Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 0:49 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 12 feb, 2013 21:25 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8798
Woonplaats: Utrecht
Hallo! Ik heb er ook eindelijk mijn eerste gebrouw van 2013 opzitten. Deze groepsbouw leek me wel grappig, ik heb op zich niet veel met meerdekkers, maar het is wel leuk om eens nieuwe technieken uit te proberen zoals spandraadjes trekken :) Ik heb ook nog nooit en meerdekker gebouwd, dus dat moest er eens van komen ;)

Voor de grap heb ik vorig jaar ergens een kitje gedacht met deze groepsbouw in gedachten, en een beetje op goed geluk heb ik dus de Sopwith Triplane uit het schap getrokken:
Afbeelding

Een eerste inspectie van de onderdelen toont ons dat de kwaliteit matig is. Details zijn er wel, alleen soms wat ongelukkig geplaatst en toch aardig wat flash. Zonder schuurpapiertje kom je er niet! De pasvorm is matig, ook plamuur mag je dus bovenhalen om dit treffelijk af te leveren.
Afbeelding
Afbeelding

De bouw
Goed, na eens de inhoud van het doosje te bestuderen, tijd om aan de slag te gaan! De bouwbeschrijving (die toch wel uit 8 stappen ofzo bestaat :lol: ) wil dat je begint met de motor, dus wie ben ik om daar tegenin te gaan ;)

Beginnen met onderdeel uit te snijden en te inspecteren:
Afbeelding

Ai... hele cilinder is dus opgegaan in de gietboom. Da's minder, maar niet onoverkombaar.

Ik heb het ding wat ruwweg in de juiste maten gevijld en geschuurd, om dan vervolgens met een mesje er ongeveer de koelvinnen in te drukken. De stoterstangen (gok ik) zijn van Evergreenstrips gemaakt en de uitstekende delen (geen idee wat het zijn) uit pietluttige stukjes koperdraad gemaakt. En dan heb je zoiets:
Afbeelding
... en dat vind ik best ;)
Afbeelding

Vervolgens kan je daar een kleurtje overgooien, Revell ijzerkleur (91) in dit geval.
Afbeelding

Gevolgd door anthraciet (Revell 9), allemaal braaf volgens 't boekske
Afbeelding

En afwerken met een drybrushje van middelgrijs
Afbeelding

Mooi zat.

Volgende stap wou dat je dus dat ding aan de romp kleeft, maar daarvoor moet eerst de romp dicht, en daarvoor moet eerst je pilootje klaar zijn. Ik heb geen foto's van het schilderwerk, maar ik heb eerst een basislaag van Revell bruin (85) gezet, waarna ik met flink verdund lederbruin (84) de dieper gelegen delen van verf verzorgde. Soort van zware wash dus.

De foto's zijn niet helemaal scherp, het werd donker en ik heb enkel mijn telefoon als camera, dus vergeef het me ;)
Afbeelding
Afbeelding

En dit was het voor deze eerste update. Er komt hopelijk snel meer, 't hele ding plakt wel lekker weg.

Wat betreft kleurstelling... ik ga iets doen waar ik lekker zin in heb, dus 't ding kan paars worden in principe. In principe, aangezien ik meestal toch voor een plausibele kleurstelling ga :P

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 feb, 2013 21:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Die uitsteeksels zijn de klepstoters!

Goed begin aan een eeuwenoude kit. De enige moderne kit die Revell verkoopt van een eerste wereldoorlog vliegtuig 1/72 is de Fokker Dr. 1 De rest stamt allemaal uit de jaren '60.

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 feb, 2013 21:50 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8798
Woonplaats: Utrecht
Juistem! En dan te zeggen dat ik dit semester een vak 'Zuigermotoren' volg :mrgreen:

Jaren '60, verbaast me niets. En in dat geval ben ik best wel onder de indruk van de kwaliteit, die is best goed voor die tijd!

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 feb, 2013 8:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
welkom bij deze groepsbouw :brouw:

het blijft een bijzonder vliegtuigje die triplane :mrgreen:

veel succes verder :brouw:


gr,
karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 apr, 2013 20:22 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8798
Woonplaats: Utrecht
Ik ga denk ik alweer de handdoek in de ring gooien :( Ik kom door mijn studies en randactiviteiten rond de studies, het bezigzijn met fora en werk echt niet meer aan modelbouw toe. De voorbije vier weken dacht ik telkens ergens een gaatje te vinden en wat tijd te hebben om te brouwen, maar als ik dan tijd heb, dan ontbreekt het me echt aan motivatie om alles uit te halen, wetende dat ik het een uur of twee later weer moet opbergen en dat ik dan toch weer geen stap verder ben.

Ik had gehoopt dat ik met deze groepsbouw mijzelf nog eens wat ging kunnen dwingen om te modelbouwen, maar waarschijnlijk zal ik eerst moeten afstuderen voor ik echt nog tijd kan steken in deze hobby - naast het forum zelf onderhouden.

Slecht voorbeeld, maar ik hoop dat er begrip is vanuit de rest van de deelnemers :?

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 apr, 2013 8:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
ik heb er zeker begrip voor. maar het blijft natuurlijk jammer :(

succes met je studie :brouw:


gr,
karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jul, 2013 1:59 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8798
Woonplaats: Utrecht
Goed, jammergenoeg niet gehaald binnen de groepsbouw, maar ik ga er toch lekker mee verder, gestaag maar zeker. :) Ik ben deze dagen nog steeds druk met werk en afronden van afstudeerscriptie, maar de voorbije twee zaterdagen is er toch wel een uurtje gemodelbouwd :P

Vorige week had ik het afgerond met wat plamuur smeren en schuren en dergelijke andere feestelijkheden:
Afbeelding

En ook de piloot is geinstalleerd en van wat bruinigheid voorzien
Afbeelding

Verder is op de foto's goed te zien dat de pasvorm... 'beter' kan. In de onderkant van de romp zit een flinke deuk ten opzichte van de andere zijde, en ook de voorkant heeft bovenaan wel wat missend plastic. En je weet al hoe laat het is als Revell zelf aangeeft dat er geplamuurd moet worden :lol:
Afbeelding

Vandaag werd er dan nog wat geschuurd en werd de motor ertegenaan geknald.
Afbeelding
Afbeelding

En ook de deuk wordt verholpen met wat donorstyreen met plamuur:
Afbeelding
Afbeelding

Geweldige pasvorm... dit is overigens de locatie die Revell aangeeft om te plamuren
Afbeelding

En toen was het alweer tijd om de vleugels te gaan monteren, wegens achteraf de kieren gaan corrigeren zie ik echt niet zitten. Ohja, dit is dus de eerste keer dat ik een meerdekker bouw, en hoe je die dingen netjes recht en netjes uitgelijnd bouwt is me nog niet meteen duidelijk :|
Afbeelding

Overdosis aan tape om het allemaal wat samen te houden terwijl het uithardt. Bovenvleugel zit nog los en zit er puur op om de struts wat in 't gareel te houden :)
Afbeelding
Afbeelding

En dat is het weer voor deze update. Volgende zaterdag staat The Black Heart Rebellion, Amenra en God is an Astronaut in Tivoli, dus dat gaat mijn brouwtijd opslokken denk ik. :)

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 jul, 2013 10:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
Kiekt es an, ga je toch nog verder :mrgreen:

Heb je nou alles al geschilderd?



Gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jul, 2013 2:40 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8798
Woonplaats: Utrecht
Nee, enkel cockpit, pilootje en motor omdat ik daar later moeilijk bij kom.

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jul, 2013 13:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 jul, 2013 11:54 am
Berichten: 22
grappige kit, weet dat deze niet zo heel duur zijn, en dus goed om te experimenteren. had zelf de sopwith camel ( 2 dekker) in zelfde formaat, maar was wel pielen af en toe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement