Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 1:57 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 121 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 21 jun, 2013 22:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Rob,

Daar heb je een punt, inderdaad zelf struts maken voor 1/72 wordt een gammele geschiedenis, zelfs bij 1/48 zwabbert het wel eens, pas als alles aan elkaar zit, wordt het stabiel geheel. Helemaal niet bij stilgestaan. Wat ik al eerder schreef, ik ben al te lang uit het 1/72 bouwen. :D

Dus good luck met de struts,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 jun, 2013 0:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Dit zijn toch weer leuke, en denk ik ook leerzame aanpassingen. Is het niet met meer dingen zo, dat alles pas stevig is als het allemaal in elkaar zit? Zo doel ik ook even op wat Russische heli's. Daar is soms een hele buisconstructie nodig voor het landingsgestel, maar pas als alles in elkaar zit, is het stevig, anders zijn het maar wat losse staafjes.

Voorbeeldje van een Mil Mi-10k
Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 jun, 2013 1:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Je zal stukjes papier van de struts moeten scheuren en vijlen. Dat is mijn ervaring tenminste. Maar okee, bij jou lijkt alles wel te lukken in ene keer 8) Dus zit ik met spanning te wachten tot de volgende update!

@René, gave foto man! Die wil je vast ook wel bouwen?

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 jun, 2013 8:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
@ René: Buizenframes (vakwerkcostructies) zijn inderdaad "fascinerend". Het aardige vind ik, dat het hele krachtenspelletje er zo duidelijk van wordt, ook als je het in het klein namaakt (hetzelfde geldt overigens voor simpele plaatwerkconstructies; het is verrassend hoe stevig iets wordt, dat netjes van 0,25 mm plaat wordt gebouwd; zie mijn F.K.26). Het is alleen jammer (voor het echie dan) dat een vakwerkconstructue zo gewichts inefficient is.
Citaat:
Je zal stukjes papier van de struts moeten scheuren

Heb ik zelden last van, maar ik maak dan ook nooit spul direct over papier. Ik plak de afbeelding altijd af met ouderwetse sellotape (die zo slecht kopieerd, dus niet die onzichtbare). Om de een of andere reden houdt secondenlijm daar niet zo van; ook deze keer ging het weer goed :mrgreen: . Ik ben altijd wel erg voorzichtig met het aanbrengen van de (dikke) secondenlijm (met een draadje): op de te lijmen plaats en niet er naast. Ik zal een fotootje maken van het tussenresultaat.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 jun, 2013 13:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Zoals gezegd: Strutz N-stijlen in afleveringen. Losmaken van de sellotape ging makkelijk. Voorkant:

Afbeelding

en achterkant:

Afbeelding

Daarna de fittings aan de achterkant er op gelijmd.

Afbeelding

Lekker slanke stijlen. De fittings moeten nog wel opgevuld en in vorm geschuurd worden.

Afbeelding

Vergelijking met de resin exemplaren:

Afbeelding

Afbeelding

Tamelijk wat vooruitgang, vind ik.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 jun, 2013 13:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Ik had ze ook proberen te scratchen hoor. Die Resin vleugelstijlen zijn veel te dik natuurlijk. Dit gaat wel mooi worden :)

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 jun, 2013 17:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Dat is een hele verbetering met die struts, gaat goed komen zie ik wel.

1.JaVA_Platypus schreef:
@René, gave foto man! Die wil je vast ook wel bouwen?


8) 8)

Ietsje minder verweerd, maar in 1:100 (van NuBee) nog altijd een dikke 30 cm groot, een imposante bak in de kast hoor. Model is gebouwd in 1997, gratis gekregen bij aankoop van een wasbak in een rommelzaakje. Modelbouwtechnisch kan het uiteraard iets beter, maar vanwege de rariteit, blijft hij mooi in de collectie.
Afbeelding

Ik heb nog één, die wil ik ombouwen tot Mi-10 (op verhoogde poten).
Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 jun, 2013 17:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
@ René: Dat die dingen nog vliegen ook (maar tenslotte vliegt een plank ook met voldoende motorvermogen). Ik kijk nu al uit naar je kunststukje.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 jun, 2013 17:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik ook, maar eerst moet ik meer bergruimte zien te regelen, dus dit project duurt nog wel even.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 jun, 2013 9:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Weinig tijd gehad afgelopen weekend. De eerste jasje gegeven (onderkant grijs Humbrol 129 , bovenkant groen 50/50 Humbrol 116 en 117; kleurenschema 1941 van Kari Steman via Ruud van Zoomeren). De romp en de bovenkant van de ondervleugel moeten volgens mijn standaard tweedekker procedé afgeschilderd worden voordat bovenvleugel en vleugelstijlen er op kunnen. Rand cowling brons. Zie op de foto dat ik de motor even geraakt heb. Verder de luchthapper onder de motorkap gescratcht (het origineel zat niet in de kit of ben ik kwijt geraakt. Dicht geknepen stukje plastic buis en restjes plastic en natuurlijk putty.

Afbeelding

Met de vleugelstijlen wat pech gehad. Bij het in vorm schuren van de fittings hield een van de stijlen het voor gezien; kennelijk was de lijmverbinding niet sterk genoeg. Weer gelijmd en nu alle verbindingen flink in de dunne secondenlijm gezet. Als het weer niet werkt zit er niets anders op dan een malletje te maken en de stijlen te solderen.
Dat was het.

Rob

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 121 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 43 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement