Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:35 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 23 jul, 2013 18:35 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Afbeelding
Op de missende rechtervleugel na nét echt! :lol:

Verder is het een leuk dingetje, mij wat te klein, maar wel leuk. :)


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 mei, 2015 23:57 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
Voorwoord
1 jaar en 10 maanden, zo lang is het geleden sinds de laatste update, en dat weet ik door die vervelende popup die ik zelf geprogrammeerd heb ;)

Ik val meteen maar met de deur in huis - sinds anderhalve week terug heb ik ondertussen op 4 verschillende dagen gebrouwd ( :!: ). Dat is zowat evenveel als de voorbije 4-5 jaar samen, dus dat kan tellen ;)

Ik pak lopende projecten op, en dit is er eentje van, waar nu ook wat update materiaal voor is. Zoals bij de meeste lopende kits zit ik 'vast' op het plamuur en schuurwerk, en dan de airbrushstap - in een kleine flat met twee katten - waar ik wat aarzelend over ben.

Bouwprogressie
Anyway, lang verhaal samengevat - de bovenvleugel zit er ook op van dit (on)ding. Daarbij bleek de passing zo geweldig te zijn dat de struts de vorm van een modern kunstwerk hebben - onlogisch. Helaas valt daar niet veel meer aan te doen zonder de boel te slopen, dus plak ik lekker verder. Na het vullen en schuren van nog wat sinkmarks, is dit het tussenresultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Je ziet dat de motor die al kleur gekregen heeft, en de pilootfiguur, afgedekt zijn tegen onbedoelde extra kleursels die er toch echt gaan aankomen.

Ik weet dat het hele verhaal niet helemaal uitgelijnd is, dat is in de mate van het mogelijke gecorrigeerd, maar meer is niet haalbaar, helaasch.

Intermezzo
Een twee/driedekflappert heeft de bijnaam 'houtje-touwtje', en dat is dan ook omdat die dingen effectief een lading veredeld brandhout zijn die samengehouden worden door 'touwtjes', ofwel spandraadjes. Even navragen op de chat hoe dat precies werkt en hoe anderen dit deden leverde mij wat eerste inzichten:
  • Spandraden doe je na het volledig in de verf zetten
  • Als het even kan, dan laat je de bovenvleugel los, maar zet je het wel eerst in de verf en decal je, om makkelijk de spandrade te kunnen aanbrengen (dat ging hier dus niet ivm pasvorm en plamuurwerk)
  • Gaatjes boren voor spandraden -> ook na het verven

Dusss... nog nooit gedaan, dus heb ik me nog wat verder ingelezen. Ik vond deze website enorm helder, en aansporend om zelf wat te gaan proberen. Mijn techniek is dus 100% gebaseerd op vermeldde website, tot de gebruikte materialen aan toe.

Aangeschaft:
  • pinvise geschikt voor kleine boortjes (brouwersshop)
  • bovengenoemde kleine boortjes (kleinste is 0.30mm, ook brouwersshop)

Had ik al:
De visdraad, anderhalf jaar terug eens gekocht in een dierenzaak of hengelsportzaak. Dikte 0.14 mm (blijkt alsnog net te dik te zijn)
Afbeelding

Messing buisjes - ooit op de ESM 5 jaar terug heb ik deze als staaltje gekregen van... een fabrikant, de naam ontglipt me. Dit is een 'dikke' buis met buitendiameter van 0.4 mm en binnendiameter van ongeveer 0.25mm. Het dunne buisjes past hier net in, en is nog steeds hol ook. De combinatie van beide is een flinke tip voor pitot buizen voor jets.

Dunne koperdraad werd gebruikt voor het maken van de oogjes die tegen de vleugel komen - dit is gewoon van restjes elektriciteitskabel. Diameter ongeveer 0.20 mm.

Je begint dan met een stukje koperdraad, legt het om het boortje heen, en dan ga je met een pincet de uiteinden vastknijpen en draaien tot je mooie oogjes krijgt:
Afbeelding

De messing buisjes moeten gesneden worden, in mijn geval tussen de 0.5 en 1 mm in lengte om er nog een beetje uit te zien. Hiervoor gebruik je liefst een speciale tool, maar voor dergelijke kleine diameters vind je ze niet (goedkoop). Dus heb ik maar wat binnenbuis 'geofferd' en gebruik ik die om de buitenste buis te snijden met een hobbymesje en een hoop geduld (ook zo overlegd op de chat). Dit is dan het resultaat:
Afbeelding

Het roze omcirkelde gedeelte is het interessante onderdeel.

Vervolgens is het dan de bedoeling dat de visdraad door het messing stukje gaat, door het koperen oogje (wat in de vleugel wordt gelijmd).
Afbeelding

Dit wordt dan terug door het messing onderdeel gehaald, en dat schuif je dan netjes aan tot tegen het oogje. Met een drupje secondelijm veranker je de boel. Mijn probleem is dat die 0.14mm visdraad nog net te dik is en niet helemaal past bij een tweede 'pass'. Hij zit er hier wel ingeklemd, maar het is niet gezekerd, en kan niet gebruikt worden om de spandraden strak te trekken tussen twee punten.
Afbeelding

Dus... ik ga maar wat dunnere visdraad bestellen. Dit spul: http://www.berkshirejunction.com/ezline.html schijnt ook goed te zijn, maar het is te dik voor mij.

Mijne vrije momentjes op avonden na het werk worden nu besteed met het maken van deze dingen:
Afbeelding

;)


Ben benieuwd of ik dit model nog in afzienbare tijd af krijg :-)

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 mei, 2015 0:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Goed om te vernemen dat je weer wat aan het bouwen bent Sergei. En goed bezig zeg ik, oogjes maken en buisjes voor 1:72. Ambitieus !! Welke projecten heb je nog meer onafgerond op de plank? Ik kan me nog wat 1:144 spul herinneren...

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 mei, 2015 16:26 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
Inderdaad, een 1/144 Tornado, en een 1/24 Honda (F1). Dat zijn in ieder geval de nu 'lopende projecten', verder heb ik nog een 1/48 F/A-18E Super Hornet, 1/32 RF-4E Immelman en wat andere grappigheden :)

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 jun, 2015 22:26 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
Zo, meteen maar een volgende update tegenaan knallen. :-)

Vandaag kwam er een pakketje van de visboer - nieuwe vislijn die wel dun genoeg is! 0.14 mm deed het net niet, 0.125 doet het wel, dus dat is fijn. Mocht dat niet echt ogen, dan heb ik ook nog 0.10 mm.

Aangezien mijn ervaring met vislijnen... eh... spandraadjes nihil is, en mijn beschikbare tijd ook minimaal, was deze avond ideaal om wat te experimenteren en te checken dat ik de techniek onder de knie heb.
Afbeelding

Als we dan dus de messing buisjes, de oogjes en de vislijn combineren, dan krijg je zoiets:
Afbeelding

Jep, vislijn gaat nu wel netjes twee keer door het oogje. Ik heb momenteel enkel secondelijm in gelvorm, voor dit soort zaken is vloeibare secondelijm wel beter omdat het in de messing buisjes loopt en de boel beter vastzet.

Volgende stap... effectief proberen de oogjes vast te zetten in wat losfladderend plastic. Dat ging ook netjes (reuzehandig die miniboortjes), en daarna zette ik het tweede oogje vast, vislijn erdoor halen nadat tweede messingbuisje erop gezet was, vislijn tweede keer door het buisje halen, aanschuiven en drupje secondelijn later:
Afbeelding

Zit goed vast, ik ben er blij mee dat het goed werkbaar is!
Afbeelding

Afgelopen weekend heb ik ook nog een ander toestel in het grijs gezet, en met de verfoverschot ook deze koffiemolen maar wat besproeit, dit kan tellen als primer ;)
Afbeelding

Afbeelding

Binnenkort maar eens gaan uitzoeken welke kleuren eigenlijk op dit ding horen... :-)

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 aug, 2015 19:21 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
De 'grondlaag' zat er al op, vorige week heb ik er ook wat groen over geblaft met de airbrush:

photo 326054

photo 326056

photo 326057

Vandaag heb ik dan de boel wat afgeplakt waar nodig, en er Radome op gegooid aan de onderkant. Revell wil een mix van huidskleur en wit, en dat zie ik dan weer nooit goed zitten, je kan nooit dezelfde kleur bij elkaar mixen als je achteraf wat wil corrigeren.

photo 326058

photo 326059

photo 326060

Volgende stappen worden het afplakken en spuiten van het gedeelte rond de cockpit - een of ander roodroestbruin, en dan het motorgedeelte in metallic kleuren zetten. Ik gok zomaar dat ook dat Alclad gaat worden :)

En dan kan ik bijna aan decals en rigging gaan denken :D

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 aug, 2015 12:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Mooi, leuk gebakje hoor. Wat een 'piel' werk toch om alles elke keer weer in te pakken.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 aug, 2015 18:14 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
Vandaag nog een klein beetje roodbruine verf geblaft met het volgende resultaat:

photo 327155

Er zijn wat kleine verbeterpuntjes die ik met de kwast ga rechtzetten, en ik zie ook dat het groen op de vleugels nog een laagje kan krijgen. Al moet ik even navragen welk groen ik daarvoor gebruikt heb :)

De volgende stap wordt het afplakken van 'alles' en dan primeren voor het motorgedeelte, gevolgd door alclad of een andere metallic verf. Moet even kijken welk kleur goed staat.

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 nov, 2015 19:40 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
Mijn eerste spandraadje :)

photo 341290

Ik heb van iedere stap een foto, uitgebreider verslag komt later!

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 nov, 2015 19:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
In plaats van nylon kan je ook Dynema gebruiken, dit heb je in 6/100 en ijzersterk, lijkt denk ik ook wat echter om dat dit gevlochten draadjes zijn.
Dit is ook in de (goede) viswinkel te vinden.

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement