Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 14:32 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 11 feb, 2013 17:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 10:02 am
Berichten: 1968
Woonplaats: Tilburg
De Grumman E-2C Hawkeye is een Amerikaans maritiem AWACS-vliegtuig dat vanaf vliegdekschepen zijn werk verricht. Oorspronkelijk was het toestel alleen bestemd voor airborne early warning (AEW). Hierbij voerde het patrouillevluchten uit aan de uiterste rand van het operatiegebied van de carrier gevechtsgroep waartoe het behoorde. In geval van dreiging vanuit de lucht bracht de E-2 bemanning dan onderscheppingsjagers als de, inmiddels uitgefaseerde, Grumman F-14 Tomcat op de juiste koers om de dreiging te onderscheppen. Het vliegtuigke is 17.5 meter lang, 5.6 meter hoog, en 24.6 meter breed. De versie die ik ga bouwen is een vliegtuig van de VAW115 liberty bells , die in juni 2006 op de USS Kitty Hawk was gestationeerd. Het vliegtuig ziet er zo uit:Afbeelding

Het lijdend voorwerp dit keer komt uit deze kit van Revell:
Afbeelding

Mag ik jullie voorstellen met de inhoud:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En toen begon de bouw! Zoals eigenlijk altijd begint de bouw van een vliegtuig bij de cockpit, hier zal ik jullie nu dus wat plaatjes van laten zien:
Afbeelding
Het dashbord is ''geverfd'' met een decal, maar daar zie je straks eigenlijk niks meer van. Omdat je bijna niks meer van het interieur ziet door de raampjes, heb ik het lekker simpel gehouden met verven.

Omdat de Hawkeye best wel een tailzitter word met die radar achterop, en de redelijk grote tail, heb ik veel ijzer toegevoegt vooraan. Ik was op vakantie en moest improviseren, had geen lood bij, wel ijzerdraad:
Afbeelding
En het erge is, ondanks dit, heeft de hawkeye soms nog de neiging om te gaan tailzitten. Als je hem niet aanraakt dan staat hij goed, maar een trilling van de tafel laat hem eigenlijk al tailzitten. Zit er nu dus aan te denken om nog een klein beetje ijzer in het motorcompartiment te stoppen straks.

Hierna de romp, de vleugels bij elkaar gevoegt, en op deze foto kan je de achterkant van het vliegtuig zien:
Afbeelding
Na goed op plaatjes te hebben gekeken over hoe de verticale vleugels nu eigenlijk op de achtervleugel moesten, was ik tot de conclusie gekomen dat ze eigenlijk in een hoek van 90graden staan tegenover de horizontale vleugel. Met dit als leidraad in mijn achterhoofd genomen, ben ik ze gaan lijmen, ik heb er geen geodriehoek bij gepakt of zo, maar heb de verticale vleugels op het zicht in een hoek van 90graden gezet. Waarschijnlijk staan ze nu allemaal niet 90graden of zo, maar het ziet er goed uit :ok: . 1 verticale vleugel was tijdens transport (denk ik) anders gaan staan:
Afbeelding

Een close-up van de radar:
Afbeelding

Een foto van de motoren+propellors, deze laat ik los totdat ik klaar ben met verven/decals plakken. Dit om het makkelijk te houden met.. Juist ja, verven en decals plakken ;) .
Afbeelding

Nadat dus eigenlijk alles in elkaar gezet was, airbrush erbij gepakt. Op de volgende foto's kun je zien hoe de Hawkeye erbij stond voordat hij in de glanslak ging, en de decals erop gingen (de cockpitraampjes zijn al bijgewerkt):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op dit moment, zit de hawkeye alweer wat verder in de decals, maar dit zijn de foto's van gisteravond. De grootste decals zitten hier op hun plek, om vandaag de kleinere decals op te gaan plakken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ja ik weet dat de zwarte randjes van de flaps (?) niet heel erg netjes zijn, maar ik vind deze schaal echt té klein voor mij eigenlijk. Pluspunt van deze schaal is wel dat je veel kan bouwen voor weinig geld, en het niet veel ruimte inneemt. Nadeel is weer dat kleine uitschieters op deze schaal in het echt 1 meter lang zijn, terwijl als je op 1/35 dezelfde uitschieter maakt, het in het echt maar 3 cm is of zo :? . Ach, gewoon doorzetten, en kijken wat ik er van maak :ok:

Groetjes, nicky

_________________
AfbeeldingAfbeelding
http://www.nhobbysite.jouwweb.nl -- "Don't bother runing, you'll die tired"~ US apache pilots


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 feb, 2013 17:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
heej nicky :mrgreen:

deze had je toch door zielig kijken bij de tombola gekregen :mrgreen:


ziet er leuk uit behalve inderdaad de de-icing balgen. zou je die niet gewoon afplakken :brouw:


gr,
karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 feb, 2013 17:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 10:02 am
Berichten: 1968
Woonplaats: Tilburg
Klopt helemaal over de tombola :mrgreen: En die de-icing balgen dingen, die had ik afgeplakt... dat is het probleem :?

_________________
AfbeeldingAfbeelding
http://www.nhobbysite.jouwweb.nl -- "Don't bother runing, you'll die tired"~ US apache pilots


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 feb, 2013 18:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
oow nog maar een keer dan hè :mrgreen: :mrgreen:


Gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 feb, 2013 20:30 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dan heb je waarschijnlijk gerecycleerde tape gebruikt, de verf dringt daar makkelijk onder. Je kan best ook de naad aan de cockpit plamuren, nu zie je dat het een opgezet glaasje is. De vormen komen me nog bekend voor...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 feb, 2013 10:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 10:02 am
Berichten: 1968
Woonplaats: Tilburg
Hoe bedoel je steven dat de vormen je bekend voorkomen? Zelf laatst een hawkeye gebouwd, of ermee omgegaan in 1:1? Ik weet niet wat het met mijn tape is op het moment, maar mijn tape plakt op het moment niet meer (?). Tape zo van de rol afgehaalt, en het blijft gewoon niet op het plastic/geverfde plastic plakken Rol wat ik nu bijna 2 jaar heb, van KIP, nummer 308. Weet iemand wat er verkeerd gaat?

Nog even wat foto's nu de decals klaar zijn, nadat ik deze update heb geplaatst ga ik de raampjes enzo nog bijwerken, en dan gaat hij in de matte lak denk ik!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

gr nicky

_________________
AfbeeldingAfbeelding
http://www.nhobbysite.jouwweb.nl -- "Don't bother runing, you'll die tired"~ US apache pilots


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 feb, 2013 19:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
voorop gesteld, ik heb deze ook gemaakt en heb net als jij, en Niels en ik denk nog wel 10 man die een hawkeye geknutseld hebben, allemaal dezelfde fout gemaakt.
De wielen van het MLG moeten aan de binnenkant zitten, niet zoals jij hier ook aan de buitenkant hebt zitten.

Verder vind ik nog steeds dat jij je er soms nog wat snel van af probeert te maken. Deze kit pastte bij mij echt als gegoten en toch zie ik bij jou wat onvolkomendheden. Neem bijvoorbeeld de naad tussen het cockpitglas en de romp. Dat hier een kier zit, ok.. Maar dat je er verder niks mee doet.

Grendel gaf het onlangs ook aan bij je..Je kan het wel, maar je doet het soms zo weinig.. Neem de tijd voor je modellen!

Wat ik wel weer goed vind is dat de decals er goed op zitten. Vooral dat ding bovenop vond ik een lastige. Deze zit er bij jou prima op.

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 feb, 2013 19:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 10:02 am
Berichten: 1968
Woonplaats: Tilburg
Oh, ik zie nu dat ik was vergeten om erbij te schrijven dat de motoren, wielen, ronde ding etc nog los zaten (behalve cockpitglas). Ik had zelf ondertussen ook al door dat die wielen aan de binnenkant moesten zitten, dit zit inmiddels goed! Het enige waar ik met deze kit echt problemen mee had was vleugel op de romp. Maar het gedeelte wat minder is daarvan zit onder de schijf, dus daar zie je bijna niks van. De naad tussen het cockpitglas en de romp: klopt dat er een naad zit, maar ik vind dat hij niet eens zo opvalt vergeleken met de panellines. van voren aan de linkerkant zit er zwart bij het cockpit raam, dit is geen kier, dit is verf dat onder de tape was gelopen met het afplakken voor het antiglare (?) paneel. Dit is nu bijgewerkt. Over die decal bovenop, officieel zou ik het ''puntje'' ook nog moeten verven, dit ga ik niet doen omdat ik bang ben dat ik kleurverschil zal gaan krijgen :?

_________________
AfbeeldingAfbeelding
http://www.nhobbysite.jouwweb.nl -- "Don't bother runing, you'll die tired"~ US apache pilots


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 feb, 2013 20:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Ik vind het best een leuk ding worden! Ik heb deze lang geleden ook eens gebouwd toen ik net nieuw was op dit forum en de jouwe ziet er toch wel beter uit. Ik had de eerste uitgave van deze kit, en die van mij is een staartzitter gebleven, ondanks een schroef voorin.
De overgang tussen romp en cockpitdak zou je nog kunnen fixen door het goed strak af te plakken en er tipp-ex oid overheen te smeren en dan vlak te schuren. Tipp-ex is zachter en is dus makkelijker weg te schuren, maar als gewone plamuur moet je het niet gebruiken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 feb, 2013 21:07 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
militairtje schreef:
Hoe bedoel je steven dat de vormen je bekend voorkomen? Zelf laatst een hawkeye gebouwd, of ermee omgegaan in 1:1? Ik weet niet wat het met mijn tape is op het moment, maar mijn tape plakt op het moment niet meer (?). Tape zo van de rol afgehaalt, en het blijft gewoon niet op het plastic/geverfde plastic plakken Rol wat ik nu bijna 2 jaar heb, van KIP, nummer 308. Weet iemand wat er verkeerd gaat?
gr nicky


http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=31707&start=50#.URqSih0bcmY

Heb je de tape steeds op een droge plaats op kamertemperatuur bewaard?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement