Zoals beloofd wat meer detail over solderen.
Het soldeerstation, type HQ-SOLDER 30, 48 Watt. Temperatuur instelbaar en thermostatisch geregeld. Niet de duurste, maar ruim voldoende.
De soldeerpunten. De linker wordt bijgeleverd, maar is te dik voor het fijne werk. De middelste is bijbesteld, net zoals de rechter, die beter geschikt is om lange naden te solderen.
Soldeer en flux, gewoon bij Gamma of Praxis. Het derde handje gebruik ik om een stukje soldeer in te klemmen, waarvan ik dan steeds een beetje oppik met de hete bout.
Oplossing om flux te verwijderen (wordt ook door tandtechnici gebruikt). Is moeilijk te vinden en duur. Spoelen en voorzichtig borstelen van het gesoldeerde spul met lauw water werkt ook. Het is ter bestrijding van corrosie, maar dat is voor de niet dragende onderdelen van minder belang. Ik heb tot nu toe niet gemerkt dat er onder de verflaag ook maar iets gebeurt.
En dan illustraties van het solderen. Ik kom niet verder dan dit verslag en dat van de Spin 1912 van vorig jaar. In het begin gebruikte ik een betonnen klinker als ondergrond om op te solderen, maar het glas werkt ook en veel makkelijker. In het vorige antwoord gebruikte ik het woord boetseerklei; dat moet eigenlijk plasticine zijn, en werkt dus slecht om hete onderdelen op hun plak te houden.
Dan het model. De fout in de romp van het model (te korte neus om de motor in op te bergen) begint storend te worden. Ik neem aan dat de liggers van de onverspannen, vrijdragende vleugel van de V.23 niet onderbroken zijn bij de romp, en dus door de romp heen doorlopen. Dat is voor zover ik weet altijd het geval, en werd ook bij de Fokkers uit WWI en nog ver daarna zo gedaan. Pas bij de (verspannen) tweedekkers D.XVI, D.XVII en C.X uit de dertiger jaren bestond de ondervleugel uit twee (scharnierend opgehangen) helften, en kwam de hele buigstijfheid uit de bovenvleugel. Bovendien bouwde Fokker zijn vleugels altijd uit een stuk en wel ondersteboven, zodat de bovenkant recht was en de onderkant een hele lichte V-stelling had. Daarover later meer, want ook dat klopt niet bij dit model.
Als ik nu de vleugel aan de romp pas, loopt de voorste ligger door de motor heen.
Beetje moeilijk te zien op de foto vanwege de flits, maar hier is dit ter hoogte van het linker bovenste punten van de linker V van het frame. Ik ga de vleugel dus vijf mlimeter naar achteren schuiven, dan loopt de ligger net achter het brandschot langs (bij de verticale stijl van de linker V).
Dat is ook op het opengewerkte zijaanzicht te zien.
Kennelijk was de torsiedoos tussen beide liggers open in de romp om de tank in kwijt te kunnen. Ik vraag me overigens wel af, hoe ze vleugel en (afgelaste) romp samengebouwd hebben.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.