Ik ben begonnen met schuren (om de onderdelen uit de plastic plaat te halen). Waarschijnlijk bekend, maar dit zijn de stapjes. Eerst het onderdeel met de (goede) buitenkant met behulp van dubbelzijdig foam plakband (Hema of zo) op een stukje hout plakken (dat is het kandvat voor het houvast).
Daarna schuren op grof schuurpapier, opgespannen op een stukje multiplex, totdat de zwarte lijn om de omtrek duidelijk zichtbaar wordt. Als dat niet op alle plaatsen tegelijkertijd gebeurt (wat meestal het geval is), de plekken die achterblijven sneller schuren door de druk op het handvat te veranderen (beetje schuin houden).
Zodra de lijn overal hetzelfde is, verder schuren met fijner schuurpapier. Ik heb dat gewoon aan de andere kant van het plankje opgespannen. Doorgaan met schuren totdat alle details van de lijn zichtbaar worden, en het onderdeel loskomt van de rand er om heen.
Als het goed is, valt de rand er vanzelf af.
Daarna het onderdeel scheiden van het stukje hout, zonder het te vervormen. Meestal heb je daar wel een scherp mes voor nodig. De tape verwijderen van het onderdeel en het stukje hout. Kleine restjes kunnen verwijderd worden met terpentine. Vervolgens de puntjes, die tijdens de produktie onstaan zijn op de plaatsen waar de plastic plaat tegen de mal gezogen is, afsnijden met een scherp mes.
Het resultaat voor onder- en bovenvleugel.
Aan de onderkant is te zien, dat de rolroeren na het afwerken met een dunne plastic plaat als onderkant van de vleugel, waarschijnlijk niet hol zullen zijn, dus ik kan ze zonder moeilijk te doen losmaken van de vleugel. Nu is mijn tape op, en moet ik stoppen met dit stoffige werk.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.