Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:03 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 14 dec, 2012 23:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Dit gaat een project worden waar ik echt heel veel zin heb, de B-25 is toch wel 1 van mijn favoriete vliegtuigen! In mijn jeugd een tweetal modelletjes van gemaakt waarvan er zelfs nog 1 van in leven is(wel van het ML-KNIL):
Afbeelding
Toen was ik er blij mee 8)

De versie die ik ga maken zal er uiteraard een zijn van de MLD, even een zelfstandige ctrl-c/ctrl-v intro:

320 (dutch) squadron

Dit squadron was het eerste Nederlandse squadron in Britse dienst. Het was in juni 1940 samengesteld uit de naar Groot-Brittannië uitgeweken militairen van de Marine Luchtvaartdienst inclusief hun acht Fokker T.VIII /W watervliegtuigen, die dan ook gelijk het eerste materieel werden van dit squadron. De eenheid was gestationeerd te Pembroke Dock en hield zich van daaruit vooral bezig met kustpatrouilles.
Dit squadron werd in eerste instantie aangevuld met uitgeweken personeel van de Luchtvaartafdeling (LVA). Operationeel was het ondergebracht bij Coastal Command.
Na verplaatsing naar Leuchars onder de hoede van No 18 Group Coastal Command en werd de eenheid via de Avro Anson Mk I omgeschoold tot de Lockheed Hudson Mk.1, waarvan het er 16 had ontvangen.
Op 18 januari 1941 werd het samengevoegd met het op Avro Ansons vliegende 321 Squadron tot een vergroot 320 Squadron op de basis Carew Chariton. In februari 1941 werden nog eens twee Hudson MK II toestellen ontvangen, tussen juli en december gevolgd door 16 Hudson Mk IIIen. In oktober van dat jaar werd de laatste Anson afgedankt en was de eenheid geheel op de Hudson overgestapt. De belangrijkste taak werd het vliegen van patrouilles boven het Kanaal van Bristol en boven de Ierse Zee.
De eenheid werd in die tijd echter ook ingezet voor offensieve missies boven de Noorse kust.
In april 1942 ging de eenheid over naar No 16 Group Coastal Command. Vanaf 1942 werden nog eens 4 Hudson Mk V toestellenen 23 Mk VIen geleverd.

De Mitchell Mk.II bij 320
In maart 1943 werd de eenheid overgeheveld van Coastal Command naar Bomber Command en stapte men over op de North American B-25 Mitchell Mk II. Tijdens de activiteiten voor Coastal Command werden 37 vijandelijke schepen tot zinken gebracht.
Net als de Spitfires van 322 Sq werd No. 320 Squadron ingedeeld bij de 2nd Allied Tactical Air Force. De Mitchell's waren afkomstig uit een bestelling die de Nederlandse regering in ballingschap had gedaan voor Nederlands-Indië. De 162 bestelde toestellen konden echter niet meer op tijd worden geleverd. Van deze bestelling werden er 67 ter beschikking gesteld aan de RAF voor gebruik bij No 320 Squadron. Hiervan werden er 58 gebruikt gedurende de verdere jaren. In totaal heeft het squadron een kleine honderd Mitchell's gebruikt inclusief de in 1945 geleverde Mitchells MK III.
De eenheid vloog vele offensieve vluchten, waarbij zelfs het eigen land moest worden gebombardeerd. Daarnaast vloog de eenheid veel vluchten naar bezet Frankrijk ter voorbereiding op de invasie in Normandië. Op 18 oktober 1944 werd de eerste basis op het vasteland betrokken en wel Melsbroek in België.
Nadat de geallieerde troepen vaste grond hadden op Duitse bodem werd de eenheid verplaatst naar het in Duitsland gelegen Achmer.
Gedurende de oorlogsjaren droeg het 320 Squadron het kenmerk TD- in het begin van de oorlog (op de Hudson en de Anson) gevolgd door later het kenmerk NO- (op de Mitchell).
Bron: Go2War2.nl

Het model

Ik ga de kit van Italeri gebruiken, dit is een heruitgave van Accurate Miniatures kit welke een prima kit is als ik de recensies begrijp. Wel de aandacht er bij blijven houden maar ik heb er het volste vertrouwen in. Enige echte minpunt waar ik van weet is dat de openingen van de cowlings iets te klein zijn. Maar ik doe het er mee.

Er zitten standaard geen 320 squadron decals bij maar wel van 180 squadron, dit is ook een 2nd TAF squadron. Dat is dan wel weer toevallig. Die ga ik uiteraard niet maken want het moet wel een MLD'er worden! Ik heb een setje decals van EagleCals erbij genomen op aanwijzing van onze geëerde groepsbouwverantwoordelijke. Nu zitten er wel wat foutjes in als ik deze site begrijp.
Mijn keuze gaat uit naar de FR207 "Flak Joy" Of naar FR198 C-for Croc. Deze kunnen allebei met invasiestrepen gevlogen hebben, iets wat ik perse wil omdat het zo stoer staat. Ik heb een lichte voorkeur naar de FR207 omdat deze gegarandeerd met invasie strepen heeft gevlogen én vanwege het feit dat dit de Mitchell was met de meeste bomb sorties van 320.

De doos en sprues

Dit ziet er allemaal lekker uit, ik verheug me op de bouw!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Overigens zou ik deze wel willen maken met een ramvol bommenruim, alleen zitten er alleen US bommen bij. En ik ga er vanuit dat 320 gewoon Engelse bommen afwierp. Als ik foto's kijk van 320 Mitchells dan zie ik ook andere type bommen dan degene die erbij zitten.


Tot 1(of 2, of 3...of 5) januari.. :wink:


Erik


Laatst bijgewerkt door Knetterik op zo 16 dec, 2012 22:35 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 dec, 2012 23:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
De B-25 is een ontzettend brute bak!
Heel veel plezier met het in elkaar bakken ervan komend jaar!

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 dec, 2012 0:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 07 mei, 2012 23:49 pm
Berichten: 835
Woonplaats: Noordwijkerhout
staat ook nog op mijn verlanglijstje

Thomas

_________________
duct-tape is like the force; it has a light side and a dark side and it holds the two universes together


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 dec, 2012 13:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Mooie kist en kit. Uit de bouwverslagen die circuleren lijkt het dat de passing van de neus wel wat aandacht nodig heeft, maar ik denk dat jij daar wel een oplossing voor vind.
Voor de bewapening heb ik even door "De operaties van 320 sqd"gebladerd en ik zie inderdaad alleen maar foto's van Engelse bommen. Dat wordt speuren naar een aftermarket setje, en dat is volgens mij niet zo eenvoudig.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 dec, 2012 19:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Haaaaaa, de B-25 is ook één van mijn allerfavorietische toestellen! :brouw:

Lees ook: "het vergeten squadron" van (Jhr.?) René Wittert van Hoogland.

En ook een favo van mij in Il-2 1946.

Ik heb er twee gebouwd. Alletwee dezelfde 1/48 AM/Italeri kit. Als je heeeeeeeeeeeel erg voorzichtig bent en met veel geduld zal het neus compartiment met minimale kieren op zijn plaats gelijmd kunnen worden. Maar plamuur blijft nodig. Ik heb geloof ik zelfs stripjes plastic aan de binnenkant geplakt zodat de neus kuip in de juiste breedte zou blijven staan. De neus beglazing is geloof ik vrij goed van passing. Let ook op de geschutskoepel bovenop. Ik heb er destijds van tin van een theelichtje een ring gemaakt om hem te ondersteunen.

p.s. Heeft Dutchdecal of Flevodecals ook niet een setje voor 320sq Mitchells?

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 dec, 2012 14:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Shake schreef:
Uit de bouwverslagen die circuleren lijkt het dat de passing van de neus wel wat aandacht nodig heeft.


1.JaVA_Platypus schreef:
Als je heeeeeeeeeeeel erg voorzichtig bent en met veel geduld zal het neus compartiment met minimale kieren op zijn plaats gelijmd kunnen worden. Maar plamuur blijft nodig. Ik heb geloof ik zelfs stripjes plastic aan de binnenkant geplakt zodat de neus kuip in de juiste breedte zou blijven staan. De neus beglazing is geloof ik vrij goed van passing. Let ook op de geschutskoepel bovenop. Ik heb er destijds van tin van een theelichtje een ring gemaakt om hem te ondersteunen.


Ik heb ondertussen ook gelezen dat het oppassen geblazen is met de neus. Ik ga er goed op letten, er zal vast wel een mouw aan te passen zijn..

1.JaVA_Platypus schreef:
p.s. Heeft Dutchdecal of Flevodecals ook niet een setje voor 320sq Mitchells?


Volgens mij is DutchDecal uitverkocht en Flevodecals is alleen na-oorlogse MLD.


erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 dec, 2012 21:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 15 nov, 2012 10:34 am
Berichten: 248
Nice! Ik heb mezelf op laten schrijven met een revel/italeri b-25 B/C
Heb alleen nog geen idee waar ik de juiste decals kan krijgen :( bij flevo waren de MLD decals uitverkocht zag ik.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 dec, 2012 11:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Gewoon nog even zoeken, je hebt nog wat tijd. Als het echt helemaal niet lukt zal ik eens door mijn decal voorraad snuffelen.

Laten we trouwens proberen de topics schoon te houden en deze discussie in het "project gerelateerde" topic voeren.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 jan, 2013 19:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Niet echt een update maar wilde toch even laten zien dat ik er nog wat extra's bij heb genomen.

Brits bommen setje gevonden:
Afbeelding

Setje wieltjes:
Afbeelding

En een setje Pavla stoelen en .50 lopen van Quickboost:
Afbeelding
Stoelen zijn nogal overbelicht maar kreeg de stoelen er echt niet fatsoenlijk op, met en zonder flits blijven. Mijn oude Olympus cameraatje waarmee ik normaal altijd de foto's mee maakte werkt niet meer van de 1 op de andere dag.. Gebruik nu een verre van ideale onderwatercamera met een macro scherpte van 10cm.. dat is geen doen natuurlijk. Maarrr morgen komt mijn nieuwe camera binnen gelukkig :D

Nu nog eens beginnen met de B25!


Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 jan, 2013 22:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Mooie toevoegingen, Erik. Een stukkie terug zag ik nogal wat glaswerk voorbij komen. Heb je bij deze kit meerdere opties voor de cockpitkappen?

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement