Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:25 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 07 okt, 2012 17:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Na een weekje weggeweest te zijn, een kleine update.
Citaat:
Maar qua krachtsafdracht is het logischer dat ze in elkaars verlengde liggen.

Helemaal waar. Aan de andere kant: Als het rubber verenpakket inveert door de landingsschok, wordt de poot korter en komen de staven meer in elkaars verlengde te liggen, en dan moet de grootste kracht doorgeleid worden. Dus ik laat het toch maar zo.
De wielen, die echte rubber bandjes hebben, zijn nu onder het model gezet. Ze staan voor mijn gevoel iets te veel in de stand die bij een onbelast onderstel hoort, maar dit was het uiterste dat door de asjes op de V-stijlen toegelaten werd.

Afbeelding

Hoewel op de (nogal vage) foto's niets te zien was van windschermen voor beide cockpits, kan ik me nauwelijks voorstellen dat er niet iets rudimentairs was om de dikke 200 km tegenwind wat af te remmen. Ik heb er dus maar twee gemaakt uit 0,12 mm dik transparant sheet. Gelijmd met witte houtlijm (op de foto nog niet droog).

Afbeelding

Het lijkt wel of de klokjes in de voorste cockpit vergroot worden. Daarna waren de roeren aan de beurt.

Afbeelding

Richtingsroer een beetje links uitgeslagen, hoogteroer naar beneden. Scharnieren zijn "gesimuleerd" door kleine druppeltjes dikke secondenlijm. De stukjes tape houden het roer vast tot de lijm zich gezet heeft.

Afbeelding

Afbeelding

Hierna zijn de stuurkabels aan de beurt.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 okt, 2012 23:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Je vordert al. Bijna klaar zie ik.

Heeft het eerste raampje wel de juiste vorm aan de onderzijde? Het lijkt net alsof het net niet de vorm van de romp volgt.
Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 okt, 2012 13:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Het lijkt net alsof het net niet de vorm van de romp volgt.

Voor een stuk is het gezichtsbedrog, maar inderdaad zijn de uiterste punten van het raampje niet genoeg gebogen. De onderkant van het raampje is recht, en het volgt de romp contour doordat het raampje zelf gebogen is. Zal ik overdoen (dat is het voordeel van witte houtlijm).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 okt, 2012 19:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Natuurlijk kon ik het kritisch oog van Rene niet negeren, dus heb ik het windscherm van de tweede cockpit los- en schoongemaakt om het daarna in de goede vorm te buigen. Dat is bijna gelukt, behalve het laatste hoekje, toen besloot het minieme stukje plastic op reis te gaan, en daarvan is het nog steeds niet terug. Nieuw exemplaar gemaakt (het werkt een stuk makkelijker als je het transparante plastic op een stukje Tamyia tape plakt voor het op maat snijden), gebogen en op z'n plek gelijmd. Daarna de stuurkabels (0,06 mm zwart gelakt vissnoer) aan de ene kant in de voorgeboorde gaatjes gestoken en vastgezet met een minuskuul druppeltje dunne seconden lijm.

Afbeelding

En een kwartiertje later begonnen met de andere kant.

Afbeelding

Als het goed droog is, kunnen de kabels gespannen worden en aan de control horns gelijmd worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 okt, 2012 15:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Begonnen met het afhechten van de stuurkabels. Aan de bovenkant van het hoogteroer:

Afbeelding

Over de "katrol":

Afbeelding

En aan de onderkant:

Afbeelding

Deze update was een beetje kort; de batterij van mijn camera was leeg. Nu dus verder. De rest van de stuurkabels aan deze kant vastgeplakt.

Afbeelding

Daarna het vissnoer afgesneden en de andere kant afgespannen en vastgelijmd.

Afbeelding

Het achteraanzicht na het afsnijden. Een beetje druk.

Afbeelding

In zijaanzicht.

Afbeelding

Ik ga nu de lijmplekjes wegwerken, het model een wash geven en daarna de rolroeren aanbrengen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 okt, 2012 12:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 nov, 2005 23:22 pm
Berichten: 2765
Woonplaats: Zwolle
Hoi Rob,
Ik klok veel te weinig forum uren om je bouw werkzaamheden goed te kunnen volgen, maar, mijn complimenten! Je weet heel wat uit dit eenvoudige doosje te halen!

Toch wat opmerkingen, waar je misschien nog wat mee kunt:
Ik zie dat je met name foto's van de door NVI gebouwde machines gebruikt als referentie - de VL machines weken op een heel aantal punten af. Bijvoorbeeld de plaatsing van de uitlaten.
Wat mij opvalt is dat je geen versterkingsribben hebt geplaatst op de onderkant van de vleugels, op de plaats waar de brandstoftanks zaten. Ook zou je er voor kunnen kiezen om ook de profiellijstjes te plaatsen die tussen de cilinders zaten nog te plaatsen.

_________________
Groeten,
Edwin

http://www.fokkerg-1.nl
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 okt, 2012 13:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@ Edwin: Ik moet nog leren goed te kijken naar foto's (en dan ook nog alles te onthouden). Ik vind het toch mooi wat jij allemaal uit één foto kan halen (of heb jij er soms meer van de VL FK.31's).
De uitlaten laat ik zo zitten; de plaats is ongeveer goed, maar op de ene foto van de KO-66 zijn ze voorzien van een soort fairing. De versterkingsribben had ik niet gezien; ik weet niet of me dat in deze fase nog gaat lukken. Hetzelfde voor de lijstjes op de neus. Ik zal eens kijken of ik in beide gevallen nog iets kan doen met geverfde 0,25 mm metaaldraad.
Ik heb de FK.31 gebouwd voor ik de rijke documentatieschat van de Stichting Koolhoven Vliegtuigen ontdekt had. Anders was het waarschijnlijk wel anders gelopen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 okt, 2012 14:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het lukt mij maar niet een wash te geven. Eerst verschenen er alleen maar druppeltje waterverf, met een drupje afwasmiddel spreidde het zich goed uit, maar de vlakken werden vuiler dan de groeven en bij het schoonmaken hield ik ook schone paneellijnen over. Dan maar niet. Bovendien stootte ik er het linker hoogteroer af :( , en dat fatsoenlijk te repareren terwijl de stuurkabels er al vastgelijmd zijn valt niet mee. Toch gelukt.

Afbeelding

Daarna de ailerons. Vier druppeltjes dikke secondenlijm als scharnieren, een stukje tape om ze vast te houden en ze zaten. Intussen ook de propeller geschilderd. Kan er los op.

Afbeelding

Afbeelding

Bijna klaar voor de eindfoto's. Maar toen kwam die post van Edwin. :cry: Helaas heeft ie gelijk, kijk maar op de foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Dus nu ga ik maar draadjes grijs schilderen en kijken of ik die er op kan plakken. :mrgreen: En ik ga ook de staartsteun vervangen door iets fijners. Het staat zo niet goed.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 okt, 2012 15:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 nov, 2005 23:22 pm
Berichten: 2765
Woonplaats: Zwolle
Hoi Rob,
Ik ben inmiddels aardig bedreven in het "lezen" van foto's, maar zoals ik zei, ik ben te weinig actief op het forum, anders had ik het wellicht eerder kunnen opmerken.

Wat mij nu opvalt, als je het model in dezelfde hoek zet als de foto.... wat is die vleugel van het model dun!

Maar zoals al gezegd, niets dan hulde voor dit project!

_________________
Groeten,
Edwin

http://www.fokkerg-1.nl
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 okt, 2012 17:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Hallo Rob,

Je hebt de primeur, voor het eerst dat ik op dit forum ben. Mijn complimenten met je model, gezien al je problemen, waar we al over gemaild hebben, het ziet er toch prima uit. En je leert er weer wat van.
Groeten,
John H


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arie Vos en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement