Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 6:33 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Nieuport 17 1:48 LVA
BerichtGeplaatst: za 22 jun, 2013 9:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Haa, ik zie dat de groepsbouw 100 jaar KLu nadert. Daarom maar snel verder met de Nieuport. Ik ben namelijk van mening dat je eerst een model af moet maken voordat je aan een nieuwe begint. Zodoende dus rap verder! De decals van Luuk B. zijn voor een Nieuport 21 en die kregen een 80Pk Ghome leRhone 9c. Er zijn vrij goede foto's beschikbaar van hoe die motor er precies uitziet en zodoende kon ik de motor dus verder detaileren. De leidingen (brandstof? Olie?) zijn stukjes koperdraad en zijn goudkleurig geverfd. (humbroll 16) De piepkleine kleppenstangetjes zijn van 0,12mm visdraad. Het was verschrikkelijk lastig om die op hun plek te krijgen, maar ik ben wel blij met het resultaat.

Afbeelding

Voor diegene die schrikken van het rommelige centrale gedeelt, het deksel zat er nog niet op. Hier dus wel. Het lijkt net alsof Eduard het gat voor de prop niet in het midden heeft zitten. Op het model merk je daar eigenlijk niets van als je de motor rond draait. Dit is natuurlijk een rotatiemotor en die zou met de propellor mee moeten draaien. Dat betekenkt dat ik de constructie van Eduard enigzins moet wijzigen. Maar daarover later meer.

Afbeelding

En in de tussentijd was ik ook nog even met de prop bezig :) Ik zie nu pas dat ik de houten prop er op zijn kop heb naast gelegd, maar ik kan u verzekeren dat dat wel goed komt.

Afbeelding

Effe passen, de prop is hier nog niet geheel afgewerkt.

Afbeelding

En toen viel me iets op. De motorkap van de Nieuport 21 is heel anders dan van de 17 van Eduard. Op deze foto hieronder zie je dat de motorkap minder gestroomlijnd is en een soort van hoefijzer vormt heeft.

Afbeelding

Lekker handig. Daarom besloot ik maar deze te gaan scratchen. Zo word het kleine Nieuport modelletje toch nog een stukje complexer. :) Hier heb ik een paar stukjes plastic op maat geknipt/gevijlt. Ik heb de motorkap er nog niet op gelijmd, dit was alleen even droogpassen.

Afbeelding

Aan de binnenkant heb ik een paar stukjes evergreen gelijmd. Alles staat nu even lekker te drogen en te wachten op de dingen die komen gaan. Er moet nog heel wat aan gevijld worden voordat de motorkap helemaal zijn vorm heeft. De voorrand moet ook afgerond worden met de vijl. En de stukjes evergreen zijn er dus ook om te voorkomen dat de lijmnaad te dun wordt. Het plakbandje houd de motorkap in vorm totdat de lijm goed droog is.

Afbeelding

Ach ja, het houd je van de straat :)

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuport 17 1:48 LVA
BerichtGeplaatst: za 22 jun, 2013 17:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Je moet met dit weer ook helemaal niet buiten zijn. Lekker bouwen !! Goed bezig, klein maar fijn.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuport 17 1:48 LVA
BerichtGeplaatst: zo 23 jun, 2013 12:37 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11860
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Gaan de hoekjes niet naar buiten staan wanneer je de plakband verwijdert? Ze worden alleen aan de voorkant van de cowling bevestigd, dus zal de spanning die in het gebogen stuk zit zich naar de achterkant verplaatsen, of het nu uitgehard is of niet.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuport 17 1:48 LVA
BerichtGeplaatst: zo 23 jun, 2013 17:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
@StevenVD, je hebt hardstikke gelijk. Dat wist ik ook wel van tevoren. Maar als je de motorkap er uiteindelijk opzet, moet je dus ook de hoekjes vast lijmen en dan sluit alles mooi aan. Het plastic is best wel dun en zal niet al teveel kracht op de niet omgekrulde hoekjes uitoefenen.

Anyways...

Uiteindelijk viel het weer op zaterdag toch een beetje tegen, vooral vanwege de tropische hoosbuien. Dus ik ben lekker opgeschoten met de Nieuport 21. Ik heb de cowling in de vorm gevijld waarin ik hem wilde hebben. Tevens heb ik de prop voorzien van een frontplaatje en hem op de motor gelijmd.

