Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 17:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Nieuport 17 1:48 LVA
BerichtGeplaatst: ma 24 jun, 2013 20:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik vind het best hoor. Het viel me alleen op. Als jij om wat voor reden dan ook iets anders er van maakt en dat goed onderbouwd, wie ben ik dan. Maar soms kan het net wel de druppel zijn om een kleine wijziging nog wel door te voeren. Vaak heb je dan even dat 'duwtje' nodig.

:) :)

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuport 17 1:48 LVA
BerichtGeplaatst: ma 24 jun, 2013 20:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Kunnen die tape/koordwindsels een aerodynamische functie hebben? Trillingsdempers, of zo?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuport 17 1:48 LVA
BerichtGeplaatst: ma 24 jun, 2013 21:05 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
tsjopper bob schreef:
Komt het kleurverschil niet door verschillende materialen? De romp is bespannen en het luik is van aluminium?

René

Daar heeft René een hele goeie, om even een modern voorbeeld te geven; de neuskegel van een F-16. Die is in dezelfde kleur als de romp gespoten, alleen zorgt het onderliggende materiaal (kunstof neuskegel/alu huidbeplating) ervoor dat de kleur er anders uitziet.

Dus het materiaal kan inderdaad van invloed zijn op de kleur.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuport 17 1:48 LVA
BerichtGeplaatst: wo 26 jun, 2013 21:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Na een laagje of drie van de P+ heb ik de decals geplakt. Ik kwam er achter dat ik geen roundels heb voor boven op de vleugels... Dus moet ik ergens oranje bollen van 24mm doorsnede vandaan toveren. Als er iemand decals over heeft... (of ik moet ze zelf spuiten)

Afbeelding

Ik heb hem even naast de Brisift gezet. Die is ongeveer 50% groter, echt een reus! Of de Nieuport is gewoon een kleintje...

Afbeelding

Na een aantal tips heb ik de inspectieluiken aan beide kanten maar met aluminium over gespoten. De basiskleur is ook alu, maar met een zeer flinke scheut lichtgrijs erdoorheen. Dit omdat het toestel zelf niet van alu was, maar in deze kleur werdt gespoten. Daarom kon ik de inspectieluiken ook met normale aluminiumverf overspuiten voor een ander effect. Aangezien de motorkap ook van metaal was, deze meteen meegespoten in de juiste kleur.

Afbeelding

Zie hier het resultaat :) Ik heb tevens een nieuwe prop erop gezet, eentje waar geen splintertje hout uit was. Het geeft toch wel een apart resultaat die luikjes.

Afbeelding

Volgende stap, PE oogjes voor besturingskabels lijmen, vleugel monteren (met alle stangetjes er tussen) En daarna alle draadjes maar gaan doen :)

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuport 17 1:48 LVA
BerichtGeplaatst: wo 26 jun, 2013 23:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 12 maart, 2011 17:30 pm
Berichten: 695
Ik volg in stilte maar dit ziet er goed uit! En Volgens mij is de Nieuport gewoon klein.

Ga zo door!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuport 17 1:48 LVA
BerichtGeplaatst: do 27 jun, 2013 13:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
1.JaVA_Platypus schreef:
Zie hier het resultaat :) Ik heb tevens een nieuwe prop erop gezet, eentje waar geen splintertje hout uit was. Het geeft toch wel een apart resultaat die luikjes.

Afbeelding


Goed gelukt !!

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuport 17 1:48 LVA
BerichtGeplaatst: zo 30 jun, 2013 20:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Lekker kunnen bouwen deze week. Ik was lekker bezig met plakken toen ik me bedacht dat ik nog foto's moest maken voor jullie ;) De zwarte aanhechtingspuntjes van de besturingskabels had Eduard meegeleverd op het PE raampje. Mooi spul, want er zat ook een piepklein gaatje in waar precies mijn draadjes doorpaste. Ik weet niet precies de doorsnede van het draadje, dat moet iets tussen de 0,1 en 0,2mm zijn en is nogal elastisch. Zo kun je de draadjes nog eens aanraken zonder dat ze breken. De gaten in de romp heb ik door en door geboord, zo kon ik een lengte van het draadje in het ene oogje steken, door de romp heen rijgen (reigen?) en in het andere oogje steken. Effe druppie superlijm en voíla! Een kind kan de was doen en het staat meteen verschrikkelijk mooi.

Afbeelding

Daarna kwamen de touwetjes van de vleugels aan de beurt. Je kijkt nu tegen de onderkant van de bovenste vleugels aan. Die grotere gaten heeft Eduard voor mij mee gegoten en zijn bestemd voor de vleugelstijlen. Vlak daarnaast heb ik met een boortje van 0,3mm nog een paar gaatjes geboord waar ik later de draadjes in ga steken. Twee gaatjes heb ik perongeluk door de vleugel heen geboord.

Afbeelding

Het leek me handig om alle draadjes van tevoren even op maat te snijden. Gelukkig zitten er op de Nieuport niet zo verschrikkelijk veel draden. Dat was op de Brisfit die ik een paar jaar geleden maakte wel anders.

Afbeelding

Deze foto heb ik even geposeerd, maar zo krijg je een aardig beeld van hoe ik de draadjes vast heb gezet. Ik pakte ze vast met het pincet en doopte ze in een druppie superlijm. Daarna zette ik ze in de gaatjes. Soms moest ik twee of drie keer proberen voordat ze vast zaten. Het is een karweitje waar ik me verschrikkelijk op moest concentreren! Voor diegene die het zich afvragen, er zit een kras op de lens van mijn camera waardoor het net lijkt of er een vieze veeg verf over de oranje stip zit. (Maar dat is dus niet zo :))

Afbeelding

Effe testen of ze echt vast zitten...

Afbeelding

Mooi gezicht, ik was blij dat ik er even mee klaar was, het is een verschrikkelijk gepriegel!!!! Het idee was om eerst hier en daar wat 0.3mm gaatjes in de romp en de onderste vleugel te boren, daarna de bovenvleugel met de stijlen vast te lijmen en daarna één voor één de touwtjes op maat te knippen en op hun plaats te lijmen in de gaatjes.

Afbeelding

Dat ging eigenlijk best goed. Maar och, doordat ik wederom zeer geconcetreerd met een pincet de draadjes probeerde te verleiden om in de gaatjes vast gelijmd te blijven, gebeurde er een ongelukje. Door mijn concentratie had ik niet door dat ik veel te veel druk op de bovenvleugel zette, waardoor er een aantal vleugelstijlen ertussen uit knalde en de bovenste vleugel los sprong. :(:( RAMPSPOED!!!!!!

Afbeelding

Na een oerkreet geslaakt te hebben en een paar rondjes gerend te hebben, bleek de schade wel redelijk mee te vallen. Alleen de stijltjes die op de romp stonden en de vleugelvoorrand ondersteunden waren niet meer te gebruiken. Die moet ik nu scratchen. Dat is gewoon zaak om een paar stukjes gietboom in vorm te vijlen, te verven en ertussen te lijmen. De vleugel is ook in positie te houden zonder die stijlen en dus kon ik gewoon het spannen van de draden afmaken.

Afbeelding

Dan nog een leuk klusje... Omdat ome Luuk niet genoeg oranje bollen af had laten drukken (of omdat ik ze gewoon op de verkeerde plek had geplakt) ontbrak het op de bovenkant aan de genoemde roundels. Ik besloot maar eens een ideetje uit te voeren. Ik plakte twee stukjes brede Tamiya tape en sneed ze met een gemodificeerde passer uit. Ik deed bewust heel erg voorzichtig omdat het mesje zou kunnen verschuiven waardoor de cirkel niet goed rond zou worden. Daardoor moest ik een stuk of zes keer met de passer in de rondte.

Afbeelding

En hier het resultaat. Niet slecht toch? i.p.v. de normale stift, kon ik een scherp mesje in de passer klemmen. De bollen van Luuk waren 24mm in doorsnede en die maat hield ik ook aan voor het snijden.

Afbeelding

Daarna de stukjes tape plakken en de verf mengen. Ik had niet de beschikking over oranje verf, maar wel over geel en rood. Dit even op het oog gemengd en ik vond het resultaat lang niet gek.

Afbeelding

Bezig met spuiten... ik was reuze benieuwd hoe het eruit zou zien als ik de plakkers eraf zou nemen. Ook met dit werkje was ik heel geconcentreerd bezig. Hopelijk zou er geen oranje terecht komen waar het niet hoorde. Toen ik uiteindelijk de spuit neerlegde deed mijn hand best wel pijn omdat ik de spuit zo stevig had beet gehouden.

Afbeelding

Tadaa! Als je goed kijkt zie je een heeeeeeeeel klein beetje wat karteltjes. Maar als je verder dan 10cm wegstaat dan zie je die niet meer. De oranje verf is mat en moet nog voorzien worden van een laagje P+ voor dezelfde glans als de rest van de Nieuport.

Afbeelding

En zo staat hij er nu bij. De motorkap zit nog los. Die gaat er pas als allerlaatst op. Eerst nog de stijlen ertussen lijmen.

Afbeelding

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuport 17 1:48 LVA
BerichtGeplaatst: zo 30 jun, 2013 23:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
1.JaVA_Platypus schreef:
Tadaa! Als je goed kijkt zie je een heeeeeeeeel klein beetje wat karteltjes. Maar als je verder dan 10cm wegstaat dan zie je die niet meer. De oranje verf is mat en moet nog voorzien worden van een laagje P+ voor dezelfde glans als de rest van de Nieuport.
Afbeelding


Dat is het nadeel van 1:72 bouwen en grote foto's op hele grote schermen. Ik heb het zelf ook bij mijn IDF-Apache. Vanaf een afstandje, zie je het niet en krijg je opmerkingen van mensen die hem in het echt zien dat het wel heel klein is.

Als het voor jou goed is (by the way, ziet het oranje er in mijn ogen ook goed uit), dan is het toch okay!?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuport 17 1:48 LVA
BerichtGeplaatst: ma 01 jul, 2013 13:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Ziet er erg goed uit!! Ik krijg ook zin om dit toestel te bouwen door jou.
Weet je heel zeker dat de oranje bollen ook op de onderzijde van de bovenvleugel moeten? Ik vermoed dat die gewoon op de bovenkant hadden gemoeten, waardoor je er twee tekort kwam. Het lijkt mij onnodig dubbelop om de oranje bollen onderop tegen zowel de ondervleugel als de bovenvleugel te zetten. Voor zover ik weet is dat in elk geval niet gebruikelijk op militaire tweedekkers!
De zelf gespoten bollen zien er overigens wel heel strak uit.

tsjopper bob schreef:
Dat is het nadeel van 1:72 bouwen en grote foto's op hele grote schermen.


Volgens mij is dit 1:48 :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuport 17 1:48 LVA
BerichtGeplaatst: ma 01 jul, 2013 15:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
@FlyingD, volgens de aanwijzing van Luuk Boerman op de DD sheet zou dit gewoon moeten. Tevens heb ik verschillende foto's gezien van andere WWI toestelletjes met oranje bollen op die plek. Of dit ook specifiek bij de Nieuport types zo werdt gedaan, dat weet ik niet. Maar zo wordt het wel erg aannemelijk natuurlijk.

Achja, het houd je van de straat heh... 8)

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement