Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:45 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 119 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 09 dec, 2012 18:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
De Avenger bij de MLD

Door de toenemende onderzeeboot dreiging van het Warschaupact verschoof de taak van de koninklijke marine in NAVO verband steeds meer naar onderzeebootbestrijding (ook wel anti submarine warfare, ASW). Omdat de Fairey Firefly, waar men toe mee vloog, maar een beperkte ASW capaciteit had, verkreeg de MLD via het mutual defence assistance program (MDAP), Avengers van de US navy. Deze toestellen werden bij de US navy vervangen door de Grumman Tracker en de tweedelijns Avengers werden in bruikleen aan NAVO bondgenoten geleverd. In totaal ontving de marine 24 TBM-3W2 en 34 TBM-3S2 Avengers. Later werd dit aantal nog aangevuld met 20 TBM-3E's, de "oer" Avenger voorzien van de geschutskoepel op de rug.

Voor de ASW taak opereerden de Avengers in tweetallen, de TBM-3W2 "hunter" voor radardetectie op lange afstand, te herkennen aan de grote radarbult, en de TBM-3S "killer" uitgerust met een korte afstandsradar, zoeklicht en bewapening. De toestellen waren bestemd als boordvliegtuig voor Hr.Ms.Karel Doorman, in die dagen het vlaggenschip van de Koninklijke marine. Uiteindelijk zijn de Avengers maar vrij kort aan boord geplaatst geweest omdat de Karel Doorman van 1955 tot 1958 op de werf lag vanwege een grote verbouwing. Er werd onder andere een hoekdek aangebracht waardoor bij een mislukte landing kon worden doorgestart in plaats van in de barrier te belanden. Aangezien de Avengers van 1954 tot 1960 in dienst waren hebben ze maar 3 jaar operationeel van de Karel Doorman gevlogen. Tijdens de verbouwing van de Karel Doorman werd door plaatsing a/b van Engelse vliegkampschepen de vliegvaardigheid van de bemanning onderhouden.

Bij de TBM-3W2 was in de grote bult een krachtige APS 20 radar geinstalleerd, deze radar werd later ook in de Neptune gebruikt. Deze radar was oorspronkelijk ontworpen als early warning radar om Japanse kamikazes vroegtijdig op te sporen, eigenlijk de voorloper van de huidige AWACS. Het was daarom niet echt een ASW radar, hoewel dit in diverse publicaties wel zo werd voorgespiegeld. Door het grote vermogen van deze radar werd hij echter wel gemakkelijk door de ECM apparatuur van een snuiverende onderzeeboot opgepikt die daardoor gedwongen werd te duiken. Dit "onder drukken" van een diesel/elektrische boot leidde ertoe dat uiteindelijk de batterijen leeg raakten.

Technische gegevens TBM-3W2:

Motor: Wright Cyclone R2600 van 1900 pk.
Spanwijdte: 16,52 m.
Lengte: 12,48 m.
Hoogte: 6,52 m.
Max. snelheid: 416 km/h.
Kruissnelheid: 242 km/h.
Leeggewicht: 4853 kg.
Max. gewicht: 7602 kg.

Het model

Voor deze bouw gebruik ik de bekende Hasegawa Avenger en de conversie kit van High Planes. De Hasegawa kit is een tijd erg lastig te verkrijgen geweest, dus ik was zo blij als een kind toen ik deze doos vond (momenteel heeft Hasegawa een combo doos uitgebracht met een TBM-3 en een TBM-1).

Afbeelding

Het bleek echter wel de verkeerde versie te zijn. De MLD vloog met de TBM-3, het model is een TBM-1. De verschillen zijn te vinden in de koelflaps van de motor en de motorvoorrand. De motorvoorrand van de "1" heeft 1 inlaat, de voorrand van de "3" heeft 2 inlaten. De koelflaps waren geen probleem omdat in de High Planes conversie een complete romp zit met de juiste flaps. De motorvoorrand was een ander verhaal. Gelukkig had ik geïnvesteerd in het (dure) Hasegawa model van de TBM-3S, en hier zit de juiste motorvoorrand in. Deze heb ik gekopieerd in siliconen rubber en met resin heb ik een afdruk gemaakt. Dit alles heb ik ruim voor de aanvang van de groepsbouw gedaan omdat ik zeker wilde zijn dat ik de TBM-1 doos kon gebruiken voor de conversie.

TBM-1
Afbeelding

TBM-3
Afbeelding

TBM-1
Afbeelding

TBM-3
Afbeelding

Afgietsel
Afbeelding

Het resultaat is goed genoeg om te gebruiken
Afbeelding

De conversie set bestaat uit één sprue met redelijk wat flash en stevige aanspuitpunten, daar zit nog wel wat werk in!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog even een snelle dryfit, dat gaat er al op lijken.

Afbeelding

Voor de decals gebruik ik Dutch Decal set 7072......

Afbeelding

......en het bijbehorende boekwerkje.

Afbeelding

Uiteindelijk zou mijn model op de onderstaande foto moeten gaan lijken, de 056.
Voor het gebruik van deze foto heb ik speciaal toestemming gevraagd, omdat ik deze registratie ga bouwen en de foto zo mooi de Avenger aan boord van de KD uitbeeld. Aan iedereen het dringende verzoek de foto niet te verspreiden!

Afbeelding
Credit & copyright C.W. Oostveen

Nu maar wachten tot 1 januari (waarschijnlijk 2 januari, ik heb ook nog een sociaal leven buiten modelbrouwers :mrgreen: ) en dan kunnen we van start.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 dec, 2012 20:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Nou, het zal wel goed komen met deze kit. De conversie set ziet er lastig uit. Het is een heel erg karakteristiek toestel, succes ermee!

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 dec, 2012 21:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Leuk onderwerp. Veel werk... Zou de Mach2 kit van de TBM-3W niet beter/ makkelijker geweest zijn ipv een conversie? (Die ligt hier ergens op de stapel te wachten... :wink: )

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 dec, 2012 21:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Een heel gaaf onderwerp is dit! Lijkt mij wel een aardige klus.. Ook ik heb nog het idee gehad om een MLD Avenger te gaan maken voor deze GB alleen degene die ik heb ik 1/48 is ook een TBM1 dus dat idee liet ik maar snel varen...

Succes Sjaak met deze mooie conversie van een stoere bak!



erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 dec, 2012 21:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Bedankt voor de aanmoedigingen. De conversie zie ik met vertrouwen tegemoet, op het www is men het er over eens dat de High Planes zo ongeveer de beste is. Ik heb nog even gegoogled op de Mach2 kit, maar daar kan ik niet veel over vinden, hier een inbox view waar ik toch een beetje van terugschrik, en hier een bouwverslag waar de auteur vermeld dat hij zo'n beetje alleen de romp heeft gebruikt. Ik denk dat ik de goede keuze heb gemaakt met High Planes kit :mrgreen: .

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 jan, 2013 22:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Ondertussen zelf ook een klein begin gemaakt.
Allereerst maar eens uitgezocht wat niet nodig is van de Hasegawa kit, en dat is best veel.

Afbeelding

Daarna de raamstijl uit het rechter cockpit raam gepolijst. De raamstijl hoort alleen in de linkerruit ivm de nooduitgang. Vreemd genoeg heeft Airfix dezelfde fout gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Toen eens gekeken naar de raampjes in de romp, natuurlijk zijn de raampjes bij de MLD versie weer afwijkend van het model.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de verkeerde gaten aan de binnenkant afgedekt met een stukje plasticcard en vervolgens gevuld met Milliput. Nu laten uitharden en schuren.

Afbeelding

Afbeelding

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 jan, 2013 19:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Goed bezig zo, dit project gaat je wel een hoop schuurwerk kosten als ik die romphelften zo zie. Hoe is het gesteld met de details op de romp? Het oogt zo soft.

erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 jan, 2013 21:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
De lijntjes zijn fijn, nogal ondiep en het detail is niet erg scherp. Voor de romphelften tegen elkaar gaan zal ik de panellines nog een beetje moeten uitdiepen.

Wat geschuurd en geboord en geconstateerd dat het plastic van de romp een stuk dikker is dan dat van Hasegawa. Dat levert wat problemen op met de passing van de delen uit de Hasegawa kit zoals de motor.

Glad geschuurd en een raampje gemaakt.
Afbeelding

Wat plastic weggefreesd.
Afbeelding

En ook nog gemerkt dat de motor wat te ver naar achteren lag, dus met wat plasticcard aan de slag.
Afbeelding

En dan moet het zo ongeveer kloppen.
Afbeelding

Afbeelding

Dat was het dan weer voor vandaag.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 jan, 2013 22:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Ik vroeg me echt af waar je aan begonnen was. Maar nu ik die eerste stappen zo zie, gaat het nu al voor mijn gevoel helemaal goed komen.

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 jan, 2013 11:03 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Sjaak, gooi je er geen ander motortje in? Quickboost bijvoorbeeld? Je ziet er toch meer van dan je denkt.

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 119 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement