Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:33 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 119 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 18 apr, 2013 22:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 jul, 2005 15:40 pm
Berichten: 2860
Woonplaats: Zoetermeer
Ik heb begrepen dat decalmakers nog weleens van voorgeschreven originele maten uitgaan voor dit soort universele sets. Soms zijn de kits waarvoor je de decals gebruikt nog niet eens uitgevonden wanneer deze decals ontworpen zijn. Of ze zijn voor een compleet andere kit die mogelijk iets afwijkt qua maatvoering. Het kan dus net zo makkelijk aan de kits liggen. Dat gezegd hebbende, ook bij decals die specifiek voor één kit ontworpen zijn (Kinetic Tracker bijvoorbeeld) zie je vervelende en onbegrijpelijke afwijkingen. In de haast om de eerste te zijn worden er blijkbaar geen praktijkproeven gedaan en voor 15 euro mag je inderdaad wat accuratesse verwachten. Veelgehoorde kreet is dan natuurlijk dat je blij mag zijn dat de kits/decals er uberhaupt zijn, maar dat is slechts de halve waarheid in mijn ogen. Het is wel vervelend dat je nu zo uitkomt met die LE-slot en die aileron. Ik betwijfel of een apart velletje van dezelfde maker uitkomst gaat bieden. Ik neem -ongezien- aan dat die dezelfde (standaard) maat heeft.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 apr, 2013 23:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Mijn ervaring met (zelf getekende) decals is dat ze pas goed passen na een paar keer trial-and-error met proof printjes. De decals voor mijn FK.26, die door een ander getekend zijn, zijn ook drie keer heen en weer geweest, hoewel ik dacht dat ik de maten in eerste instantie goed opgemeten had. Eigenlijk kan je alleen maar goede decals maken, als je het model bij de hand hebt.


Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 apr, 2013 12:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Allereerst mijn hartelijke dank en waardering voor het aanbod van vervangende decals! Ik heb echter besloten de cijfers uit de set maar te gebruiken, ik wil tenslotte ook nog een TBM-3E maken en dan loop ik weer tegen hetzelfde probleem aan. Bovendien zitten de decals aardig goed vast en heb ik het setje met heel veel moeite uit Canada laten komen en dan zullen ze verdorie gebruikt worden ook!
ErikZTM schreef:
Ik betwijfel of een apart velletje van dezelfde maker uitkomst gaat bieden. Ik neem -ongezien- aan dat die dezelfde (standaard) maat heeft.
Het grappige is dat de decals uit de oeroude DD 72004 wel de goede maat hebben, de nieuwe zijn 16mm hoog, de oude 14mm. Zo zie je maar dat oud niet altijd meteen slecht betekend (een goed argument als je mijn leeftijd bekijkt :lol: ). Iets soortgelijks had ik met de T-VIIIw, daarvan klopten de maten van de driehoeken uit de kit niet, maar bij de gebruiksaanwijzing van de echt antieke IPMS decals had men wel de juiste maat opgegeven.

Ik ga maar weer eens verder met decallen.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 apr, 2013 14:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 jul, 2005 15:40 pm
Berichten: 2860
Woonplaats: Zoetermeer
Citaat:
Het grappige is dat de decals uit de oeroude DD 72004 wel de goede maat hebben


Dat is wel heel erg onlogisch dan. Als je de echte maat terugrekent naar de schaal dan kom je op 1 afmeting uit. Dat zal dan naar verwachting hetzij 14, hetzij 16 mm zijn. Dat zou in dit geval kunnen betekenen dat een van beide sets op een werkelijke kit is gericht.
In de 72004-tijd had je wellicht hoogstens een Airfix Avenger. De afstand tussen LE slot en aileron binnenzijde vleugel van dat kitje is 15,5 mm, dus dan zou die 14 mm heel aardig passen. Mogelijk hoort de hoogte dan volgens de echte schaalmaat 16 mm te zijn. Anders kan ik het verschil in beide sets ook niet verklaren. Gek genoeg betekent dat dan wel dat er werkelijk gepast is om te zien of de cijfers op het Airfix kitje pasten, en dat komt me eerlijk gezegd als een nieuwtje over :wink:
Het alternatief is dat de 14 mm maat echt klopt, en dan kun je je afvragen voor welke derde kit die 16 mm decals dan bedoeld zijn. Maar dat mag iemand anders doen want ik geloof het wel. Het is toch altijd een kwestie van een x-model met x-decals en of dat past ontdek je meestal op het moment dat je ermee bezig bent. Een decal dat iets te klein is is toch te prefereren boven eentje die iets te groot is lijkt me.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 apr, 2013 22:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
ErikZTM schreef:
In de 72004-tijd had je wellicht hoogstens een Airfix Avenger.
en een Academy/Minicraft (TBF-1) waarop in 'die tijd' ik wat plakkerts van dezelfde set heb gezet.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 apr, 2013 23:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 jul, 2005 15:40 pm
Berichten: 2860
Woonplaats: Zoetermeer
Ik heb dit Airfix doosje hier liggen:

Afbeelding

We praten hier over 1965... volgens mij kwam de Academy Minicraft kit ergens in de early 80's uit.
Ik heb dan weer geen idee wanneer setje 72004 uitkwam. Als ik naar mijn exemplaar kijk zou ik zeggen dat Wilhelmina haar goedkeuring er nog aan gegeven moet kunnen hebben, maar het zal inderdaad wel na 1980 zijn geweest. In elk geval passen de cijfers een stuk mooier.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 apr, 2013 21:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Ondanks mijn onvrede met de decals gewoon verder gegaan en nu zitten ze er allemaal op. Nu nog een laagje satijn, wat klein schilderwerk en een washje en dan komt het einde rap in zicht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 apr, 2013 22:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 jul, 2005 15:40 pm
Berichten: 2860
Woonplaats: Zoetermeer
Mooi!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 apr, 2013 0:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
ErikZTM schreef:
Mooi!

Mooi gesproken en helemaal mee eens.

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 apr, 2013 19:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Het steekt zo lekker tegen elkaar af allemaal. Helemaal dat 'sky', de decals en dan alles nog in het hoogglans. Dat dat nog doorgaat voor camouflage 8)

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 119 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bert Takken, tallboy en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement