Modelbrouwers.nl modelbouw
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/

Mijn grote AH-64 Apache topic
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=39287
Pagina 3 van 18

Auteur:  tsjopper bob [ di 05 feb, 2013 23:46 pm ]
Berichttitel:  Re: Mirage Hobby WAH-64 Apache 1:72

mirkohelthuis schreef:
Nu ben ik niet echt een apache fanaat maar wil het toch weten!
Domme vraag misschien maar waarom is er zoveel verschil in die avionicsbakken qua grootte?
Das best een groot verschil vind ik namelijk


Komt 'ie, want dat van die avionics-bakken heeft mij ook bezig gehouden. Ben even aan het zoeken en sneupen geweest om er wat meer van af te komen te weten.

Stukje geschiedenis:
De firma Hughes ontwikkelde n.a.v. de behoefte aan een nieuwe snelle gevechtshelikopter in 1973 het prototype YAH-64. De firma Bell was met zijn YAH-63 prototype een geduchte concurrent maar viel later af.

De YAH-64 van Huges
Afbeelding
Afbeelding

De YAH-63 van Bell (hier is overigens een vrij prijzig model van te krijgen bij LHS)
Afbeelding
Afbeelding

De eerste vlucht vond plaats in 1975 en een jaar later werd de YAH-64 gekozen als de nieuw te produceren helikopter. De verdere ontwikkeling en productie startte in 1977 en in 1983 rolden de eerste operationele AH-64A’s van de productielijn.

AH-64A (kleine avionics bakken --> FAB = Forward Avioncs Bays, op prototypes zijn iets gestroomlijnder uitvoeringen getest dan dat ze uiteindelijk geworden zijn)
Afbeelding
Afbeelding

De AH-64B was een voorgestelde verbeterde versie met nieuwe rotorbladen, radio's, gps. Deze versie is tot 1992 in beperkte mate (250 stuks) geproduceerd.

De AH-64C zou een verdere doorontwikkeling zijn waarbij de resterende A types nagenoeg op de D status werden gebracht; het enige wat deze toestellen dan nog niet hadden was de Longbow radarapparatuur. De productie moest 540 stuks bedragen maar nog niet eens de helft werd daadwerkelijk gerealiseerd. In 1993 werd de productie gestaakt.

De AH-64D Longbow Apache is een vanaf 1997 door de firma Boeing Defense & Space Industries herziene opgewaardeerde versie van de AH-64A. De belangrijkste verschillen zijn hierbij de toegevoegde Fire Control Radar (FCR), het doelaanwijzingsysteem, de Longbow Hellfire II lucht-grond raketten, sterkere T700-GE-701C motoren en een compleet aangepaste geïntegreerde cockpit. De AH-64D werd in 2 configuraties uitgebracht; de nieuwe AH-64D met alle eerder vermelde specificaties en de beperkte versie (de vroegere AH-64C) zonder de Fire Control Radar, zonder de Radar Frequency Interferometer (RFI) en sterkere motoren maar wel met de overige Longbow voorzieningen en in staat tot het afvuren van Longbow Hellfire II raketten.

De KLu heeft de beperkte versie, dus zonder de FCR.

AH-64D
Grotere avionics-bakken (EFAB --> Extended Forward Avionics Bays, links en rechts zijn verschillend om het instappen voor de piloten iets te vereenvoudigen)
Afbeelding

Let op de achterzijde van de EFAB. Let ook op de speciale uitlaad)
Afbeelding
Afbeelding

Een Israëlier, de 'SARAF'.
Afbeelding

Japan heeft ook een hele mooie
Afbeelding

Op modelbouwgebied is er dus heel veel te verkrijgen (zie eerdere post). Als AH-64A zal elk model geschikt zijn. Als AH-64D zul je wat kritischer moeten zijn. Van de dure uit Japan (Doyusha) kan ik geen afbeeldingen van het model vinden. Italeri heeft qua detail een hele fijne afwerking, MAAR !!!!.....
Afbeelding

Kijk eens naar de achterzijde van de EFAB. Bij Italeri loopt dat uit in een punt en ik heb geen enkele foto kunnen ontdekken met deze Avionics-bay. Daar zal toch wat aangepast moeten worden. Armycast heeft wel aftermarket, speciaal voor de Academy-kit. Bovendien is de staartrotor bij Italeri niet goed. De 4 bladen liggen in lijn, terwijl dat niet hoort te zijn. Ook een puntje van aandacht. Dat doet mijn 'Mirage Hobby' kit dan wel weer goed :titter:
Afbeelding

Ongestraft en straight OOB zal een echte 'D' dus lastig worden. Ik heb uiteraard niet alle kennis en zoekvermogen in pacht, dus als er wel een complete, juiste 'D'-kit is, feel free en post hem hier.

René
(Zo, nu eerst een....)
Afbeelding

Auteur:  Knetterik [ wo 06 feb, 2013 16:14 pm ]
Berichttitel:  Re: Mirage Hobby WAH-64 Apache 1:72

Goed bezig Rene dat je hem nu zelf gaat aanpassen! Petje af hoor, ik zou hem zo vervangen door een goede D kit..

Mooi je opsomming van de korte geschiedenis van de AH-64, wordt een hoop duidelijk zo voor de kijkers denk ik. Hoewel ik bijlange na geen echte Apache/helikopter fan ben heeft de AH-64 mij altijd wel bezig gehouden en werd ik erg blij als kleine man half 90'er jaren toen ik hoorde van mn pa dat Nederland Apaches kreeg :D Misschien moet ik me ook maar eens een Apache aanschaffen.. :wink:


erik

Auteur:  tsjopper bob [ wo 06 feb, 2013 18:20 pm ]
Berichttitel:  Re: Mirage Hobby WAH-64 Apache 1:72

mirkohelthuis schreef:
Domme vraag misschien maar waarom is er zoveel verschil in die avionicsbakken qua grootte?


Volgens mij heb ik niet eens concreet op deze vraag geantwoord.

Maar meer electronica (avionics) vraagt meer ruimte.

René

Auteur:  Nem [ wo 06 feb, 2013 19:02 pm ]
Berichttitel:  Re: Mirage Hobby WAH-64 Apache 1:72

Wat een goede post, nu is mij eindelijk het verschil tussen al die Apaches duidelijk! :D

Auteur:  tsjopper bob [ vr 08 feb, 2013 0:34 am ]
Berichttitel:  Re: Mirage Hobby WAH-64 Apache 1:72

tsjopper bob schreef:
Maar meer electronica (avionics) vraagt meer ruimte.


Even wat meer info hierover: De 'D' is qua electronica etc. aanzienlijk geavanceerder dan de 'A'. Daarom moesten de FAB vergroot worden tot EFAB waardoor de Longbow de meest geavanceerde gevechtshelikopter werd. De assymmetrische EFAB naast de romp bestaan uit: electronica bakken, opslag voor de piloot en 'gunner', verdedigingselectronica en de klimaatcontrole in de cockpit.

Mondelinge update: aan beide zijden heb ik de EFAB naar achteren verlengd. Aan de voorzijde heb ik de korte 'neusjes' er af gezaagd en deze vervangen door heel veel styreen. Dat mag nu mooi één of twee nachtjes uitharden, waarna het in de juiste vorm (bij benadering) kan worden geschuurd.

René

Auteur:  mirkohelthuis [ vr 08 feb, 2013 10:05 am ]
Berichttitel:  Re: Mirage Hobby WAH-64 Apache 1:72

Dankjewel Rene!!

Echt leuk om zo te lezen wat de verschillen zijn, en inderdaad logisch dat meer electronica meer ruimte vraagt,
maar het is echt een wezenlijk verschil vergeleken met de A.

Nog iets, die speciale kappen op de uitlaat is dat om de hitte naar boven uit te stralen ivm bv hand gevuurde hittezoekers oid?
wel erg vernuftig!

Auteur:  tsjopper bob [ vr 08 feb, 2013 13:38 pm ]
Berichttitel:  Re: Mirage Hobby WAH-64 Apache 1:72

Die speciale kappen heten 'sugar scoops' (want met een beetje fantasie kun je er een suiker (snoep) schepje in herkennen). Inderdaad om nog betere bescherming te bieden tegen hittezoekende raketten.

René

Auteur:  Toprob [ zo 10 feb, 2013 0:38 am ]
Berichttitel:  Re: Mirage Hobby WAH-64 Apache 1:72

Hey tsjopper, dat ziet er allemaal hardstikke mooi uit man! Helo's zijn cool om te bouwen, ze hebben altijd zoveel meer frummels aan de buitenkant.

(misschien heb je dit al gepost ergens) Ga je de rotors opgevouwen laten zien? Dat lijkt me echt cool en t zou het ultieme bewijs zijn dat het een Britse Apache is. Zover ik weet zijn dat de enige met rotors die opklappen.

Auteur:  StevenVD [ zo 10 feb, 2013 1:39 am ]
Berichttitel:  Re: Mirage Hobby WAH-64 Apache 1:72

tsjopper bob schreef:
Die speciale kappen heten 'sugar scoops' (want met een beetje fantasie kun je er een suiker (snoep) schepje in herkennen). Inderdaad om nog betere bescherming te bieden tegen hittezoekende raketten.

René

De Eurocopter Tiger heeft die ook.

Die Italeri heeft wel weinig doorhang in de rotorbladen, zo te zien. Is dat bij de andere twee beter?

Auteur:  tsjopper bob [ zo 10 feb, 2013 2:10 am ]
Berichttitel:  Re: Mirage Hobby WAH-64 Apache 1:72

StevenVD schreef:
Die Italeri heeft wel weinig doorhang in de rotorbladen, zo te zien. Is dat bij de andere twee beter?


Even voor de duidelijkheid, de Italeri-kit (in een paar vorige posts terug is niet van mijn hand, die eer krijgt iemand anders). Doorhangen van de bladen doe ik altijd aan de hand van foto's. Er zijn een paar heli's waarbij de bladen weinig doorhangen (o.a. de Westland Lynx), omdat ze van veel stijver materiaal (composiet) zijn gemaakt.

Toprob schreef:
Ga je de rotors opgevouwen laten zien? Dat lijkt me echt cool en t zou het ultieme bewijs zijn dat het een Britse Apache is. Zover ik weet zijn dat de enige met rotors die opklappen.


Dat heb ik wel in mijn hoofd.

Maar de Amerikanen hebben het ook gewoon hoor :D :D Geintje. Dit was een 'what-if', een voorstel van McD voor een NAVY-Apache (overigens wel door mij gebouwd op basis van een Italeri-kit)
Afbeelding
Afbeelding

René

Pagina 3 van 18 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/