Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:53 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 20 okt, 2012 17:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Nem,

Bedankt. Nu is de kunst nog in de fontberg de juiste letter te vinden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 okt, 2012 14:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik ben begonnen met schuren (om de onderdelen uit de plastic plaat te halen). Waarschijnlijk bekend, maar dit zijn de stapjes. Eerst het onderdeel met de (goede) buitenkant met behulp van dubbelzijdig foam plakband (Hema of zo) op een stukje hout plakken (dat is het kandvat voor het houvast).

Afbeelding

Daarna schuren op grof schuurpapier, opgespannen op een stukje multiplex, totdat de zwarte lijn om de omtrek duidelijk zichtbaar wordt. Als dat niet op alle plaatsen tegelijkertijd gebeurt (wat meestal het geval is), de plekken die achterblijven sneller schuren door de druk op het handvat te veranderen (beetje schuin houden).

Afbeelding

Zodra de lijn overal hetzelfde is, verder schuren met fijner schuurpapier. Ik heb dat gewoon aan de andere kant van het plankje opgespannen. Doorgaan met schuren totdat alle details van de lijn zichtbaar worden, en het onderdeel loskomt van de rand er om heen.

Afbeelding

Als het goed is, valt de rand er vanzelf af.

Afbeelding

Daarna het onderdeel scheiden van het stukje hout, zonder het te vervormen. Meestal heb je daar wel een scherp mes voor nodig. De tape verwijderen van het onderdeel en het stukje hout. Kleine restjes kunnen verwijderd worden met terpentine. Vervolgens de puntjes, die tijdens de produktie onstaan zijn op de plaatsen waar de plastic plaat tegen de mal gezogen is, afsnijden met een scherp mes.
Het resultaat voor onder- en bovenvleugel.

Afbeelding

Afbeelding

Aan de onderkant is te zien, dat de rolroeren na het afwerken met een dunne plastic plaat als onderkant van de vleugel, waarschijnlijk niet hol zullen zijn, dus ik kan ze zonder moeilijk te doen losmaken van de vleugel. Nu is mijn tape op, en moet ik stoppen met dit stoffige werk.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 okt, 2012 0:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Duidelijk. Ik heb de onderdelen van mijn Yak-17 er al bij gezocht. Het bleek dat ik ze al had uitgeknipt, met een klein randje er nog om. Daar ben ik dus maar even met een zwarte stift bij langs gegaan. Nu moet ik dus even een velletje (grof) schuurpapier zien te vinden.

Welke 'korrel' heb je gebruikt?

Er is mij eens verteld dat het beter is om 'nat' te schuren waarbij het schuurpapier op glas of een spiegel is geplakt. Dit is harder dan de houten plaat die jij gebruikt.

Oh ja, zet dubbelzijdig plakband op het verlanglijstje.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 okt, 2012 9:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@ René: Ik heb eerst allerlei soorten schuurpapier geprobeerd, inclusief (droog gebruikt) watervast schuurpapier. Uiteindelijk is het dit geworden: Voor het grove schuurwerk gebruik ik 3M P60 schuurpapier, speciaal voor de geverfde oppervlakken. Het werkt lekker agressief en loopt minder snel dicht. Afwerken met P240. Ook hier heb ik niet het goedkoopste papier gekozen, en ook dit gele spul werkt goed. Het eerste gekocht bij Praxis, het tweede bij de lokale "ijzerhandel" hier in Leiderdorp. Nabewerken voor het lijmen is naar mijn ervaring niet nodig. Af en toe het schuurpapier "afstoffen" met een fijne, maar stevige borstel verlengt de levensduur.
Soms werkt de vlakke schuurmethode niet (fairings en zo). Dan wordt het echt handwerk, zoals bij mijn Pander Postjager.

Afbeelding

Afbeelding

Hier krijg je mogelijk bij jouw Yak 17 ook mee te maken. Maar het principe blijft hetzelfde: lijn trekken en schuren aan de "achterkant" tot je de lijn er doorheen ziet schijnen. Het lastigste is de krommingen op elkaar af te stemmen zonder dat een te grote naad overblijft. Plamuren kan bij vacform een probleem zijn (net zoals bij Evergreen plaat). In ieder geval houdt het niet van Tamyia putty, en gebruik ik meestal Milliput.
Nat schuren heb ik nooit geprobeerd; dat wordt volgens mij een smeerboel, en werkt niet sneller.
Behalve het brouwverslag van de Pander geeft ook deze PDF nog wat informatie over het bouwen van een vacform kit: http://www.hollandaircraft.nl/F42b_Fokker_FVIIa1m.pdf.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 okt, 2012 15:50 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Die Micro weld is best aardig spul, ruikt enorm naar citroenen, maar waar ik even aan moest wennen, was de trage droogtijd van de lijm, vergeleken met de standaard lijm. Hoewel er gezegd wordt dat het niet invreet, zou ik toch spaarzaam zijn, want ik heb toch wel wat corrosieplekjes verkregen. Okee, ik was toen ook lekker zwaar aan het kliederen.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 okt, 2012 22:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Hallo Rob,

Misschien nog wat tips van mijn kant. Ik heb in het verleden de nodige ervaringen opgedaan met vacuform modellen. Er was toen vaak niets anders. De naden zijn inderdaad wel eens lastig. Heb je er aan gedacht onder de naden dus plaat b.v 0.4 mm te lijmen, vormt gelijk een stevige ondergrond voor putty en schuren. Voor lijmen gebruik ik meestal gewoon Revell Contacta Liquid. Dunnetjes opbrengen, natuurlijk en de putty, Tamiya, de grijze variant. Nooit problemen mee gehad van aantasting van plastic.
Voor het schuren, ik gebruik vaak verschillende gradaties van Scotch siliconen schuurpapier. En ja, het blijft een stoffige beigheid om vacuform modellen te bouwen. Ik hoop, dat je wat hebt aan mijn tips.
Veel succes met het bouwen,

Groeten,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 okt, 2012 22:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@ JohnH: Bedankt voor je tips. Dunne strip onder een naad doe ik ook altijd, alleen werkt dat niet echt als de twee delen niet in één vlak liggen, zoals bijvoorbeeld bij de fairing-vleugel overgang van de Postjager. De Tamyia putty werkt goed, als het om dunne laagjes gaat. Maar een paar keer heb ik wel problemen gehad bij het opvullen van een tamelijk grote deuk (enkele mm diep); dan blijft het oplosmiddel in de putty te lng doorwerken, en dat zie je pas later. Hetzelfde effect als wanneer je te veel lijm gebruikt bij dunne plaat.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 okt, 2012 16:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Vervolg van het schuurwerk. De halve romp op het houtje geplakt en voordat hij op de fijne schuurplank gaat.

Afbeelding

Hier is goed te zien, dat het houtje vooral dient als handvat, en maar een klein beetje als ondersteuning. De romp na het schuren.

Afbeelding

Op deze foto is te zien dat er nog het een en ander bijgewerkt moet worden, bijvoorbeeld de cockpitopening (is er gewoon nog niet). Alle andere onderdelen zijn nu ook op houtjes geplakt.

Afbeelding

Het is overigens verstandig houtjes te zoeken die net groot genoeg zijn om het onderdeel op vast te plakken. Als de tape uitsteekt buiten het onderdeel, kan je dat beter wegsnijden. Tijdens het schuren hapt het schuurpapier er in, en dan loop je kans dat je het onderdeel weer helemaal opnieuw moet vastplakken. Na een dik uur schuren was de job geklaard.

Afbeelding

De stoel, de neus en de cockpitvloer heb ik met een schuurlatje moeten doen; bij het ruw schuren raakten ze los van het "handvat" (te klein hechtingsoppervlak). Nu nog de onderdelen netjes schoonmaken en passen. Waarschijnlijk ga ik instrumentenpaneel en cockpitvloer van scratch maken; de detailering is niet super, en niet erg naar de werkelijkheid. Van de Stichting Koolhoven Vliegtuigen heb ik een uitstekend artikel uit de Flight van 22 mei 1919 gekregen, waar gode tekeningen van de cockpit details in staan (ook te downloaden vanhttp://www.flightglobal.com/pdfarchive/view/1919/1919%20-%200662.html en volgende pagina's).

Afbeelding

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 okt, 2012 21:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
tsjopper bob schreef:
Oh ja, zet dubbelzijdig plakband op het verlanglijstje.


Heb inmiddels dubbelzijdig plakband. Ik moet volgens mij nog ergens wat vellen schuurpapier hebben....
Oh, en moet even in de garage zoeken naar kleine houtjes.

Begint echt te kriebelen zo. Dank je wel voor het aanwakkeren van iets wat ik eigenlijk niet aandurfde.

Had ik al gezegd dat ik meerdere vacu-vorms heb (in principe had ik ze voor de heb)....?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 okt, 2012 22:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@ René: Ik moet ook altijd weer moed verzamelen voor een vacuform kit, hoor. Nooit twee achter elkaar, altijd een resintje of injection er tussen door. En nu heb ik hetzelfde enge gevoel voor m'n eerste scratch FK.26 in januari.
Reken er wel op, dat er altijd een paar onderdelen bij zitten, die echt te slecht zijn om te gebruiken. En dan moet je iets verzinnen om ze te vervangen. Succes in ieder geval, en als je begint zal ik je verslag zeker volgen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement