Modelbrouwers.nl modelbouw
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/

Special Hobby 1/32, Mitsubishi A5M4 Claude,
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=39077
Pagina 1 van 2

Auteur:  deadgame [ zo 13 jan, 2013 0:58 am ]
Berichttitel:  Special Hobby 1/32, Mitsubishi A5M4 Claude,

Special Hobby, 1/32, Mitsubishi A5M4 “Claude”


Geschiedenis;

In 1934 gaf de Japanse Keizerlijke Marine een specificatie uit voor het ontwerp van een nieuw modern gevechtsvliegtuig dat een maximale snelheid van 350 km/h op 3.000 m moest kunnen behalen en in staat te klimmen tot 5.000 m in 6,5 minuten.Deze specificatie, 9-shi, produceerde ontwerpen van Mitsubishi en Nakajima.

Mitsubishi kreeg de taak om de nieuwe jager te gaan ontwikkelen. Onder leiding van Jiro Hirokoshi ( die later de beroemde Zero ontwierp), werd de Ka-14 ontwikkeld.
Een volledig metalen laagdekker, met een dunne elliptische omgekeerde meeuwvleugel en een vast landingsgestel. Het eerste prototype, aangedreven door een 447 kW (600 pk) Nakajima Kotobuki 5 stermotor, vloog op 4 februari 1935. Het vliegtuig overtrof de eisen van de specificatie, en een maximum snelheid van 450 km/h wordt bereikt. Het tweede prototype was uitgerust met een gewone “rechte” vleugel en na diverse wijzigingen en verschillende prototypes met verschillende modificaties ( o.a. andere motor, dihedral), werd tot de productie bevolen. Het model werd in productie genomen onder de aanduiding “Navy type 96 Carrier fighter model 1” in het kort A5M1.

Nieuwe versies werden ontwikkeld en aan front eenheden geleverd. De modellen verschilden in motor, vorm van romp, cowling en windscherm. De eerste 124 stuks van de A5M2-B werden geleverd met een gesloten canopy, wat niet in de “smaak” viel bij de piloten ondanks de vele voordelen en werd weer bij de latere A5M2-B toestellen vervangen voor een open windscherm.

Afbeelding


Het laatste type, dat tevens het meest geproduceerd werd, was de A5M4 met een totaal van 780 machines. Dit type werd ook geproduceerd als tweezitter lestoestel, met de aanduiding A5M4-K.
De eerste A5M versie werden gebruikt tijdens de “onverklaarde” oorlog tussen China en Japan. De prestaties van de A5M waren een volledige verrassing voor de Chinese piloten omdat deze tot dan toe alleen met dubbeldekkers te maken hebben gehad zoals de Nakjima A2N en A4N.

Afbeelding

Afbeelding


De nieuwe en “up to date” Japanse Claudes waren geduchte tegenstanders. Dankzij de uitmuntende prestaties werden deze zelfs ingezet tijdens het begin van de tweede wereld oorlog in de Stille Oceaan. Ze namen deel bij de aanval op de Filippijnen in december 1941 en zelfs in 1942 opereerden de Claudes nog van Japanse escort vliegdekschepen.
Vleugelspanwijdte; 11 mtr. Lengte; 7,56 mtr Max. snelheid; 426 km/u Plafond; 9830 mtr. Actieradius; 1245 Km

De kit;
De doos ;
Afbeelding

Hierin zaten de grijze sprues van opvallend zacht plastic, een zakje met PE en een zakje met resin onderdelen voor de cockpit en motor( Er zaten ook onderdelen voor de cockpit en motor aan de sprues maar deze waren niet zo mooi gedetailleerd.)

Een deel van de resin onderdelen voor in de cockpit. Het dashboard was veeeeeeel te groot een moest flink aan getrimd worden.
Afbeelding

De PE gordels. Normaal zou ik eerst de stoel verven en met Revell clear deze vastplakken. Nu had ik de gordels vast gemaakt met Tamiya extra thin op de onbeschilderde stoel. Stoel had ik ingesmeerd met extra thin en wanneer het plastic zacht werd heb ik zachtjes de gordels erin gedrukt. Ik moet zeggen dat ze snel vast zaten! En geen geklooi met lijm! (Het stoeltje ziet er in “real-life” beter uit.)
Afbeelding

Motor, hier werd naderhand nog wat aan gepimpt met Evergreen rods, ik zou alleen niet weten wat het is of hoe het heet……..
Afbeelding

Uitlaten een beetje uitgehold met een boortje.
Afbeelding

Aaah, daar is ‘ie….. motor met oppimpsel.
Afbeelding

Hier in te zien in een “real-life” A5M.
Afbeelding


Romp en vleugels bevestigd; heb aan de rechter vleugelwortel een hoop weg moeten schuren. Er zat duidelijk een hoogte verschil in. Naderhand zag ik een bouwverslag op een Engelse site waarin geadviseerd werd om in de vleugel een stuk plastic te plaatsen zodat de vleugel rand omhoog komt waardoor dit beter past……tja, misschien moet ik de volgende keer me beter voorbereiden en eerst info vergaren voordat ik ga bouwen. Vleugeldelen hadden overigens geen “locator tabs” , van die pinnetjes die in de gaatjes van het te plakken deel vallen. Op de linkervleugel zat in het midden ook een bobbel die ik weg heb moeten schuren.
Afbeelding

Afbeelding

Motor ( helemaal geverfd) , landingsgestel en propeller. De laatste had gewoon een klein nokje waaraan je deze vast kon plakken aan de motor. Ik heb de prop doorboord en een koperen buis eraan geplakt zodat de propeller kan draaien. Niet dat ik ermee wil spelen maar meer voor het gevoel dat ik de stand kan veranderen als ik er niet tevreden over zou zijn.
Afbeelding

Omdat ik er geen vertrouwen in had dat het PE-spul daadwerkelijk zou blijven zitten onder de vleugels en aan het landingsgestel, heb ik van Evergreen zelf oogjes gemaakt.
Afbeelding

Afbeelding

Onderkant…. Kan niet zeggen dat alles mooi en netjes paste. Heb flink moeten schuren om de randen van de onderkant van de vleugel mooi aan te laten sluiten aan de romp.
Afbeelding

Windscherm erop geplakt. Het is niet het windscherm die op de bouwtekening stond aan gegeven maar de andere was erg bekrast. Naderhand bleek dat de Special Hobby niet goed zijn werk had gedaan en bleek het windscherm die ik heb gebruikt de juiste te zijn!
Afbeelding

Deze , als ik me niet vergis heten ze actuators, heb ik ook gescratcht van Evergreen omdat de PE delen snel verbogen en omdat ik bang was dat het niet vast zou blijven zitten. En ik moet zeggen ..ze zitten goed vast!
Afbeelding

Afbeelding

In de primer.
Afbeelding

Roundels gesneden uit afplaktape.
Afbeelding

De kit wordt in de kleurtjes als op de boxart gespoten en is het vliegtuig van PO 1/c Matsuo Hagiri, Soryu- air group, zomer 1939. Matsuo Hagiri was bekend om zijn grote snor. Op 4 okt. 1940 is hij samen met 3 andere piloten geland op een vijandelijk ( chinees) vliegveld, waar ze Chinese vliegtuigen hebben “gesloopt” en de commandopost in de hens hebben gezet! Hij overleefde de oorlog met een score van 13 bevestigde overwinningen.
Dhr. Hagiri tijdens zijn bezoekje in China.

Afbeelding


Al enkele kleurtjes erop gedaan. De bedoeling was om met Tamiya verf te spuiten en eerst met wit te beginnen, maar deze deed niet wat ik had gehoopt en kan ik die witte zooi eraf halen. Toen alles weer schoon was ben maar met Revell enamels begonnen, helaas had ik geen “goede” witte verf meer. De verf was klonterig geworden dus ik was toen maar met rood en zwart aan de slag gegaan, en kwam na de spuitsessie erachter dat ik nog een potje Revell airbrush verf mat wit had…….
Afbeelding

Toen alles afplakken. Ik heb voor sommige maten stukken tape gebruikt al referentiepunten toen ik deze eraf trok, trok ik meer eraf dan alleen tape.
Afbeelding

Heb die stukken geschuurd zodat de overgang van die kale plek naar laklaag glad werd en hierna verf over gespoten…. Wit uit het gevonden potje om precies te zijn.
Afbeelding

Afbeelding

De prop; deze heb ik eerst rood gespoten, de rode streepjes afgeplakt en daarna Humbrol Chrome uit de spuitbus erover. Achterkant van de props had ik zwart gemaakt.
Afbeelding

Toen naar de eindstreep…..dacht ik.
Ik heb enkele foto’s bekeken van de A5M. Ik dacht eerst dat ze allemaal bare-metal waren, toen las ik dat ze bare-metal waren met een vernis laag erover tegen corrosie. Daarna las ik weer in de bouwbeschrijving en op internet dat deze vernislaag door UV licht goudgeel werd. Toen bekeek de foto’s weer eens goed en leken sommige Claudes inderdaad blank aluminium te zijn maar andere weer alsof ze wit of licht grijs geverfd waren.
Bare metal ( tenminste deze foto geeft mij dat idee.)
Afbeelding

Wit of grijs;
Afbeelding

Een door de Russen buitgemaakte Claude waar de Hinumarus van verwijderd zijn, waardoor het verschil duidelijk is te zien tussen blank metaal en lak.
Afbeelding

Enfin… ik heb toen besloten om het ding mat aluminium te maken. Heb toen Revell zilver, de kant en klare verf voor de AB uit zo’n glazen potje, gemengd met licht grijs. Alles afgeplakt, heb de hele zooi gespoten en de afplakband eraf gehaald……….
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat wordt weer lekker schuren, afplakken en spuiten! Zal de kachel in de garage maar alvast aan zetten, gezien de tempratuur de komende dagen….

Dat was het, tot de volgende update.

Auteur:  1.JaVA_Platypus [ zo 13 jan, 2013 1:31 am ]
Berichttitel:  Re: Special Hobby 1/32, Mitsubishi A5M4 Claude,

Ik vind Japanse toestellen uitzonderlijk mooi. De Claude is daar een goed voorbeeld van. De mooiste blijf ik de Ki-43 vinden. Dit was echt het ultieme vliegtuig voor de Samurai. De Japanners hebben met dit toestel uitstekend de geest van vliegen weten te vangen. Extreem lichtvoetig en wendbaar. Bekijk ook dit filmpje : https://www.youtube.com/watch?v=-4N3YobtkB8 Vanaf ongeveer 1:40. Zou een P-40 of een F6F Hellcat dat soort capriolen uit kunnen voeren??????

Helaas werkte dat niet goed in de echte oorlog tegen de veel snellere, maar ook veel lompere amerikaanse kisten...

Anyways, vervelend dat dat spuitwerk een beetje de mist in gaat. Voor een goede hechting van de verf doe ik eerst altijd alles ontvetten, daarna primer en daarna komen er bij mij pas de 'echte' kleuren erop.

Auteur:  deadgame [ zo 13 jan, 2013 3:16 am ]
Berichttitel:  Re: Special Hobby 1/32, Mitsubishi A5M4 Claude,

Dat heb ik ook gedaan! Alles ontvet en geprimerd vooral omdat ik de vorige keer ook zo'n pech had....

Auteur:  ETG [ di 15 jan, 2013 18:13 pm ]
Berichttitel:  Re: Special Hobby 1/32, Mitsubishi A5M4 Claude,

Wat zonde....zo mooi gespoten en dan trek je de verf eraf....
Ik vermoed dat het model niet eerst in een bad met warm water en afwasmiddel gelegen heeft...?! Bijna niemand heeft het er ooit over. Daarom vermoed
ik ook dat bijna niemand het plastic wast voordat hij gaat bouwen. En is het model eenmaal klaar, dan dient het vlak voor het spuiten nogmaals goed ontvet
te worden met alcohol en een niet-pluizende doek. Eén schoonmaakbeurt is niet genoeg, alle twee (als je het model uit de verpakking haalt en vlak voor het
spuiten) zijn nodig om de verf optimaal te laten hechten. Je wilt niet weten hoe ongelooflijk vet je vingerafdrukken zijn..... :-(

Het model dient absoluut stof- en vetvrij te zijn om de verf optimaal te laten hechten. Het is nu winter, dus voorkom ook dat de verf ligt te drogen in een
zeer koude kamer. Hou het model warm terwijl de verf droogt. Kou weerhoudt de verf ervan om zich goed te hechten.

Ik zie ook dat je wit over rood spuit. Zelf heb ik daar geen goede ervaringen mee, omdat de meeste merken wit niet echt goed dekken, tenzij je er een dikke
laag op spuit. En juist dat staat nu weer niet goed op een model. Spuit een mooie strakke, witte ondergrond. Het wit blijft dan wit en het rood wordt dan mooi
helder rood, zoals het bedoeld is. Wit over rood kan licht roze worden, als het niet dik genoeg gespoten wordt. Heel soms is licht over donker de enige of beste
oplossing, maar spuit liever donker over licht.

__________
Erik.

Auteur:  heico1980 [ di 15 jan, 2013 20:44 pm ]
Berichttitel:  Re: Special Hobby 1/32, Mitsubishi A5M4 Claude,

Misschien is het een idee om tussendoor een blanke laag aan te brengen, die goed te laten drogen. Dat kan al heel wat moeite besparen.

Auteur:  ETG [ di 15 jan, 2013 21:25 pm ]
Berichttitel:  Re: Special Hobby 1/32, Mitsubishi A5M4 Claude,

"Misschien is het een idee om tussendoor een blanke laag aan te brengen, die goed te laten drogen. "

Nog steeds geen goed idee. Zolang die eerste laag niet hecht kan je wel 100 lagen spuiten, maar zodra je plakband gaat verwijderen trek je nog steeds al die
lagen mee. Die zwakste schakel in de ketting is er dan namelijk nog steeds. En een extra laklaag maakt de verflaag alleen maar dikker. Ik heb zelf zoiets nog
nooit gedaan. Ik beloof je dat een extra laag er niet voor zorgt dat die eerste laag op het plastic beter gaat hechten. Oplossing: zorg dat die eerste laag dus
wél goed hecht ! En dat doe je door het model superschoon te houden. Tevens dient de verf goed geroerd te worden moet de verf drogen bij ten minste een
aangename kamertemperatuur, 20 o C of iets hoger.

_________
Erik.

Auteur:  heico1980 [ di 15 jan, 2013 21:30 pm ]
Berichttitel:  Re: Special Hobby 1/32, Mitsubishi A5M4 Claude,

Een beetje blanke laag is vaak sterker dan een gewone verflaag. Het is het proberen waard, zeker met alu kleurige verf die veel makkelijker los laat dan gewone. Het dikker worden van de verflaag is met een AB bijna te verwaarlozen overigens.....

Auteur:  ETG [ di 15 jan, 2013 23:03 pm ]
Berichttitel:  Re: Special Hobby 1/32, Mitsubishi A5M4 Claude,

Eén van ons snapt iets niet.......
Zolang het plastic vuil en vettig is kan je erop spuiten wat je wilt. De kans blijft dan groot dat je de verf meetrekt met de tape. Wat ik wil benadrukken is het feit dat een schoon model uiterst
belangrijk is, voordat je gaat spuiten ! Nadien sterke lakken aanbrengen heeft geen invloed op de hechting tussen het plastic en de eerste laag. Als een modelbouwer klaagt over stukken
verf die meegetrokken worden, is de oorzaak in de meeste gevallen een niet of niet goed genoeg gereinigd model.

__________
Erik.

Auteur:  deadgame [ di 15 jan, 2013 23:16 pm ]
Berichttitel:  Re: Special Hobby 1/32, Mitsubishi A5M4 Claude,

@ Erik; wat betreft de eerste laag heb je gelijk, als deze niet hecht dan plakt echt helemaal niets wat erna gespoten word.
Maar wat Heico schrijft klopt ook glimmende blanke lak is steviger.....
Maar wat ik mij afvraag is dat ik vante voren, buiten de laatste twee bouwsels , nooit last had van lappen lak die ik van mijn kitjes aftrok! En in mijn jeugd, eind jaren tachtig van de vorige eeuw, ontvette ik nooit, gebruikte geen primer en alles bleef plakken ondanks de afplakband ( die niet eerst low-tack werd gemaakt) zonder lappen verf eraf te trekken!
En nu verder met de bouw..........


Om te beginnen; op de laatste foto in mijn eerste post is te zien dat de middelste panel van de vleugel lichter lijkt dan de andere panels. Dit is niet het geval!
Doordat ik de randen eerst afgeplakt heb van de panels, en deze met een iets donkerdere kleur heb gespoten lijkt het alsof de panel zelf ook donkerder is. ( Heeft allemaal te maken met hoe wij dingen zien, heb ooit eens in een post op Plakkers.inc iets geschreven over een coca-cola sticker op een auto en hoe we , op een "psychologishe manier", kijken naar dingen, dit heeft er ook iets mee te maken.)
Hieronder is dezelfde foto waarop de panel-line is afgedekt met een stuk zwart papier.
Waardoor duidelijk te zien is dat er geen kleur verschil is tussen de panels!

Afbeelding


En nu verder met de bouw......
Heb alles afgeplakt en opnieuw gespoten, was een hele k@t-klus en ondanks dat ik de tape eerst op een hele stoffige ondergrond had gedaan en net zo goed plakte als een velletje tekenpapier, trok deze toch nog stukjes lak weg! Ga deze ook niet herstellen, zal hier chippies maken aangezien het toestel voorzien werd van een doorzichtige lak tegen corrosie......

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

exhaust stains, ben ik niet tevreden over, deze oogt ( zeker op de foto) veel te donker en lijkt hoofdzakelijk zwart. Terwijl de kleuren overlopen van mat zwart naar antraciet grijs en eindigen in lichtgrijs. Zal deze bijwerken wanneer ik weer ga spuiten.

Afbeelding



Tot de volgend keer!

DG

Auteur:  tsjopper bob [ wo 16 jan, 2013 13:53 pm ]
Berichttitel:  Re: Special Hobby 1/32, Mitsubishi A5M4 Claude,

Ondanks alle tegenslagen, je hebt het knap opgelost. Qua kleurstelling mag ik deze wel, ik hou wel van felle kleuren.

Ik weet dat het motordeel (met prop) er nog voor moet. Gelukkig maar, want zonder ziet het er niet uit :mrgreen:

René

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/