Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:51 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 100 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 20 dec, 2012 2:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Het eerste wat mij als voormalig meubelmaker opvalt is het stuk waarvan de draad haaks loopt. Voor de rest is het een keurige prop.
Dit moet je denk ik niet gaan polijsten omdat het geperste vezels zijn.

Qua lak: Ik zou een ijzerdraadje door de as steken zodat je de prop tussen je handen kan ronddraaien. Dan zou ik het de prop in goed geroerde transparante houtlak steken, even laten afdruipen en dan het ding een paar keer goed heen en weer laten draaien tot er niks meer vanaf spettert. Dat laatste zou ik ergens doen waar de spetters geen kwaad kunnen, in een oude emmer bijvoorbeeld.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 dec, 2012 13:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
het stuk waarvan de draad haaks loopt

Ik neem aan dat je het rechter propellerblad bedoelt? Je ziet de (dwarse) draad van het triplex laagje daar omdat het laagje te dun is geworden, en de laag er onder er door schijnt. Ik zal kijken of ik het effect kan verminderen door wat meer er af te schuren. De schroef is nog dik genoeg om dat te doen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 dec, 2012 15:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Ja inderdaad, dat stukje.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 dec, 2012 17:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Verder gegaan met het romp frame. De motordragers voorzien van een half frame om het aan de vertikale stijl in het rompframe vast te maken.

Afbeelding

Daarna vastgesoldeerd in het rompframe. Het spul werd wel erg wiebelig, en daarom heb ik de V-rompbuizen maar aan elkaar gesoldeerd onderaan. Dat is straks toch niet meer zichtbaar. Ook nog wat stukjes draad naar de voorkant van het motordragers en naar het midden van de korte vertikale stijlen vooraan gesoldeerd.

Afbeelding

Dat laatste was erg lastig, het korte eindje werd te heet, en kwam spontaan los. Na vele pogingen heb ik de losgelaten lassen maar gelijmd met dikke epoxy. Ook het motorschot uit 0.13 mm plasticard gemaakt en vastgeplakt.

Afbeelding

Het spul ligt nu te drogen. Daarna de eerste verfbeurt.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 dec, 2012 22:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Verdorie Rob, dat solderen van dat frame ziet er verschrikkelijk goed en mooi uit. Dat wil ik ook wel eens proberen. Kun je daar iets meer over vertellen?

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 dec, 2012 23:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@ Pieter: Het voornaamste is dat je alle messing onderdelen die je wilt solderen precies op maat maakt (dus passen op een schaaltekening), in positie legt en onbewegelijk fixeert ten opzichte van elkaar op een ondergrond die tegen verhitting kan. Ik gebruik daar een dikke glasplaat voor (eigenlijk een muismat) en plak de stukjes messing draad vast met kleine stukjes Tamyia tape, mar die plakt alleen maar voldoende op een schoon oppervlak (dus elke keer het glas goed schoonmaken; het vloeimiddel voor het soldeer is dodelijk voor de plakkracht).
Ik heb een temperatuur geregeld soldeerstation gekocht (zo'n 40 tot 50 euro bij een elektraonderdelen winkel) en daar een fijne soldeerstift bijgekocht. Alle punten van het frame waar gesoldeerd moet worden aanstippen met vloeimiddel (S39, bouwmarkt). Soldeer 40/60 zonder harskern en solderen op 260 graden. Beetje soldeer oppikken met het puntje van de bout en de punt tegen de plek, waar de las moet komen, houden, zo kort mogelijk, maar de soldeer moet wel vloeien. De las zit zo vast. Het wordt wel lastig als je korte eindjes draad moet solderen. Als je aan het ene eind bezig bent, wordt het stukje draad zo heet dat het andere eind weer los laat, vandaar dat goed fixeren belangrijk is.
Platte constructies zijn tamelijk makkelijk; 3D wordt moeilijker. Daar heb ik nog geen goede oplossing voor. Vastzetten met boetseerklei werkt niet (de klei smelt).
Maar in het algemeen geldt: gewoon proberen. Ik zal morgen wat foto's maken en misschien dit verhaal nog uitbreiden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 dec, 2012 11:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Zoals beloofd wat meer detail over solderen.

Afbeelding

Het soldeerstation, type HQ-SOLDER 30, 48 Watt. Temperatuur instelbaar en thermostatisch geregeld. Niet de duurste, maar ruim voldoende.

Afbeelding

De soldeerpunten. De linker wordt bijgeleverd, maar is te dik voor het fijne werk. De middelste is bijbesteld, net zoals de rechter, die beter geschikt is om lange naden te solderen.

Afbeelding

Soldeer en flux, gewoon bij Gamma of Praxis. Het derde handje gebruik ik om een stukje soldeer in te klemmen, waarvan ik dan steeds een beetje oppik met de hete bout.

Afbeelding

Oplossing om flux te verwijderen (wordt ook door tandtechnici gebruikt). Is moeilijk te vinden en duur. Spoelen en voorzichtig borstelen van het gesoldeerde spul met lauw water werkt ook. Het is ter bestrijding van corrosie, maar dat is voor de niet dragende onderdelen van minder belang. Ik heb tot nu toe niet gemerkt dat er onder de verflaag ook maar iets gebeurt.
En dan illustraties van het solderen. Ik kom niet verder dan dit verslag en dat van de Spin 1912 van vorig jaar. In het begin gebruikte ik een betonnen klinker als ondergrond om op te solderen, maar het glas werkt ook en veel makkelijker. In het vorige antwoord gebruikte ik het woord boetseerklei; dat moet eigenlijk plasticine zijn, en werkt dus slecht om hete onderdelen op hun plak te houden.

Dan het model. De fout in de romp van het model (te korte neus om de motor in op te bergen) begint storend te worden. Ik neem aan dat de liggers van de onverspannen, vrijdragende vleugel van de V.23 niet onderbroken zijn bij de romp, en dus door de romp heen doorlopen. Dat is voor zover ik weet altijd het geval, en werd ook bij de Fokkers uit WWI en nog ver daarna zo gedaan. Pas bij de (verspannen) tweedekkers D.XVI, D.XVII en C.X uit de dertiger jaren bestond de ondervleugel uit twee (scharnierend opgehangen) helften, en kwam de hele buigstijfheid uit de bovenvleugel. Bovendien bouwde Fokker zijn vleugels altijd uit een stuk en wel ondersteboven, zodat de bovenkant recht was en de onderkant een hele lichte V-stelling had. Daarover later meer, want ook dat klopt niet bij dit model.
Als ik nu de vleugel aan de romp pas, loopt de voorste ligger door de motor heen.

Afbeelding

Beetje moeilijk te zien op de foto vanwege de flits, maar hier is dit ter hoogte van het linker bovenste punten van de linker V van het frame. Ik ga de vleugel dus vijf mlimeter naar achteren schuiven, dan loopt de ligger net achter het brandschot langs (bij de verticale stijl van de linker V).

Afbeelding

Dat is ook op het opengewerkte zijaanzicht te zien.

Afbeelding

Kennelijk was de torsiedoos tussen beide liggers open in de romp om de tank in kwijt te kunnen. Ik vraag me overigens wel af, hoe ze vleugel en (afgelaste) romp samengebouwd hebben. :mrgreen:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 dec, 2012 11:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Je blijft mij verbazen Rob. Wederom prachtig en realistisch detailwerk wat je hier laat zien. Bovenstaande technieken lenen zich uitermate voor een staartboom voor bijvoorbeeld een Bell 47
Afbeelding

of Alouette II.
Afbeelding

(foto's van het www geplukt)

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 dec, 2012 11:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Je moet dus nog een beetje detective zijn ook, om te bepalen hoe het allemaal in elkaar viel.

Dat soldeerwerk is wel een heel mooie toevoeging!

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 dec, 2012 22:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Laatste job van dit jaar: de vleugelliggers en de brandstoftank. De vleugelliggers uit 2 mm dik strip, 4 en 2,5 mm hoog (links) verbonden met een vloertje van 1 mm dik.

Afbeelding

Het was nogal wat werk om het precies passend te krijgen in het romp frame en in de resin romp. Rechts de tank. Twee vierkantjes van 8 bij 8 mm, waarvan de hoekjes rondgeschuurd zijn. Daaromheen heb ik een reep 0,25 mm dik plaat(?) "gewikkeld" van 10 mm breed, die iets uitsteekt buiten de eindvlakjes. Buigen in de hoeken lukt makkelijk als je daar eerst het plastic inkrast. Daarna passen in de romp.

Afbeelding

Was lastig; een van de soldeerverbindingen heeft het niet overleefd, maar daar is secondenlijm weer goed voor.
Na 1 januari weer terug.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 100 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement