Ik vind hem af. Gisteravond (navigatielichten en pitotbuis een 2e laagje gegeven) en vanmiddag (dopler-radar aan onderzijde (witte vlakje op verdikking onder staartboom)) aangebracht. Er was een schraal zonnetje, dus kon ik mooi wat eindfoto's maken. Zoals te zien is op de foto, is het licht zo nu en dan wat anders. Beetje meer/minder bewolking, model wat net even anders belicht wordt door het licht wat allemaal van invloed is op de belichting. Duidelijk te zien is dat het ene groen op de foto anders lijkt dan het andere groen. Dat is in het echt dus ook zo, dus nauwkeurig een kleur nabootsen is nooit niet altijd nodig.
Het model is dus een 1:72 AH-64A van Mirage Hobby. Het wordt verkocht als een WAH-64 (Britse leger), het zou dus een AH-64D Longbow moeten zijn. Wat mij in eerste instantie niet eens was opgevallen, maar wat mij gedurende de bouw pijnlijk werd duidelijk gemaakt. Een flinke ombouw was het gevolg.
In eerste instantie lijkt het er goed uit te zien, maar tot nu toe gaat mijn voorkeur naar een Italeri-kit. Die heeft mooiere details en de EFAB zijn aan de voorzijde in ieder geval juist. Aan de achterzijde niet. Om een juiste versie met EFAB's te bouwen, adviseer ik om de Academy-kit met conversie van Armycast te gebruiken. Wat Mirage Hobby wel juist heeft (en de anderen dan weer niet) is de staartrotor, 2 bladen steken iets naar voren ten opzichte van de andere 2 bladen.
In plaats van om te omschrijven wat ik allemaal heb toegevoegd, kan ik beter beschrijven wat ik origineel heb gelaten :titter: :titter:
Maar laat ik het toch maar proberen. Van Academy heb ik de gun gebruikt (opgeleukt met wat dun koperdraad), het gehele hoofdrotordeel (hoofdrotoras, bladen en MMS, de radarbol bovenop). Onder de stub-wings zijn ook de wapensystemen van Academy gebruikt. De 'dummy' Hell-fire is van Academy met eigengemaakte decal. De buis t.b.v. de 70 mm raketten is omgebouwd naar Britse standaard. Naar aanleiding van foto's zijn alle radar-warning systemen, antennes, stijgbeugels, lampjes, wire-cutters en wire-deflectors etc. zelf gemaakt en ongeveer op de plaats aangebracht van de originelen. Het hoofdlandingsgestel vind ik nog steeds veel te iel, maar door de extra's (stijgbeugel, wire-cutter) lijkt het in ieder geval nog iets. Het staartlandinswiel is ook opgeleukt met wire-deflectors. Bovenop de staart is een antenne aangebracht en 2 lampjes. Collective-hendels zijn aangebracht en de stoelen zijn voorzien van riemen.
Grootste operatie was het ombouwen van de avionics-bakken en de opvouwbare rotorsysteem. De Forward Avionics Bay's (van de A-versie) zijn omgebouwd naar Enlarged Forward Avionics Bay's (van de D-versie) door creatief met styreen te zijn omgegaan. De hoofdrotorbladen zijn voorzichtig losgesneden van de hoofdrotoras en liggen op een steunconstructie (ook weer van styreen). Gespen om de rotorbladen vast te zetten zijn gemaakt van Tamyia-tape op aluminiumfolie.
Kleuren zijn van Vallejo air (Olive drab 71043). De steunconstructie is van Humbrol 155. Decals zijn deels van de Mirage Hobby kit en deels aftermarket (Armycast).
Goed, dan wat foto's:
Als laatste nog even samen met de What-iff, Navy Apache.
Puntjes ter verbetering zullen er altijd blijven. Zo worden we elke keer beter, toch? Ik heb er enorm veel plezier van gehad om deze kit aan te passen, om te bouwen en te maken tot wat het nu geworden is. En als ik is tevreden en blij, daar gaat het toch om? Iedereen die constructief heeft bijgedragen aan het eindresultaat, hartelijk dank.
En dan gaan we nu verder met de S-51 voor de MLD groepsbouw en over een weekje start ik met de IDF AH-64A 'Peten'.
René