Afbeelding

Effe droogpassen natuurlijk :) De motorkap lijm ik pas als echt alles klaar is. Anders zit de prop maar in de weg van de werkzaamheden die ik nog te doen heb. De Nieuport machines hadden een rotatiemotor. De motor draait dus met de prop mee en Eduard stelt je in staat dit ook zo te monteren. De handleiding van Eduard geeft niet aan welke onderdelen je vast moet lijmen en welke niet. Ten tijde van deze foto had ik het nog niet gezien, maar er is een flinke splinter hout weg uit het propellorblad wat op de foto aan de bovenkant zit. Dat betekent dus dat de prop er weer af moet.

Afbeelding

En toen kon ik hem wel spuiten :) Ik heb alu verf als basis genomen en daar een flinke scheut lichtgrijs en een paar drupjes zandkleur doorheen gedaan. De verf zelf lijkt veel te veel op echt BMF en dat waren de Nieuport's niet. Ze waren gespoten in een soort lak wat aluminium deeltjes bevatte. Ik vond het wel een geslaagd resultaat.

Afbeelding

Dit had ik natuurlijk beter kunnen doen voor het spuiten, maar hier ben ik gaatjes aan het boren. In het horizontale kielvlak zitten sleuven. Hierdoor liepen de besturingsdraden van het hoogteroer. De krasjes op het linker hoogteroer zijn al weggewerkt.

Afbeelding

Effe wat meer details geverfd. De soort van uitlaatjes zijn zwart, de reep leer boven op de romp is RAF Dark Earth en rond het inspectieluikje heb ik wat gedrybrusht.

Afbeelding

Dit zijn de vleugelstijlen. Bij de Nieuport zitten er rond de hoofdstijlen nog een soort tape. Geen flauw idee waarom dat was. Waren ze bang dat de struts uit elkaar zouden vallen?

Afbeelding

Maarja, dat is wel weer een grappig idee om te scratchen natuurlijk. Daarom heb ik stukjes tape van 1mm breed eromheen lopen te wikkelen. Hier een fotootje van het resultaat met de gereedschappen die ik gebruikte.

Afbeelding

En zo staat hij er nu bij. Ik heb de vleugelstijlen en de bovenvleugel er even los op gezet.

Afbeelding

Op het propellorblad links op de foto zie je duidelijk dat er een splinter weg is uit de prop. Echt jammer, nu kan ik weer opnieuw beginnen!

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuport 17 1:48 LVA
BerichtGeplaatst: zo 23 jun, 2013 19:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 02 aug, 2008 9:14 am
Berichten: 552
Woonplaats: Noordwijkerhout
Citaat:
Dit zijn de vleugelstijlen. Bij de Nieuport zitten er rond de hoofdstijlen nog een soort tape. Geen flauw idee waarom dat was. Waren ze bang dat de struts uit elkaar zouden vallen?


Dit is inderdaad bijzonder, nu zit ik zelf ook wel eens in deze categorie te bouwen en kom het ook wel tegen. Het lijken wel een soort van aluminium bandjes of zo.

_________________
Peter

Lopende projecten : http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/960/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuport 17 1:48 LVA
BerichtGeplaatst: zo 23 jun, 2013 20:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Hoi Peter,

het zijn zeker geen metalen bandjes. Echt wel tape. Ik heb een versie gezien daar waren het een paar windingen touwtjes. Kijk ook eens naar de foto's hieronder. (alle Nieuports)

Afbeelding

Afbeelding

Het raadsel duurt voort :)

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuport 17 1:48 LVA
BerichtGeplaatst: zo 23 jun, 2013 21:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Op de laatste foto zie je ook dat het inspectieluik, net een wat andere kleur heeft dan de romp.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuport 17 1:48 LVA
BerichtGeplaatst: ma 24 jun, 2013 6:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Leuk van je opgemerkt dat inspectieluik. Ik ben echter van mening dat als de fabriek het toestel spuit, dat ze dan de luiken dicht hebben. Zodoende krijgen ze dezelfde kleur als de rest van de romp. Ik heb ze in elk geval een beetje gedrybrushed om de vette vingertjes van de monteurs te simuleren.

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuport 17 1:48 LVA
BerichtGeplaatst: ma 24 jun, 2013 13:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Komt het kleurverschil niet door verschillende materialen? De romp is bespannen en het luik is van aluminium?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuport 17 1:48 LVA
BerichtGeplaatst: ma 24 jun, 2013 16:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Het voorste deel van de romp is zelfs bekleed met hout. (iets van triplex ofzo) Achter de cockpit is het bespannen met linnen. En die delen hebben ook dezelfde kleur. Ik laat het even zo als je het niet erg vind. ;) Want één foto van het luikje met een iets afwijkende kleur vind ik niet genoeg om dit op mijn model te veranderen.

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement