Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:38 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 121 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 20 mei, 2013 22:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
.... niet handiger geweest om een hele nieuwe cockpitvloer te maken ....

Had gekund, maar ik wilde de stoeltjes gebruiken. Die zien er redelijk uit en de pilotenstoel staat volgens de foto's ppk op de goede plaats en hoogte. En ik ben intussen wel gewend aan resin, eigenlijk. :)

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 mei, 2013 23:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Voor het lijmen van heeeeeeeeeeeel kleine onderdelen gebruikt ik ook wel eens een cocktail prikkertje met kneedgum om het onderdeeltje te pakken. Het is effe pielen om het onderdeeltje met de ene kan vast te plakken aan het kneedgum en met de andere kant door een druppie superlijm te halen. En het wil ook wel eens gebeuren dat als je het onderdeeltje op het model plaatst, dat je het vrolijk weer aftrekt als je de cocktailprikker weghaalt. Maar och. Dat is onderdeel van de lol natuurlijk :mrgreen:

Ik vind zelf de stukjes messing ook wat aan de dikker kant. Kun je niet stukjes visdraad of koperdraad doen? Dat is doorgaans veel dunner en de schakelaars hoeven natuurlijk niet zo sterk te zijn.

Nouja, we zien het wel.

De instrumentjes zien er wel goed uit.

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 mei, 2013 11:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik ben bezweken voor jullie kritiek. De schakelaars er af gesloopt en nieuwe gemaakt van een stukje grijs geschilderde 0,13 mm dik plastic van 0,3 mm breed. Ze zijn 1 mm lang, en waren nog net met de pincet op hun plaats te zetten.

Afbeelding

Op de foto bijna niet te zien, hier iets beter.

Afbeelding

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 mei, 2013 14:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Veel tijd besteed aan alerlei klein spul.

Afbeelding

Links de verlengde cockpitvloer met het nieuwe instrumentenpaneel en twee voetenstuurtjes. Die met de volle pedalen is een kopie van het voetenstuur dat met het instrumentenpaneel meegegoten was, de andere lijkt meer op pedalen zoals die bij de F.K.51 toegepast zijn. Het oude instrumentenpaneel ligt er nog naast.
Rechtboven de diverse handles (0,25 en 0,40 mm metaaldraad, knoppen van secondenlijm) en de stuurknuppel. Daaronder een camerakist en een radiopaneel (zelfde techniek als het instrumentenpaneel; schakelaars van 0,25 mm metaaldraad). Midden boven de Lewis mitrailleur uit het Kora setje en de drie extra magazijnen. Ik ben ook begonnen de motor te schilderen. Dat is geen erg goed lijkende Mercury. Ik zou hem kunnen vervangen door een beter gelijkend resin exemplaar, maar de cylinderkoppen zou ik toch moeten wegschuren om hem in de romp te laten passen. Ga ik dus niet doen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 mei, 2013 12:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De vleugels hebben een laagje primer gehad, en toen kon je het luchtbellenfestijn prima zien.

Afbeelding

Aangestipt met plamuur, en hopen dat het een beetje goed hecht in die kleine gaatjes. De andere kant ziet er bijna even slecht uit.
De cockpitvloer met instrumentenpaneel en de twee stoelen zit in de rechter romphelft gelijmd. Als dat droog is kan ik een "buizenframe" aan de binnekant van de romp maken.

Afbeelding

Tenslotte nog de twee setjes (gas)handles samengesteld en de lange hefboom op maat geknipt.

Afbeelding

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 mei, 2013 11:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De Bristol Mercury motor heeft zijn kleurtje gekregen. Klepstoters van 0.25 mm metaaldraad.

Afbeelding

Ook begonnen met het romp frame, stuk voor stuk de stukjes 0,6 x 0,25 mm half ronde strip er in geplakt.

Afbeelding

Duurt nog wel even.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 mei, 2013 12:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
robh schreef:
Duurt nog wel even.


Doe maar rustig aan, in je eigen tempo. Laat je vooral niet opjagen. Goed bezig weer in ieder geval met die kleine ienie-mienietjes aan detaillering.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 jun, 2013 1:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
tsjopper bob schreef:
robh schreef:
Duurt nog wel even.


Doe maar rustig aan, in je eigen tempo. Laat je vooral niet opjagen. Goed bezig weer in ieder geval met die kleine ienie-mienietjes aan detaillering.

René


Jaja, maar hij moet wel af heh :mrgreen:

Nee hoor, grapje. Maar ik denk niet dat jij je door ons laat opjagen. Knap stukje werk met de motor. En die gashendels, dat is net effe het stukje meer waardoor het model er beter uit gaat zien.

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 jun, 2013 14:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Dus toch maar twee weken rust genomen. :wink:
Het interieur is klaar, alleen de/het trimwiel(en) ontbreken nog. Motor zit er in, klaar om de romp te sluiten.

Afbeelding

Ik heb ook nog eens zitten kijken naar de tekeningen, die ik heb kunnen vinden (wp.scn.ru, Wesselink & Postma, Koolhoven en www.airwar.ru). Dan blijken ze geen van allen goed op schaal te zijn. Als ik de maatschetsen op dezelfde spanwijdte zet, is de romp in alle gevallen te kort, en als ik daarna de romp op dezelfde lengte zet is bij Wesselink en wp.scn.ru de romp te hoog. Ook verschilt het verticale staartvlak nogal. Benieuwd waar het model uitkomt.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 jun, 2013 10:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Bij het sluiten van de romp ging er natuurlijk weer iets mis: het linkerdeel van het instrumentenpaneel was plotseling weg. Dat was waarschijnlijk iets te veel spanning op gekomen en dan zegt de lijm "knap". Als een haas de boel weer opengemaakt (kon gelukkig, dat is het voordeel van dikke secondenlijm, die droogt wat langzamer), het stukkie instumentenpaneel weer vastgezet en nu de achterkant goed dik gecoat met secondenlijm. Van de gelegenheid gebruik gemaaktom ook de motor wat bii te schuren; die maakte het sluiten toch ook lastig. Daarna de romp weer dicht gelijmd.

Afbeelding

Afbeelding

Hier is nog wat wit te zien van het romp frame. Even bijtippen.

Afbeelding

Nog wat schuur- en snijwerk de doen om het goed rond te krijgen. En één klepstoterhuis is van zijn plek gekomen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Interieur ziet er redelijk uit, al is er een zee van ruimte over.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 121 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement