Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 177 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 18  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 17 feb, 2013 0:03 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1063
Woonplaats: Putten
Mooi strak scratch /stuc en schuurwerk hoor, echt goed gelukt! Succes met de afbouw.
Gr.Jaap Jan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 feb, 2013 15:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik vond nog wat plaatjes op mijn geheugen-kaartje. Hierbij de constructie volgens Mirage Hobby (aan de achterzijde van de staartboom een plaat, 2 L-vormige staven van de staartboom naar het achterwiel, de OLEO (demper) met daaraan het achterwiel).
Afbeelding

Dit is wat het geworden is. Op de beide L-vormige staven zijn kleine driehoekjes aagebracht en aan het staartwiel een grotere, driehoekige, plaat (dit zijn wire-deflectors). Het staafje aan de achterzijde is een manual release voor de ver-/ontgrendeling van de rotatiemogelijkheid van het staartwiel. De piloot kan deze bedienen vanuit de cockpit, maar de 'parkeerhulp' kan dit dus ook handmatig doen, waardoor het eenvoudiger is om het toestel te verplaatsen.
Afbeelding

Wat donor-materiaal uit een incomplete Academy-kit....
Afbeelding

... en wat left-overs uit mijn Chinook-restmateriaal
Afbeelding

Van de week dus gestoeid met pre-shading. Dit heb ik nog niet onder controle, ik wilde graag mooie, dunne lijntjes. Ik heb de spuitdruk verlaagd van ca. 2 bar naar 1,5 bar, wellicht zou dit nog wat lager kunnen. Iets dus wat nog even geoefend en geprobeerd moet worden, maar achteraf ben ik wel tevreden over het resultaat, er komt toch nog een laag (groen) overheen, dus zo nauwkeurig hoeft het niet.
Afbeelding

Afbeelding

Voor de decals kan ik kiezen voor de Mirage-Hobby decals...
Afbeelding

Maar mijn voorkeur gaat naar Armycast Decals.
Ik kan kiezen uit 4 verschillende registratienummers (1 van Mirage Hobby en 3 van Armycast)
Afbeelding

De opvallende kijker zal het opvallen dat de KLu-roundels niet de juiste kleur hebben. Dat was Armycast ook opgevallen, gezien er een klein weizigingsvelletje bijgeleverd wordt. Netjes toch?!...
Afbeelding

Afbeelding

Dan de kleur. Mirage Hobby spreekt van Mat groen (FS 34086). Armycast gaat voor Helo drab (FS 34081).
Afbeelding
ukapach.com vermeld het volgende:
Citaat:
FS14031 is the reference number for the overall paint scheme. This IR-suppressive muddy brown/black colour is called Olive Drab and depending upon lighting conditions, weathering and age can appear to the naked eye to be anything from mid-brown to jet black. Little else in the way of markings distinguish these aircraft, all stencilling is black, and in addition to the low-visibility "Army" titles and roundels on the boom, serial numbers are worn on the fin.


Ik ga voor Vallejo 71043 Olive drab. Zoals boven omschreven, het is maar net hoe het licht er op valt ten tijde van de foto en in hoeverre de kist al verkleurd is door het vele zonlicht.

Gister in Termunterzijl wat met mat-zwart in de weer geweest (o.a. wat antennes, exhaust). Het model staat er nu zo bij.
Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 feb, 2013 21:07 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
De pre-shade vind ik mooi geslaagd. :D
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat, succes!


Dj. :brouw:

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 feb, 2013 21:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 04 sep, 2011 15:56 pm
Berichten: 686
Woonplaats: Epe (Veluwe)Gelderland
ik ben het eens met wat mr.vdh zegt
erg mooi en lekker veel antennes :D

Jeroen :brouw:

_________________
is bezig met:
- Italeri 1/72 DC-3 KLM PH-PBA


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 feb, 2013 22:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 15 dec, 2010 17:29 pm
Berichten: 46
Woonplaats: Rockanje
misschien een kleine tip bij het preshaden.

Als ik preshade toepas zorg ik eigelijk ervoor dat ik mijn verf wat meer verdun en met ongeveer een druk van 1,2 bar spuiten
en dan gewoon meerdere keren over je lijn heen gaan.

Weet niet of je hier wat aan hebt maar heb zelf deze tip van het ARC forum vandaan.

Groeten Lennart


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 feb, 2013 2:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Kan helemaal geen kwaad om met tips te strooien hoor Lennart.

Waar spuit je mee (verf), waarmee verdun je en in welke verhouding?

Uiteraard is het voor mij al te laat, maar wellicht heb ik er wat aan voor mijn volgende modellen.

Even een mondelinge update:
Ik heb nog wat handgrepen en deurhendels aangebracht en deze groen geverfd. De exhaust is zwart gemaakt. Plume-detectoren (op de neus en op de staartboom, zijn wit gemaakt, net als de Electric Illuminated Lights, bovenop de beide vleugeltjes en op de romp tussen beide uitlaten. Een en ander laat ik even drogen voordat er een aantal lagen P+ overheen gaan als basis voor de decals.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 feb, 2013 18:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 15 dec, 2010 17:29 pm
Berichten: 46
Woonplaats: Rockanje
Ik gebruik zelf Gunze acrylic verf. Met pre shade verdun ik het eigenlijk tussen melk dikte en water dikte in.
Hier heb ik het vandaan

http://s362974870.onlinehome.us/forums/ ... 025&st=100

Groeten Lennart


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 feb, 2013 1:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik spuit dus met Vallejo air, onverdund uit het potje. Wellicht eens testen om het wat te verdunnen en de druk naar beneden te doen. Dank voor de link.

Voordat ik met de P+ aan de gang ging, nog even referentiefoto's raadplegen, of er ook nog walk-ways aangebracht moeten worden. Dat hoefde niet, maar op de staartvleugel moest nog wel wat zwart, een heel klein beetje op de leading edge, maar meer aan de onderkant. Kwestie van aftapen, met de kwast wat revell 8 aqua aanbrengen. Zo ook even de hoofdwielen een likje zwart gegeven (nog niet gemonteerd).

Na 2 lagen P+ (nog met de kwast aangebracht), kon ik de decals aanbrengen. Aan de hand van het plaatje van 'Mirage', 'Academy' en ukapache.com een mix gemaakt van voornamelijk de decals van 'Mirage' en een paar van mijn aftermarketset van Armycast. De paar decals van Armycast gingen iets beter dan die van 'Mirage'. De 'Mirage' decals zijn wel lekker dun en met wat extra water, laten ze zich nog wel verschuiven. Er was één decal die in tweeën brak (een serial op de staart), dat was me ook al overkomen bij het instrumentenpaneel, dus daar was ik wat huiverig voor. Ik heb de gok genomen om geen liquid fluid er overheen te smeren. Wel zit er rondom de letters en afbeeldingen een redelijke overlengte op de decal. Ik hoop dat dat straks een beetje onzichtbaar lijkt (silvering) na de matte laklaag.

Zo ziet het er dan ongeveer uit:
Afbeelding
Afbeelding

Maar er moet ook nog wat wiekengeweld op. Eerst maar even weer een vergelijk tussen Mirage, Academy en Italeri:
Groen = Academy, grijs = Mirage --> uiteraard ga ik voor de Academy. Wel de hoofdas iets aanpassen, maar da's een kwestie van onderste ring eraf en de diameter van de as iets aanpassen zodat deze in het gat van mijn Apache past. Het hoeft toch niet te draaien, want ik ga het vastlijmen, met de bladen in opgevouwen toestand.
Afbeelding

Hier ook nog even de Italeri-versie erbij (met er al bladen aan gemonteerd, deze komen op de solo-display Apache van de KLu, waar ik stiekum ook een beetje mee bezig ben). Moet je nu uit deze 3 kiezen, dan lijkt me wel duidelijk dat Italeri hier een puik stukje werk heeft neergelegd. Net als bij de EFAB's dus een voorkeur voor Italeri. De witte plaatjes aan de groene hoofdrotor is het begin voor het scharniersysteem voor de rotorbladen, dat moet uiteraard nog flink bijgesneden, gevijld en geschuurd worden.
Afbeelding

Van elk rotorblad, moet dit deel verwijderd worden, daarmee zou normaal het rotorblad aan de hoofdrotor gelijmd moeten worden. Nu worden de bladen dus middels een scharniersysteem gekoppeld.
Afbeelding

Uiteindelijk moet het er zo ongeveer uit komen te zien (foto's ergens van flickr geplukt). Ik wil het koppelstukje rood maken (zoals op de laatste foto), want dat valt lekker op tussen al het groen.
Afbeelding
Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 feb, 2013 3:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 07 mei, 2012 23:49 pm
Berichten: 835
Woonplaats: Noordwijkerhout
Ik zit al een tijdje stilletjes mee te kijken met deze bouw en ik vind dat je puik werk neer zet. Vooral het scratch-werk vind ik mooi gelukt.

Thomas

_________________
duct-tape is like the force; it has a light side and a dark side and it holds the two universes together


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 feb, 2013 14:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Dank je wel. Foto's van het model zijn nog wat donker, maar mijn fototoestel moet vervangen worden en het is niet zo, dat ik zo maar even één-twee-drie naar de winkel vlieg om een nieuwe. Op zich kan ik nog wel foto's maken, maar de lens hangt wat los (moet ik handmatig vasthouden zodat de contactpuntjes op de lens contact maken met de camera) en de flitsfunctie is kapot. Bij daglicht kan ik nog wel redelijke foto's maken en aangezien ik overdag werk, kan ik alleen in het weekend daglichtfoto's maken.

Betreffende de 'disc bal' op de romp, achter de rotoras (ALQ-144), is er iemand die een idee heeft hoe ik deze een beetje natuurgetrouw kan verven? Ik zit te denken aan goud met hier en daar vlakjes paars / (donker)blauw / koper / brons. Het zijn een soort spiegeltjes om stralen te verstoren. Door lichtinval, lijkt het alsof de speiegeltjes allemaal verschillende kleuren hebben.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 177 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement