Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 14:17 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 100 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 02 dec, 2012 13:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Ziet er een stuk beter uit met de romp zo dun :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 dec, 2012 14:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 19 jan, 2008 22:23 pm
Berichten: 1263
Hier heb je ook wel wat aan denk ik, http://s1011.beta.photobucket.com/user/ ... sort=6&o=1

Ron

PS ik hoop dat je de binnen kant wel wat netter maakt zou anders zonde zijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 dec, 2012 20:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
@ Ron: Bedankt voor de link; aardig wat foto's in kleur. Ik ga nog proberen het (zichtbare) binnenwerk wat te fatsoeneren, ook al is het een rot job. Nauwelijks bereikbaar met mes en schuurspul, en met frees of schuursteenjes slecht controleerbaar en hobbelig. Ik ga het eens proberen met de boormachine op de standaard.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 dec, 2012 21:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Haa, een 1:48 modelletje, het moet een reus zijn vergeleken met de 1:72 kistjes die je gewend bent! Ik heb er alle vertrouwen in dat jij de details prima kunt weergeven. Al je andere 1:72 modellen zijn mooi gebouwd met veel oog voor detail. Tussen de regels door lees ik dat je het nogal een uitdaging vind om research voor dit model te bemachtigen. Dat gedoe met de motorophanging enzo lijkt me interesant om te maken. (en om naar te kijken als modelbrouwers.nl lid :) )

Ik vind het ook wel leuk om (min of meer) unieke projecten op te pakken waar weinig of niets over te vinden is. Ik ben bezig wat research te verzamelen over Boliviaanse Ju-52's, da's ook best lastig. De meeste boeken van de Ju-52 gaan toch over de Luftwaffe.

Succes met je model!

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 dec, 2012 21:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Nog even een adviesje, maak de prop uit echt hout! Natuurlijk is de houtnerf niet op schaal, maar iedereen zit zig dan af te vragen hoe je dat zo realistisch heb kunnen schilderen ;)

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 dec, 2012 15:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
maak de prop uit echt hout!

Aiaiai ... alsof ik nog niks te doen heb. Zal er eens over denken. Uit mijn RC-tijd heb ik nog wat 1 mm triplex over.
Ik had de binnenkant van de voorkant van de romp net gegrond, mooi glad gegeschuurd, geplamuurd en zo, en het cockpitframe gebogen, en gepast ......

Afbeelding

Paste van geen kant. De romp is niet alleen te smal maar ook niet diep genoeg. Dus weer de boormachine in de standaard en met de slijpsteen voldoende ruimte gemaakt. Weer stoftroep. Maar hij past nu.

Afbeelding

Ik ga het cockpit frame solderen, niet lijmen met secondenlijm. Dat wordt toch steviger, weet ik van mijn Spin. En als ik toch aan het solderen ben, dan ook de rest van het zichtbare romp frame maar. Ik heb al 0,5, 0,7 en 1,0 mm messing draad gekocht; dat is stevig genoeg om te verwerken, veel makkelijker in vorm te buigen dan plastic en beter op schaal (0,5 mm is 1", terwijl de dunste buisjes 11/32 " zijn). Ik wil in ieder geval iets krijgen dat beter is dan dit.

Afbeelding

Als referentie voor de juiste plaats van de onderdelen gebruik ik de tekening in de kit, die op de goede schaal is.

Afbeelding

Ik heb al wel gezien dat ook het bovendek van de cockpit uitgedund moet worden (of vervangen door een van plasticard). Het gat in de radiator heb ik al geruimd, zodat de motor dichter bij de radiator geplaatst kan worden. De rompbinnenkant ga ik bekleden met lozenge decals, overgeschilderd met verdunde verf, om de linnen bekleding te simuleren.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 dec, 2012 18:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Begonnen met het romp frame. Eerst wat malletjes gemaakt om de stukjes messing draad op maat te maken en uit te lijnen. Daarna de stukjes met tape vastgezet op een glasplaat.

Afbeelding

Gesoldeerd op 265 graden met S-39 vloeimiddel en 40/60 soldeer. Het resultaat:

Afbeelding

Bij nader inzien geen goede contructie (het is stevig genoeg, maar niet volgens het origineel; dan moeten de dwarsverbindingen lopen tussen de onderste en bovenste romp gording, en niet de gording in het midden). Correctie is relatief simpel; je hoeft geen onderdelen weg te gooien. Wel moet ik nog een oplossing vinden voor het motorschot, want dat klopt niet met het zijaanzicht (of eigenlijk klopt de PE motorbeplating niet; die is te kort, waardoor de achterkant van de motor achter de schuin omhoog lopende buis komt te liggen.

Afbeelding

Ik heb ook de opening bovenin de PE beplating al moeten vergroten, want ook die was te kort voor de motor.
Vast een kopietje gemaakt van de lozenge decals voor de binnenkant van de romp.

Afbeelding

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 dec, 2012 17:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Romp frame tweede versie. Ik heb het eerste frame maar helemaal gesloopt, en van de stukjes een nieuw tweede frame gesoldeerd.

Afbeelding

De onderkant moet nog ingekort en pas gemaakt worden in de romp, want de bodem van de romp van het model is natuurlijk veel dikker dan de dunne laag linnen van het origineel. Maar na het inlijmen van de twee vleugel liggers van het vleugelmiddenstuk zal daar niets meer van te zien zijn, zeker niet als de benzinetank op zijn plaats staat. Ter plaatse van het motorschot heb ik een half frame gesoldeerd, zodat beide frame helften met elkaar verbonden zijn.

Afbeelding

Van 0,75 mm messing draad de motorsteunen gemaakt. Op de ophanging daarvan in het romp frame moet ik nog even puzzelen. De constructie van het origineel is mij iets te complex.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 dec, 2012 20:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Dat solderen van het framewerk ziet er fantastisch uit! Stukken realistischer dan dat PE frame. En ook nog eens gaaf om te doen neem ik aan. Ik vind het trouwens sowieso een stoer toestel, hij lijkt zijn tijd ver vooruit.

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 dec, 2012 20:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
1.JaVA_Platypus schreef:
Dat solderen van het framewerk ziet er fantastisch uit! Stukken realistischer dan dat PE frame. En ook nog eens gaaf om te doen neem ik aan.
handig, als iemand anders al tikt wat je wilt zeggen :mrgreen:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 100 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement