Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 8:13 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 129 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 17 mei, 2013 23:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Target for tonight….is Mohen-dams in germany.


Afbeelding



Vandaag is een bijzonder dag. Want precies 70 jaar geleden is ere en hele bijzondere missie gevlogen werd Een van de bekendste missie uit de tweede wereldoorlog.


Op 21 maart 1943 krijgt een jonge piloot een opdracht om een special missie uit te voeren met een special squadron. De vliegtuigen worden verbouwd voor deze missie. De missie zo geheim dat de piloten die de missie uit moeten uitvoeren niet weten wat hij inhoud tot aan de avond van de missie. Zij krijgen 16 mei 1943 te horen wat ze gaan doen: Operatie Chastise

Ze gaan 3 dammen in het Ruhrgebied bomaderen. En niet zo maar bomaderen maar met een special ontwikkelde bom. De Upkeep. De missie slaagt, alleen van de 19 vliegtuigen komen er 8 niet terug. En van de 133 crewleden komen er 53 nooit meer thuis, en 3 worden krijgsgevangen.

De squadron-leader wordt een held, samen met zijn squadron. Deze jongen is natuurlijk Guy Gibson. Het squadron is beter bekent als “The Dambusters”. Dit squadron bestaat nog steeds. En is van bekendste squadrons van de RAF. Ik heb het natuurlijk over het squadron met de 3 bijzondere nummers

6-1-7

Afbeelding

Maar gaat Freddie een Lancaster B1 “Dambuster” bouwen? Ja maar….
ik ga deze Lancaster bouwen, maar er komen er nog ten minsten 15 bij. Wat! Meer dan 15? Ja ik loop al jaren met het idee om het 617 Sqaudron te bouwen. Alle Types waarmee dit squadron heeft gevlogen. Dit zijn er minimaal 15 in totaal. Ik ben een aantal jaren aan het sparen. Ik mis nog minimaal 2 bouwdozen. En er moeten nog 2 resin setjes komen. Maar moet ik even sparen….

Afbeelding

Maar wil er nu aan gaan beginnen. Want dit jaar is het 70 jaar geleden dat de missie is uitgevoerd. En hopelijk met het 75 jaar jubileum is deze groepsbouw klaar.

Afbeelding


Maar om welke vliegtuigen gaat het zoiezo:

Lancaster B1 “Dambuster” (AJ-G/ ED932)
Afbeelding

Lancaster BIII “Grandslam” (YZ-C/ PB996)
Afbeelding

Lancaster BIII “Tallboy” (KC-Z Of KC-A)
Afbeelding

Lancaster MK VII (KC-E/ NX791)
Afbeelding

Lincoln B.2 (KC-A/ RF513)
Afbeelding

Mosquito IV (AJ-N / NT202)
Afbeelding

Mustang III (HB837)
Afbeelding

Canbarra B2 (WH949/WH950/WD955)
Afbeelding

Canbarra B6
Afbeelding


Avro Vulcan B1(XH482/XH499/XH498/XH501
Afbeelding

Avro Vulcan B2 MK2 (XL392)
Afbeelding

Avro Vulcan B2 “Blue Steel” (XL321)
Afbeelding

Paniva Tornado Gr 1 (ZA559)(Niet op de foto)
Afbeelding

Paniva Tornado Gr 1 “Dessert Storm” (AJ-A/ZA460)
Afbeelding

Paniva Tornado Gr 4 (AJ-G/066/ ZA601)
Afbeelding

En dan heeft 617 Squadron blijkbaar ook nog een Tiger Moth gehad. Dit heb ik alleen gelezen in een Flypast van 2003. Dit was blijkbaar T6303. En de Flypast van mei 2013 staat dat 617 Sqdr ook met een Airspeed Oxford heeft gevlogen. Maar hier heb ik helemaal niks over kunnen vinden.

Wie weet hier meer over?

En ik ben nog aan het bekijken of ze ook nog met “Normale” Lancasters hebben gevlogen. Dus alle informatie is welkom
Maar dit is een hele berg! Ik ga ze niet in een keer maken, en niet helemaal op volgorde. Het moet wel leuk blijven. Want de 2 bouwdozen gaan naar de plastische chirurg… De Avro Lincoln en de Avro Vulcan B1. Hier komen 2 setjes van Flightpath bij. Dus hier gaat veel tijd in zitten. Dus voor afleiding kan ik er een andere kist bij maken. En ik zag dat Airfix een nieuwe kit heeft uit gebracht van de Dambuster. Ik ga deze ook kopen.

In mijn hoofd zit nog een paar idee, zoals de Wellington die gebruikt is voor de testvluchten van de bom. Net zoals de Mosquito. En ik wil de tornado bouwen met de Speciale “70 years Dambusters” bouwen. Maar hier zijn nog geen decals van. Oftewel, er komen nog meer kisten bij.

En in de loop der jaren heb ik ook een stapel boeken en tijdschriften over dit onderwerp verzameld:

Afbeelding


But we have four running engines, so we need to go take off. And with the Avro Lancaster BIII “Dambuster” AJ-G:

Ik kan helemaal op de missie in gaan.
Maar die is veel beter beschreven op het Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Operatie_Chastise" onclick="window.open(this.href);return false;

En deze Site:
http://www.strijdbewijs.nl/617/617.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

En deze kit ga ik gebruiken:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Dus we gaan lekker plakken. En ik ben opzoek naar foto’s van Canberra’s, Avro Lincoln B2 en de Avro Vulcan in dienst van het 617 squadron. En alle ander foto’s van het 617 natuurlijk ook!

Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door freddie op za 28 apr, 2018 12:12 pm, in totaal 5 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 mei, 2013 23:35 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Jij bent de komende vijf jaar zoet, zie ik. Hoeveel oppervlakte nemen deze modellen samen wel niet in?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 mei, 2013 23:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 29 feb, 2008 18:32 pm
Berichten: 748
Woonplaats: Enschede
Gaaf onderwerp ga deze build(s) zeker in de gaten houden :D
Veel plezier met dit super project!
Grtz
Mark


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 mei, 2013 23:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Citaat:
Vandaag is een bijzonder dag. Want precies 70 jaar geleden is ere en hele bijzondere missie gevlogen werd, Operatie Chastise.
Ze gaan 3 dammen in het Ruhrgebied bomaderen....

Goeie reden om jouw groepsbouw te starten, en wat voor groepsbouw. Hier zal menig modelbouwer (jaloers) naar kijken.

Citaat:
Ik ben een aantal jaren aan het sparen. Ik mis nog minimaal 2 bouwdozen.

Welke mis je dan nog? Wie weet kan iemand met je mee zoeken, of heeft iemand ze in zijn/haar voorraad (ik niet hoor).

Succes met deze mega-klus.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 mei, 2013 0:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Mooi streven zo..

Cheers! :brouw:

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 mei, 2013 0:52 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 10 dec, 2012 16:11 pm
Berichten: 88
Woonplaats: Leidschendam
Dat is wel een heel ambitieus plan. Wel gaaf, succes ermee, ik ga mijn best doen om het een en ander bij te houden van je.

Groeten,
Ron

_________________
Wie ben ik: http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=15&t=38706


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 mei, 2013 10:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties

@tsjopper bob: Ik loop met het idee al jaren. Ik heb ooit van Airfix de kit "60 years Dambuster" gekocht. Een lancaster en een tornado in doos.
Sindsdien ben ik verkocht aan dit squadron. En ga je er steeds meer over lezen, kijken en vind je steeds meer leuke weetjes over dit squadron. En dan is het snel geboren z'n plan. Om ze allemaal te bouwen. En nu is het een mooie gelegenheid om te beginnen.
Hierdoor heb ik nog niet alle vliegtuigen.

Ik moet zoiezo nog dit kopen:

- Lancaster Tallboy
- Avro Vulcan B2
- Avro Vulcan B1 Conversion-set
- Avro Lincoln B2 Conversion-Set

En ik wil mabey deze ook nog er bij kopen:
_ Wellington
- Mosquito High-ball
- Tiger Moth
- Oxford Airspeed
- En wil mischien Mosquito van airfix vervangen door er een van Hasegawa.
- De nieuwe Airfix Dambuster

Het is niet dat ik ze niet kan vinden, maar het is even prijzig. Ik ben nog een gewone student met een zaterdag baantje.
Dus afentoe koop ik er een bij. Maar als iemand een kit heeft die hiertussen staat, hou ik mijn aanbevolen. Vooral de een Vulcan of Tallboy

@erdejee: Ik weet het, het is Ambitieus! Maar als modelbrouwer moet je grenzen verleggen he :wink:

@ph-adk: Dank je

@mazda: Het voorwerk is al leuk! Laat staan deze kisten bouwen. Zijn 1 voor 1 allemaal Britse modellen. Dus bijzonder vliegtuigen.

@StevenVD: Of langer.... maar ik heb geen idee hoeveel ruimte het dadelijk in beslag gaat nemen. Dat is probleem ga ik pas later oplossen. Maar de afmeting van de Vulcan is al 45 bij 45cm...en er komen er 3 van :mrgreen: 4 Lancasters van 30cm bij 30cm...
Dus er gaat een hoop plakruimte naar deze build.

Gr Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 mei, 2013 12:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Wat een gaaf plan! En het houdt je van de straat hè :lol:
Ga je alle modellen met de wielen uitgeklapt maken, of maak je er ook paar om op te hangen (i.v.m. ruimte(gebrek))?

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 mei, 2013 13:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
hoe lang wou je hier mee bezig zijn :shock:

maar zeer gaaf project en nog mooie vliegtuigen ook (behalve canberra :mrgreen: )



Gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 mei, 2013 20:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Een prachtig plan Freddie maar om alle type kisten te maken waar 617 mee gevlogen heeft ben je
wel heel lang van de straat af , ik schat dat je er met tussenpozen een jaar of 3 mee bezig bent .
Ik hoop echt dat je het gaat redden en wens je er veel succes mee .
Je begrijpt dat dit topic mijn speciale aandacht heeft (bommensmijters) , de lanc waar je nu mee begonnen
bent heb ik zelf ook gebouwd en viel zonder al te veel problemen in elkaar , dat geeft een mens moed .

Succes en vooral plezier met bouwen

Henny

p.s. Airfix komt dit najaar met een lancaster Mk 2 ( bristol hercules motoren ) maar ik weet niet of 617 die ook
gevlogen heeft.

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 129 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement