karteltjes. Maar als je verder dan 10cm wegstaat dan zie je die niet meer. De oranje verf is mat en moet nog voorzien worden van een laagje P+ voor dezelfde glans als de rest van de Nieuport.
En zo staat hij er nu bij. De motorkap zit nog los. Die gaat er pas als allerlaatst op. Eerst nog de stijlen ertussen lijmen.