Nadat je een aantal Apache's hebt gebouwd, kom je er dus achter dat er aan de uitgebrachte modellen - tot dan toe - het een en ander mankeert.
We schrijven ergens in 2013, tijdens een jaarlijkse bbq bij Gerrit van Loenen (Bravo104 - niet meer actief hier) in Almere ben ik begonnen om een 'verkeerde' D om te bouwen naar een 'betere' D. Ik wilde er een KLu demo-Apache van maken. Na dit gepiel aan de avionic-bakken, heeft de kit heel lang in opslag gelegen
en ben ik door de realiteit ingehaald. Academy heeft nu de perfecte 'D' op de markt. Maar goed, bij deze dan nog mijn verslag van deze 'D'.
De basis is kit 080 van Italeri. Volgens de doos een AH-64 Longbow. De achterzijde van de EFAB (Extended Forward Avionic Bays) eindigen in een punt. Zo heeft een enkele Apache wel gevlogen, maar de huidige D's (en nu ook de E's), hebben een andere vorm qua EFAB.
Plaatje van het decalschema van de kit
Mijn eerste aanpassingen in 2013
Vele jaren later, de achterzijde bleek ook nog iets naar buiten uit te steken, dus wat extra styreen aangebracht, cockpit een hoofdrotoras reeds aangebracht.
En toen weer heel lang stil gelegen. Ik twijfelde of ik hier wel een KLu Apache van wilde maken. Die demo-versie wil ik nog wel bouwen, maar dan van de Academy-versie. Totdat ik vorig jaar (2020) stuitte op een leuke Griek. Omdat ik op dat moment ook bezig was met een PzH2000 in een Griekse uitvoering, was de keus snel gemaakt.
Enige probleem, het schema zat op een AH-64A en niet een D. Maar ik ben ik, dus waarom kan dat schema niet op mijn ombouw-Apache? Griekse decals heb ik wel, maar niet van zo'n mooie Griekse vlag op de staart. Volgens mij is het een soort folie (wrap) die eenvoudig te verwijderen is, je ziet op enkele foto's hier en daar de folie los zitten. Tja, dan maar creatief met wit en blauw.
Eerst de staart helemaal wit gemaakt
Zo goed en zo slecht als ik kon, aftapen
Laagje blauw
Uitpakken, altijd spannend
Vervolgens weer inpakken als voorbereiding naar 'olive drab', eerst een laagje primer om kleurverschil zoveel mogelijk te voorkomen
Canopy moet ook ingepakt worden voordat de kleur erop komt
Achterwiel voorzien van extra detail
Staartrotor gesloopt, de 4 bladen zitten niet in één lijn, maar het zijn 2 x 2 bladen
Ook het hoofdlandingsgestel is aangepast, de hoek van de dempers bleek niet helemaal juist. Het is nog niet perfect, maar nu wel veel beter
Ook van styreen heel veel extra sensoren gemaakt
En een antenne op de staartboom van koperdraad. Op mijn 'foreign decalset' staat een 'bending template', de beide korte staafjes zijn met secondelijm gelijmd
Nadat ik de meeste extra's wel had aangebracht, was het tijd voor 'olive drab'. In dit geval Revell aqua 36146. Met een andere (donkerder) kleur groen een voorzichtige post-shading gepoogd aan te brengen.
De Griekse vlag uitgepakt, ook weer spannend
Model voorzien van glanslak (spuitbus Action)
Rotorbladen zwart
Vervolgens heeft het model weer even stil gelegen tot een paar weken geleden. Tezamen met de Russische autogyro heb ik deze op de achtergrond afgebouwd. Dat wilde ik graag voordat ik een andere Rus ga bouwen in de Stalin groepsbouw.
Hoofdrotoras opgeleukt --> voor de oplettende kijker, de antenne op de hoofdrotor is van een A. De antenne van een D is een veel grotere bus en de Longbow-radar heeft daarboven dan weer een veel grotere schotel. Ik accepteer dit kleine hiaatje, het is wel dezelfde antenne van de Griekse helikopter die ik als referentie erbij heb gehad.
Ook het 30mm kanon ontkwam niet aan extra plastic
Vandaag was/is het herfst, prima dag dus om deze Apache af te maken. Op naar de eindfoto's
Ik wilde het monotone zwart van de hoofdrotorbladen ook wat breken. Ik heb een mix gemaakt van antraciet en aluminium (6 op 1 druppel). Ik had de contouren van de hoofdrotorbladen overgenomen op een stuk karton en dit uitgeknipt om als mal te fungeren. Heel snel een paar dunne laagjes aangebracht op de leading-edge van de bladen. Geeft wel een leuk effect
Apache nr. 14 is klaar en heb nog een aantal te gaan. Ik heb nog zo veel leuke ideeën, versies en uitvoeringen nog te doen....
René