Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:16 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 121 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 16 mei, 2013 20:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Bedankt voor de info!

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 mei, 2013 20:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Leuk dat je deze oppakt, Rob. De resinstruts vervang ik bij voorbaat al door alternatieve profielen.
Of ze zijn krom of zijn gebroken en meestal kost het nog veel tijd om ze los te zagen. Dan is een setje vaak zo zelf gemaakt.
Over het interieur is weinig te vinden. Ook van een eventueel gevorderde kist met militaire kentekens heb ik nog nooit wat aangetroffen maar wie weet...

Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 mei, 2013 11:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Vandaag mijn setje bewapening voor de F.K.52 binnengekregen. Vier kleine bommetjes en twee grote. Moet ik wel weer uitzoeken hoe de Finnen die vermomd hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Levert in ieder geval wat meubilair voor de cockpit op; het lijkt een Lewis mitrailleur te zijn met drie extra magazijnen. Ik weet hoe dat in de cockpit zit. Hoe het cockpitdak open geschoven kan worden om het ding naar buiten te steken is wel uit te vinden. Het lijkt er op dat het hele gekromde achterste deel van het cockpitdak weg kon draaien in de romp volgens deze foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Moeilijke beslissing: cockpitdak in stukjes hakken of niet. Ik ga een nieuw instrumentenpaneel fabrieken door de foto ervan te mishandelen. Misschien een decal tekenen, en anders van plastic sheet maken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 mei, 2013 19:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Bommetjes en machinegweer zijn schoongemaakt. Wel nogal een gepiel, en een van de magazijnen sprong in stukjes. Secondenlijm is geduldig (en snel).

Afbeelding

Het instrumentenpaneel bestaat uit drie delen. De beide zijpanelen staan onder een hoek van (schat ik) dertig graden met het middenpaneel. Het fabriceren van het instrumentenpaneel door de foto te mishandelen ging niet; ik kon de vertekening niet wegwerken. Dat is waarschijnlijk iets voor de jongere generatie, die met Photoshop geboren wordt. De ouderwetse manier werkte wel: Netjes opmeten en gewoon natekenen (op schaal 1:36, kan je tenminste nog iets zien). Daarna de tekening een factor twee verkleind, afgedrukt, uitgeknipt en op een stukje plastic van 0,25 mm geplakt. Klokjes geboord met alle maten boortjes die ik had zo'n beetje.

Afbeelding

Dit nu nog witte paneeltje ga ik donkergrijs schilderen, daarna wordt het op een zwart paneeltje geplakt van dezelfde afmetingen en als alles droog is kan je er iets wijzertjes-en-cijfertjes-achtig inkrassen. Op de foto is ook te zien dat de F.K.52 gezegend was met vele hefbomen en handles. Ook allemaal te maken. De gashandle links herken ik en ook de stuurknuppel in het midden. De paal links en de handeltjes rechts: geen idee waarvoor die zijn.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 mei, 2013 23:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Dat paneeltje ziet er goed uit, maar, euh, nog wijzertjes krassen in een cirkeltje van 1.2 mm? Ik vind het knap.

KORA, kwam me bekend voor, oh ja, mijn Cagi A-6 V-tail (Russische autogyrocopter). Had deze 2e hands gekocht, zat een verkeerd PE-fretje bij en verkeerde decals. Is keurig en vlot geregeld met KORA. Prima service.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 mei, 2013 8:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Uh, wijzertjes .... Voordeel van 1:72: Witte streepjes worden vanzelf wijzertjes of andere witte wijzerplaat dingetjes. Bij die schaal gaat het vooral om de suggestie. Daarom zijn macro foto's altijd zo onthullend. Ik vond het detailleren van mijn 1:48 Fokker V.23 eigenlijk veel lastiger; op die schaal moet je veel accurater te werk gaan. Maar dat is slechts mijn mening.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 mei, 2013 14:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Mike Grant heeft een mooi decalsetje gemaakt voor mooie wijzerplaatdingetjes, ook in 1/72. Te verkrijgen bij o.a. jouw voornaamgenoot: Rob's Modelaccessoires.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 mei, 2013 15:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@Plasticprutser Peter: bedankt voor de tip. Voor een propeller kist zijn ze wel aan de prijs: 7,50 euro voor 18 klokjes. Misschien dat ik de jet klokjes bstel; ze zijn toch zo klein in 1:72 dat je vrijwel niet kan zien wat voor instrument het is.
Intussen was ik verder gegaan met mijn instumentenpaneel. Het gatendeel grijs geverfd en op z'n zwarte tweelingbroer geplakt. Heb ik eerst geprobeerd net glans vernis, maar dat plakte niet overal. Die plekjes alnog gelijmd met een minuscuul druppeltje secondenlijm. De klokjes ingekrast. De schakelaars zijn stukjes 0,4 mm messing draad.

Afbeelding

Daarna de drie delen losgesneden en onder een hoek weer vastgelijmd. Wat je hier ziet is dus 15 mm breed en het grootste klokje is 1,2 mm.

Afbeelding

De cockpit vloer was een beetje krom, en bovendien aan de korte kant. Een stukje plastic van 2 mm dik onder de vloer gelijmd en de vloer aan voor en achterkant verlengd met plastic van 1 mm dik. In de rechter romphelft zat de plaats van de cockpitvloer aangegeven met een ingegraveerde lijn. Op die manier wordt het weer martelen om de vloer goed op zijn plaats te krijgen, dus heb ik er een strip van 0,75 x 1,0 mm plastic in gelijmd en dat in de andere romphelft gespiegeld.

Afbeelding

Daarna passen en schuren tot het lekker zit. aan de achterzijkant van de vloer moest ook nog een stripje plastic geplakt worden.

Afbeelding

Het oude instrumentenpaneel moet er uit gesloopt worden en het nieuwe er voor in de plaats gezet.

Afbeelding

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 mei, 2013 15:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
robh schreef:
Misschien dat ik de jet klokjes bstel; ze zijn toch zo klein in 1:72 dat je vrijwel niet kan zien wat voor instrument het is.
Exact ook mijn idee.

Klokkenspel ziet er mooi uit. Ik heb echter wel mijn bedenkingen bij het toepassen van die 0,4 mm messing voor de schakelaars. Ik zou hiervoor getrokken sprue hebben gebruikt. Op de plek van de schakelaar een droppie secondenlijm en dat vervolgens licht bevochtigen. Dan is het meteen hard en blijft er een mooi bobbeltje over waar je dan die flinter sprue op vast zet. Geeft in mijn beleving een mooier resultaat voor een 'verrot klein' schakelaartje in 1/72.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 mei, 2013 22:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
In toestellen met een grote plantenkas als cockpitkap zie ik het dashboard als een blikvanger. De aandacht die er nu aan besteed is, zie je straks terug.
Het wordt trouwens toch wel een uitdaging op het gat een beetje overtuigend te vullen want interieurinfo is erg schaars.
Had het niet handiger geweest om een hele nieuwe cockpitvloer te maken, Rob? Kun je lekker aan de gang met plasticard, strip en sprue i.p.v. gehannes met resin :wink: .
Kleine onderdelen die toch niet belast worden, lijm ik graag met KristalKleer. Dit geeft wat tijd voor correctie en het werkt gewoon wat makkelijker als je het onderdeeltje van je vinger of pincet afkunt krijgen.
Superlijm is nogal hardnekkig is mijn ervaring :mrgreen: .

Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 121 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement