Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 8:13 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 01 nov, 2015 20:06 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
Ik zal het in het achterhoofd houden voor als ik nog eens zo masochistisch ben om een houtje-touwtje te bouwen ;)

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 nov, 2015 20:41 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
En dan nu de echte step-by-step :)

Op de brouwersdag had ik mijn metaalwinkel geïnventariseerd als opwarmertje. Ik had ongeveer 60 eyelets gefabrikeerd en een 35-tal turnbuckles. De turnbuckle productie moet dus nog even omhoog, met de eyelets zie ik voorlopig wel hoe ver ik kom.

In de namiddag had ik nog even tijd om gaatjes te boren op vervelende plekken en eyelets vast te zetten, dus dat heb ik ook gedaan na een laagje P+ te kwasten in de voormiddag.

photo 341300

photo 341301

Recentelijk had ik ook mijn bureau uitgebreid met een sta-lamp van de Lidl, wat warm-witte LEDs heeft en ideaal is voor avondlijke brouwsessies. Win! Wel zo handig als je pas om 20.15 thuis komt van werk ;)
photo 341302

Dan, voorbereiding... Het plan was om 1 spandraadje te doen als proof-of-concept en om erin te komen. Daarvoor had ik gisteren dus de eyelets voorbereid. De eerste stap bestaat uit het knippen van een stukje visdraad - ruim voldoende om prettig te kunnen werken, dus heb ik om en bij de 30-40 cm afgeknipt. Visdraad is doorzichtig, dus met een zwarte permanent marker heb ik dat verholpen. De techniek is eenvoudig - leg de visdraad op een geeltje, druk de draad vast met de tip van de stift, en trek de draad onder de stift door. Herhaal totdat de draad niet meer blauwig doorschijnt :)
photo 341303

Daarna is de volgende stap om een 'turnbuckle' op de draad te zetten. Dit zijn messing buisjes met 0.3mm diameter en ongeveer 0.5-1mm lengte. Die krengen maken werkt heel therapeutisch....
photo 341304

Om prettig de draad door de buisjes te krijgen is het wel zo handig om geen stompe kanten te hebben. Dus met een vlijmscherp nieuw scalpel snijd ik de draad onder een hoek. De snijlijn is gemarkeerd met rood.
photo 341305

En dan gaan we pielen... draad door de eyelet die het moeilijkst te bereiken is achteraf:
photo 341306

En het andere uiteinde om de eyelet heen door het buisje, en dan zodanig dat het buisje netjes tot tegen de eyelet kan geschoven worden:
photo 341307

Boel straktrekken... oppassen dat je de eyelet niet lostrekt.
photo 341308

En dan wil je zo vloeibaar mogelijke secondelijn: die breng je aan aan de kant van de eyelet weg en de bedoeling is dat het tussen de twee draden en het buisje inloopt en daar de boel fixeert. Je moet het geheel nog kunnen bewegen ten opzichte van de eyelet.
photo 341309

Na wat drogen neem je het scalpel (die nieuwe) er weer bij, en je snijdt zo dicht mogelijk tegen het buisje aan de korte kant draad eraf, van de 'lange kant' weg natuurlijk. het resultaat is 1 enkele draad die lijkt te vertrekken van de eyelet:
photo 341310

Daarna - belangrijk! - zet je de tweede turnbuckle over de draad heen - voor je dus het andere eind door de tweede eyelet haalt!
photo 341311

Draad door eyelet twee...
photo 341312

En terug laten lopen met het uiteinde terug door het messing buisje...
photo 341313

Vervolgens herhaal je het kunstje van de eerste eyelet: vastzetten met secondelijm, restjes wegsnijden. Op dit punt kan je ook aan de kant van de eyelet de boel met secondelijm fixeren, want nu verandert de hoek van de draad niet meer.
photo 341314

photo 341315

Op dezelfde manier heb ik nog het tweede draadje gedaan die een kruis maakt - en het gaatjesboren ging goed qua eyeballing want ze maken contact zoals het hoort.
photo 341316

photo 341317


Er is nog 1 verticale draad van romp naar dwarsligger aan het landingsgestel, en dan is het eenvoudige werk gedaan. Volgende stap wordt waarschijnlijk eerst decals plakken echter.

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 nov, 2015 23:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat een prachtig resultaat zeg, echt gaaf. Moet ik ook maar eens proberen. Maar even dunne messing draad zien te scoren.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 nov, 2015 14:05 pm 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
We hebben het op de beurs nog gehad over de rigging.

Volgens Uschi zelf is zijn superfine 0,01mm

http://www.uschivdr.com/products-in-detail/rigging/

Hier de info van de ez-line (evt ook te koop op ebay)
http://www.bobeshobbyhouse.com/ezline.php

Ik heb ook nog ff gekeken naar de albion alloys tubing (omdat ik je niet geloofde), maar kleiner dan uitwending Ø0,3 zie ik ze inderdaad nergens.


P.s. ik ben het helemaal eens met Tsjopper, en ben blij dat ik niet hoefde te hoesten ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 nov, 2015 16:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Trek je die oogjes er niet vrij snel weer uit of zie ik dat verkeerd?
Anders is het misschien wel een leuke oefening voor op Hurdegaryp, sowieso wel een leuk idee om dat dan te gaan doen, dan hebben we toch de tijd ;)

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 nov, 2015 18:27 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
looney schreef:
We hebben het op de beurs nog gehad over de rigging.

Volgens Uschi zelf is zijn superfine 0,01mm

http://www.uschivdr.com/products-in-detail/rigging/

oef, dat is inderdaad heel fijn. Maar omgerekend (de dikste) krijg je dan 0.03*72 = 2.16mm, dat is dan weer veels te dun!

looney schreef:
Hier de info van de ez-line (evt ook te koop op ebay)
http://www.bobeshobbyhouse.com/ezline.php

0.003 inch (gok ik) is de dunste, wat neerkomt op 0.076mm - dat begint er beter op te lijken. Mijn visdraad was 0.125mm diameter geloof ik, en dan kom je op 9mm real-life diameter uit. Ik heb er geen exact idee van hoe dun die dingen waren, maar die ez-line lijkt dus inderdaad nog wel potentieel te hebben. Al ga ik nu wel lekker verder met mijn rolletje visdraad, want ik heb het en het werkt ;)

looney schreef:
Ik heb ook nog ff gekeken naar de albion alloys tubing (omdat ik je niet geloofde), maar kleiner dan uitwending Ø0,3 zie ik ze inderdaad nergens.

Het lef! ;)


looney schreef:
P.s. ik ben het helemaal eens met Tsjopper, en ben blij dat ik niet hoefde te hoesten ;)

Nee, dan kon je gaan meezoeken :lol:

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 nov, 2015 18:28 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
De gaatjes probeer ik op zijn minst 1mm diep te boren zodat het toch enigszins verankerd zit. Verder is het kwestie van met zachte hand te werk te gaan.

Ik had wel voor een proefstukje een paar weken terug een draad gelijmd onder spanning van 0.5mm 180 graden gebogen styreen, en dat ging ook lange tijd goed.

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 nov, 2015 18:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Ik ben meestal niet zo van de zachte hand. Maar ik kan het eens proberen. Het materiaal heb ik allemaal wel in huis, alleen geen hele dunne secondenlijm.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 nov, 2015 19:17 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
Ik heb gewoon de klassieke vloeibare Action-secondelijm gebruikt voor deze. Dunner is beter, maar dit lukt voorlopig wel.

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 nov, 2015 15:35 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
Gisteren was er weer een bouwmiddag in Schiedam, en ik heb me maar even gefocuset op decals. Geven de boel meteen toch wat meer kleur en schwung. :)

photo 342693

photo 342694

photo 342695

Ik had geen Sol bij, die heb ik er gisterenavond thuis dan maar op gesmeerd, dus de decals trekken mooi in alle kieren zoals we dat van Revell decals gewend zijn.

Volgende stap wordt nog wat meer aandacht geven aan het kielvlak (dat moest blijkbaar wit in plaats van groen), decals afwerken, nieuwe sealing laag met P+ doen (of misschien al matte lak) en dan verder riggen.

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement