De Avenger bij de MLDDoor de toenemende onderzeeboot dreiging van het Warschaupact verschoof de taak van de koninklijke marine in NAVO verband steeds meer naar onderzeebootbestrijding (ook wel anti submarine warfare, ASW). Omdat de Fairey Firefly, waar men toe mee vloog, maar een beperkte ASW capaciteit had, verkreeg de MLD via het mutual defence assistance program (MDAP), Avengers van de US navy. Deze toestellen werden bij de US navy vervangen door de Grumman Tracker en de tweedelijns Avengers werden in bruikleen aan NAVO bondgenoten geleverd. In totaal ontving de marine 24 TBM-3W2 en 34 TBM-3S2 Avengers. Later werd dit aantal nog aangevuld met 20 TBM-3E's, de "oer" Avenger voorzien van de geschutskoepel op de rug.
Voor de ASW taak opereerden de Avengers in tweetallen, de TBM-3W2 "hunter" voor radardetectie op lange afstand, te herkennen aan de grote radarbult, en de TBM-3S "killer" uitgerust met een korte afstandsradar, zoeklicht en bewapening. De toestellen waren bestemd als boordvliegtuig voor Hr.Ms.Karel Doorman, in die dagen het vlaggenschip van de Koninklijke marine. Uiteindelijk zijn de Avengers maar vrij kort aan boord geplaatst geweest omdat de Karel Doorman van 1955 tot 1958 op de werf lag vanwege een grote verbouwing. Er werd onder andere een hoekdek aangebracht waardoor bij een mislukte landing kon worden doorgestart in plaats van in de barrier te belanden. Aangezien de Avengers van 1954 tot 1960 in dienst waren hebben ze maar 3 jaar operationeel van de Karel Doorman gevlogen. Tijdens de verbouwing van de Karel Doorman werd door plaatsing a/b van Engelse vliegkampschepen de vliegvaardigheid van de bemanning onderhouden.
Bij de TBM-3W2 was in de grote bult een krachtige APS 20 radar geinstalleerd, deze radar werd later ook in de Neptune gebruikt. Deze radar was oorspronkelijk ontworpen als early warning radar om Japanse kamikazes vroegtijdig op te sporen, eigenlijk de voorloper van de huidige AWACS. Het was daarom niet echt een ASW radar, hoewel dit in diverse publicaties wel zo werd voorgespiegeld. Door het grote vermogen van deze radar werd hij echter wel gemakkelijk door de ECM apparatuur van een snuiverende onderzeeboot opgepikt die daardoor gedwongen werd te duiken. Dit "onder drukken" van een diesel/elektrische boot leidde ertoe dat uiteindelijk de batterijen leeg raakten.
Technische gegevens TBM-3W2:
Motor: Wright Cyclone R2600 van 1900 pk.
Spanwijdte: 16,52 m.
Lengte: 12,48 m.
Hoogte: 6,52 m.
Max. snelheid: 416 km/h.
Kruissnelheid: 242 km/h.
Leeggewicht: 4853 kg.
Max. gewicht: 7602 kg.
Het modelVoor deze bouw gebruik ik de bekende Hasegawa Avenger en de conversie kit van High Planes. De Hasegawa kit is een tijd erg lastig te verkrijgen geweest, dus ik was zo blij als een kind toen ik deze doos vond (momenteel heeft Hasegawa een combo doos uitgebracht met een TBM-3 en een TBM-1).
Het bleek echter wel de verkeerde versie te zijn. De MLD vloog met de TBM-3, het model is een TBM-1. De verschillen zijn te vinden in de koelflaps van de motor en de motorvoorrand. De motorvoorrand van de "1" heeft 1 inlaat, de voorrand van de "3" heeft 2 inlaten. De koelflaps waren geen probleem omdat in de High Planes conversie een complete romp zit met de juiste flaps. De motorvoorrand was een ander verhaal. Gelukkig had ik geïnvesteerd in het (dure) Hasegawa model van de TBM-3S, en hier zit de juiste motorvoorrand in. Deze heb ik gekopieerd in siliconen rubber en met resin heb ik een afdruk gemaakt. Dit alles heb ik ruim voor de aanvang van de groepsbouw gedaan omdat ik zeker wilde zijn dat ik de TBM-1 doos kon gebruiken voor de conversie.
TBM-1
TBM-3
TBM-1
TBM-3
Afgietsel
Het resultaat is goed genoeg om te gebruiken
De conversie set bestaat uit één sprue met redelijk wat flash en stevige aanspuitpunten, daar zit nog wel wat werk in!
En nog even een snelle dryfit, dat gaat er al op lijken.
Voor de decals gebruik ik Dutch Decal set 7072......
......en het bijbehorende boekwerkje.
Uiteindelijk zou mijn model op de onderstaande foto moeten gaan lijken, de 056.
Voor het gebruik van deze foto heb ik speciaal toestemming gevraagd, omdat ik deze registratie ga bouwen en de foto zo mooi de Avenger aan boord van de KD uitbeeld.
Aan iedereen het dringende verzoek de foto niet te verspreiden!Credit & copyright C.W. Oostveen
Nu maar wachten tot 1 januari (waarschijnlijk 2 januari, ik heb ook nog een sociaal leven buiten modelbrouwers
) en dan kunnen we van start.
Gr. Sjaak