Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 19:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 177 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 18  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 13 maart, 2013 1:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik was even bij de buurman (Jelle) en die vroeg hoever ik was en of ik niet wat foto's wilde plaatsen. Aangezien het inderdaad al weer even geleden is, maar even een paar plaatjes van de ondertussen gedane (kleine) werkzaamheden. Het einde nadert.

Wat klein spul...
Afbeelding

De blauwe Hellfire is een dummy-raket. In paint heb ik een blauw vlak gemaakt, met daarop de witte letters 'DRILL INERT'. Het was een paar keer proberen om zo dicht mogelijk bij de blauwe kleur van de verf te komen. Decal is geprint op wit decal-papier. Met de neus er bovenop zie je verschil, maar zo op de foto en vanaf een halve meter zie je geen verschil. Ik ben tevreden. De dikke strippen die aan het 'hoofdrotorkruis' zitten, is waaruit ik het koppelstuk wil maken tussen de hoofdrotoras en de rotorbladen. Die worden rood, dus vallen dan lekker op.
Afbeelding

Dan een belangrijk onderdeel voor de opgevouwen rotorbladen, de steunconstructie. Dit is een foto van een origineel, in dit geval een US Army heli.
Afbeelding

Toch doet het wel even zeer om wat verf weg te schrapen van je netjes gespoten body. Maar dat was nodig om de gekromde platen op de romp te lijmen. Plastic op verf lijmt niet zo lekker, vandaar dat ik wat verf heb weggeschraapt. Hier de 'fundering':
Afbeelding

Opgebouwd uit (zelf gesneden strip van 1x1 mm en rond 0.75 mm. De steunen aan de bovenzijde zijn 3 mm breed en rusten op hele dunne koperdraadjes, hierop komen de rotorbladen te rusten. Er komt nog een extra dwarsligger op, maar die lijm ik er pas op als de eerste 2 rotorbladen bevestigd zijn. Ik schat dat ik dan iets meer bewegingsvrijheid heb. Hier in wat plaatjes van in progressie:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alles is nu één keer geverfd met Humbrol 155 (OD), maar moet nog een keer (ik zie op de foto dat ik zelfs nog een plekje vergeten ben). Het lijkt op het 'origineel', dus ben ik tevreden.
Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 maart, 2013 1:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Dit wordt wel heel gaaf zo, René.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 maart, 2013 18:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
echt gaaf :brouw: :brouw:


Gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 maart, 2013 22:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7911
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi detail dat je zo toevoegt

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 maart, 2013 22:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 04 sep, 2011 15:56 pm
Berichten: 686
Woonplaats: Epe (Veluwe)Gelderland
echt mooi dat u dat doet.
word de heli al meteen een stuk gedetailleerder.

Jeroen :brouw:

_________________
is bezig met:
- Italeri 1/72 DC-3 KLM PH-PBA


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 maart, 2013 23:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
modelbouwboy schreef:
echt mooi dat u dat doet.


Schrijf maar jij hoor. Ik voel me 20 :lol: :lol:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 maart, 2013 0:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Bijna klaar .......

Even nog een paar (plaag)foto's.

De antenne op de staart, 0.5 mm styreen en dun koperdraad (0.15 mm ?)
Afbeelding

... en nu met een kleurtje.
Afbeelding

De pitotbuis op de moterbehuizing (nazelle) uit 0.6 mm koperdraad (de verdikking is een stukje isolatie). Aan het uiteinde 6 mm styreenstaaf (0.5 mm) en de vinnen zijn het achterste stukje van een WO-1 bom.
Afbeelding

Dank zij de 'macro' zie ik dat ik nog wat moet bijstippen en bijwerken, komt wel goed.
Afbeelding

De gun, voorzien van wire-deflectors en wat bijgeverfd.
Afbeelding

Detail van de verbinding van de rotorbladen met de rotormast.
Afbeelding


Wat nu nog te doen: Hier en daar wat bijstippen / bijwerken van verf. Dat wil ik bij daglicht doen, dus morgen of zondag. Aan de onderzijde moet ik nog wat aanbrengen op de dopler-radar en dan hopen op een schraal zonnetje voor de eindfoto's.


Naast de volgende projecten waar ik reeds mee ben begonnen (S-51 voor MLD bouw en AH-64A Peten voor IDF bouw) heb ik het idee om nog een Apache te bouwen. Maar welke dan? Via Marktplaats (Curt Summers) ben ik aan een (goedkoop) kitje gekomen van een Airfix AH-64D Longbow, gewoon even om te zien of het wat is.
Afbeelding

En wat treffen we aan....?
Afbeelding

Juust ja, een AH-64A :evil: :evil:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 maart, 2013 4:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 jul, 2005 15:40 pm
Berichten: 2860
Woonplaats: Zoetermeer
Had je dat niet van tevoren op Google opgezocht dan? :? Zeker met dat soort twijfelgevallen zoek ik echt eerst even uit wat het is, ongeacht wat de kit kost. Die extra minuut kan er wel af. Maar ach, je weet nu hoe je er een D van kunt maken dus je kunt het kunstje altijd nog eens doen :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 maart, 2013 11:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Nee, dat heb ik niet van tevoren uitgezocht. De box-art beloofde veel goeds, beetje heel erg jammer dat het plaatje en de tekst wel aangeven dat het een 'D' is, maar dat je dan een 'A' krijgt. Beetje heel erg slecht vind ik het eigenlijk. Maar goed, voor €4,95 (inclusief verzendkosten !!) doe ik niet moeilijk en wat ik schreef, een volgende gaat weer een hele mooie 'A' worden, dus op zich niet verkeerd dan om te hebben.

Maar goed, we hebben nu wel weer meer kijk op wat je krijgt bij sommige fabrikanten.

Mirage Hobby zegt een 'D' te hebben, maar is dus een 'A'. Airfix idem-dito. Nog steeds ben ik de goede 'D' niet tegen gekomen. Italeri heeft deels een mooie 'D', alleen is het achterste stuk van de EFAB niet juist, vooralsnog nijg ik naar de Italeri-kit, daarvan heb je het minste werk om er een 'D' van te maken. Met de Armycast aftermarket-set kun je de 'A' van Academy wel omtoveren naar een goede 'D', alleen ben je dan zo'n €15,-- verder.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 maart, 2013 18:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik vind hem af. Gisteravond (navigatielichten en pitotbuis een 2e laagje gegeven) en vanmiddag (dopler-radar aan onderzijde (witte vlakje op verdikking onder staartboom)) aangebracht. Er was een schraal zonnetje, dus kon ik mooi wat eindfoto's maken. Zoals te zien is op de foto, is het licht zo nu en dan wat anders. Beetje meer/minder bewolking, model wat net even anders belicht wordt door het licht wat allemaal van invloed is op de belichting. Duidelijk te zien is dat het ene groen op de foto anders lijkt dan het andere groen. Dat is in het echt dus ook zo, dus nauwkeurig een kleur nabootsen is nooit niet altijd nodig.

Het model is dus een 1:72 AH-64A van Mirage Hobby. Het wordt verkocht als een WAH-64 (Britse leger), het zou dus een AH-64D Longbow moeten zijn. Wat mij in eerste instantie niet eens was opgevallen, maar wat mij gedurende de bouw pijnlijk werd duidelijk gemaakt. Een flinke ombouw was het gevolg.

In eerste instantie lijkt het er goed uit te zien, maar tot nu toe gaat mijn voorkeur naar een Italeri-kit. Die heeft mooiere details en de EFAB zijn aan de voorzijde in ieder geval juist. Aan de achterzijde niet. Om een juiste versie met EFAB's te bouwen, adviseer ik om de Academy-kit met conversie van Armycast te gebruiken. Wat Mirage Hobby wel juist heeft (en de anderen dan weer niet) is de staartrotor, 2 bladen steken iets naar voren ten opzichte van de andere 2 bladen.

In plaats van om te omschrijven wat ik allemaal heb toegevoegd, kan ik beter beschrijven wat ik origineel heb gelaten :titter: :titter:

Maar laat ik het toch maar proberen. Van Academy heb ik de gun gebruikt (opgeleukt met wat dun koperdraad), het gehele hoofdrotordeel (hoofdrotoras, bladen en MMS, de radarbol bovenop). Onder de stub-wings zijn ook de wapensystemen van Academy gebruikt. De 'dummy' Hell-fire is van Academy met eigengemaakte decal. De buis t.b.v. de 70 mm raketten is omgebouwd naar Britse standaard. Naar aanleiding van foto's zijn alle radar-warning systemen, antennes, stijgbeugels, lampjes, wire-cutters en wire-deflectors etc. zelf gemaakt en ongeveer op de plaats aangebracht van de originelen. Het hoofdlandingsgestel vind ik nog steeds veel te iel, maar door de extra's (stijgbeugel, wire-cutter) lijkt het in ieder geval nog iets. Het staartlandinswiel is ook opgeleukt met wire-deflectors. Bovenop de staart is een antenne aangebracht en 2 lampjes. Collective-hendels zijn aangebracht en de stoelen zijn voorzien van riemen.

Grootste operatie was het ombouwen van de avionics-bakken en de opvouwbare rotorsysteem. De Forward Avionics Bay's (van de A-versie) zijn omgebouwd naar Enlarged Forward Avionics Bay's (van de D-versie) door creatief met styreen te zijn omgegaan. De hoofdrotorbladen zijn voorzichtig losgesneden van de hoofdrotoras en liggen op een steunconstructie (ook weer van styreen). Gespen om de rotorbladen vast te zetten zijn gemaakt van Tamyia-tape op aluminiumfolie.

Kleuren zijn van Vallejo air (Olive drab 71043). De steunconstructie is van Humbrol 155. Decals zijn deels van de Mirage Hobby kit en deels aftermarket (Armycast).

Goed, dan wat foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als laatste nog even samen met de What-iff, Navy Apache.
Afbeelding
Afbeelding

Puntjes ter verbetering zullen er altijd blijven. Zo worden we elke keer beter, toch? Ik heb er enorm veel plezier van gehad om deze kit aan te passen, om te bouwen en te maken tot wat het nu geworden is. En als ik is tevreden en blij, daar gaat het toch om? Iedereen die constructief heeft bijgedragen aan het eindresultaat, hartelijk dank.

En dan gaan we nu verder met de S-51 voor de MLD groepsbouw en over een weekje start ik met de IDF AH-64A 'Peten'.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 177 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement