Even flink wat stof afblazen van deze. Laatste bericht is van 2015, ik was toen bezig om een 'verkeerde' Apache enigszins aan te passen tot een betere AH-64D. Wellicht herkenbaar, je begint ergens enthousiast aan om vervolgens met een aantal UFO's (Un Finished Objects) te zitten. Daarom ben ik dit jaar verder gegaan met deze en heb besloten om er een Griekse Apache van te maken, gewoon omdat het kan en past mooi bij mijn Griekse PzH2000.
Maar over die bouw kom ik later terug. Ik had ergens beloofd om even wat verschillen te laten zien tussen de AH-64A en de AH-64D (Longbow).
Maar eerst nog even wat geschiedenis (wikipedia) over deze bruut:
Citaat:
De firma Hughes ontwikkelde n.a.v. de behoefte aan een nieuwe snelle gevechtshelikopter in 1973 het prototype YAH-64. De firma Bell was met zijn YAH-63 prototype een geduchte concurrent maar viel later af. De eerste vlucht vond plaats in 1975 en een jaar later werd de YAH-64 gekozen als de nieuw te produceren helikopter. De verdere ontwikkeling en productie startte in 1977 en in 1983 rolden de eerste operationele AH-64A’s van de productielijn.
De AH-64B was een voorgestelde verbeterde versie met nieuwe rotorbladen, radio's, gps. Deze versie is tot 1992 in beperkte mate (250 stuks) geproduceerd.
De AH-64C zou een verdere doorontwikkeling zijn waarbij de resterende A types nagenoeg op de D status werden gebracht; het enige wat deze toestellen dan nog niet hadden was de Longbow radarapparatuur. De productie moest 540 stuks bedragen maar nog niet eens de helft werd daadwerkelijk gerealiseerd. In 1993 werd de productie gestaakt.
De AH-64D Longbow Apache is een vanaf 1997 door de firma Boeing Defense & Space Industries herziene opgewaardeerde versie van de AH-64A. De belangrijkste verschillen zijn hierbij de toegevoegde Fire Control Radar (FCR), het doelaanwijzingsysteem, de Longbow Hellfire II lucht-grond raketten, sterkere T700-GE-701C motoren en een compleet aangepaste geïntegreerde cockpit.
De AH-64D werd in twee configuraties uitgebracht:
De nieuwe AH-64D met alle eerder vermelde specificaties.
De beperkte versie (de vroegere AH-64C) zonder de Fire Control Radar, zonder de Radar Frequency Interferometer (RFI) en sterkere motoren maar wel met de overige Longbow voorzieningen en in staat tot het afvuren van Longbow Hellfire II raketten.
De AH-64E Guardian is een vanaf 2012 door de firma Boeing Defense & Space Industries herziene opgewaardeerde versie van de AH-64D. De AH-64E stond voorheen bekend als AH-64D Block III en heeft onder andere sterkere T700-GE-701D motoren.
--------------------------------------------------------------------------------
Op modelbouwgebied zijn er heel veel merken die wel een Apache in hun assortiment hebben, zie [url=https://www.scalemates.com/nl/search.php?fkSECTION[]=All&q=Boeing+AH-64+Apache&fkSCALENORMALISED[]=%221:00072%22]
SCALEMATES[/url] voor een keurig overzicht, het linkje slaat even op de 1:72 modellen, mijn voorkeursschaal.
Ik maak dit overzicht op de beperkte ervaring van mij op Apache gebied, ik heb nog niet aan alle modellen mogen proeven. In mijn reeds gebouwde voorraad heb ik 1:72 modellen van:
Academy AH-64A 'Peten' van Israel
Kwaliteit van de kit is prima.
Airfix AH-64A LHX-versie
Kwaliteit van de kit, lekker laten liggen, er zijn betere.
Italeri AH-64A 'What Iff' Navy Apache (is wel een officieel voorstel geweest, maar het is uiteindelijk de Cobra geworden)
Kwaliteit van de kit, prima, maar wel opmerkingen, zie verderop
Mirage AH-64A, omgebouwd naar WAH-64 (Westland)
Tsja, dan is de Airfix versie zelfs beter.
Er zijn dus nog genoeg om te ontdekken (zie Scalemates).
Theoretisch heb je de keus om een AH-64A te bouwen of een AH-64D, de AH-64E is in opkomst. Nederland heeft eerst de A's geleend van de US of A. Vlak voordat de Apaches kwamen moest ik Defensie verlaten. Later zijn de D's gekocht en nu worden deze langzaam omgebouwd tot E's. De verschillen tussen een D en een E zijn minimaal, de verschillen tussen een A en D zijn groter.
Voor een A heb ik de voorkeur voor Academy. Een prima model en ook nog wel betaalbaar, 2e hands zou je ze voor €10 euro of goedkoper wel kunnen vinden.
Wil je een D bouwen, dan heb je veel creativiteit nodig - zie mijn eerdere poging - of je investeerd in aftermarket. Armycast levert een leuk, maar prijzig, doosje. Voor €19,95 (LHS) heb je de juiste avionicsbakken (EFAB's) / vleugels / instrumentenpanelen / wielen / PE / overig
Maar...... sinds kort heeft Academy ook kant-en-klare D's, o.a. deze (€23,50 bij de LHS, met wat mazzel scoor je hem voordeliger, deze was 50% goedkoper tijdens de laatste ESM)
Verder adverteert Italeri met een AH-64D Longbow. Op zich een prima model, maar de avionicsbakken zijn niet goed voor een D. Op mijn kitje staat €6,95, wat een zeer nette prijs is.
Ooit was ik heel erg geïnteresseerd in de AH-64D Longbow van Doyusha. Net als de Italeri-kit heeft deze verkeerde avionics bakken. Daarnaast is hij aanzienlijk duurder, ik heb destijds €33,95 betaald. In mijn ogen een flinke miskoop want dat ik meer dan 5 keer zo duur als de Italeri kit. Wel heb je een leuke Japanner, maar met een setje decals en die Italeri kit kun je ook een Japanner maken. Is goedkoper en je kunt meerdere exotische Apaches maken.
---------------------------------------------------------
Zoomen we even in op de avionic-bakken.
De FAB (Forward Avionic Bay) van een AH-64A van Academy
En een foto van een echte 'A'
(bron:
https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:AH-64_Apache#mw-subcategories )
Armycast levert hier een geheel nieuw bodemdeel voor, dan heten het EFAB's (Extended Forward Avionic Bay)
Hieronder een 'D'
(bron:
https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:AH-64_Apache#mw-subcategories )
Flink verschil dus dus met de avionic bay van Italeri ....
.... en Doyusha
Ze slaan de plank niet geheel mis, er zijn wel Apaches die zo rond hebben gevlogen, maar die foto's zijn zo zeldzaam dat ik niet eens meer weet waar ik ze destijds heb gevonden. Wellicht dat de fabrikanten hun mallen op deze Apache gebaseerd hebben. Let op de driehoekige vorm aan de achterzijde.
Nog even de verschillen, van boven naar beneden Italeri / Academy / Doyusha / Armycast
Wil je niet teveel geld uitgeven, maar toch de juiste 'D' bouwen, dan adviseer ik de nieuwe kits van Academy (nr. 12514 / 12537 / 12551 of 12570).
Hieronder even een inkijk in de 12514:
De kit bevat decals voor 6 verschillende US Army versies. Wil je een D van een ander land, dan zal je aftermarket decals moeten scoren, maar die zijn wel te vinden.
-------------------------------------------------
Vervolgens nog een paar aandachtpunten om er uiterlijk een gelijkend model van te maken.
De staartrotor (4 bladen) staan niet in een kruis, maar staan een beetje onder een hoek, ze liggen ook niet in één lijn maar 2 zitten aan de voorzijde en 2 iets daar achter.
Bij Italery en de A-versie van Academy is de onderlinge hoek goed, maar liggen de bladen in één vlak. Bij de D-versie van Academy en Doyusha zijn ze los van elkaar te bevestigen. De tussenruimte is dus wel goed, maar je moet dus even goed denken om de onderlinge hoek.
Volgend aandachtpunt is de grote sensorbol (TADS = Target Acquisition and Designation System en FLIR = Forward Looking Infrared) aan de voorzijde van de heli.
Denk erom dat je de grote 'spiegel' links hebt en de 2 kleinere kijkers rechts. Dat wil een kitfabrikant nog wel eens verkeerd om hebben, waardoor je een beetje aan je model moet sleutelen.
Dan het Longbow principe.
Uitgebreid: Fire Control Radar (FCR), het doelaanwijzingsysteem, de Longbow Hellfire II lucht-grond raketten, sterkere T700-GE-701C motoren en een compleet aangepaste geïntegreerde cockpit.
Uitgekleed: Zonder de Fire Control Radar, zonder de Radar Frequency Interferometer (RFI) en sterkere motoren maar wel met de overige Longbow voorzieningen en in staat tot het afvuren van Longbow Hellfire II raketten.
Kijk dus goed naar referentiefoto's welke versie je wilt gaan bouwen.
Ook een tricky punt is het hoofdlandingsgestel. Let op de foto hieronder op de demper, die loopt vanaf het wiel, door de avionic bak en zit boven de bak vast. Dat hoort dus één lijn te zijn, maar gemonteerd op je kit, wil hier nog wel eens een hoek in zitten. Dit is een lastig puntje om te herstellen.
Dan de wapens, hieronder een (voor mij) bekende foto.
(bron;
https://www.businessinsider.com/behold-the-ah-64-apache-attack-helicopter-and-all-of-its-weapons-2016-1?international=true&r=US&IR=TSommige Apachemodellen worden geleverd met Stingers of Starstreak luchtdoelraketten. In mijn ogen zeldzaam, ook hier geld weer, tsjek je referenties.
Israël en Engeland hebben heel veel extra sensoren aangebracht op hun Apache's. Als je creatief bent kun je dat zelf maken, maar hier is ook aftermarket voor. Nederland heeft zijn Apaches uitgerust met AMASE-pods aan de vleugeltips.
Oud
Nieuw
Had ik al gezegd dat ik dit een machtig toestel vind? Vorige week is het programma Hunted geëindigd. Tijdens de finale kreeg de politie de beschikking over 2 Apaches die in Noord Holland aan het oefenen waren en zodoende mee konden helpen om de 'bad guys' op te sporen en te volgen. Dat bewijst de veelzijdigheid van dit 'beest'.
René