Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 14:25 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 16 sep, 2012 15:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
Hi all,

Nieuw vliegtuigprojectje opgestart, omdat ik vliegtuig-project-loos :mrgreen: was. Het betreft een Mitsubishi A6M3 Zero Fighter Type 22a.

De kit ziet er prima uit. Mooi gedetailleerde cockpit. Fijne paneellijnen. Het is al wel een wat oudere kit (1995) en verwacht zo dat ie ietsje minder goed past dan de wat nieuwere kits. We zullen zien ;).

Ik ben van plan de hairspray techniek te gaan toepassen. Hoe en wat dat er exact uit komt te zien weet ik nog niet, dat ga ik gaandeweg uitzoeken.

Afbeelding

Stap 1 - Cockpit - Deel 1 - Bouw
De eerste stap betreft het fabriceren van de cockpit. Zoals hierboven al vermeld vol met details. De noodzaak voor een upgrade naar een resin cockpit is hier m.i. minder dan als je een wat minder gedetailleerde kit hebt.

Ik heb stap 1 in een paar 'componenten' gelaten om het airbrushen te gemakkelijken. Zodra dit airbrushen en het schilderen van de details gereed is, zet ik de hele cockpit in elkaar zoals bedoeld in stap 1.

Wat opvalt is dat de stoel wel een soort goed-bedoelde sinkmarks bevat, maar referentiefoto's leren dat dit geen inkepingen zijn, maar echte gaten. Daarom heb ik deze gaten uitgeboord met een handboortje. Wat ook opvalt is dat de decals bestaan uit per instrumentarium-blok, een serie aan ronde dial-decals. Dat is op zich prima, maar waarom ze dan alle zes bij elkaar moeten zitten? Ik ga de decals uitstanzen zodat ik zo min mogelijk filmmedium van de decal heb. Ik gebruik hiervoor een punch n die.

Als laatste: ik heb Eduard PE seatbelts die ik ga gebruiken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Stap 1 - Cockpit - Deel 2 - Airbrush
Ik heb de componenten klaar gelegd en allereerst in Vallejo Grey Primer gespoten. Dit verdund met een beetje Vallejo Model Air Thinner.

Vervolgens heb ik met een 3-tal groene Vallejo Model Air kleuren de basislagen aangebracht. Het is niet helemaal geworden zoals ik wilde, ik had iets meer 'strakheid' verwacht. Ik merk dat het heel dun (hiermee bedoel ik: dunne lijntjes) met Vallejo Air lastig gaat. Ik heb het al een tijdje niet gebruikt, maar zover ik me kon herinneren gaat dit met Gunze en Tamiya beter. Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen hiermee zijn.

Desalniettemin een prima basis om verder te schilderen, maar ook nog wat highlighten met penseel en drybrush.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gr,

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 sep, 2012 23:08 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Wat een mooie kit is dit van Hasegawa. Echt een supergedetailleerde pit in principe OOB. Ik kijk uit als je de trukendoos met de hairspray gaat gebruiken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 sep, 2012 0:39 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 03 okt, 2008 14:32 pm
Berichten: 198
Ik verdun allejo air met gedestilleerd water. Ik vind dat prettiger dan met de thinner van Vallejo. Daarnaast gebruik ik net als jij ook Gunze en Tamiya. Gunze vind ik het prettigste werken, maar Tamiya en Vallejo bevallen mij ook goed.
Mooie Zero heb je daar. Ik ben zeer benieuwd hoe ie wordt.

Mvg

Huib


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 sep, 2012 17:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 09 feb, 2009 18:22 pm
Berichten: 92
Woonplaats: Breezand
leuk jappie!, ben onder de indruk van de details van deze kit!
ik ga deze maar even volgen denk ik :D

succes!

_________________
Pz.Kpfw.IV Ausf.D
pak-40
Panther A
flakpanzerwirbelwind


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 sep, 2012 10:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
Thanks voor de reacties!

@Eelcog,
Ja..zie wel wat tegen de hairspray techniek op. Dit omdat ik misschien niet 100% aan de 'standaard' voorwaarden kan voldoen voor de techniek (ondergrond wordt Alclad en geen enamel...zal dit wel heel goed moeten sealen denk ik).

Maar: dat ga ik uiteraard op een teststuk allemaal eerst uitproberen.

@Herr Kaleun,
Vallejo alleen verdunnen met water vind ik persoonlijk niet optimaal (maar: smaken verschillen ;)). Meestal doe ik en wat water en wat thinner gebruiken. Maar: Gunze vind ik zelf ook het prettigst werken. Mocht ik een keer dunne camo gaan doen, dan pak ik zeker Gunze. Voor het normale werk is Vallejo helemaal prima.

@brouwertjuh,
Top, dank. Wel even geduld, geen geen snelle bouwer ;)

Gr,

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 sep, 2012 11:58 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 03 okt, 2008 14:32 pm
Berichten: 198
Jurrie schreef:
@Herr Kaleun,
Vallejo alleen verdunnen met water vind ik persoonlijk niet optimaal (maar: smaken verschillen ;)). Meestal doe ik en wat water en wat thinner gebruiken. Maar: Gunze vind ik zelf ook het prettigst werken. Mocht ik een keer dunne camo gaan doen, dan pak ik zeker Gunze. Voor het normale werk is Vallejo helemaal prima.


Met water hier (Zaandam) uit de kraan lukte het mij ook niet. Met een flesje gedestilleerd water van de supermarkt juist heel goed. Het ligt er ook weer aan in welk deel van NL je woont voor wat betreft het kraanwater. Dat is overal drinkbaar maar zeker niet overal hetzelfde. Vraag me alleen niet wat de verschillen precies zijn :)

Mvg

Huib


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 sep, 2012 13:50 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
De basis is er dus, de kit zal ongetwijfeld ok zijn, jouw bouwkunsten twijfel ik ook niet aan dus succes met het oefenen van een nieuwe techniek.

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 feb, 2014 20:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
OK, na lange tijd een korte update. Ik heb de cockpit afgerond.

Stap 1 - Cockpit - Deel 3 - Cockpit afronding & verwering
Sinds de vorige update heb ik (in logische volgorde):
- P+ laag
- Cockpit dials (decals) aangebracht
- Een drybrush gedaan
- Details geschilderd
- Chipping (lichtgroen en daarna een beetje zilver, beide Vallejo Model Color)
- Een pinwash aangebracht (mix van donkerbruine en zwarte olieverf)
- Seatbelts gemonteerd
- MIG pigment bij de voetsteunen

Pics:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Next steps zijn denk ik nog een dunne filter (het glanst me nog iets teveel) en daarna kan ik de cockpit inbouwen.

Greetz,

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 maart, 2014 20:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
Oke de motor. Heb de volgende stappen uitgevoerd:

1) Montage
2) Primer met Vallejo Grey Surface Primer, ietwat verdund met Vallejo Model Air Thinner
3) Zwarte basislaag met Tamiya X-1
4) Drie soorten Alclad. Aluminium, White Aluminium en (Dark?) Steel
5) Bruine washes op de nosecone en aan de achterkant van de motor. Zeer donkerbruine/bijna zwarte washes op de cylinderkoppen. 502 Abteilung verdund met terpetine.

Afbeelding

Niet op de foto, maar de romp zit in elkaar en heb de naadjes al gevuld en geschuurd (Revell Plasto) :D!

Gr,

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 maart, 2014 22:47 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Motortje ziet er echt mooi uit zo. Realistisch.

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement