Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 22:06 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 100 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 11 mei, 2013 22:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Hoewel het hier misschien niet in thuis hoort, toch een geillustreerd verslag "How too ….. een houten propeller maken"
Ik heb mij gisteren en vandaag weer rrn paar uurtjes geamuseerd met het maken van een tweede prop voor de V.23. Ook heb ik triplex gebruikt in plaats van fineer (wat intussen wel besteld is).
De propeller in de kit dient als “mal”. De eerste stap is het opmeten van de afmetingen van de schroef, in dit geval 62.0 x 4.9 x 2.9 mm (lengte x breedte x hoogte). De dikte van de schroef en de dikte van het hout bepaalt het aantal laagjes dat haalbaar en mogelijk is.
Gelamineerde houten schroeven gebruikten een houtdikte van zo’n 10 tot 15 mm. Voor schaal 1:48 betekent dat je naar “hout” moet zoeken van 0,2 tot 0,3 mm dik. Het is lastig om zulk dun fineer te vinden; gebruikelijke diktes zijn tussen de 0,5 en 1,0 mm. Dat laatste is veel te dik, want in ons geval kan je dan maar drie lagen maken en dat is veel te weinig. Een halve millimeter is wel het minste (zes laagjes), en is eigenlijk nog steeds te grof.
Een alternatief is het gebruik van (modelbouw) triplex. Dat heeft als voordeel veel dunnere laagdik-tes, en als nadeel dat de nerven van de middelste laag loodrecht op de nerven van de twee buitenlagen loopt, en dat zie je als de “doorsnede” door het hout bijna parallel aan het oppervlak loopt. Dit effect wordt minder naarmate het triplex dunner is. Een tweede nadeel is dat de buitenlagen meestal dezelfde houtsoort zijn, en dat ze dan bij het op elkaar lijmen dan nauwelijks als aparte lagen te onderscheiden zijn.
Ervaring leert dat triplex van 1,0 mm dik een redelijk, maar te grof resultaat oplevert. Bovendien kan dan de dwarse nerf (te) goed zichtbaar zijn (op de foto de onderkant van het linker propellerblad).

Afbeelding

Maar er is dunner triplex te vinden, zij het voor een prijs. Ik had bij de plaatselijke modelbouwwinkel een velletje van 0,4 mm dik triplex gevonden. Aangezien het uit drie laagjes bestaat, zou de gemiddelde laagdikte uitkomen op 0,13 mm en zou het effect zoals zichtbaar op de foto ook aanzienlijk minder moeten zijn.
Het tweede probleem, geen onderscheid tussen onder- en bovenlaag van het triplex, ga ik proberen op te lossen door de houtlijm te kleuren met plakkaatverf.
Terug naar de voorbereidingen. Voor een dikte van 3 mm zijn acht laagjes van 0,4 mm nodig. Die heb ik uitgezet op het triplex als reepjes van 7 bij 65 mm, en voorzichtig uitgesneden met een scherp mes. Toen ik het stapeltje opmat bleek dat 40 mm dik te zijn; de leverancier was te optimistisch geweest bij zijn maatvoering, want inderdaad bleek het triplex bij nameten 0,5 mm dik te zijn. Een goede les: Vertrouw nooit etiketjes. We hebben nu dus maar zeven laagjes nodig (enige overmaat is nodig omdat je nu eenmaal bij snijden, vijlen en schuren altijd materiaal weg neemt).

Afbeelding

Afbeelding

Als lijm gebruik ik gewone houtlijm van Bison. Eerst moet de lijm op kleur gebracht worden. Daarvoor meng ik een ruime hoeveelheid donker sienna plakkaatverf met enkele druppels water. Dan kan het bakje aangevuld worden met de houtlijm. Het geheel goed mengen en een voor een de stukjes triplex insmeren. Dat is een smerig karweitje, want de stukjes triplex drijven op de lijm alle kanten op, en ze moeten recht boven elkaar liggen natuurlijk. En dat bruine spul op je vingers en elders droogt snel op.

Afbeelding

Daarna het stapeltje stevig en gelijkmatig samenklemmen. Als dat zit zo snel mogelijk het gebruikte gereedschap afspoelen in ruim water. Als de lijm droog is, is het spul alleen nog maar mechanisch te verwijderen, dus de kwast kan je dan weggooien. Terwijl ik dit zit te typen zie ik dat ik nog wat rare bruine vlekken op mijn vingers heb.

Afbeelding

Als het stapeltje droog is (twee tot drie uur droogtijd) een gaatje boren in de originele propeller en in het midden van het pakketje hout. Ik heb hier een boortje van 1,2 mm gebruikt, omdat dat de diameter van het niet doorgeboorde gaatje in de prop was. Het boortje gebruik ik ook als paspen om hout en “mal” op dezelfde plaats te houden.

Afbeelding

Daarna de omtrek van de schroef overnemen op het hout. Je lnt natuurlijk ook een tekening op maat op het hout lijmen als je geen voorbeeldschroef hebt.

Afbeelding

Meet de dikte van het hout pakket even op. In mijn geval was het 3,6 mm, wat betekent dat er nog ergens 0,6 mm weggehaald moet worden. Ik zal dat doen nadat de omtrek helemaal pas gemaakt is. De lijmlaagjes zijn dus ongeveer 0,1 mm dik.
Nu kan het schuren beginnen. Doe dat met een stevige schuurlat (bijvoorbeeld 50 x 15 mm, 20 cm lang) met aan de ene kant korrel 80 en aan de andere kan korrel 240 schuurpapier, gelijmd met Hema lijm of contactlijm. Eerst de grove vorm met de grove kant, en naschuren met de fijne kant.

Afbeelding

Daarna de “naaf” in het midden vormen met een vijltje. Neem geen al te fijne vertanding, want dan duurt het eeuwen. Als de naaf goed genoeg is (later kan hij nog bijgewerkt worden) de vorm afmalen door te schuren met de rand van de schuurlat. Weer eerst met de 80 korrel en daarna met de 240 korrel. Aan de zijkant kan je nu goed de (fijne) laagjes zien. Bij het schuin schuren later worden die bre-der, en gaan het typische om-en-om effect van een gelijmde houten schroef laten zien.
Dit is het moment om de prop op dikte te brengen. Gewoon één laagje triplex weghalen. Je kunt nu mooi de verschillende kleuren en structuur zien van de laagjes, ook van de lijm, zoals op de foto. Die wil je natuurlijk niet zo op je schroef zien, dus even doorzetten om deze laag weg te halen.

Afbeelding

Afbeelding

Nu kunnen we de bladen gaan afschuinen en er profiel in aanbrengen. Het afschuinen is het belangrijkste; als dat goed gedaan is, is het profiel eigenlijk alleen maar een kwestie van de overgangen afronden. Het meeste werk moet weer gedaan worden met de schuurlat, de vijl alleen maar gebruiken voor het midden.

Afbeelding

Ik heb weinig aanwijzingen hoe dit te doen; dit is echt handwerk. Regelmatig vergelijken met de resin propeller en af en toe de breedte en dikte van het blad opmeten. Toen ik klaar dacht te zijn, zat op een van de bladen natuurlijk net een grote donkerbruine lijmplek. Daar heb ik toen maar even verder geschuurd, want dat ziet er niet uit.

Afbeelding

Afbeelding

Tenslotte de propeller naschuren met 1200 watervast schuurpapier, en de prop is klaar. Met wat oe-fening is het niet meer dan een uur of drie werk. Afwerken van de prop met olie of zijdeglans vernis, of gewoon polijsten.

Afbeelding

Wel zijn de tippen iets te veel afgerond. Het is dus aan te bevelen een beetje hout extra te laten staan als de tip vrij hoekig is, zoals bij het voorbeeld, en de ronding pas aan het eind bij te werken.
Natuurlijk is dit de verkeerde manier (met triplex in plaats van fineer). Met fineer krijg je minder lijntjes; de gebruikelijke minimum dikte is 0,6 mm per laagje; voor 3 mm dus zes laagjes.
Ik heb dit verhaal ook in PDF, als iemend er belangstelling voor heeft.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 mei, 2013 18:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Wat een prachtige propeller, dat wordt echt een blikvanger op het model. Ik heb ook weleens hele mooie resultaten gezien van Kitboy die acrylpotlood gebruikte om de houtlaagjes te zetten, maar dat was wel 1:48.
Er is op dit forum ergens een hoekje waarin tips en technieken in PDF-vorm worden verzameld, wie weet kan het daar nog tussen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 mei, 2013 22:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb de Word versie van het propellerverhaal opgestuurd naar de tips brievenbus. Ik wacht nu op m'n fineer om het nog een keer te proberen. :wink:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 mei, 2013 18:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
dank je wel voor de uitleg :brouw:

is het met fineer het zelfde proces?

ik heb trouwens wel interesse voor het PDF bestandje :mrgreen:

Gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 mei, 2013 18:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Voor fineer inderdaad hetzelfde, behalve dat je dan door de keus van contrasterende laagjes geen verf in de lijm hoeft te mengen. Ik zal mijn PDF-je nog aanpassen met de tips van 1.JaVA_Platypus van 9 mei.
Ik heb intussen fineer besteld. Ben zelf benieuwd hoe het er uit ziet en hoe het werkt. Ik verwacht eigenlijk dat het iets makkelijker te schuren is dan modelbouwtriplex, dat erg hard is.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 mei, 2013 22:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
@Karel1c: Hier http://www.hollandaircraft.nl/Howto_prop.pdf is de PDF te vinden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 mei, 2013 9:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Vandaag het pak fineer binnengekregen van het adres, dat Pieter (1.JaVA_Platypus) mij had gegeven http://www.af.nl/voorraad/fineer/fineer-pakket/.
Pak van anderhalve kilo, hardboard gratis bijgeleverd.

Afbeelding

De inhoud:

Afbeelding

29 velletjes, van alles wat. Sommige stukjes erg mooi als je een doosje of zo wilt fineren.

Afbeelding

Maar niet voor een propeller. 17 stukken fineer zijn daar wel goed voor.

Afbeelding

Ik heb het niet uitgerekend, maar naar schatting kan je daar een stuk of honderd propellers uithalen. Genoeg voor mijn verdere werkzame modelbouwleven. De kosten: 15 euro plus 10 euro verzendkosten (vanuit Arnhem). Lijkt een hele hoop, maar per propeller is het dus bijna niets. Ik heb wel gezien dat het fineer in het algemeen minder vlak is dan het triplex, wat ik gebruikt heb. Waarschijnlijk moet aan het lijmen en persen dus meer aandacht besteed worden. De daadwerkelijke test zal nog wel even op zich laten wachten; eerst maar weer eens verder met gewoon modelbouwen.
Ik heb ook nog een adres in het Westen gevonden: Fibex Fineer- en Houthandel B.V. in Warmond (http://www.fibex.nl). Zij hebben (naar hun zeggen) 100 soorten 0,6 mm fineer. Ik ga daar nog een keer langs om te kijken, en uit te vinden of ze ook kleine hoeveelheden in het hele land leveren, en wat dat dan wel moet kosten.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 mei, 2013 16:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Toppie man, Bedankt Rob, dat is ook ongeveer hoe ik een propellor maak. Tevens ga ik die stukjes hout ook maar eens bestellen. Maar ik heb nog wel een tussenstapje. WWI Propellors hebben meestal ook een vrij duidelijk zijprofiel. Hieronder heb ik een foto van een D.VII Je ziet dat de 'achterkant' van de propellor eigenlijk geheel vlak is. Bij de naaf is hij op zijn dikst en hij loopt schuin weg naar de propellor tips toe.

Afbeelding

Met uw welnemen heb ik even uw foto gebruikt om wat duidelijk te maken. Het is een klein tussenstapje. Dit zijprofiel ga je erin vijlen als je klaar bent met de omtrek van de propellor.

Afbeelding

Daarna komt het profiel. Het is lastig om dat te doen. In het echt zijn er trucjes voor om het profiel er exact goed in te krijgen. Dat moet ook wel, omdat in het echt de propellor natuurlijk bepaalde aerodynamische eigenschappen moet hebben, die je ook op de volgende propellor moet repliceren. Maarja, dit is 1:48 en dat is stukken lastiger. Hier geld (voor mij) het principe: "Als het er goed uit ziet, dan is het ook goed". :mrgreen:

Oja, ik laat de lijm altijd een dag of twee drogen, om zeker te zijn dat het ook echt droog is.

En echt, het is best wel een leuk werkje, je kan trots zijn als je zelf een houten propellortje heb gemaakt!

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 mei, 2013 17:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Je hebt gelijk, Pieter, dat was mij nog niet opgevallen. De resin propeller van de V.23 heeft dat ook. Het verloop in dikte is daar van 3 mm in het midden naar 1,5 mm aan de tip. Je moet iets aan de tip overhouden, anders heeft het blad daar geen invalshoek meer. Het moet overigens niet zo moeilijk zijn om het zijprofiel er in te krijgen, en het maakt het schuin wegschuren van de bladen denk ik makkelijker, want je kan de schroef vlak neerleggen. Ik zal t.z.t. mijn stukje in het How to ... forum aanpassen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 mei, 2013 17:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
dank voor de link :brouw:

Gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 100 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement